• 0

Alles of Niks??

Beste HL's

 

Zit even met een twijfel mbt tot mijn project en weet niet precies hoe ermee om te gaan:

 

Voor mijn parfumproject (een volledig nieuw merk) had ik het idee om dit op te starten met het minimale aan middelen, om op die manier de markt te testen. Natuurlijk heeft dit dan consequenties: Het beginaantal producten zal beperkt zijn alsook de kosten voor website, reclame etc.

Nu als ik dit doe, krijg ik echter ook het gevoel dat de uitstraling van het merk naar klanten dan mss minder zou kunnen zijn en dat dit dus ook rechtstreeks invloed op mijn verkoop zou kunnen hebben. Aangezien ik meer middelen ter beschikking heb zou ik daarom dan ook kunnen beslissen om er meer geld tegenaan te gooien. Echter waar ligt de grens voor het risico?? Ik heb namelijk het gevoel dat het een alles of niks verhaal lijkt, waar je de keuze hebt in ofwel een beperkt verhaal met wat minder uitstraling en dito consequenties ofwel een alles verhaal waar je al je middelen op het risico ent.

 

Is er iemand die hier iets zinnig over kan vertellen??

 

Thx

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iets zinnigs zeggen op zo'n brede vraagstelling is lastig. Laat ik beginnen met een tegenvraag:

 

Wat zou jouw project tot een succes maken?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor het antwoord, maar ik zie niet direct het verband met mijn vraag.
Als je voor jezelf concreet kunt bepalen wanneer jouw project succesvol is, kun je ook bepalen welke risico's en investeringen gerechtvaardigd zijn.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Je opereert in een moeilijke markt. Parfum blijft een luxe product, je ziet de laatste jaren een enorme toename van beroemde mensen welke hun naam aan een luchtje verbinden. Het is natuurlijk de grootste waanzin om te denken dat de artiesten in kwestie ook maar enige inspraak hebben gehad in de geur van het betreffende parfum. Een "geurtje" koopt men om zich er mee te kunnen identificeren en naar wat ik denk een beter "zelfbeeld te creëren". Marketing mensen spelen hier handig op in.

 

Terug naar je punt.

Ik denk dus dat het moeilijk is om een parfum (groot) te lanceren zonder een redelijke vorm van budget. Je kan proberen deals te maken met schoonheidssalons (en bedrijven verwant aan de beauty branche) in je eigen regio, welke jou parfum inkopen en adviseren aan hun klanten. Dit kan tot terugkomende klanten leiden en kan het begin zijn van naamsbekendheid.

 

Goodluck

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Altijd lastig om op andermans quest te reageren. Er is een droom, en zo te zien is dat een behoorlijk grandioze droom. Mijn indruk is dat je helemaal niet mondiaal op grote schaal hoeft te beginnen als je een grand brand wil zijn. Al die celebrity brands zijn grotendeels gebakken lucht van slimme licentie-verkopers. Er zijn ook prachtige voorbeelden van kleinschalige ontwerpers en artisans die met een kleine selectieve klantenkring geleidelijk groeien.

 

Welke schaal het beste is, is een spel van nummers. Inkoop ingrediënten, blending, afvullen, verpakking, verkoop. De hele industriële ontwikkeling van de laatste jaren is erg gericht op kleinere batches, dus als het al een industrieel product is dan kan je alsnog kleinschalig beginnen. Maar waarschijnlijk is een parfum beter te positioneren als artisanaal.

 

Volges mij moet je eens kritisch kijken naar de afstemming van aanbod op vraag. Een goeie parfumklant is een fan. Die koopt herhaaldelijk. Als je verkoopt via depositairs en winkels enz, moet je elke keer marge delen met iemand die eigenlijk helemaal niks hoeft te doen voor de verkoop. Veel marge. Dus waarom zou je geen businessmodel opzetten met selectieve distributie, een groot aanbod aan kleine flacons en vervolgens slimme verpakkingen voor navulling voor abonnees. Thuisbezorgd op bestelling.

 

Wellicht zelfs in een stazak. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat is jouw inhoudelijke product, wat zou de positionering van het merk moeten zijn en wat is je doelgroep? Met wie of wat voor partijen werk je samen? Wat aan te vangen met dit idee in Noorwegen? Is een importeurschap niet eerder iets?

 

Misschien dat een onderscheid in basis of receptuur (werking?) of specifieke markt en doelgroep een kleinschalige lancering eerder tot een succes zal kunnen maken bij relatief beperkte investering en risico?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

...Aangezien ik meer middelen ter beschikking heb zou ik daarom dan ook kunnen beslissen om er meer geld tegenaan te gooien. Echter waar ligt de grens voor het risico?? ...

Het is misschien een simpele gedachte, maar wat mij altijd helpt is bedenken hoeveel % er minimaal verkocht moet worden om de investering terug te verdienen. Stel je hoeft maar 20% te verkopen om het terug te verdienen is de risico vrij laag, waardoor je meer geld erin kan stoppen (bv marketing). Dus je investering wordt hoger waardoor er bv 50 ipv 20% verkocht moet worden om het terug te verdienen, maar zolang het om haalbare percentage gaat is de risico draagbaar.

 

Ook maakt het verschil of het om een persoonlijk budget gaat die je zonder grote gevolgen kan missen of juist een lening.

 

Dus hoeveel gevolgen zal de risico voor je hebben (misbare eigen geld of lening) en vanaf welke verkoopaantal is de investering terugverdiend.

