• 0

Kilometeradministratie bestelauto afgeschaft?

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor Jasper, bij de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik is geen rittenadministratie noodzakelijk. Dat was het hele doel van de regeling.

 

De "oude regeling" is ook nog steeds van kracht naast de nieuwe en daar geld de rittenregistratie nog wel voor natuurlijk., vandaar dat onder menu items van de Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik ook nog een link staat met uitleg voor de rittenregistratie maar die behoort niet tot de groep van de In het nieuwe menu van de belastingdienst site is dat verschil moeilijk te zien. dus maar even visueel gemaakt..

menuBD.JPG.6a8e379a72e7eb9faa95654edde1b8ff.JPG

Link naar reactie
  • 0

Sorry moet je toch corrigeren, als je even verder zoekt op de website komt je dit tegen:

 

Bestelauto niet privé gebruiken

Als u een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' indient, mag u de bestelauto niet privé gebruiken. Wij kunnen u vragen het zakelijk karakter van een bepaalde rit op een ongebruikelijk tijdstip of een bijzondere locatie aan te tonen. Hier kunnen wij naar vragen omdat wij onder andere met camera’s toezicht houden op het gebruik van zakelijke bestelauto’s. Bewaar bewijsstukken daarom goed!

 

Dus moet je agenda's bewaren, elke rit er goed in vermelden, maar nu ook ineens vertellen wat je er aan het doen bent. In mijn geval maak ik heel veel locatiebezoeken, helaas resulteerd dit niet altijd in een klus. Maar ook bezoeken aan een winkel kan ik me niet 7 jaar lang herinneren.

Ik mag het niet zeggen, maar het klinkt alsof ze er je gewoon expres proberen in te inluizen. Om dan die 5000 euro te kunnen cashen.

 

Een kilometer administratie is minder werk, want dan hoef je de aard van het bezoek niet bij te houden.

 

 

Dus geen kilometeradministratie, maar een veel uitgebreidere administratie, of weet jij nog wat je 7 jaar geleden op die ene snelweg?

Link naar reactie
  • 0

Daarbij geldt de verklaring weldegelijk ook voor werknemers: Zie de verklaring hier.

 

Let op: het gaat dus om GEEN privé gebruik. De oude grens van 500 km privé geldt dus niet. De bus mag gewoon helemaal niet privé gebruikt worden.

 

De fiscus controleert dit a.d.h.v. diverse opnamen van verkeer op locaties die privégebruik doen vermoeden. Denk aan grensovergangen, locaties voor dagjes uit, bouwmarkten, warenhuizen, etc.

 

Wordt de bus van een medewerker (of jijzelf) gefotografeerd op een dergelijke plek, dan kun je post verwachten en moet je bewijzen dat de medewerker/jij daar om zakelijke redenen was (podium bouwen in de Efteling?).

 

Voor deze regeling geldt woon-werkverkeer als zakelijk. Let op: voor de BTW is woon-werkverkeer privé. Dus ondanks dat de bus volgens de IB en LB wet uitsluitend zakelijk gebruikt wordt, kan toch een BTW correctie aan de orde zijn als de bus ook voor woon-werkverkeer gebruikt wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry moet je toch corrigeren, als je even verder zoekt op de website komt je dit tegen:

 

Dus moet je agenda's bewaren, elke rit er goed in vermelden, maar nu ook ineens vertellen wat je er aan het doen bent. In mijn geval maak ik heel veel locatiebezoeken, helaas resulteerd dit niet altijd in een klus. Maar ook bezoeken aan een winkel kan ik me niet 7 jaar lang herinneren.

Ik mag het niet zeggen, maar het klinkt alsof ze er je gewoon expres proberen in te inluizen. Om dan die 5000 euro te kunnen cashen.

 

Een kilometer administratie is minder werk, want dan hoef je de aard van het bezoek niet bij te houden.

 

 

Dus geen kilometeradministratie, maar een veel uitgebreidere administratie, of weet jij nog wat je 7 jaar geleden op die ene snelweg?

