• 0

Debat nieuwe regeling voor starters vanuit de WW, graag jullie input

Eddy van Hijum vroeg op 7 februari via twitter starters om advies. Zie deze tweet

Morgen debat over nieuwe startersregeling WW. Zijn er startende ondernemers met ervaringen en tips? >> vl.am/110u

 

De link in de tweet verwijst naar het volgende bericht.

 

FNV vindt startersregeling Kamp oneerlijk

 

DEN HAAG - Het voorstel van minister Henk Kamp van Sociale Zaken om de regeling te vereenvoudigen om vanuit de WW een eigen bedrijf te beginnen, pakt onevenwichtig uit.

 

Bovendien tast hij een van de belangrijkste pijlers van de WW aan. Dat schrijft de FNV in een brief aan de Tweede Kamer, die woensdag over het voorstel debatteert.

 

De bewindsman wil niet meer dat inkomsten achteraf worden verrekend met de WW-uitkering, zoals nu gebeurt.

 

In plaats daarvan wil hij van alle starters 6 maanden lang de WW standaard korten met 29 procent. Daarbij maakt het niet uit of zij zelf veel of weinig inkomsten uit hun jonge bedrijfje halen.

 

Wie Eddy van Hijum van tips of advies wil voorzien, dit is je kans.

Als je jouw reactie plaatst voor 8 febrauri 10:00 uur is de kans aanwezig dat Eddy van Hijum jouw reactie meeneemt in het debat.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben van mening dat dit een slecht voorstel is.

 

Ten eerste vallen veel mensen die een ww uitkering krijgen al een behoorlijk stuk terug in inkomsten (en soms inleveren van auto van de zaak, telefoon etc.) terwijl de vaste kosten (huur, hypotheek etc.) niet direct te verlagen zijn. Men moet dus al de buikriem aanhalen om te overleven.

 

Ten tweede zullen veel starters in eerste instantie voornamelijk kosten maken c.q. investeringen doen in hun bedrijf. In veel gevallen zal er de eerste tijd geen enkel inkomen uit het bedrijf gegenereerd kunnen worden, integendeel, starten kost in eerste instantie geld.

 

Als je het starten van een onderneming wil ontmoedigen moet je dus vooral direct gaan korten op de ww. Er zijn maar weinig starters met een ww uitkering die zich kunnen permitteren direct 29% op hun inkomsten gekort te worden, er staat immers in eerste instantie nog geen inkomen uit het bedrijf tegenover.

 

Kortom: Kamp, niet doen!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van deze regeling:

- door direct te korten zit je aan de cashflow van de starter in zijn financieel doorgaans krapste maanden, dit verkleint de kansen op een succesvolle start.

- iemand die de eerste jaren weinig of geen inkomen heeft levert relatief t.o.v. de huidige regeling in

 

Voordeel van deze regeling:

- duidelijkheid, er wordt 29% gekort.

- de "sterke" starter levert relatief gezien weinig in.

 

De "Kampregeling" zal ook een budgettaire reden hebben. Hij zou voor de ondernemer beter uitpakken als ze gedurende die 6 maanden wel het volle pond aan uitkering krijgen en dat de korting van 29% bijvoorbeeld pas anderhalf jaar later terugbetaald moest worden. Dan houdt de ondernemer zijn cashflowvoordeel (circa 3.000 euro) en voor Kamp maakt het in het budget niets uit.

Link naar reactie
  • 0

Kort dag voor een inhoudelijk goed doordachte reactie. Maar toch een poging.

 

ik heb kennisgemaakt met de regeling zoals die nu is en vond die redelijk coulant, maar een belangrijk nadeel dat ik veel hoor is dat er pas na 1,5 2 of soms 3 jaar later word afgerekend omdat dat dan pas het inkomen van het startjaar definitief vaststaat voor de IB. en mensen er dan te weinig rekening mee gehouden hebben. je kunt dat op eigen schuld schuiven maar het is een menselijke eigenschap dingen verkeerd in te schatten en zeker bij startende ondernemers veranderd hun complete financiele huishouding volledig van netjes elke maand rond de 25e je salaris naar de ene maand een topomzet en de volgende maand een of geen slechte omzet.

