• 0

geld verdwijnt uit lade

 

Vertrouwen medewerker is weg

 

Sinds een jaar heb ik een winkel overgenomen met een vast personeelslid.

In het begin had ik nog geen zicht op eventuele kastekorten. Echter na een tijdje viel het op dat er steeds geld miste.

Toen ik in november twee dagen weg moest , waren er op beide dagen verschillen die ronduit belachelijk waren, namelijk 89, en de andere dag wel 160 euro.

 

ik was het zat, en heb de vaste medewerker gevraagd of deze een idee had hoe dit kon, die gaf aan niet te stelen, en smeekte een beetje om deze te geloven.

 

mijn toilet moest gerepareerd worden, en dit kostte 101,- euro. dezelfde dag was er een tekort van 100,- . en nu laatst, was er poging tot inbraak en moest ik 76 euro betalen, en mistte er aan het eind van de dag 24,

en nu afgelopen zaterdag, miste er 34,- ik weet niet meer wat ik moet doen.

 

het valt wel op dat steeds wanneer de vaste medewerker werkt, samen met mij of met een stagiare er verschillen/tekorten optreden.

 

 

Wat kan ik nog meer doen, naast samen tellen, alle bonnen ( in pc staat wat er verkocht is) samen nalopen, activitieten/handleingen die anders zijn, retouren , alle bonnen in kassa doen.

 

ik tel nu al samen met de medewerker aan het eind van de dag de kas. de medewerker is steeds zeer gespannen. als het op het tellen aankomt.

 

nu begin ik steeds vaker te denken dat de medewerker steelt maar ook weer niet, ok weet niet wat ik moet denken of doen, als deze dus echt steelt. Ik kan geen heterdaadtje vinden. mijn gevoel zegt dat er gestolen wordt door deze medewerker.

 

het is dus helemaal niet fijn.

 

welke rechten heb ik,

 

als er meerdere malen tekorten zijn, en ik heb nu dus 1 keer een gesprek gehad met de mederwerker, kan ik deze dan ontslaan. Mijn gevoel wilt dit niet, maar ook zegt mijn gevoel dat het niet puis is, heeel dubbel

 

 

wie heeft ook te maken gehad met een medewerker die geld uit de la steelde?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder enige vorm van bewijs kun je hem/haar niet op staande voet ontslaan. Je zult dus eerst zekerheid moeten krijgen. Koop een camera die op een SD-kaartje beelden opneemt als er beweging is. Zo kom je er vanzelf achter wie er iets in zijn zak stopt.

 

Een andere strategie is om de medewerker een officiële waarschuwing te geven dat hij/zij teveel kastekorten genereert. Als het daarna nog voor komt sta je in elk geval sterk in een ontslagprocedure die je dan kunt starten. Je moet dan wel alles gedaan hebben om te voorkomen dat er om andere redenen kastekorten ontstaan (goed kassasysteem, andere vormen van diefstal uitsluiten etc.).

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je wel vooraf aangeven dat er opnames worden gemaakt.

 

Voorts kan ik mij niet voorstellen dat iemand geld gaat stelen, terwijl hij weet dat alles wordt gecontroleerd achteraf.

Ik zou bij een telling ook gespannen zijn als er geld ontbreekt, terwijl hij/zij daar mischien niks van weet.

Heb je navraag gedaan bij de vorige eigenaar.

 

Waarom verdenk je de stagier niet?

 

Wat voor bedrijf is het?

Link naar reactie
  • 0

Als je opnames gaat maken, dan moet je dat inderdaad meedelen (als je gelijk hebt in je vermoeden, zou dat al de oplossing moeten zijn, nog voor je een camera ophangt!!). Meld je het niet, dan heb je geen rechtmatig bewijs.

 

Eigenlijk is dat het meest simpele. Deel mee dat je de zaak gaat laten bewaken door verborgen camera's (en laat terloops weten dat de kassa ook in bereik ligt) en dat die camera's bijv. geplaatst worden na sluiting op 23 juni. Tel dan de kassa gewoon op de oude vertrouwde manier met je medewerker erbij de dagen daarna. Als dan nog steeds forse kasverschillen optreden dan wordt het tijd om die camera's ook echt te installeren.

