• 0

VAR-row: handen in het haar

Hallo,

Wat een bron van informatie zag ik hier. Goede reden om me te registreren. Ook ik zit met een VAR-probleem.

een leuke, grote opdrachtgever wil me inhuren als trainer/docent, met als voorwaarde dat ik een VAR Wuo heb.

Na twee keer aanvragen geeft de BD me weer een ROW. Erg frustrerend omdat ik me een ondernemer voel, geloof dat ik aan de voorwaarden voldoe, graag wil werken en de BD me geen uitleg geeft waarom ik de ROW krijg.

Misschien dat jullie, als 'ervaren rotten' me wat meer kunnen vertellen; hier de de feiten:

Vorig jaar 3 dagen in vaste dienst en wat losse klusse: VAR row

per 14 feb 2011 inschrijving KvK en twee dagen onbetaald verlof bij vaste werkgever, om eigen bedrijf op te zetten. ( dus effectief één dag werk bij werkgever)

Antwoord op de var vragen, waarik over twijfel:

Hoeveel uur verwacht u aan de VAR-werkzaamheden te besteden? 700 uur of meer

Hoeveel opdrachtgevers verwacht u? 3 tot 7 opdrachtgevers

Hoeveel opdrachtgevers had u voor de VARwerkzaamheden in het jaar voorafgaand? Minder dan 3 opdrachtgevers

Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten via detachering, uitzending of bemiddeling? Nee of voor minder dan 50%

Wat zijn uw geschatte jaarinkomsten: € 10.000 tot € 25.000

Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal op de locatie van uw opdrachtgever te verrichten? Ja

Beschikt u over de vergunningen/certificaten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de VAR-werkzaamheden? NVT

 

Belangrijkste vraag: Wat denken jullie dat de reden is dat ik geen WUO krijg?

Ikzelf dacht doordat ik nog bij vaste werkgever werk, maar telefonist van BD zei dat ook dat niet de reden hoeft te zijn...

Als dat wel de reden is, moet ik keuzes gaan maken namelijk.

En tweede vraag: wat kan ik nu nog doen om wél de WUO te krijgen. ( wat neem ik op in het bezwaar?)

Gefrustreerde groet, Marieke Molle :-[ :-[ :-[

Marieke Molle

Training, Coaching & Advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Marieke,

 

Lijkt mij voldoende om een VAR WUO te ontvangen.

 

Geschatte jaarinkomsten zou ik nog een stap hoger gaan. 25.000 of meer.

 

Je maakt reclame voor jezelf aan je website te zien.

Werkt voor eigen risico.

Geef wel aan dat je minder dan 70% van je inkomen bij 1 opdrachtgever behaald.

Jaarlijkse investering van 2500 euro?

Je verstuurt facturen.

Je kunt de VAR werkzaamheden niet door iemand anders laten doen.

En gezien je cv, ben je in het bezit van de benodigde vergunningen/certificaten voor het uitoefenenen van je werkzaamheden.

 

Zomaar wat losse flodders uit mijn eigen VAR aanvraag, waar ik altijd een WUO voor krijg.

 

En je vaste werkgever is geen opdrachtgever.

Dus je werkgever zal loonheffing ed. inhouden, maar je opdrachtgevers doen dat niet.

Je werkgever betaalt je door bij ziekte, je opdrachtgevers niet. enz..

 

Netjes bezwaar indienen, op je eigen briefpapier natuurlijk. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ook ik zit met een VAR-probleem.

een leuke, grote opdrachtgever wil me inhuren als trainer/docent, met als voorwaarde dat ik een VAR Wuo heb.

 

Dit is dus inderdaad frustrerend en tegelijkertijd ondenkbaar in onze vrije maatschappij. De belastingdienst beslist dat opdrachtgever maar een ander moet nemen die VAR–wuo papiertje heeft of iemand in loondienst moet nemen. Promotie van slavenhandel dus.

 

Rick heeft gelukkig goed gereageert op jouw frustratie.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe ik het gedaan heb, nadat ik een var-loon!!! kreeg :) (Wat totaal onterecht was... Meestal duiken ze niet genoeg in je dossier en kijken ze te veel naar de oppervlakte.)

 

Direct kort geding aangespannen. Standaard reactie belastingdienst is, if beyond reasonable doubt, direct wuo afgeven. Ze kunnen later toch nog een keer daar op terugkomen. Jij bent geholpen, BD heeft kosten/tijd bespaard en je kan aan de slag. Maar je moet natuurlijk wel ook echt ondernemertje zijn, anders ben je later alsnog f*cked.