 

Direct korten op de starters uitkering komt eerder over als een straf voor het kiezen voor ondernemerschap dan een vereenvoudiging.

 

Een paar andere gedachte richtingen:

 

Als je toch wilt vereenvoudigen ga dan dichter naar de WW regels toe voor werknemers die moeten gewerkte uren ook gewoon opgeven. Voor startende ondernemers geld nu in de basis regeling (dus NIET de startersregeling) dat alle uren, ook niet declarabele moeten worden opgegeven.

Maak de startersregeling dan zo dat je gedurende de looptijd daarvan dan het voordeel dat je alleen declarabele uren mag opgeven (de uren die omzet genereren) voor starters die niet op uurbasis werken (bijv webwinkels) die geef je een norm-uurloon van zeg even 100% van het vorige salaris (of 130% van het vastgestelde uitkeringsloon) Deel dat normloon door de behaalde omzet en de uitkeringsgerechtigde weet hoeveel uren hij op moet geven voor de uitkeringskorting..

 

Dan heb je de ook directe verrekening en ervaart de starter toch steun.. De omzet kan eenvoudig gecontroleerd worden omdat elke ondernemer een administratie moet voeren voor de btw en de IB. Op het urenbriefje moeten zij gewoon de factuurnummers van die maand met omzet opgeven en de berekende kortingsuren

 

goed dit is even in een kwartiertje een brainstorm, waar vast nog haken en ogen aan zitten maar dit lijkt me een goede gedachte richting. Startende ondernemers moeten toch al factureren en daarvoor administratie voor voeren. Door ze dit maandelijks op een urenbriefje aan de ww te laten doorgeven is geen grote lastenverzwaring en komt tegemoet aan de wensen van het kabinet om sneller te verrekenen en aan de wens van de starter om sneller duidelijkheid te hebben over de hoogte van de uitkering en niet geconfronteerd te worden met late verrekeningen na 2 jaar.

 

Eventueel kan de regeling ook nog ondersteund worden met een starterslening voor starters die relatief veel moeten investeren voordat ze inkomsten genereren.

Link naar reactie
  • 0

Algemeen over startende ondernemers

 

De aanloop begint vaak met een periode van maanden die (vrijwel) inkomensloos is.

Als er al omzet wordt gedraaid dan wordt dat vaak meteen weer ingezet om bijvoorbeeld voorraad uit breiden, benodigde hardware aan te schaffen of andere zaken zoals een goede website.

De starters die vanaf de allereerste dag een goed inkomen uit hun bedrijf halen zijn een uiterst kleine groep. Het zijn volgens mij vaak de mensen die vanuit een werknemerspositie iets op zijn gaan zetten en op een goed moment ontslag nemen om zich volledig op hun bedrijf te gaan focussen.

 

 

Als je kijkt naar de groep mensen die in de WW terecht komen dan zijn er grofweg 3 groepen

Mensen die door solliciteren een nieuwe baan proberen te bemachtigen

Mensen die door een opleiding te volgen hun kans op de arbeidsmarkt willen vergroten

Mensen die een eigen bedrijf willen starten om zelf verantwoordelijk te worden voor hun inkomen

 

De eerste groep krijgt 70% van het laatst verdiende loon, in ruil verwacht de samenleving dat er gesolliciteerd word.

Als ik het goed heb komt het voor de tweede groep voor dat zij ontheffing krijgen van hun sollicitatieplicht en in sommige gevallen ook de opleiding vergoed krijgen.

De derde groep krijgt vrijstelling van de sollicitatieplicht, moet de uren bijhouden en wordt gekort op de uitkering zodra er commerciële activiteiten worden ontplooit. Onder commerciele activiteiten worden ook zaken als het benodigde marktonderzoek gerekend, dat is nog voor de onderneming omzet gaat draaien. Als marktonderzoek uitwijst dat er geen makrt is, is er toch gekort op de uitkering.

 

In de nieuwe regeling krijg je als starter ongeveer 50% van je laatst verdiende loon en is er geen sillicitatieplicht.

 

 

Als je als overheid als doel hebt om mensen zo snel mogelijk weer terug te krijgen in het arbeidsproces dan lijkt het voor de leek erop dat ondernemerschap de meest succesvolle is die direct geld in het laatje brengt voor de werkloze. Deze ex werknemer wordt immers meteen flink gekort op de ww uitkering dus ondernemerschap is the way to go.

