• 0

concurenten nemen concept over kan ik dit tegengaan of hierin leider blijven?

Hallo,

 

Ik heb een hondenschool en heb een concept bedacht waardoor cursisten direct kunnen starten en doorstromen.

Normaal kunnen cursisten zich aanmelden en is er een startdatum, hierdoor kan het zijn dat cursisten weken moeten wachten, daar puppy's snel groot worden en hierin de begin fase erg belangrijk is heb ik een concept ontwikkeld waardoor cursisten direct kunnen starten (binnen één week).

 

Nu merk ik dat hondenscholen in de omgeving mijn concept over nemen.

Ook merk ik dat er concurenten komen kijken (doen zich voor als cursisten).

Het is natuurlijk erg vleiend, maar ook erg frustrerend.

Nu blijf ik mij vernieuwen, maar het is zeer frustrerend dat IK nieuwe dingen verzin en dat andere ermee aan de haal gaan!

 

Is er een manier dat zij mijn concept niet mogen/kunnen gebruiken?

Of is er een manier dat vooral klanten weten dat de basis bij mij ligt?

Het is te vergelijken met het Sonja Bakker idee, het is bestaand voedsel, maar de volgorde waarin het aangeboden wordt is het (unieke) concept.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar doe je niets tegen, concurrenten nemen nu eenmaal al het goede van de ander over.

 

Probeer zo vernieuwend mogelijk te zijn of jezelf op een ander manier te onderscheiden.

 

Dit hoort erbij en daarmee moet je leren leven. En laten we eerlijk zijn, als de concurrent een geweldig concept neerzet dan ben je zelf toch ook gek dat je dat niet overneemt.

 

Groet

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Zie het als positief. Kennelijk doe je iets goeds en voeg je wat toe aan je markt.

 

Als je tijd hebt om naar anderen te kijken heb je zelf kennelijk tijd te veel. Dus niet (teveel) jouw plannen door anderen laten bepalen.

 

Als je het goed doet, zit er een 'truc' in je concept. Net zoals machinebouwers vaak een klein deeltje gietijzer o.i.d. maatwerk gebruiken. Zeer lastig na te maken.

 

We hebben zelf ook een schaduw gehad...

 

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Zie het als positief. Kennelijk doe je iets goeds en voeg je wat toe aan je markt.

 

Als je tijd hebt om naar anderen te kijken heb je zelf kennelijk tijd te veel. Dus niet (teveel) jouw plannen door anderen laten bepalen.

 

Als je het goed doet, zit er een 'truc' in je concept. Net zoals machinebouwers vaak een klein deeltje gietijzer o.i.d. maatwerk gebruiken. Zeer lastig na te maken.

 

We hebben zelf ook een schaduw gehad...

 

 

Daar zat ik ook aan te denken.

 

Heb jij / jouw omgeving / bedrijfspand / aanpak / etc. iets wat concurrenten niet of moeilijk kunnen overnemen? Ook zou je in wellicht in reclameuitingen op een handige manier kunnen verwijzen naar het kopieergedrag van je concurrenten. Daarmee wordt het al wat minder aantrekkelijk om te kopiëren.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0
Heb jij / jouw omgeving / bedrijfspand / aanpak / etc. iets wat concurrenten niet of moeilijk kunnen overnemen? Ook zou je in wellicht in reclameuitingen op een handige manier kunnen verwijzen naar het kopieergedrag van je concurrenten.
inderdaad goede tip die kan werken. Indertijd ook gedaan door een tijdje de slogan 'veel gekopieerd, nimmer ge-evenaard' te gebruiken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Misschien eens bekijken wat noodzakelijk is en wat niet noodzakelijk is om te melden?

 

Bijvoorbeeld:

- De service bedraagd dat de hond wordt uitgelaten en wanneer hij in sloot springt wordt hij gewassen en daarna brengen wij de hond weer thuis.

- De service bedraagd dat de hond wordt uitgelaten en wanneer hij in sloot springt wordt hij gewassen en daarna brengen wij de hond weer thuis.

 

In beide gevallen merkt de klant hetzelfde. Hij is blij en heeft altijd een "frisse" hond in huis en toch blijft een deel van je extra service geheim.

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

- De service bedraagd dat de hond wordt uitgelaten en wanneer hij in sloot springt wordt hij gewassen en daarna brengen wij de hond weer thuis.

Als service brengen wij uw hond altijd fris en fruitig weer thuis, zelfs na een duik in de gracht.

 

Belangrijk is dat we wel de zinsopbouw en de taaltechnische kant onder de knie hebben...