 

Kreeg binnen afzienbare tijd netjes mijn VAR, werd gecompenseerd in mijn juridische kosten. Niks aan het handje.

 

Met dank aan mede-forumlid StevenK trouwens ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

De normale gang van zaken bij fiscale procedures is eerst in bezwaar gaan en vervolgens (eventueel) in beroep. Kort geding in fiscale zaken is mogelijk, als je kunt aantonen dat er sprake is van een spoedeisend belang. Zo'n spoedeisend belang zou het mislopen kunnen zijn van een eventuele opdracht.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marieke,

 

Voor een startende ondernemer zonder personeel is het tegenwoordig moeilijk om in het eerste jaar een VAR-WUO te krijgen. Was dat tot 2 jaar geleden een automatische handeling, tegenwoordig kijkt de Belastingdienst beter naar de ingevulde vragen op het VAR-aanvraagformulier.

 

Het beste om een VAR-WUO te krijgen, is ervoor te zorgen dat je fulltime werkt, een inkomen van meer dan 25.000 Euro geniet, aantoonbaar reclame maakt en het liefste meer dan 3 opdrachtgevers hebt. Ook het hebben van vak-diploma's doet je status omhoog schieten.

 

Het meest belangrijkste onderdeel voor een goede beoordeling is de eerste belastingaangifte IB/PVV, want daarmee wordt het "bewijs" geleverd dat je de voorgeschotelde verwachtingen in de VAR-aanvraag ook daadwerkelijk hebt waargemaakt. Als je een te hoog opgegeven verwachting in het eerste jaar niet kan waarmaken dan heeft gevolgen voor de VAR-beoordeling in het 2e jaar. De redenering is eenvoudig ... als je de prognose in het eerste naar niet haalt, dan zal je deze in het 2e jaar waarschijnlijk ook niet halen. Het is dus oppassen dat je het formulier ook weer niet te optimistisch in gaat vullen.

 

Succes met je eigen bedrijf.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het meest belangrijkste onderdeel voor een goede beoordeling is de eerste belastingaangifte IB/PVV, want daarmee wordt het "bewijs" geleverd dat je de voorgeschotelde verwachtingen in de VAR-aanvraag ook daadwerkelijk hebt waargemaakt. Als je een te hoog opgegeven verwachting in het eerste jaar niet kan waarmaken dan heeft gevolgen voor de VAR-beoordeling in het 2e jaar. De redenering is eenvoudig ... als je de prognose in het eerste naar niet haalt, dan zal je deze in het 2e jaar waarschijnlijk ook niet halen. Het is dus oppassen dat je het formulier ook weer niet te optimistisch in gaat vullen.

 

In veel gevallen werkt dit niet zo omdat de aangifte IB pas na afloop van het eerste jaar wordt gedaan. Tegen de tijd dat de aangifte is beoordeeld zijn er vaak al enkele jaren verstreken en ben je een paar VARren verder.

 

@Marieke,

Een andere mogelijkheid om snel een inhoudelijke beoordeling te krijgen is het aanvragen van een startersbezoek door een medewerker van de belastingdienst. Je hebt dan gelegenheid aan te geven hoe je onderneming eruit ziet en krijgt dan ook vrij snel een standpunt inzake de VAR. Bovendien kost dit je niets en krijg je vaak nog handige tips ook.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

In veel gevallen werkt dit niet zo omdat de aangifte IB pas na afloop van het eerste jaar wordt gedaan. Tegen de tijd dat de aangifte is beoordeeld zijn er vaak al enkele jaren verstreken en ben je een paar VARren verder.

 

@Marieke,

Een andere mogelijkheid om snel een inhoudelijke beoordeling te krijgen is het aanvragen van een startersbezoek door een medewerker van de belastingdienst. Je hebt dan gelegenheid aan te geven hoe je onderneming eruit ziet en krijgt dan ook vrij snel een standpunt inzake de VAR. Bovendien kost dit je niets en krijg je vaak nog handige tips ook.