Dat staat haaks op de ervaringen van de meeste ondernemers op dit forum, namelijk dat de opstartfase een periode is van veel uren tegen weinig omzet. (En dat is niet hetzelfde als omzet)

De nieuwe regeling maakt het er in mijn ogen voor de meeste starters niet eenvoudiger op.

 

 

 

Als je naar de leefsituatie gaat kijken komt er nog een ander aspect bij.

Terugvallen aar de ww is met de stijgende kosten voor veel mensen al zuinig aan moeten doen en snijden in kosten die niet nodig zijn. Gaat er nog meer af dan wordt het er niet makkelijker op.

Het lijkt mij aannemelijk dat een starter met een partener nog wat extra druk voelt van de partner om zo snel mogelijk te gaan presteren en het extra inkomenverlies zo snel mogelijk te compenseren. Klinkt op zich als een goede aanmoediging maar iedere (ex) starter weet dat de eerste stappen op het pad dat ondernemerschap heet gepaard gaan met veel twijfels en onzekerheden en plaatsvinden buiten de eigen comfort zone. Niet echt ideaal aangezien de partner van de meeste (startende) ondernemers een belangrijke bijdrage levert aan (toekomstig) succes maar in deze fase een negatieve invloed kan hebben.

 

Voor singles die op zichzelf wonen pakt dit nog ongelukkiger uit. Zijn gaan met deze nieuwe regeling in een keer zoveel zoveel achteruit dat ik verwacht dat alleenstaande werklozen deze keuze niet zullen maken tenzij ze een zeer goedkoop huishouden runnen of nog wat eigen geld hebben om te investeren.

 

Persoonlijk denk ik dat als deze regeling ingevoerd word het aantal mensen dat een eigen bedrijf overweegt dit pas gaat doen aan het einde van de looptijd van hun WW uitkering.

Misschien dat ze tussen het solliciteren door alvast voorwerk gaan doen maar dan lopen ze tegen wetmatigheden van ondernemerschap aan die zeggen dat succes alleen komt als je al je focus kunt richten op je eigen bedrijf. Wie op deze manier zijn bedrijf start zal terughoudend zijn als het om het aanmelden van het bedrijf bij de KvK. En het niet hebben van een KvK nummer maakt dat veel belangrijke stappen niet genomen worden.

 

 

 

Als deze regering het creëren van nieuwe jonge bedrijven door werklozen belangrijk vind dan geloof ik niet dat deze regeling daar een bijdrage aan levert.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog geen oordeel, maar gevoelsmatig heb ik wel het idee dat er meer aan de regeling kan worden vereenvoudigd. Vijf jaar geleden heb ik ook van deze regeling gebruik gemaakt. Nu hangt mij nog steeds een 'zwaard van Damocles' boven het hoofd, omdat ik nog wat terug moet betalen. UWV en ik waren het lang niet met het bedrag eens, dat is na bezwaar uiteindelijk erkend en nu zit ik alweer bijna een jaar op de finale berekening te wachten. Daar zou op het punt van vereenvoudiging mijns inziens ook winst - in dit voorbeeld qua tijd - te boeken zijn, dunkt me.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Minister Kamp heeft eigenlijk een hele simpele rekensom in zijn hoofd. Er zijn circa 500.000 werkzoekenden en er zijn circa 300.000 buitenlandse werknemers (Polen, Bulgaren etc) actief in Nederland. Kamp vind eigenlijk dat die werkzoekenden dat productiewerk (in de kas, in de fabriek en op het land) moeten gaan doen.

 

De maatregelen die Kamp wil nemen zijn niet zozeer kwalitatief van aard (doet iedereen het juiste werk en werk wat bij hem past) maar meer kwantitatief van aard (ben je aan het werk en uit de uitkering).

 

Als je het zo bekijkt kun je de gang naar ondernemerschap ook zien als een nee-keus om niet in de productie te gaan werken.