 

Zo werkt dat niet Jasper. Ik gaf hiervoor al wat voorbeelden. Het is echt niet zo dat je 7 jaar bewijs moet bewaren. Voordat de fiscus kan naheffen moeten ze een zogenaamd nieuw feit hebben. Informatie die ze niet bekend was toen ze een aangifte definitief afgedaan hebben. Nu de foto's in het jaar zelf gemaakt worden, is die informatie al in hun bezit op het moment dat ze een aanslag definitief vaststellen. Doen ze dat zonder correctie op het gebruik van de bestelbus en willen ze daar later op terugkomen, dan ontbreekt het ze aan een nieuw feit (info was immers voor handen) zodat navordering niet aan de orde is.

 

En nogmaals: je hoeft dus geen bewijzen van de rit zelf bij te houden. Ook agenda's niet. Als de fiscus twijfelt aan een foto van een bus van je, dan reageren ze snel en niet jaren later.

 

Het aantonen van een zakelijke rit lijkt me niet zo'n probleem. Als jij aangeeft dat je ergens was voor een bespreking van een offerte en je geeft de fiscus door bij wie je was, dan lijkt mij niet dat de fiscus daar iets anders van kan maken.

 

Om de belastingopbrengst wegens de bijtelling is het ze zeker niet te doen. Anders hadden ze dit net zo goed niet in kunnen voeren, want ook onder de oude regeling had de fiscus dezelfde controlemogelijkheden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ja of niet. De informatie is prima te vinden op internet of hier op het forum ;) Je weet nooit of je boekhouder het wel weet. Niet iedereen die hier gereageerd heeft kende de nieuwe regeling van BD.

 

Misschien doe ik het nog wel anders en koop ik de auto gewoon van de zaak terug. Hij hefet nu toch een restwaarde van 0 Breng ik gewoon 19cent per kilometer in rekening. BEn ik meteen van het gezeik met tanken en kilometer administratie af.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je niet zomaar een auto die zakelijk is geëtiketteerd ineens naar privé halen, daar moet een (goede) reden voor zijn. En als je 0,19 per km wil declareren zul je toch op zijn minst een rittenregistratie van de zakelijke kilometers moeten bijhouden en voor de BTW de tankbonnen e.d. bewaren. Ik zie niet hoe je het jezelf hiermee makkelijker maakt.

(Maar ja, ook deze reactie is gratis, al ben ik zeker geen expert ;))

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja eigenlijk veranderd er allemaal niet zoveel, hoedan dan ook je moet die kilometer administratie bijhouden. Anders heb je geen bewijs voor wat je met je auto hebt gedaan.

 

Ik zit alleen nog even te denken over een constructie voor het nieuwe jaar, ik denk dat ik gewoon een kantoor aanhuis begin en dat de opslag met kantoor gewoon het tweede filiaal is. Het meeste kantoor werk gebeurt toch thuis.

Link naar reactie
  • 0

Ik haal even dit oude topic aan want ik vroeg mij het volgende af over de (zakelijke) bestelauto:

 

Er is jurisprudentie over de bestelauto, waarbij met name de vraag speelt of de inrichting van de bestelauto

zodanig is dat hij niet geschikt is voor prive gebruik. Als het antwoord op deze vraag ja is, dan zou je kunnen stellen

dat alle gebruik zakelijk is, dus niet hoeft bij te tellen voor de IB en ook geen prive correctie voor de BTW hoeft te hanteren.

Dat scheelt bovendien een hele hoop (kilometer)administratie.

 

Het is mij alleen niet duidelijk in welke situatie je kunt spreken van een bestelauto die (nagenoeg) uitsluitend geschikt is voor

zakelijk gebruik (denk aan bijvoorbeeld goederenvervoer).

 

Ik hoor graag welke kennis/ervaring andere forumleden hierover hebben of welke bronnen hiervoor nog te vinden zijn.

 

Alvast bedankt,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Alex

 

De casussen zijn allen zeer feitelijk van aard. Het gaat van bestelauto's die zo smerig zijn dat de bijrijdersstoel niet in redelijkheid gebruikt kan worden tot bestelauto's die zodanig zijn aangepast dat ze voor minstens 90% (nagenoeg uitsluitend) ingericht zijn voor vervoer van goederen (waarbij de bijrijdersstoel wel bruikbaar was).

 

Er is dus geen vaste omschrijving te geven, maar een capabel adviseur kan zeker een zaak bepleiten voor je.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.