• 0

Verzekering(en) nodig voor stagiair? En zo ja, welke?

Ik ben een eenmanszaak en ga aan de slag met een stagiaire. Zij loopt de stage niet vanuit school, maar ernaast, om uit te vinden wat ze nou eigenlijk leuk vindt en hierna wil gaan studeren.

 

Zijn er dan bepaalde verzekeringen die ik nodig heb voor mijn stagiaire? En zo ja, welke?

 

Overigens twijfel ik nog tussen payrolling en zelf verlonen van de stagevergoeding van € 200,-. Dit laatste is fiscaal natuurlijk voordeliger, maar vandaar mijn vraag over verzekeringen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Blijkt nu dat een stagiair alleen een stagiair genoemd mag worden en dat officieel is als hij of zij deelneemt aan een stageprogramma vanuit een opleiding. Zie http://loonheffing.nl/besluiten/DGB2010-2202M.htm Dat vind ik toch vreemd...

 

is eigenlijk ook wel logisch ;)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Blijkt nu dat een stagiair alleen een stagiair genoemd mag worden en dat officieel is als hij of zij deelneemt aan een stageprogramma vanuit een opleiding. Zie http://loonheffing.nl/besluiten/DGB2010-2202M.htm Dat vind ik toch vreemd...

 

is eigenlijk ook wel logisch ;)

 

Klinkt logisch, maar of het dat ook is... In mijn constructie bijvoorbeeld helemaal niet logisch. De stagiair in dit geval heeft weinig ervaring met dat wat ik doe en wil er meer over leren en weten. Waarom zou dat per se alleen vanuit opleiding kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Misschien om te voorkomen dat onder de noemer "stagiair" men tracht het minimumloon te ontlopen voor een beginnende / lerende werknemer?

 

Overigens, voor alle duidelijkheid: ik zeg hiermee niet dat jij dit probeert.

 

Zegt weer genoeg over het respect dat je als stagiair van de overheid krijgt. Ik heb me er groen en geel aan geergerd om twee jaar voor nop al lenend goed werk te verzetten voor (o.a.) een kleine startup. Maarja geheel offtopic en die tijd is gelukkig voorbij :D

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Misschien om te voorkomen dat onder de noemer "stagiair" men tracht het minimumloon te ontlopen voor een beginnende / lerende werknemer?

 

Overigens, voor alle duidelijkheid: ik zeg hiermee niet dat jij dit probeert.

 

Geldt ook niet dat je van elke stagiair wel zou willen dat ie een beginnend werknemer is? Is dat ook niet het principe van een stagiair? Tijd die je daarin steekt is investering in potentiële nieuwe medewerkers.

Link naar reactie
  • 0

 

Zegt weer genoeg over het respect dat je als stagiair van de overheid krijgt. Ik heb me er groen en geel aan geergerd om twee jaar voor nop al lenend goed werk te verzetten voor (o.a.) een kleine startup. Maarja geheel offtopic en die tijd is gelukkig voorbij :D

 

Ik zie hier de connectie niet? Heb je 2 jaar lang 'stage' gelopen? Of heb je zelf een startup opgezet?

Link naar reactie
  • 0

 

Zegt weer genoeg over het respect dat je als stagiair van de overheid krijgt. Ik heb me er groen en geel aan geergerd om twee jaar voor nop al lenend goed werk te verzetten voor (o.a.) een kleine startup. Maarja geheel offtopic en die tijd is gelukkig voorbij :D

 

Ik zie hier de connectie niet? Heb je 2 jaar lang 'stage' gelopen? Of heb je zelf een startup opgezet?

 

Sorry, helemaal geen connectie. Twee jaar (nouja, 2x driekwart jaar) stage gelopen voor een master-studie inderdaad. Had het achteraf niet gedaan!

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0
Ik heb zelf een aansprakelijkheidsverzekering voor het geval ze letsel (bv verkeerde val) oploopt tijdens het werk. Omdat de risico laag is zijn de kosten ook laag.

 

Omdat er een ondergeschiktheidsrelatie bestaat valt de stagiair onder de zelfde werkgeversaansprakelijkheid als een werknemer.