 

En nog even een vinger naar jou als ondernemer ;) : voordat je dit optuigt, wees er HEEL ZEKER VAN dat er geen fouten in je kassa zitten of dat er andere gaten zitten in je systeem! Hoe sluitend is het systeem? Is de band tussen werknemers zo dat als zij iets niet aanslaan op de kassa dat het product wel bereid kan worden en op de (handgeschreven) bon kan komen te staan? Wie heeft toegang tot het geld? Kan een klant bijv. ook afrekenen bij iemand anders?

 

Maar bovenal: lopen er soms klanten weg zonder te betalen?

 

Als dat het geval is, dan is een kasverschil van ergens tussen 30 en 100 euro zo verklaard. Misschien is je medewerker wel erg zenuwachtig omdat regelmatig klanten weglopen zonder te betalen (van terras bijv., wat lastig te zien is) en zij/hij dit zich erg aantrekt omdat ze dat in de gaten hoort te houden. Zeker als het vaker voorkomt zal dit grapje ook bekend worden bij anderen: "bij Hanebout kun je gewoon gratis eten en drinken, want als je gewoon wegloopt zien ze het toch niet".

 

Kortom, oordeel niet zonder bewijs.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Oei, oei, oei...... Kijk uit met wat je zegt en wat je (bijna) hardop denkt.....

 

Ik heb een 15 jaar met kassa op de toonbank gewerkt, en ken denk ik alle truukjes wel. Mijn broer is filiaalhouder bij een landelijke supermarkt en kent nog véééél meer truukjes. Jammer alleen voor het personeel, want de truukjes doorzien wij dus wel.

 

1) Wanneer je 's avonds de kassa telt, en je hebt een verschil van meer dan ... euro (per bedrijf verschillend, in jouw situatie schat ik in op ongeveer 10-15 euro) tel dan nogmaals en nogmaals. Zelf ben je ook moe, en een keer fout tellen is zo maar gebeurd.

 

2) Wanneer je een rond bedrag mist, en "rond" moet je aanvoelen (een bedrag van € 15,75 is een rond bedrag. 0,75 Terugbetalingsverschillen, € 15.00 is weg) klopt er iets niet.

 

3) Bel of vraag altijd je medewerker naar bijzondere omstandigheden die dag. Rare klanten die met klein geld liepen te goochelen, klanten die eerst wilden pinnen, dan toch cash, alsnog pinnen enzovoorts. Heeft de medewerker boodschappen gedaan, 20 euro meegenomen en per ongeluk wisselgeld en bonnetje nog in broekzak zitten ?

 

4) kijk in de lade van je kassa en ook erachter ! Briefgeld blijft nog wel eens hangen, en verdwijnt per ongeluk achter de lade. Zo ook de afstortkluis.

 

5) Mis je exact € 50,00 euro ? Dit kan niet. Dan is er iets mis. Een beetje "slimme" medewerker pakt geen 50 piek uit de kassa. Het geld kan onder het kiertje van de toonbank gewaaid zijn.

 

6) Schrijf je kasverschillen per dag op een papiertje voor jezelf. Weet je hoe vaak het voorkomt dat je vandaag € 20,00 euro mist, en je morgen die € 20.00 euro te veel hebt ?

 

7) Worden retour gegeven bedragen goed uitgeboekt ? Dus worden de knoppen van de kassa goed gebruikt ?

 

8 ) Worden kasuitgaven uit de kassa (boodschappen bijvoorbeeld) goed aangeslagen ? In plaats van "retour" is daar namelijk een andere knop voor.

 

9) Wisselen medewerkers kleingeld tussendoor ivm een tekort ? Tel ook je kleingeld en je eventuele wisseljassa altijd goed !

 

10) Controleer bij vreemde bevindingen altijd je controle strook ! Daar kun je heel veel uit aflezen. Heel vaak is er gewoon per ongeluk een foute boeking gedaan, en moet deze gecorrigeerd worden.

