• 0

14/6 huis gekocht van eigen BV, 6% overdrachtsbel. betaald. Koopakte verbreken?

Op 14 juni hebben wij van onze holding BV een verdieping van het bedrijfspand in privé aangekocht, om te gaan verbouwen. Over de koopsom van 175.000 euro hebben we 6% overdrachtsbelasting betaald, in totaal 10.500.

 

Dat deed al een beetje zeer, maar met de verlaging van de overdrachtsbelasting naar 2% is het wel heel zonde. De regeling gaat waarschijnlijk met terugwerkende kracht per 23/6 in, dus we hadden 7.000 euro netto bespaard als we 9 dagen later bij de notaris hadden afgesproken.

 

Weet iemand of er een manier is om dat alsnog te doen? Zijn er bijvoorbeeld manieren om gepasseerde aktes teniet te verklaren, en met wederzijdse goedkeuring de koop ongedaan te maken en de overdrachtsbelasting terug te vragen?

 

Aangezien we zelf zowel verkoper als koper zijn, is een overeenstemming tussen beide partijen makkelijk te bereiken :)

Of maken we geen kans, moeten we niet morren en gewoon blij zijn voor de mensen die het komende jaar minder OB betalen?

 

Alvast dank voor advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

Op 14 juni hebben wij van onze holding BV een verdieping van het bedrijfspand in privé aangekocht,

 

Zuurder kan het bijna niet zijn :( , maar ik las net op nu.nl

De overdrachtsbelasting wordt zeer waarschijnlijk met terugwerkende kracht per 15 juni verlaagd. Ingewijden hebben dat gemeld. Het kabinet stelt vrijdag definitief de datum vast.

 

Je zou bijna hopen dat jullie notaris een dagje heeft gelapswanst. Of dat hij zich in een tijdzone aan de andere kant van de datumgrens bevond dan je op het eerste gezicht zou denken. Misschien is het goed hem of haar eens te bellen over zijn herinnering aan het precieze passeermoment. Voor je het weet rijst er bij nader inzien twijfel en worden de stukken voor alle zekerheid opnieuw opgemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het goed hem of haar eens te bellen over zijn herinnering aan het precieze passeermoment. Voor je het weet rijst er bij nader inzien twijfel en worden de stukken voor alle zekerheid opnieuw opgemaakt.

 

Ik zou het vooral op deze manier brengen bij de notaris. Het is een slimme vent en snapt precies wat je bedoelt. Een verzoek om de akte te verscheuren en een andere datum op een nieuwe akte te zetten zal ie minder kunnen waarderen dan deze diplomatieke benadering.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties! Helaas is de notaris onvermurwbaar. De akte is echt opgesteld en getekend op 15 juni.

 

Hij raadde wel aan bezwaar aan te tekenen, maar gaf ons tegelijkertijd weinig kans. Reden voor het bezwaar was dat er in de feitelijke situatie nog niets veranderd is: het pand ligt er nog precies hetzelfde bij als bij de overdracht op 14 juni. De bouw gaat verder in augustus, overdracht was alleen een formele handeling en de precieze datum was voor ons niet relevant aangezien we van onze eigen BV kochten.

 

Andere tips zijn nog steeds zeeeeer welkom :)

Tips over de inrichting van het bezwaar ook, overigens.

Link naar reactie
  • 0

Andere tips zijn nog steeds zeeeeer welkom

 

Ik vrees dat je vette en zeer ongelukkige pech hebt. Misschien helpt het om het een beetje te relativeren: de (tien)duizenden mensen die niet toevallig op 14 juni, maar de weken, maanden en jaren ervoor hebben gekocht, missen dezelfde bevoordeling. Ik heb bijvoorbeeld in september 2010 gekocht en ben net als jij de volle 6% overdrachtsbelasting kwijt. Het zij zo.

 

Frits Wester had het in de uitzending van Knevel en van den Brink van 1 juli over een maas in de wet. Iets als twee buren die binnen een half jaar op papier hun huis aan elkaar verkopen, en zo gebruik maken van een uitzonderingsbepaling. Dit zou werken voor iedereen die binnen een half jaar voor 15 juni heeft gekocht, als ik het goed heb begrepen. Maar ik heb geen idee of dat in jouw geval zou helpen en of dat juridisch standhoudt.

Link naar reactie
  • 0

Heb je geen clausule dat de koop niet doorgaat bij het verkrijgen van geen hypotheek?

Je eigen BV zoals je betitelt kan die weigeren? Klinkt gemanipuleer, maar misschien kun je er wat mee.

Ik post dit omdat ik altijd een extreem tegenstander ben geweest en helaas nog steeds ben van deze woekerbelasting. Waarom gaat het niet naar 0%? Wel goed dat de banken nu door bankbelasting dit gaan compenseren voor de schatkist.

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig maar. Niet voor jou, maar als een notaris zo makkelijk te overtuigen zou zijn om aktes aan te passen, zou het einde zoek zijn.