Link naar reactie
  • 0

Even best het één en het ander verduidelijken:

 

Met dit project ben ik al bezig sinds 2008 en heeft de steun van enkele grote spelers. Dus de marktanalyse, positionering, doelgroep etc en met uitbreiding het hele concept voor het project is duidelijk en uitgewerkt. Zo ook het (theoretisch) financieel plan. Echter binnen dit gehele conceptplan heb ik nog de mogelijkheid om te spelen met een aantal elementen, meerbepaald het aantal producten, de website, reclame etc. Telkens natuurlijk moet dit dan wel afgetoetst worden aan het (theoretisch) financieel plan.Nu zoals ik aangaf heb ik een beetje een probleem met een beslissing te nemen over nu net die elementen aangezien ze direct invloed hebben op de uitstraling/perceptie van het nieuwe merk naar de klant toe.

 

Enerzijds wil ik dus door 'slechts' het minimum te investeren, het concept kunnen testen. Anderzijds wil ik natuurlijk niet dat het merk net door deze minimale investering mss verkeerd overkomt naar klanten toe.

Zo zou ik dus kunnen opteren met slechts 1 product te beginnen, ipv van gelijk met 10. Ook zou ik kunnen opteren om met een Fiat Panda website te starten ipv een Porsche website. Qua reclame is het minder duidelijk natuurlijk, maar ook daar heb ik de indruk dat mijn keuzes de perceptie van potentiele klanten zou kunnen beinvloeden.

Op zich zou ik natuurlijk voor al deze elementen de beste 'uitstralingskeuze' kunnen maken maar dat zorgt er dan natuurlijk weer voor dat de investering en dus het risico groter wordt.

 

Bovendien maak ik ook nog volgende bedenking: Stel ik investeer, om het risico te beperken op een minimale manier in de voorgenoemde elementen. Dan start ik. Hoe kan je de evt mindere resultaten dan interpreteren: A. Het werkt voor geen meter, ik kap ermee (lijkt me een beslissing die je niet kunt nemen - eens gestart is stoppen normaliter geen optie ) B. Ik doe verder met evt extra aanpassingen/investeringen om ervoor te zorgen dat het werkt.

Zoals aangegeven vind ik A geen optie, maar is het geval B niet de investering die je al had kunnen doen van in het begin? Maw de grotere initiele investering die enkel een wat groter risico inhoud maar wel een 100% goede uitsraling had gegeven.

 

Het valt te vergelijken met de keuze omtrent de huur/inrichting van een winkelpand. Kies je voor het goedkoper ingericht winkeltje in de net iets mindere winkelstraat of kies je voor de prachtig ingerichte winkel in de hoofdwinkelstraat. Wetende natuurlijk dat je beide kunt betalen...

 

Maw hoe bepaal je het evenwichtspunt tss het minimaliseren van het risico en het investren in je concept??

 

Ik ben dus ook op zoek naar advies mbt deze (schijnbare) contradictie, geen naast de kwestie blablabla mbt tot de parfumindustrie.

 

Thx

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt het me beter dat je je concept in samenwerking met je industrie- en marketingpartners uitwerkt en lanceert... of snap ik het niet? Hier tref je vooral kleinere, lokale ondernemers in andere branches. Wat zouden wij nog bij kunnen dragen in dit stadium van het project?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beslissing lijkt me afhankelijk van de geboekte tussenresultaten en draagvlak bij partners, waar wij geen inzage in hebben. Ik ben samen met jou wel benieuwd naar inzichten van andere leden, want welkom is en blijft hier iedere ondernemer. Ik vraag me alleen in alle eerlijkheid af of je hier verder geholpen kunt worden. Ben je de enige investeerder in dit project?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi Ellen,

 

Je noemt zelf al de perceptie rondom het nieuwe merk. Volgens mij is dat het sleutelwoord in de afweging.

 

Als je klein wilt beginnen is het misschien een idee om de positionering daarop aan te passen. Je kunt het merk dan bijvoorbeeld als zeer exclusief neerzetten en verkrijgbaar op slechts 1 locatie. De campagne kan dan open en eerlijk opgezet worden. 'Een vrouw uit Nederland die als grote droom heeft het in de markt zetten van een eigen unieke parfum lijn'. Dit zou best eens sympathie op kunnen wekken? Ik heb het vermoeden dat een basic website je ook vergeven wordt in zo'n situatie.

 

Je kent waarschijnlijk het verhaal wel van dat oude vrouwtje (uit ik meen Italië) dat zeep maakt. Deze zeep is handmade, biologisch verantwoord en zeer exclusief want moeilijk verkrijgbaar (nauwelijsk volume toentertijd) en werd daardoor populair onder celebrities. Ik weet zeker dat de website en organisatie van dat vrouwtje geen porsche design had.

 

Zodra je het merk als 'groot' en omgeven met een lifestyle campagne wil positioneren zul je groots moeten uitpakken om die statement overeind te houden.

 

De eerste manier lijkt me de veiligste en heeft m.i. de meeste kans van slagen.

 

Hope this helps. Succes in ieder geval! Live the dream.

 

Grts

Arnold

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben dus ook op zoek naar advies mbt deze (schijnbare) contradictie, geen naast de kwestie blablabla mbt tot de parfumindustrie.

 

 

Tut tut. Parmantig.

 

Wandel eens door steden als Londen, Barcelona en Antwerpen, en zie wat daar in de zijstraatjes van de grote promenades gebeurt. Nieuwe merken ontstaan in opkomende buurten, niet op A-lokaties. Je koopt geen reputatie, die bouw je op. Geen Porsche dus, maar een Fiat Panda. Tweedehands. Train je inventiviteit!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.