Mijn ervaring leert dat een stuk wat door mijzelf is geschreven (incl taalfouten en moeilijke zinsopbouw) slechter wordt ontvangen dan nadat deze door een tekstschrijver is herschreven. Hier is al veel winst in te behalen.

Een tekstschrijver kost natuurlijk geld maar gelukkig zijn er ook heel veel medelanders die de taal machtig zijn en je teksten, soms zelfs kostenloos, willen nalezen en waar nodig corrigeren.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal!

 

Waardoor ik mij onderscheid van de rest (en dit tevens vermeld)

Er zijn punten die niet of nauwelijks over te nemen zijn, dit doordat ik geheel werk met honden waar andere het als 'bijbaan hebben'.

 

Ik heb een indoor trainingslokatie (wordt door sommige ook overgenomen, maar ivm de extra kosten erg weinig).

Gelukkig blijven veel hondenscholen hangen in wat ze kennen, hierdoor kan ik mezelf sneller vernieuwen.

Het concept heb ik voor de cursist op de site uitgelegd, maar erop gelet dat ik weinig inhoudelijke informatie erover verstrek, maar als "concurenten" komen kijken is de inhoud moeilijk verborgen te houden.

Wat ik zou kunnen doen is dat mensen hun gegevens moeten geven alvorens te kunnen komen kijken (zich inschrijven) maar dat haalt de open welkomheid die ik graag wil behouden weg.

Het is wel zo dat de inhoudelijke opzet moeilijk te kopieeren is doordat "concurenten" dan een totale cursus zouden moeten volgen, maar het idee en grote lijnen merk ik van dat overgenomen wordt waardoor er in mijn omgeving "getracht" wordt cursisten direct te laten starten.

 

Ik loop al lang met het idee rond over hoe ik mensen kan vertellen dat IK de bedenker ben van het concept zonder wanhopig over te komen.

De slogan: 'veel gekopieerd, nimmer ge-evenaard' te gebruiken. spreekt me erg aan. bedankt daarvoor!

 

Ik blijf mezelf altijd vernieuwen, zelf kijk ik niet/nauwelijks naar de concurentie, daar ik zelfs cursisten heb die één uur rijden voor een les (enkele reis) ervoor over hebben om van mij les te krijgen (waarbij ze dus vele hondenscholen voorbij rijden).

Dit is doordat ik een bepaalde manier van lesgeven promoot waar andere scholen zich niet/nauwelijks op richten.

(ga hier niet vertellen wat precies daar andere dit nog niet ontdekt hebben ;)) vaak wordt wat er recht onder de mensen hun neus is over het hoofd gezien 8).

 

In deze zin heb ik de 'ondernemers mentaliteit' blijf jezelf vernieuwen, ga niet stil zitten omdat het goed loopt.

Ik heb nog vele ideeen op de plank liggen, die komen er wel, maar de uitwerk hiervan kost tijd, maar dat nadeel heeft zijn voordeel doordat je mensen niet ineens met allerlij dingen bombardeerd, maar stapsgewijs aanbied.

 

De promotie en de teksten zijn goed opgezet: kort, overzichtelijk.

Je moet ze vangen met een paar grote woorden (flayer), indien het ze aanspreekt komen ze dichter bij waardoor een beknopte uitleg overzichtelijk geschreven staat, verdere uitgebreide uitleg staat op mijn site vermeld.

Mijn schoonbroer is dr. anders in de nederlandse taal zodat correcte zinsopbouw en schrijffouten eruit worden gehaald (heb zelf dislectie).

 

Daarbij werk ik nauw samen met dierenwinkels en dierenartsen, veel mensen die een nieuwe hond hebben vragen daar hun eerste advies en waar ze naartoe kunnen.

Zelf flayer ik alleen in de directe omgeving, mensen die van ver komen vinden mij via internet.

 

Ik snap helemaal dat ik gevleid moet zijn dat andere mij kopieeren, maar toch is het niet prettig dat ik de weg voor andere uit aan het stippelen ben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of is er een manier dat vooral klanten weten dat de basis bij mij ligt?

Het is te vergelijken met het Sonja Bakker idee, het is bestaand voedsel, maar de volgorde waarin het aangeboden wordt is het (unieke) concept.

 

Dus hier heb je het toch al. Klein boekje over schrijven. Een soort manual formaat en uitgeven. Geeft duidelijk aan dat het concept van jou komt en je maakt reclame.

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet een pagina op je site maken met "De volgende concurrenten namen al een kijkje bij mij" :-)

Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen, wellicht helpt confronteren zodra je het door hebt. Een andere optie is om een training voor je concurrenten op te zetten, die ze dan tegen een commissie kunnen gebruiken, maar het lijkt me dat juist bij honden de trainer het belangrijkst is

Link naar reactie
  • 0

Of is er een manier dat vooral klanten weten dat de basis bij mij ligt?

