• 0

teruggave 2010 - hoe lang duurt dat?

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

als je na april je aangifte hebt gedaan dan legt de belastingdienst in principe geen voorlopige aanslag meer op en moet je wachten op de definitieve aanslag. en daar heeft de belastingdienst 5 jaar voor.

 

Ik heb zelf eens 2 1/2 jaar moeten wachten op uitbetaling van teruggave omdat ik het een half jaar te laat (had wel uitstel) had ingediend.

 

Het voordeel daarvan is dan wel weer dat je een erg leuke rente van belastingdienst krijgt die je van geen enkele bank zal ontvangen.

 

Maar als je erop zit te wachten kan dat vervelend zijn en kan het van 3 maanden tot 5 jaar duren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb toch echt cliënten waar ik eind april (met één jaar uitstel dus...) aangifte voor doe en die begin juni het bedrag al op de rekening hebben staan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring dit jaar is dat de aangiften die elektronisch zijn ingediend en inhoudelijk niet veel afwijken van het voorgaande jaar (zowel in de winstaangifte als in het particuliere deel) er met een paar weken een voorlopige aanslag wordt opgelegd. In een aantal gevallen is daar dan binnen een maand al een definitieve aanslag op gevolgd.

voorbeeld aangifte ingediend 25 september en voorlopige aanslag 4 november en eind van de maand definitieve aanslag (was een aangifte met een aanzienlijke teruggaaf). Aangifte 4/10 (vof onderneming) ingediend en de voorlopige deel 26/10 opgelgd (mix van terug ontvangen en betalen IB/ZVW).

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Tot dusver kreeg ik paar weken na de aangifte voorlopige aanslag met dan al paar weken daarna geld terug, en dan ongeveer 1 a iets meer maanden daarna de definitieve aanslag. Het was iedere keer na april ingediend en kreeg dus wel gewoon voorlopige aanslag. @Vossie: dien je het zelf in of laat je het door 'n fiscalist doen? Ik laat het door fiscalist doen en de vertraging is nooit 'n probleem geweest.

Link naar reactie
  • 0

Ik laat de aangiftes voor inkomsten belasting door een boekhouder doen.

en situatie waarover ik het heb was een jaar of 3 terug.

had uiteindelijk na 1 1/2 jaar de definitieve aanslag (kreeg geen tijdelijke) en dan enkel en alleen nog maar omdat ik er ondertussen ruim 50 keer over gebeld had (en dan dus niet naar standaard nummer maar gewoon net zolang 1 bij het standaard nummer optellen en bellen tot ik iemand aan de lijn had die me verder kon helpen (altijd leuk die nummer reeksen die ze in gebruik hebben)) en 3 keer op belasting kantoor was langs geweest en ze me zo zat waren dat ze met spoed die aangifte verwerkt hadden.

Maar verder kreeg ik steeds te horen dat ze daar 5 jaar de tijd voor hadden.

 

Ging echter om vele duizenden euro's teruggave en had die hard nodig.

Link naar reactie
  • 0

voorlopige aanslag moet binnen 3 maanden zijn opgelegd.

definitieve aanslag binnen 3 jaar.

 

groet

Joost

 

Joost... is dat onlangs aangepast dan?

Tegen mij hebben ze namelijk 1 1/2 jaar lang geroepen dat ik geen voorlopige aanslag zou krijgen omdat mijn aangifte na april was binnengekomen en dat ze dan geen voorlopige aanslag meer opleggen.

Net zoals dat ze als ik vroeg wanneer ik de definitieve aanslag kon verwachten steeds enkel maar aangaven dat ze daar 5 jaar de tijd voor hebben.

 

Maar zoals aangegeven was dat een jaar of 2 a 3 terug.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de laatste maanden een aantal aangiften ingediend en telkens was de aanslag/teruggaaf er binnen 4 weken. Vorige week heb ik de intermediairdagen bezocht en mijn indruk is dat de Belastingdienst heel erg zijn best doet om van zijn trage en bureaucratische imago af te komen. Dus ook door heel snel aangiften af te wikkelen.

 

Dus antwoord op de vraag: de teruggaaf zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten. Voordeeltje is wel dat je rente vergoed krijgt over je teruggaaf trouwens.

 

Dat gezegd hebbende: verwacht je een hoge teruggaaf over boekjaar 2011? Dan kun je dit beter per direct bij laten stellen. Nieuwe regel is namelijk, dat over teruggaven (maar ook te betalen bedragen) inkomstenbelasting voor 1 juli 2012 (mbt boekjaar 2011) geen rente meer wordt vergoed door de Belastingdienst! Leuker kunnen we het niet maken..

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe renteregeling wordt ingevoerd per 2013 en geldt alleen voor aanslagen over 2012 en later (en voor de vennootschapsbelasting: voor boekjaren die aanvangen op of na 1 januari 2012). Voor aanslagen over 2011 blijft dus de huidige heffingsrenteregeling gelden, ongeacht wanneer die aanslagen worden opgelegd.

 

Streeftermijn voor het opleggen van (voorlopige) aanslagen is binnen 8 weken na het verzoek om een voorlopige aanslag danwel binnen 13 weken na het doen van aangifte. Die termijnen komen overigens ook naar voren in de nieuwe belastingrenteregeling, maar het is niet meer dan dat er staat: een streeftermijn. De deadline voor het opleggen van een primitieve aanslag is 3 jaar na afloop van het betreffende jaar + kenbaar verleend uitstel voor het doen van aangifte. Voor een navorderingsaanslag bedraagt de termijn 5 jaar + kenbaar uitstel (en soms 12 jaar). Dat was ook 3 jaar geleden al zo.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

voorlopige aanslag moet binnen 3 maanden zijn opgelegd.

 

 

Ik moet ook even verfijnen, vorig jaar is herhaaldelijk geprocedeerd over het lange uitblijven van voorlopige aanslagen met als gevolg een hoge rente. Veelal werd vastgesteld dat een belastingplichtige binnen 3 maanden toch wel behoort te weten waar hij aan toe is. Heffingsrente werd in die gevallen vaak beperkt tot 3 maanden, vandaar mijn opmerking daarover.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.