 

Stel je bent 50 en je bent 30 jaar postbode geweest. Welke werkgever zit op je te wachten? Je hebt altijd een vorstelijk salaris gehad met allerlei toeslagen en extra's. Allerlei vrijheden (vroeg beginnen, hard doorlopen, dan ben je 's middags eerder vrij). In iedere andere job sta je qua vaardigheden toch onder aan de ladder? Als je dan uiteindelijk na een tijdje WW de keuze hebt: de bijstand in, de kas in of als zzp-er pakjes rondrijden, dan kies je toch het laatste?

 

Deze minister voert gewoon het beleid uit van deze regering. En dat is een snoei en bezuinig beleid. En dat lukt hem vrij aardig. Nog een paar jaar piepen en dan is het over. Dan komen we in Nederland structureel handjes tekort.

Link naar reactie
  • 0

Kamp sluit mijns inziens te gemakkelijk de ogen voor de mazen en de scheefgroei in regelgeving waar hij dus ook wat aan zou moeten doen, maar voor een deel kan ik hem best volgen, hoor. De categorie 'wel kunnen, maar niet willen', zal toch ook 'de handjes moeten laten wapperen'.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou heel blij zijn met de nieuwe regeling! ik ging er al van uit dat we alleen op het salaris van mijn man zouden leven zodat ik de tijd heb om mijn bedrijf verder uit te breiden. Maar dan zou ik zonder inkomsten weer in loondienst moeten.

(wij wonen in een goedkope huurflat en hebben niet veel (materiële dingen) nodig )

 

Die extra paar honderd euro ondersteuning van de nieuwe regeling zou goed van pas komen voor ons!

 

Voor iedereen is het ook persoonlijk wat hij of zij nodig heeft (of nodig denkt te hebben) om rond te kunnen komen.

Link naar reactie
  • 0

Minister Kamp heeft eigenlijk een hele simpele rekensom in zijn hoofd. Er zijn circa 500.000 werkzoekenden en er zijn circa 300.000 buitenlandse werknemers (Polen, Bulgaren etc) actief in Nederland. Kamp vind eigenlijk dat die werkzoekenden dat productiewerk (in de kas, in de fabriek en op het land) moeten gaan doen.

In theorie klopt het wat Kamp zegt. In de praktijk zijn veel ( onbemiddelbare)werklozen gewoon niet welkom bij bedrijven. Die krijgen bij sollicitaties snoeihard te horen: "Voor jou halen wij 1000 man uit het buitenland. "

Stel je bent 50 en je bent 30 jaar postbode geweest. Welke werkgever zit op je te wachten? Je hebt altijd een vorstelijk salaris gehad met allerlei toeslagen en extra's. Allerlei vrijheden (vroeg beginnen, hard doorlopen, dan ben je 's middags eerder vrij). In iedere andere job sta je qua vaardigheden toch onder aan de ladder? Als je dan uiteindelijk na een tijdje WW de keuze hebt: de bijstand in, de kas in of als zzp-er pakjes rondrijden, dan kies je toch het laatste?

 

Met meer dan €5555 eigen vermogen kom je niet de bijstand in. Dan krijg je dus geen cent uitkering meer, maar mag gewoon alle belastingen betalen. Dan betaal je meer belasting dat je inkomsten hebt. Deze mensen heten NUGGERS ( Niet Uitkerings Gerechtigde) Sommige gemeentes doen nog wat extras voor deze doelgroep maar als je pech hebt en in de verkeerde gemeente woont, helpt NIEMAND jou. Je kan je dan niet eens inschrijven als werkzoekende bij uitzendbureaus, arbeidsbureau. Dit laatste heb ik gehoord van diverse mensen zonder uitkering. Ik heb niet gecontroleerd of dit overal het geval is. Maar het is voor mij de zoveelste aanwijzing dat de politiek in ons land probeert de werkloosheidscijfers kunstmatig laag te houden. "Ons land heeft één van de laagste werkloosheidscijfers van Europa!" Raar dat er in dezelfde media beweerd wordt dat onze economie krimpt het het slechter doet dat het Europees gemiddelde. En dan nog beweren dat er een tekort aan werknemers is ???

 

Deze minister voert gewoon het beleid uit van deze regering. En dat is een snoei en bezuinig beleid. En dat lukt hem vrij aardig.

 

Ja dat klopt, het is een pervers beleid maar we moeten niet vergeten dat er jarenlang, toen het economisch goed ging, met geld gestrooid is door Balkenende en de Paarse kabinetten. Waarom is er toen in hemelsnaam geen potje aangelegd voor moeilijkere tijden?