Het is te vergelijken met het Sonja Bakker idee, het is bestaand voedsel, maar de volgorde waarin het aangeboden wordt is het (unieke) concept.

 

Dus hier heb je het toch al. Klein boekje over schrijven. Een soort manual formaat en uitgeven. Geeft duidelijk aan dat het concept van jou komt en je maakt reclame.

 

Ik ben idd ook bezig een boek te schrijven.

Maar dan meer met het hoe en wat over honden.

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet een pagina op je site maken met "De volgende concurrenten namen al een kijkje bij mij" :-)

Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen, wellicht helpt confronteren zodra je het door hebt. Een andere optie is om een training voor je concurrenten op te zetten, die ze dan tegen een commissie kunnen gebruiken, maar het lijkt me dat juist bij honden de trainer het belangrijkst is

 

Ik wil niet gaan wijzen, dit vind ik over komen als zwak.

Ik geef ook al lezingen speciaal gericht voor instructeurs van hondenscholen, maar waarom betalen als ze het stiekem kunnen doen >:(

Het confronteren heeft geen zin, ze ontkennen het alleen maar.

Tja het blijft lastig om de beste te zijn, hahaha.

Link naar reactie
  • 0

Of vanuit een ander oogpunt i.p.v. druk te maken over of zij wel of niet jouw service stelen/kopieren.

 

Hoe groot is de markt voor jouw concept en hoeveel wil je daarvan bereiken/in handen krijgen? (Markt aandeel)

 

Hoegroot is de capaciteit aan klanten die jij met jouw bedrijf aankan zonder dat de kwaliteit achteruit gaat (inc. van het concept)? (Kwaliteitsbeheer)

 

Bijvoorbeeld:

1. Het bedrijf kan maximaal 100 aanmeldingen aan om de beloofde kwaliteit te leveren.

2. Iedereen is op de hoogte dat het concept door jouw ontworpen en als gevolg krijg jij 150 aanmeldingen.

3. Jij accepteert de 150 aanmeldingen en jij voldoet niet aan de beloofde kwaliteit of jij moet 50 klanten wegsturen naar de concurrenten die mogelijk minder kwaliteit leveren.

4. In beide gevallen krijg jij te maken met ontevreden klanten en gezichtsverlies.

 

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Of vanuit een ander oogpunt i.p.v. druk te maken over of zij wel of niet jouw service stelen/kopieren.

 

Hoe groot is de markt voor jouw concept en hoeveel wil je daarvan bereiken/in handen krijgen? (Markt aandeel)

 

Hoegroot is de capaciteit aan klanten die jij met jouw bedrijf aankan zonder dat de kwaliteit achteruit gaat (inc. van het concept)? (Kwaliteitsbeheer)

 

Bijvoorbeeld:

1. Het bedrijf kan maximaal 100 aanmeldingen aan om de beloofde kwaliteit te leveren.

2. Iedereen is op de hoogte dat het concept door jouw ontworpen en als gevolg krijg jij 150 aanmeldingen.

3. Jij accepteert de 150 aanmeldingen en jij voldoet niet aan de beloofde kwaliteit of jij moet 50 klanten wegsturen naar de concurrenten die mogelijk minder kwaliteit leveren.

4. In beide gevallen krijg jij te maken met ontevreden klanten en gezichtsverlies.

 

 

Erg goed punt!

Ook iets waar ik al langere tijd mee bezig ben en op een weegschaal heb liggen.

Maak ik er een keten van of hous ik het bij mezelf.

Voordelen keten:

meer inkomsten

Nadelen keten:

Kan de kwaliteit niet in de hand houden (instructeurs kun je opleiden, maar er klonen van mezelf van maken is niet mogelijk, iedereen heeft zijn/haar eigen manier, maar is dit voldoende?)

Kans op overzicht verlies.

Ik heb aan franchise gedacht (denk aan Martin Gaus hondenschool), mensen kopen mijn concept en kunnen op mijn naam een hondenschool starten, maar ook dan kunnen andere onder jou naam, je naam verpesten.

 

Ik heb momenteel een hondenuitlaatservice en een hondenschool.

Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk mijn gehele inkomsten genereer uit de hondenschool.

Hiervoor is op dit moment ruim voldoende ruimte qwa uitbreiding ook al houdt ik het bij mezelf/ alleen dit bedrijf.

De hondenschool moet mijn pensioen gaan worden (andere geven les en ik houd toezicht, maar helaas is goed personeel vinden niet makkelijk).

 

Voor dit moment heeft kwaliteit garantie prioriteit en dit kan volgens mij op dit moment alleen als ik de lijn kort houdt en het zelf doe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.