 

11) Heel gevaarlijk : Aanname van cadeaubonnen, boekenbonnen, IRIS cheques ....worden deze goed verwerkt in het systeem ? Mag er geld op terug gegeven worden ?

 

12) Zorg dat je altijd begint met hetzelfde startgeld. Room iedere avond af, of vul bij naar een geschikt bedrag.

 

Ik zeg hiermee dus niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb ook mezelf zo vaak betrapt op bovenstaande punten.... en het is o, zo gevaarlijk om met je vinger te gaan wijzen. Zoals Joost ook aangeeft, wees absoluut zeker van je zaak. Meer dan 300% bewijs, en dan nog bevind je je op drijfzand....

 

Enne.... uit de praktijk :

 

- klant wil niet wachten, heeft een artikel van € 1,90, legt € 2.00 op de toonbank, roept even en is weg. Medewerker slaat dit niet aan, verdwijnt in broekzak en klaar. Pas bij de eindbalans (goederen tellen) kom je tekort.

 

- supermarkt : Medewerker doet boodschappen in pauze, rekent keurig af. Laat bon en boodschappen controleren, en leiding tekent bon af. Karretje oodschappen staat in magazijn klaar, totdat partner dit komt ophalen. Iedere keer dat medeweker naar magazijn (toilet) gaat, komt er per ongeluk iets bij in het karretje......

 

- tusendoor artikelen "retour" retour aanslaan op kassa. Dit is bijna niet te controleren. Men slaat 2,45 retour, (kapot artikel, omgeruild) dan 5 euro, dan dan 2,55, en hoppa...men kan zomaar een rond tientje uit de kassa halen. Bij controle van de controlestrook vallen deze bedragen totaal niet op. Je hebt overigens dan ook geen kasverschil, maar wel een balansverschil.

 

Tja, en vertrouw je het echt niet meer, dan zit er niks anders op (of die dure systemen aanschaffen): zorg voor een tweede lade, en tel op onregelmatige tijden je kassa na....

 

Het is een heel zwaar punt je medewerker te verdenken. Denk er goed over na. Ik proef uit je verhaal eigenlijk ook een beetje onzekerheid eerlijk gezegd. Ik hoop je wat goede punten aangereikt te hebben !

 

Succes, blijft lastig......

 

Groet, Marcel

Link naar reactie
  • 0

Gebeurt niet vaak (vind ik), maar deze maand is het KVK Magazine "eigen bedrijf" wel interessant. (nr3 2011)

 

Naast een paar artikelen over de gevolgen van verkeerde adviezen opvolgen van "experts" ook een verhaal van een kapsalon met eenzelfde situatie. Zij dacht dat de bewijsvoering rond was (volgens juridisch adviseur) dus ontslag, maar rechter dacht daar anders over. Resultaat: 30.000 schadevergoeding en burn-out. Even gefotografeerd en als bijlage toegevoegd.

 

Micha

kvk.thumb.jpg.a0ad9668102463164a5ab13bf93049c2.jpg

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

+ bijlage 2.

kvk2.thumb.jpg.eb5ad9bb5d574f05aff8f64ed6bce2fa.jpg

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Dit is wat de WPG erover zegt(volgens diverse sites):

 

Heimelijk cameratoezicht is in de regel niet toegestaan. Als er echter veel gestolen wordt in de winkel, kan een winkelier gebruik maken van heimelijk cameratoezicht. Dit mag hij alleen als het hem, ondanks allerlei inspanningen, niet lukt om een eind te maken aan de diefstallen. En dan mag het alleen maar tijdelijk en op zodanige wijze dat de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de klanten zo klein mogelijk is.

 

GrEd

www.tennisdump.nl

De enige echte outlet tenniswinkel

Link naar reactie
  • 1

Dit is nu zo jammer hé Hanebout. Nu kom je met een heel serieuze vraag, je krijgt, denk ik, goede reactie's, maar er volgt geen enkele terugkoppeling.

 

Voor de mensen die gereageerd hebben en hier de moeite voor gedaan hebben, is dit natuurlijk best wel "balen".

 

En dit is niet specifiek voor jou, maar voor alle meelezers die in de toekomst een post willen plaatsen....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.