 

 

Nog een paar jaar piepen en dan is het over. Dan komen we in Nederland structureel handjes tekort.

Ja en dan gaat een volgend kabinet weer gastarbeiders uit het buitenland gaan halen.....

Link naar reactie
  • 0

Ik zou heel blij zijn met de nieuwe regeling! ik ging er al van uit dat we alleen op het salaris van mijn man zouden leven zodat ik de tijd heb om mijn bedrijf verder uit te breiden. Maar dan zou ik zonder inkomsten weer in loondienst moeten.

(wij wonen in een goedkope huurflat en hebben niet veel (materiële dingen) nodig )

 

Die extra paar honderd euro ondersteuning van de nieuwe regeling zou goed van pas komen voor ons!

 

Voor iedereen is het ook persoonlijk wat hij of zij nodig heeft (of nodig denkt te hebben) om rond te kunnen komen.

 

 

Dag Fayalobi,

 

De nieuwe regeling is een aanpassing van de huidige regeling. Het is nu al mogelijk om met behoud van uitkering een bedrijf te beginnen. In de startperiode (zes maanden) behoud je 70% van je uitkering en mag je alles wat je uit onderneming verdient houden. Na verloop van tijd (2 tot 3 jaar) wordt jouw winst - over die jaren - verrekend met de gekregen WW. Dit resulteert meestal in een terug te betalen bedrag.

De minister wil dit nu anders aanpakken. Hij stelt dat hij de regeling wil behouden, maar omdat zoveel mensen toch al een deel van de ontvangen WW moeten terugbetalen gaan we die nu maar meteen korten. Scheelt weer geld uit de WW-pot en je komt als ondernemer niet voor onaangename verrassingen te staan.

Klinkt allemaal sympathiek, maar vaak is het niet zo mooi als het lijkt. Starters hebben meestal, zeker in de eerste periode, niet zoveel omzet en kunnen niet leven van hun onderneming. Daarvoor is het vangnet van de WW. In de huidige regeling krijg je dus volledig WW, in de voorgestelde regeling slechts een deel daar van. Dus minder geld om van te leven.

Er zijn ook mensen die iets hoeven te verrekenen na 2 tot 3 jaar (het bedrijf lukt niet of ze hebben gewoon in de eerste jaren weinig omzet en weinig winst). Ook voor deze mensen geldt dat ze gewoon veel minder geld krijgen om van te leven. Al met al is het dus een behoorlijke achteruitgang ten opzichte van de huidige regeling. Ik zou er niet al te blij mee zijn...

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Bedankt voor je reactie!

Het lijkt mij eigelijk niet zo fijn om iets terug te moeten betalen, dan krijg ik liever minder dan dat ik iets terug moet betalen.

De formule die hierin gebruikt wordt schijnt ook wat vaag te zijn (?)

 

Maar misschien ben ik hier wel een beetje naïef in hoor ; )

Al is het minder, ik zou er toch blij mee zijn omdat ik eerst dus dacht dat ik überhaupt geen recht zou hebben op ww.

 

Groetjes Janneke

 

 

Ik zou heel blij zijn met de nieuwe regeling! ik ging er al van uit dat we alleen op het salaris van mijn man zouden leven zodat ik de tijd heb om mijn bedrijf verder uit te breiden. Maar dan zou ik zonder inkomsten weer in loondienst moeten.

(wij wonen in een goedkope huurflat en hebben niet veel (materiële dingen) nodig )

 

Die extra paar honderd euro ondersteuning van de nieuwe regeling zou goed van pas komen voor ons!

 

Voor iedereen is het ook persoonlijk wat hij of zij nodig heeft (of nodig denkt te hebben) om rond te kunnen komen.

 

 

Dag Fayalobi,

 

De nieuwe regeling is een aanpassing van de huidige regeling. Het is nu al mogelijk om met behoud van uitkering een bedrijf te beginnen. In de startperiode (zes maanden) behoud je 70% van je uitkering en mag je alles wat je uit onderneming verdient houden. Na verloop van tijd (2 tot 3 jaar) wordt jouw winst - over die jaren - verrekend met de gekregen WW. Dit resulteert meestal in een terug te betalen bedrag.