 

Overigens ziet de verlaging van overdrachtsbelasting alleen op woonruimte, terwijl je het over een bedrijfspand hebt.

 

Ik heb de uitzending die Renep aanhaalt niet gezien, maar vermoedelijk wordt gedoeld op de vermindering van overdrachtsbelasting bij doorverkoop binnen 6 maanden. Als dat inderdaad zo is, zie ik geen heil in. Op grond van die regeling wordt de waarde van het pand bij de eerste verkrijging afgetrokken van de waarde bij de volgende verkrijging, en wordt daarover overdrachtsbelasting betaald. De waarde van het pand is in casu echter niet gedaald, dus dat levert niets op.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@wimj: Ik schreef ook “misschien kun je er wat mee”.

 

@ renep: Bij K&B zat ook die Belgische dame en had het over de registratiebelasting in België. Zou 12% zijn of zoiets. Nu heb ik lang geleden vernomen dat dat maar eenmalig is. Zodra men een ander huis koopt hoeft dit niet meer, of bij een duurder huis wordt het verhoogde bedrag belast. Is dus ergens een slechte zet om de Nederlandse kijker en ambtenaren op een onjuiste gedachte te brengen. Maar misschien heb ik hierin ook ongelijk. Kan een Belgische lezer-deskundige dit beantwoorden? Hoe hoog is deze belasting in België werkelijk?

 

Link naar reactie
  • 0

Dankje voor je reactie. Het gaat om woonruimte, niet om bedrijfsruimte. De BV heeft in 2008 een bedrijfspand gekocht, met daarboven woonruimte. Die willen we nu privé gaan gebruiken, en daarom hebben we die verdieping van de BV naar privé gehaald.

Dat had ik er inderdaad nog niet bij vermeld.

 

Ik heb de notaris overigens geen oneerbare voorstellen gedaan trouwens. Alleen gevraagd of hij manieren wist waarop we op een slimme doch nette manier er wat mee kunnen.

Hij gaf bij de overdracht al aan dat hij het vervelend vond dat we over een aankoop van onszelf overdrachtsbelasting moesten betalen, en hij gunt ons de 4% verlaging ook van harte geloof ik. Maar hij zag alleen geen mogelijkheden, gaf hij aan.

 

Groeten!

Link naar reactie
  • 0

Ben geen expert, maar volgens mij krijg je de overdrachtsbelasting terug als je het pand binnen 6mnd weer verkoopt. De nieuwe koper valt wel binnen de regeling en betaald 2% overdrachtsbelasting. Hier valt vast wel iets mee te knutselen.

 

succes

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie
  • 0

@Mark, dat gaat dus niet werken:

 

Op grond van die regeling wordt de waarde van het pand bij de eerste verkrijging afgetrokken van de waarde bij de volgende verkrijging, en wordt daarover overdrachtsbelasting betaald. De waarde van het pand is in casu echter niet gedaald, dus dat levert niets op.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ben geen expert, maar volgens mij krijg je de overdrachtsbelasting terug als je het pand binnen 6mnd weer verkoopt. De nieuwe koper valt wel binnen de regeling en betaald 2% overdrachtsbelasting. Hier valt vast wel iets mee te knutselen.

 

succes

 

Ja, volgens mij klopt dit inderdaad... dus... verkoop het pand terug aan je BV, dan krijg je de overdrachtsbelasting terug... en koop het vervolgens weer terug van je bv... kost je dan alleen je notariskosten... ik zeg www.goedkoopstenotaris.nl

 

Ik ben hier ook geen expert in, maar volgens mij moet dit te doen zijn... je zal vast de enigste niet zijn... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ben geen expert, maar volgens mij krijg je de overdrachtsbelasting terug als je het pand binnen 6mnd weer verkoopt.

 

Ik ben ook niet deskundig, maar op de site van de Belastingdienst staat het anders beschreven:

Mogelijk koopt u een onroerende zaak binnen 6 maanden nadat de verkoper eigenaar is geworden van die onroerende zaak. De Belastingdienst vermindert dan de waarde van de onroerende zaak met het bedrag dat de verkoper betaalde toen hij eigenaar werd.

[...]

U betaalt dus minder belasting dan de verkoper moest betalen. De verkoper krijgt geen geld terug van de Belastingdienst.

 

Als ik het goed begrijp zou je met deze truc alleen maar nog meer belasting gaan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is de notaris onvermurwbaar. De akte is echt opgesteld en getekend op 15 juni.

 

Is dit een tikfout, want anders heb je toch de oplossing!?!

 

Voor de ODB is de datum van de akte beslissend!

Artikel 8 Belastingen van Rechtsverkeer

 

1.Indien voor de verkrijging van een goed als bedoeld in artikel 2 een akte in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek, moet worden ingeschreven, vindt de verkrijging plaats op het tijdstip waarop de akte wordt opgemaakt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.