 

Een startersbezoek door een inspecteur van de plaatselijke Belastingdienst, heeft tot doel te beoordelen of je wel ondernemer bent in de zin van de inkomstenbelasting en de omzetbelasting. Deze beoordeling heeft in de praktijk weinig tot geen invloed op de VAR-beoordeling, omdat de Belastingdienst, afdeling VAR in Groningen die belast is met de uitgifte van de VAR-verklaringen dit nauwelijks laat meewegen in haar beoordeling.

 

Een startersonderzoek kan bevestigen dat je niet fulltime werkt en weinig verdiensten genereert. Het kan zelfs negatief uitvallen als de plaatselijke inspecteur oordeelt dat er sprake is van bijverdiensten en niet van zelfstandig ondernemen. Het kan zomaar gebeuren dat je hiermee het paard van Troje binnenhaalt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels zijn de bekende en algemene risico's weer voorbij gekomen, de VAR procedure blijft complex en ondoorzichting.

 

Om toch weer even terug te grijpen op de oorspronkelijke vragen:

 

 

Belangrijkste vraag: Wat denken jullie dat de reden is dat ik geen WUO krijg?

 

Ik denk dat de belangrijkste reden is dat de VAR van het vorige jaar redelijk zwaar meeweegt in de beoordeling voor dit jaar. en dat de veranderingen in de antwoorden ten opzichte van de vorige VAR aanvraag te klein zijn in de ogen van de belastingdienst. Voor jou is die beleving heel anders omdat je na een voorzichtige start je nu serieus wil gaan ondernemen maar je bent nog voorzichtig in je inschatting.

 

En tweede vraag: wat kan ik nu nog doen om wél de WUO te krijgen. ( wat neem ik op in het bezwaar?)

In het bezwaar neem je als eerste op dat jij vind dat de situatie nu aanzienlijk is veranderd en dat je nu serieus werkt aan full time ondernemerschap. Daarnaast vermeld je uiteraard dat je dit jaar al meerdere opdrachtgevers hebt en dat je nu een opdrachtgever hebt die een VAR WUO verlangt en dat nu de kip en ei situatie dreigt te ontstaan. De BD wil meer opdrachtgevers zien maar opdrachtgevers dreigen af te haken omdat je geen WUO hebt..

 

Verder zou ik kijken of je niet te bescheiden bent geweest. in je verwachtingen van de omzet of ook op andere punten. Op zich denk ik dat vooral je omzet indicatie tussen 10.000 en 25.000 een struikelblokje kan zijn.. Uiteindelijk bekijkt de BD ook of je ervan kunt leven. bij een omzet tussen de 10 en 25 duizend is dat lastig(er) en duid het op andere inkomstenbronnen

 

Ik heb dit jaar voor het eerst een VAR aan gevraagd en volgens de gangbare regels vrij veel min punten, geen website, geen reclame, geen investeringen, minder dan 3 opdrachtgevers verwacht maar als omzet 25.000 euro of meer en mijn beroep/werkzaamheden financieel interim manager ingevuld en ik kreeg moeiteloos een VAR WUO binnen enkele dagen na de (online) aanvraag.

 

Ik krijg steeds meer de indruk dat de omschreven werkzaamheden, gecombineerd met de omzet zwaar meewegen. Als financieel interimmer is minder als 3 opdrachtgevers helemaal niet raar, veel opdrachten duren 6 maanden of langer, tevens is bekend dat de tarieven redelijk hoog zijn (tov andere zzp beroepen in de bouw e.d.)

 

Wat ik maar wil zeggen is dat het erg lastig is om vast omlijnde criteria te geven wanneer wel of niet een VAR WUO word afgegeven. In jou bezwaar moet denk ik doorklinken dat je ten opzichte van vorig jaar (een terechte VAR ROW) nu serieuze stappen hebt gezet naar ondernemerschap, maar dat jij kiest voor een rustige opbouw maar dat jou focus ligt op full time ondernemerschap en dat je huidige baan alleen nog dient als financiele zekerheid omdat je nog niet van je onderneming kunt leven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Door jullie reacties wordt het steeds duidelijker dat het geen zwart/wit verhaal is. (was het dat maar:)

Een adviseur gaat voor mij het bezwaar indienen en ik hoop dat de BD dan inziet dat ik een ondernemer ben die hard aan de weg timmert en aan de wvoorwaarden voldoet om een VARWUO te krijgen.

 

bedankt voor het meedenken en als iemand nog nieuwe info heeft lees ik dat graag,

 

Groetjes Marieke

 

Marieke Molle

Training, Coaching & Advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.