 

Veel scholen / stagebemiddelingsbedrijven stellen het hebben van een aansprakelijkheidsdekking die het werkgeversaansprakelijk- heidsrisico afdekt verplicht. Voor de kosten hoef je het inderdaad niet te laten, tientjeswerk (per jaar). Soms wordt ook een doorlopende ongevallendekking vereist, meestal alleen een functiedekking die alleen tijdens bedrijfstijd van toepassing is. Ook hier praten we over tientjes..

 

Daarnaast is het relevant dat de stagiairs ook uitdrukkelijk meeverzekerd zijn op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekerng ten behoeve van eventuele aansprakelijkheid die de stagiair onopzettelijk veroorzaakt bij derden, zoals klanten en overige bezoekers. Voor de stagiair of school / bemiddelaar is dat verder niet relevant, voor jou als bedrijf des te meer! Niet iedere verzekering biedt standaard dekking voor semi-"werknemers" die niet in loondienst zijn.

 

Wat nog wel eens vergeten wordt is dat alleen bedrijfsaansprakelijkheid niet altijd genoeg is: ook de risicoaansprakelijkheid van de werkgever voor de verkeersrisico's kan van toepassing zijn. Dit is aan de orde als de stagiair in opdracht van de werkgever zakelijk aan het verkeer deelneemt reist in eigen auto, bedrijfswagen, openbaar vervoer, fiets, lopend etc. Let wel: het moet om een zakelijke reis gaan, woon-werkverkeer valt daar niet onder, de post of gebak halen voor op kantoor daarentegen wel. Verkeersrisico's zijn niet standaard meeverzekerd in/op de meeste bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen.

 

Bijzondere aandacht/terughoudendheid voor stagiairs die zakelijk reizen (anders dan woon-werkverkeer dus) in eigen auto's of op eigen brommers/scooters etc: de werkgever is verantwoordelijk / aansprakelijk voor de onverzekerde cascoschade aan deze voertuigen tijdens zakelijke ritten, ook als de stagiair de schade zelf onopzettelijk heeft veroorzaakt. Sta zakelijk gebruik van privé voertuigen alleen toe als deze toereikend casco verzekerd zijn.

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Blijkt nu dat een stagiair alleen een stagiair genoemd mag worden en dat officieel is als hij of zij deelneemt aan een stageprogramma vanuit een opleiding. Zie http://loonheffing.nl/besluiten/DGB2010-2202M.htm Dat vind ik toch vreemd...

 

is eigenlijk ook wel logisch ;)

 

Klinkt logisch, maar of het dat ook is... In mijn constructie bijvoorbeeld helemaal niet logisch. De stagiair in dit geval heeft weinig ervaring met dat wat ik doe en wil er meer over leren en weten. Waarom zou dat per se alleen vanuit opleiding kunnen?

 

omdat er inderdaad ook veel misbruik van gemaakt kan worden. Fiscaal krijg je als ondernemer heel veel 'support' en als stage klant de mogelijkheid om ervaring en kennis op te doen.

Dat sommige stage bedrijven misbruik maken van stagiaires is een fout van de opleiding...

 

Het is natuurlijk niet jouw taak als ondernemer om willekeurig mensen aan werk te laten proeven, misschien kan je iets regelen met een opleider of gemeentelijke instantie...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

@Norbert Dank voor de uitleg! Nu moet ik de stagiair waarschijnlijk inderdaad als werknemer gaan zien, gaan aannemen en gaan betalen. Dit zal vooralsnog via payrolling gebeuren, want voor mij als eenmanszaak vind ik het nog te risicovol om dit zelf te regelen. Heb jij enig idee hoe het dan zit met die verzekeringen? Moet een payroller daarvoor zorgen of verschilt dit?

Link naar reactie
  • 0
Heb jij enig idee hoe het dan zit met die verzekeringen? Moet een payroller daarvoor zorgen of verschilt dit?

 

In de praktijk zulen beide partijen, zowel de payroller als de inlener, een aantal zaken regelen. De payroller is de formele werkgever, en regelt daarom basis werkgeversaansprakelijkheid en bijvoorbeeld loondoorbetaling bij ziekte en WGA eigen risicodragen.

 

De inlener is als feitelijk gezaghebbende ook een soort werkgever, en bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de veiligheid op de werkplek (Arbo-besluit) . Een verstandige inlener zorgt dus ook zelf voor een goede aansprakelijkheidsdekking, zowel voor de eventuele werkgeversaansprakelijkheid ten opzichte van de ingeleende, als voor schade aan derden of eigendommen van derden als gevolg van onopzettelijk handelen van de ingeleende.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

In de praktijk zulen beide partijen, zowel de payroller als de inlener, een aantal zaken regelen. De payroller is de formele werkgever, en regelt daarom basis werkgeversaansprakelijkheid en bijvoorbeeld loondoorbetaling bij ziekte en WGA eigen risicodragen.

 

De inlener is als feitelijk gezaghebbende ook een soort werkgever, en bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de veiligheid op de werkplek (Arbo-besluit) . Een verstandige inlener zorgt dus ook zelf voor een goede aansprakelijkheidsdekking, zowel voor de eventuele werkgeversaansprakelijkheid ten opzichte van de ingeleende, als voor schade aan derden of eigendommen van derden als gevolg van onopzettelijk handelen van de ingeleende.

 

 

 

Dit wist ik dus niet, dank voor het aangeven hiervan. Ik ben nu ook de website van de Arbo aan het afstruinen voor meer antwoorden, maar het is voor mij geheel onduidelijk wat mijn situatie is (en vreemd dat er geen telnr was je naar kan bellen voor vragen...). Ik ben formeel namelijk niet de werkgever, maar moet wel zorgen voor aansprakelijkheidsdekking voor iemand die niet mijn werknemer is.

 

In hoeverre is het dan mijn verantwoordelijkheid dat mijn (niet-)werknemer beschikt over een correcte werkplek en voldoende rust neemt en zich houdt aan arbeidstijden bijv? Moet ik een vergoeding afspreken? Juist niet? Moet ik die verantwoordelijkheid neerleggen bij de (niet-)werknemer?

Link naar reactie
  • 0

Voor dat soort vragen kun je ook terecht bij de payroll bedrijf. Je kunt eventueel bij meerdere payrollbedrijven informeren en aan de hand van hun reacties kijken welke het beste overkomt. Ikzelf ben heel tevreden met www.propayroll.nl .

 

Maar payroll is daar toch niet verantwoordelijk voor? Ik stelde er namelijk vragen over, maar zij gaven aan dat dat bij mij lag.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp hem even niet, je wilt de persoon toch via 'n payroll bedrijf betalen en wil toch weten welke verantwoordelijkheid voor jou geldt en welke voor hun? En als ze zeggen dat het bij jou ligt kun je gerust doorvragen wat dan redelijk is, waar jij dan dus rekening mee moet houden.

 

Dat konden ze me niet exact vertellen, maar ik vraag me ook af of zij dat moeten weten en mij moeten kunnen vertellen...

Link naar reactie
  • 0

Tja, als je net begint met personeel is er veel nieuw en komt er veel bij kijken. Ik kreeg wel duidelijke antwoorden op mijn vragen van het payrollbedrijf. Bij mij is het 'n ander geval dan bij jou dus ik kan jou vragen niet beantwoorden maar over het algemeen kreeg ik overal wel duidelijke antwoorden op.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het een idee om er nog eens over na te denken. Aangezien het bedrag aanzienlijk omhoog gaat omdat je gewoon het minimum loon zal moeten betalen incl belasting en werkgevers lasten. Afhankelijk van de branche heb je ook te maken met een CAO. Het voordeel van een payroll bedrijf is dat de medewerker onder de uitzend cao valt en het je de mogelijkheid biedt om flexibeler met de medewerker om te gaan of afscheid te nemen. De medewerkers is in dienst van het payroll bedrijf en technisch gesproken heb je niets te maken met de medewerker behalve dat je hem/haar in jou winkel laat werken. Zo ook de verzekering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.