• 0

Overname bedrijfsactiviteiten

Goedendag,

 

Ik zit met de volgende kwestie en ik weet niet of ik akkoord moet gaan of niet.

 

Een bedrijf X is geïnteresseerd in een activiteit van mijn bedrijf. Deze activiteit willen zij overnemen voor 60k en een voorraad van 15k. Ik ben zelf erg tevreden met de overname som en wil het ook erg graag verkopen aangezien ik de tijd die ik normaal in de activiteiten graag vrij wil maken.

 

Ik ging er vanuit dat de betaling van het gehele bedrag bij formele overdracht zou geschieden. Zij willen echter in termijnen betalen. 15k voor de voorraad bij overdracht en vervolgens in termijnen van een maand, beginnend het eind van de maand na de overname, 15k per termijn betalen. In totaal 4 maanden dus.

 

Zij willen echter geen zekerheden stellen en de holdings onder de bedrijven hebben een zeer groot negatief eigen vermogen.

 

Zij willen mij geen zekerheden geven in de vorm van een bankgarantie.

 

Wat moet ik hier van denken?

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet wat de maandelijkse opbrengsten zijn van de activiteiten die je verkoopt? Als ze in 4 maanden willen afbetalen zegt dat iets over hun idee van de terugverdientijd. Voegen ze zelf waarde toe aan de over te nemen activiteiten? of hebben ze de activiteiten nodig om te combineren met activiteiten die ze nu al doen?

Link naar reactie
  • 0

Het zit zo dat zij een concurrent van mij zijn. Zij beweren veel groter te staan. Ik zelf ben bang dat ik een groot risico loop als ik geen zekerheid heb. Wat nou als ze de voorraad overnemen en alles op hun naam hebben staan. We hebben dan weliswaar een contract maar als ze niet betalen heb ik een groot probleem. Zij hebben dan namelijk al de activiteiten overgenomen en de handelsnaam e.d. vastgelegd. Daarbij komt dat één van de ondernemers zelf jurist is.

Link naar reactie
  • 0

Het zit zo dat zij een concurrent van mij zijn. Zij beweren veel groter te staan. Ik zelf ben bang dat ik een groot risico loop als ik geen zekerheid heb. Wat nou als ze de voorraad overnemen en alles op hun naam hebben staan. We hebben dan weliswaar een contract maar als ze niet betalen heb ik een groot probleem. Zij hebben dan namelijk al de activiteiten overgenomen en de handelsnaam e.d. vastgelegd. Daarbij komt dat één van de ondernemers zelf jurist is.

Maar als je ze eenmaal verkocht hebt zijn ze dan nog steeds concurrent. Ik neem aan dat er een rede is om het te verkopen?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zij willen echter geen zekerheden stellen en de holdings onder de bedrijven hebben een zeer groot negatief eigen vermogen.

 

Zij willen mij geen zekerheden geven in de vorm van een bankgarantie.

 

Heb je al gedacht aan andere zekerheden? Pandrecht op de voorraad of hun debiteuren?

Is zoiets wel bespreekbaar?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Dat ziet er allemaal veel leuker uit dan voor mij...

 

Wie kan me verder helpen??

 

Ik ben mede aandeelhouder (minderheid49%) van een bv.... en wil eruit.

Deze bv draait niet meer...is niet meer actief...heeft geen waarde momenteel en ik wil mijn aandelen terug aanbieden voor een waarde van 1€.

 

De bv kan alle kosten nog betalen en zal dan langzaam ten einde komen.

 

Hoe doe je dit en wat kunnen de gevolgen voor mij zijn?

 

Ik wil alleen....vooral met nadruk alleen opnieuw starten met ongeveer dezelfde activiteiten...

 

Wie kan/wil me op de valkuilen attenderen?

 

Thanks

Link naar reactie
  • 0

@Walnootje

 

Moet je je bedrijf echt kwijt? (Is het aanbod echt een aantrekkelijk aanbod of lijk het too good to be true?)

En dit bedoel ik even gevoelsmatig gesproken.

 

Als een partij echt iets graag wil hebben zou het wel zekerheden bieden voor jou, omdat ze er de waarde van inzien van hetgeen jij aanbiedt. Zou proberen goede afspraken hierover te maken die in jouw voordeel liggen, gezien je anders straks achter je geld aan kan gaan. Persoonlijk als ik in jouw schoenen zou staan zou ik zonder bankgarantie of enige andere vorm van zekerheid er geen aandacht aan schenken. Het klinkt misschien arrogant, maar als iemand echt geïnteresseerd is komt hij/zij zelf met oplossingen om alles op alles te zetten om de overdracht voor beide kanten te laten slagen.

 

Een maandelijkse termijn klinkt voor mij als uitstel van executie. Stel anders voor als hun liquiditeiten nu ontoereikend zijn om op een later moment contact met jou op te nemen als ze het bedrag wel in 1 keer kunnen voldoen.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een erg goed bod en voor mij is het echt precies het juiste moment voor de overname (dat weten hun overigens niet). Ik ben bezig met een nieuwe business en heb daarnaast nog mijn studie die ik moet halen.

 

Ik heb het volgende bedacht. De helft van de overname som wordt voldaan bij formele overdracht en de rest in termijnen. De voorraad wordt in consignatie gesteld en wordt ook in termijnen betaald.

 

In principe als de helft van de som betaald is, ben ik al tevreden. Dus dat risico wil ik opzich wel nemen maar ik vraag me af hoe sterk je staat met een in consignatie stelling. Ik wil daarvoor een klein contractje opstellen waarin staat wat ik hen ter beschikking stel. Stel dat ze niet willen betalen, kan ik het dan gemakkelijk terugvorderen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.