De minister wil dit nu anders aanpakken. Hij stelt dat hij de regeling wil behouden, maar omdat zoveel mensen toch al een deel van de ontvangen WW moeten terugbetalen gaan we die nu maar meteen korten. Scheelt weer geld uit de WW-pot en je komt als ondernemer niet voor onaangename verrassingen te staan.

Klinkt allemaal sympathiek, maar vaak is het niet zo mooi als het lijkt. Starters hebben meestal, zeker in de eerste periode, niet zoveel omzet en kunnen niet leven van hun onderneming. Daarvoor is het vangnet van de WW. In de huidige regeling krijg je dus volledig WW, in de voorgestelde regeling slechts een deel daar van. Dus minder geld om van te leven.

Er zijn ook mensen die iets hoeven te verrekenen na 2 tot 3 jaar (het bedrijf lukt niet of ze hebben gewoon in de eerste jaren weinig omzet en weinig winst). Ook voor deze mensen geldt dat ze gewoon veel minder geld krijgen om van te leven. Al met al is het dus een behoorlijke achteruitgang ten opzichte van de huidige regeling. Ik zou er niet al te blij mee zijn...

 

Groet!

Link naar reactie
  • 0

Maar het is voor mij de zoveelste aanwijzing dat de politiek in ons land probeert de werkloosheidscijfers kunstmatig laag te houden.

Ik haal maar even een oude koe van stal: je hebt leugens, grote leugens en statistieken.

 

Pas iets gelezen over de kinderopvangtoeslag. Als je ziet wat het heeft gekost om de arbeidsparticipatie van vrouwen met 30.000 (meen ik) te laten toenemen, ik dacht iets van 100.000 euro per persoon. En dan gaat het om part-time banen.

 

Het is zoals je terecht opmerkt. Er is ook een groep nuggers. Daarnaast zijn er allerlei mensen die tussen de statistieken doorzweven. Zwartwerk, marginale zelfstandigen, jongeren van 26 jaar die maar gedwongen thuis blijven wonen, mensen van 40 jaar die na een scheiding maar terug bij hun ouders gaan wonen.

 

Je zou ook eens van de andere kant kunnen gaan tellen. Hoeveel Nederlanders (ouder dan 25 en jonger dan 65) hebben een inkomen (niet uit een uitkering) van laten we zeggen € 30.000 of meer? (of een gezinsinkomen van € 50.000) Dat heb je toch wel nodig als je een beetje leuk wil meedoen in deze maatschappij.

 

Alles wat daar niet of gedeeltelijk aan komt kun je beschouwen als gedeeltelijk werkeloos. Sommigen zijn wel productief omdat ze nuttig werk in de gezinshuishouding leveren of zinnig vrijwilligerswerk doen.

 

Misschien zou het eens verfrissend zijn om eens te kijken naar productieve uren. Iemand die 40 uur fulltime werkt, reist (misschien) gemiddeld ook nog eens zo'n 10 uur per week om op zijn werk te komen. Daarnaast nog 10 uur productieve uren in het gezinshuishouden (koken, wassen, onderhoud woning, auto, tuin, huiswerkbegeleiding etc). Die maakt dan 60 productieve uren per week.

 

Dat zou je dan dus ook als norm kunnen nemen voor zij die niet werken. Krijg je volgens mij ook andere inzichten van ...

 

Het is in de maatschappij eigenlijk net zo als bij een winkeliersvereniging ... hoe ga je om met de "free-riders"?

Link naar reactie
  • 0

Het beste zou zijn als elke werknemer een spaarpotje kan aanleggen voor moeilijker tijden. Een deel van het belastingsgeld dat je betaalt, zou voor jou persoonlijk of voor familie gereserveerd moeten zijn in moeilijker tijden, werkloosheid, omscholing, starten van een eigen bedrijf, ziekte uitkering bij arbeidsongeschiktheid, thuiszorg enz.

 

Ik geloof niet zo in collectieve potjes, die als er bezuinigd moet worden leeg blijken te zijn voor de mensen die het dan het hardste nodig hebben. Collectieve verzekeringen afschaffen werkt echter ook niet. Kijk maar naar de VS

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.