Vanmorgen was er een reportage op RTL7 met als onderwerp dossiervorming Rabo bank.
Strekking in grote lijnen:
Alle verzekeringen en hypotheken moeten lopen via het hoofdkantoor en worden niet meer door de lokale Rabo banken beoordeeld omdat de verantwoordelijke medewerkers die de behandeling in portefeuille hebben eerst op training moeten. Tevens is men op de vingers getikt door de AFM omdat er geen of niet juist dossier vorming heeft plaats gevonden. Lees de lokale banken hebben niet die kwaliteit medewerkers in huis, die gewenst is door het hoofdkantoor, om het primaire proces goed te laten verlopen.
Recent heb ik een Businessplan ingeleverd bij dezelfde bank (deels bedrijf fin/deels woning). Nadat wij (adviesbureaus (o.a. haalbaarheidsonderzoek), accountant(solvabiliteit, rentabiliteit, cashflow en risico meer dan 60% eigen kapitaal), advocaat, notaris en leveranciers) 3 maanden bezig zijn geweest met dit plan, is het afgewezen. Reden het plan en mijn ondernemers kwaliteiten. De laatste 2 weken zijn wij bezig geweest om dit schriftelijk beargumenteerd en concreet te krijgen.:
• hebben wij een fout in onze berekening gemaakt?
• Is ons haalbaarheidsonderzoek niet adequaat uitgevoerd ?
• Hoe lang moet je ondernemer zijn geweest? ( In ons geval meer dan 15 jaar met een omzet van 2.5 miljoen en geen betalingsachterstanden). Akkoord dit is niet het profiel van de gemiddelde Horeca ondernemer.
Concrete vraag die is gesteld; op welke punten ons plan niet voldoet. Kortom hoe ziet ons dossier er binnen de Rabo bank eruit zodat zij tot de afweging zijn gekomen om ons dossier af te wijzen. Tot op heden heb ik nog geen duidelijk antwoord met motivatie en onderbouwing ontvangen.
Via dit portaal heb ik een oproep gedaan of er mensen zijn die negatieve ervaringen hebben met het afwijzen van hun businessplan. Achterliggende aanname daarbij is dat sommige banken niet willen of niet kunnen financieren.
De uitzending van RTL versterkt dit beeld in mijn optiek maar dat het nu aan de kwaliteit van de medewerkers van de Rabo bank ligt. ( de vraag van mijn Rabobank accountmanager welke kleur tafelkleedjes ik wil gebruiken heb ik ook niet beantwoord)
Mijn drijfveer hierbij is inzicht te krijgen in dit spel en de achtergronden en zijn stakeholders te begrijpen
Gaarne opbouwende reacties die hierin inzicht geven.
jan king
jan king
Vanmorgen was er een reportage op RTL7 met als onderwerp dossiervorming Rabo bank.
Strekking in grote lijnen:
Alle verzekeringen en hypotheken moeten lopen via het hoofdkantoor en worden niet meer door de lokale Rabo banken beoordeeld omdat de verantwoordelijke medewerkers die de behandeling in portefeuille hebben eerst op training moeten. Tevens is men op de vingers getikt door de AFM omdat er geen of niet juist dossier vorming heeft plaats gevonden. Lees de lokale banken hebben niet die kwaliteit medewerkers in huis, die gewenst is door het hoofdkantoor, om het primaire proces goed te laten verlopen.
Recent heb ik een Businessplan ingeleverd bij dezelfde bank (deels bedrijf fin/deels woning). Nadat wij (adviesbureaus (o.a. haalbaarheidsonderzoek), accountant(solvabiliteit, rentabiliteit, cashflow en risico meer dan 60% eigen kapitaal), advocaat, notaris en leveranciers) 3 maanden bezig zijn geweest met dit plan, is het afgewezen. Reden het plan en mijn ondernemers kwaliteiten. De laatste 2 weken zijn wij bezig geweest om dit schriftelijk beargumenteerd en concreet te krijgen.:
• hebben wij een fout in onze berekening gemaakt?
• Is ons haalbaarheidsonderzoek niet adequaat uitgevoerd ?
• Hoe lang moet je ondernemer zijn geweest? ( In ons geval meer dan 15 jaar met een omzet van 2.5 miljoen en geen betalingsachterstanden). Akkoord dit is niet het profiel van de gemiddelde Horeca ondernemer.
Concrete vraag die is gesteld; op welke punten ons plan niet voldoet. Kortom hoe ziet ons dossier er binnen de Rabo bank eruit zodat zij tot de afweging zijn gekomen om ons dossier af te wijzen. Tot op heden heb ik nog geen duidelijk antwoord met motivatie en onderbouwing ontvangen.
Via dit portaal heb ik een oproep gedaan of er mensen zijn die negatieve ervaringen hebben met het afwijzen van hun businessplan. Achterliggende aanname daarbij is dat sommige banken niet willen of niet kunnen financieren.
De uitzending van RTL versterkt dit beeld in mijn optiek maar dat het nu aan de kwaliteit van de medewerkers van de Rabo bank ligt. ( de vraag van mijn Rabobank accountmanager welke kleur tafelkleedjes ik wil gebruiken heb ik ook niet beantwoord)
Mijn drijfveer hierbij is inzicht te krijgen in dit spel en de achtergronden en zijn stakeholders te begrijpen
Gaarne opbouwende reacties die hierin inzicht geven.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag