• 0

It giet oan ;-)) [mijn eigen winkel - vragen m.b.t. begroting vaste lasten ]

Al vaker heb ik geroepen dat ik mijn eigen winkel wil beginnen. Al diverse keren wezen kijken naar een winkelpandje, maar steeds had ik een "onderbuikgevoel" dat me zei dat het nog niet de geschikte tijd was.

 

Nu kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en zijn we vorige week wederom bij een winkelpandje wezen kijken. En dit voelt goed! Het is een relatief klein pandje van 50m2, maar groot genoeg om mee te beginnen lijkt me. En zo houden we de kosten een beetje binnen de perken ;-)

 

Het pand ligt op een A2 locatie. De huur zit op € 750,- per maand ex. BTW. Ik heb met de verhuurder af kunnen spreken dat het een 5 + 5 jaar contract wordt, maar met een inbreekclausule van opzeggen na 2 jaar. Binnen hoeft er, behalve het schilderwerk, niets te gebeuren. Doordat ik met mijn webwinkel al een redelijke voorraad heb, zal ik weinig te hoeven investeren in voorraad. Kasten hebben we ook al nagenoeg voldoende en ook de vloer is goed. Dus alleen een toonbank, kassa en pinsysteem moet ik nog aanschaffen.

 

Nu vraag ik me af met welke kosten ik rekening moet houden en wat daar maandelijks ongeveer de hoogte van is. Zelf kom ik op de volgende uitgaven:

- Huur €900

- electra/water ?

- verzekeringen ?

- KPN ?

- Bankkosten (zakelijke rekening/pintransacties/stortingen) ?

- Gemeentebelasting ?

- Afvalstoffenheffing ?

 

Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten? Ik heb door een erfenis een budget van € 10.000 ga ik het hiermee redden? Partner heeft een vaste baan, dus privelasten kunnen betaald worden. Uiteraard hoop ik met de zaak wel iedere maand in ieder geval quite te draaien en verwacht ik zeker het eerste jaar geen eigen salaris hieruit te ontvangen.

 

Ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Groet Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi Famke (= Frysk voor meisje),

 

Ik denk dat je gewoon even een ondernemingsplannetje moet downloiaden vanb ING of RABO en daarvan de financiële paragraaf (investeringsbegroting, omzetprognose, liquiditeitsprognose e.d.) even moet doorakkeren om zeker te weten dat je niets over het hoofd ziet. Gefeliciteerd met de beslissing!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bianca,

 

Nadat ik je post had gelezen, schoot mij het volgende binnen:

 

- kosten voor het beveiligen van je winkel. Een mogelijke tegemoetkoming daarin: veiligheid kleine bedrijven

- kosten voor vergunningen, zoals bv. de omgevingsvergunning voor reclame

 

Veel succes en groet,

 

Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Hans voor je reactie.

 

Nynke, inderdaad had ik die kostenposten al wel op mijn eigen papiertje staan, maar nog niet hier in het artikel gezet.

 

Het pand beschikt reeds over een alarminstallatie. Er moet alleen een contract afgesloten worden met de meldkamer.

 

Is het reëel om van een totaal van € 1500,- per maand uit te gaan voor alle vaste lasten? Of ga ik dan te laag zitten...

Link naar reactie
  • 0

Is het reëel om van een totaal van € 1500,- per maand uit te gaan voor alle vaste lasten? Of ga ik dan te laag zitten...

 

Als je gewoon Hans z'n opmerking opvolgt kom je vanzelf op een reëel bedrag uit. Het opstellen van een ondernemingsplan is ook leerzaam want door de gestelde vragen kom je soms op zaken uit waar je zelf niet aan gedacht zou hebben.

Link naar reactie
  • 0
kom je soms op zaken uit waar je zelf niet aan gedacht zou hebben.
Wat wellicht niet expliciet in een format voor ondernemingsplan staat, maar wat mij nog te binnen schiet, is bijvoorbeeld het draaien van muziek of het via TV vertonen van een kanaal met videoclips; daar moet je ook rechten voor betalen. Informeer anders eens bij concullega's waar zij zoal nog tegen aan zijn gelopen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

denk nog even aan de lasten van KvK en de verplichte bijdrage aan nutteloze bedrijfsschappen.

 

Kosten van verzekeringen voor opstal, inboedel en aansprakelijkheid.

 

Eventuele kosten voor verzekering tegen ziekte, inbraak, pensioen.

 

Gemeentelijke belastingen als afvalstoffen heffing maar ook voor maken van reclame (kosten voor het mogen voeren van reclame op gevel of plaatsen van borden op de stoep) en zo mogelijk nog meer gemeentelijke belastingen.

 

Reservering voor eventuele apparatuur die ooit vervangen moet worden of onderhoud van de winkel/interieur.

 

enz.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bianca,

 

Wat vullen de HL-leden elkaar toch mooi aan!

 

Hierbij nog wat linkjes:

het draaien van muziek of het via TV vertonen van een kanaal met videoclips

Licenties muziekgebruik

Licentie gebruik televisiebeelden

 

 

of plaatsen van borden op de stoep

Uitstalling

Precariobelasting

 

 

Groet, Nynke

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

...

 

Eventuele kosten voor verzekering tegen ziekte, inbraak, pensioen.

...

 

 

1 kleine opmerking, toevallig raden zowel fiscalisten als de bank (waar je pensioen kan opbouwen) aan om pas na 'n jaar of 3,4 eigen zaak met pensioen te beginnen. Je weet immers niet meteen hoe het gaat lopen, moet veel investeren, reserves opbouwen, etc. Meteen pensioen opbouwen is dus te snel.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

@Vossie , ik had al besloten om geen muziek te draaien ivm de buma-kosten.

 

De kosten voor KvK en HBD zijn ook ingecalculeerd.

De gemeentekosten (omgevingsvergunning voor reclame en precario voor uitstalling) had ik al wel in mijn lijstje staan, maar heb nog geen inschatting van de hoogte van het bedrag kunnen vinden...

 

Er is al een alarminstallatie aanwezig, kan ik gewoon een contract bij de meldkamer afsluiten of moet ik ook een contract bij een beveiligingsbedrijf voor onderhoud hebben. Geloof dat ik op HL iets las over geen verzekering kunnen afsluiten zonder onderhoudscontract...

 

Verder hoor ik nog graag een reactie op mijn vragen over de hoogte van diverse lasten.

 

Groet Bianca

Link naar reactie
  • 0

denk ook nog aan afschrijving van je interieur, en zoals eerder genoemd voor apparatuur, denk daarbij ook aan verwarming of airco, dat wordt nogal eens onderschat.

 

lidmaatschap winkeliersvereniging is wellicht ook nuttig als je op een A2 lokatie zit, dan wordt je iig opgenomen in de citymarketing, en kan je meedelen in de activiteiten.

 

en ik mis nog marketingkosten, je zal toch ook in de stad waar je gevestigd bent reclame moeten maken om consumenten naar je winkel te krijgen, van je internetreclame alleen gaat je niet lukken.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

De huur zit op € 750,- per maand ex. BTW.

- Huur €900

 

Met welke kosten je te maken krijgt, kunnen anderen je beter helpen. Maar hier vermoed ik dat je de btw ook tot de kosten rekent. Dat zal niet de bedoeling zijn. Je kunt alleen btw belast huren als je voor tenminste 90% btw-belaste prestaties verricht - dus kun je in dat geval ook de btw terugvragen en is het geen kostenpost, maar hooguit een timingverschil. Dus als je belast huurt kun je daar in je cashflow wel rekening mee houden, maar in je kosten niet. En als je niet belast huurt, heb je dus ook niet met btw te maken (maar wellicht wel met een hogere huur, omdat de verhuurder dan zijn btw niet terug kan vragen en mogelijk ook eerder afgetrokken btw weer terug moet betalen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Personeelskosten...?

 

Ook al ga je het in je eentje runnen, als je op een A2-locatie zit heb je normaliter aardig wat passanten. Je kunt de winkel niet zomaar sluiten. De komende jaren niet op vakantie gaan is een mogelijkheid, maar er zijn genoeg afspraken waar je niet onderuit kunt (ziekte, familie-omstandigheden, etc).

 

Je keert jezelf voorlopig geen salaris uit, maar wat doe je met je vervanging bij afwezigheid?

 

Lijkt me overigens ook goed om je daar voor te verzekeren.

 

Ik raad je sterk aan een ondernemingsplan te maken en niet 'zomaar' iets beginnen. Er zijn hier op Higherlevel ook vele noodkreten te vinden van mensen die uit het niets een kleine winkel zijn gestart zonder plan en met wat spaargeld en nu de schuldsanering dreigen in te gaan. Stèl het lukt niet en je erfenis is op, kun je er altijd op terugkijken met een gevoel van 'ik heb het geprobeerd het is niet gelukt, maar lag niet aan mij' ipv 'had ik maar...'

 

Bovendien dwingt zo'n ondernemingsplan het je cijfermatiger te bekijken en niet door een roze bril (die je logisch nu ophebt, want wat is er leuker dan een eigen winkeltje te starten...) In elk geval succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.