• 0

Betalingstermijnen klanten

Wij merken steeds vaker dat bedrijven betalingstermijnen oprekken. Wij hanteren een betalingstermijn van 14 dagen maar veel bedrijven passen deze betalingstermijn eigenhandig aan naar 45, 60 of zelfs 90 dagen.

 

Wij sturen wel betalingsherinneringen, maar dan krijg je een bericht dat ze pas na 45 of 60 dagen betalen. Met deze bedrijven valt ook niet te praten, 45 of 60 dagen, anders heb je pech.

 

Wat doen jullie met dit soort klanten? Je wilt ze eigenlijk niet kwijt, maar je wilt ook dat ze netjes na 14 dagen betalen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

tsja Dave, zoals je zelf al zegt het op dit moment toch echt een beetje kiezen of delen als zij zo stellig zijn met hun betaaltermijn, ofwel accepteer je het ofwel raak je een klant en omzet kwijt.

 

Als je op basis van (individuele) offerte of prijsafspraak levert dan kun je gewoon in je prijsstelling rekening houden met de betaaltermijn. dus alleen een scherpe prijs bij de door jou gewenste betaaltermijn

 

Ander middel kan zijn om klanten een lage kredietlimiet te geven. Dus als ze na 90 dagen betalen mogen ze maar 2.000 euro op krediet kopen terwijl ze misschien wel voor 1000 euro per maand bij jou kopen. Op die manier beperk je het bedrag dat jij moet voor financieren en geef je een signaal naar de klant dat je geen bank bent..

 

Wellicht dat dit bericht op de site van Antwoord voor bedrijven dan enige hoop geeft: Betalingstermijnen worden wettelijk vastgelegd

 

Deze wijziging zal per 1 juli 2012 worden ingevoerd en in principe de betaaltermijn beperken tot maximaal 60 dagen, al blijft er wel enige ruimte om toch langere termijnen overeen te komen.

Link naar reactie
  • 0

 

Op cruciale momenten terugbijten. Ik had zo'n opdrachtgever die de betalingstermijn oprekte naar 60 dagen. Standaard beleid. Toen ze medewerking zochten voor een groot structureel project, was mijn harde voorwaarde dat die betalingstermijn teruggezet werd naar 30 dagen, ook omdat er anders gewoon teveel vorderingen open staan. Dat werd geaccordeerd door de financieel directeur - wat ik vervolgens op elke factuur apart vermeldde. Met een heel precieze aanduiding wanneer die dertig dagen voorbij zijn, want bij de boekhouding blijven ze mopperen. Ik stuur nu een betalingsherinnering op ca 25 dagen.

 

Het is verdomme een gevecht. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je zou kunnen gaan werken met belastingskorting van b.v. 2% als klanten binnen 14 dagen betalen.

 

Groeten,

Karel.

 

Betalingskortingen werken bij deze bedrijven niet omdat alleen de verwerking van de factuur al minimaal 14 dagen moet duren ofzo ???.

 

Het lastige is wanneer je moet zeggen nu is het genoeg. Eerst betalen en dan pas leveren.

 

Het betreft ook vaak grote klanten die voor een pietluttig bedrag bestellen en waar je moet bedelen om je geld eindelijk een keer te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Bij een computerleverancier kreeg ik een faktuur waaruit ik zelf het bedrag / termijn mocht bepalen.

Bijvoorbeeld: Contante levering € 1000,-; Per bank binnen 14 dagen : € 1.020,41; Per bank binnen 30 dagen: € 1.041,23

Vond ik wel een leuke optie maar is aardig arbeidsintensief.

 

Zélf had ik doorlopende incasso bedrijven voor de kleinere wekelijkse klanten, éénmalige incasso voor de maandelijkse en éénmalige klanten en de grotere werden strak gemanaged. Met de grotere bedrijven ging het via factoring.

 

Belangrijk is wel dat er structuur is en dat je niet te veel uitzonderingen maakt.

Link naar reactie
  • 0

Werk zelf veel met kleine zelfstandigen en heb laatst als service m'n betaaltermijn voor de laatste betaling van 2 naar 3 weken gezet.

Vreemd lijkt nu dat men eerder direct betaalde, dus ver voor de fatale datum en nu een herinnering nodig heeft...

 

Wie kent dit verschijnsel? Komt het vaker voor of heb ik nu even een rare periode?

Link naar reactie
  • 0

Werk zelf veel met kleine zelfstandigen en heb laatst als service m'n betaaltermijn voor de laatste betaling van 2 naar 3 weken gezet.

Vreemd lijkt nu dat men eerder direct betaalde, dus ver voor de fatale datum en nu een herinnering nodig heeft...

 

Wie kent dit verschijnsel? Komt het vaker voor of heb ik nu even een rare periode?

 

Mijn betalingstermijn is 14 dagen. Dat bevalt een stuk beter dan 30 dagen. Mijn ervaring is dat mensen eerder betalen met de 14 dagen betalingstermijn. Misschien is het iets psychologisch; als er 14 dagen op staan wordt het wellicht "meteen" overgemaakt omdat het dringend lijkt terwijl bij een 30 dagen factuur deze eerder op de hoop verdwijnt.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Ligt wel aan het product wat je levert.

 

Ik heb zelf ook bij zo''n groot bedrijf gewerkt, voor de grotere leveranciers worden betalingskortingen afgesproken, 2% bij betaling binnen 14 dagen of nog anders.

En dan wordt elke factuur binnen de afgesproken termijn betaald, als je als leverancier 1M tot 20M op jaarbasis levert, dan levert de korting geld op. Discussies altijd achteraf.

 

Bij de kleinere leveranciers, standaard 60 dagen, bij factuurafwijkingen veel langer.

 

Voorwaarden worden vaak niet gewijzigd omdat je te onbelangrijk bent.

 

Heb je een uniek product, dan kun je overwegen niet te leveren tot voorgaande facturen betaald zijn, vaak resulteert dit wel in mailtjes van "jouw klant" naar de betalingsafdeling.

 

Heb je een broodje van de bakker, dan is het meestal einde relatie, bakkers genoeg.

 

Het blijft lastig.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn betalingstermijn is 14 dagen. Dat bevalt een stuk beter dan 30 dagen. Mijn ervaring is dat mensen eerder betalen met de 14 dagen betalingstermijn. Misschien is het iets psychologisch; als er 14 dagen op staan wordt het wellicht "meteen" overgemaakt omdat het dringend lijkt terwijl bij een 30 dagen factuur deze eerder op de hoop verdwijnt.

 

Hier werkt een betalingstermijn van 14 dagen het beste. Ervaring leert dat men bij 30 dagen het vaak vergeet of pas na 30 dagen ermee aan de slag gaat.

 

Vandaag nog een andere leuke meegemaakt. Bij nieuwe klanten leveren wij alleen als er een betaling vooraf gedaan wordt. Dit is duidelijk gecommuniceerd naar klant. Nu blijkt artikel bij fabrikant niet meer leverbaar en stellen alternatief voor. Klant akkoord. Dus wij geven nogmaals aan dat wel pro forma betaling moet komen. Krijg je een mail terug, annuleer maar!

 

Ik snap dat niet.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik snap dat wel.

 

Ik had toch wel een iets meer inhoudelijke reactie verwacht! :-[ Zeker van een moderator! >;(

 

Waarom snap jij dat wel? Dergelijke bedragen worden niet op factuur geleverd bij een nieuwe klant. Vertrouwt de klant het niet dan kan hij het gewoon afhalen dus dat moet geen probleem zijn.

 

Ben je dan van plan om niet te betalen als je niet vooruit wil betalen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.