• 0

BV oprichten tijdens dienstbetrekking?

Beste Higherlevelaars,

 

Ik ben sinds lange tijd bezig met het opstarten van mijn bedrijf en sinds een tijdje bezig met de het rond krijgen van de financiering.

Dit laatste is gelukt dus er kan eindelijk een start worden gemaakt.

Nu ben ik op dit moment nog in loondienst bij een bedrijf in dezelfde branche en in mijn contract staat dat ik geen andere werkzaamheden mag verrichten zolang ik nog in dienst ben. Logisch, dit staat in bijna alle contracten.

Nu is het zo dat ik pas over 3 maanden van start kan (ontwikkelperiode), maar ik mij zwel zsm moet inschrijven (financierders etc.).

Mijn vraag is of dit kan en of iemand een soortgelijke situatie heeft meegemaakt.

 

Voor de bijdehandjes: Ik ga wel degelijk full-time ondernemen en dus ontslag nemen, maar dit kan pas over 2 maanden (1 maand opzegtermijn).

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ja, dat kan. Let wel op dat, zolang je nog in dienst bent, dit opgemerkt zou kunnen worden door de werkgever. Daarnaast moet je wel kijken in hoeverre je concurrentiebeding en relatiebeding bezwarend kunnen zijn voor je aktviteiten.

 

Wellicht dat je in overleg met je werkgever kunt gaan om dit alles kort te sluiten.

 

Succes met het ondernemen!

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk nu eigenlijk 2 dingen: Ergens mag het niet in verband met dat beding, en wacht daarom maar die paar maanden. Aan de andere kant kan het zijn dat de financiers willen dat je er NU mee aan de slag gaat.

 

Als je baas niks in de gaten heeft van je plannen kun je natuurlijk gewoon inschrijven bij de kvk en de boel op poten zetten. Als je baas wel wat vermoedt zou ik het niet wagen, het is niet zo moeilijk uit te zoeken of je een bedrijf hebt opgericht.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Het probleem is dat ik, gezien de ontwikkelperiode (software), pas kan starten over drie maanden. Voor die tijd heeft het geen enkele zin om ontslag te nemen, want ik kan voor die tijd dus niets!

Mijn huidige werkgever inlichten is geen optie, daar ik een concurrent ga worden.

Waar het mij om gaat is dat ik volgens mij niet zo maar een BV kan oprichten als ik nog werkzaam ben bij mijn huidige werkgever. Ik heb geen conc.beding en relatiebeding, maar er staat wel in mijn contract dat ik geen andere werkzaamheden zonder toestemming mag gaan doen zolang ik nog in dienst ben.

Als ik nu een BV op ga richten die deze 3 maanden nog helemaal niets doet, dan lijkt mij dat geen probleem/bezwaar, maar als men in bijv. in de kvk registers gaat neuzen ben ik zuur.

 

De financierders (ABN en participant) willen dat ik de BV zsm opricht. Logisch, maar vandaar mijn vraag.

Ik ben niet zo erg thuis in dit soort zaken en hoop dus dat 1 van jullie hier een antwoord op heeft.

 

Gr. Capello

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
  • 0

Dit maakt de zaak duidelijker, nu kun je de risico's gaan afwegen. Ofwel: wat gebeurd er precies als ik nu de BV opzet en mn baas erachter komt.

 

Het antwoord hierop lijkt me niet zo moeilijk, in principe breek je je arbeidscontract, en kun je dus op staande voet worden ontslagen. Aangezien een specifiek beding ontbreekt lijkt me het risico op een schadeclaim of iets anders kostbaars nogal klein. De kans dat je baas je 'betrapt' is ook verre van 100% natuurlijk.

 

Het alternatief is open kaart spelen, waarbij je ofwel meteen kunt vertrekken, ofwel je BV moet uitstellen. Misschien staat je baas het wel toe om te starten en in dienst te blijven, maar die kans lijkt me niet zo groot aangezien je concurrent gaat worden.

 

Als ik deze dingen tegen elkaar afweeg lijkt me gewoon starten en je mond houden de aantrekkelijkste optie - er is een flinke kans dat het 'gladjes' verloopt, en het alternatief lijkt me niet beter. Misschien dat iemand met wat juridische kennis kan toelichten of er toch risico's aan verboden zijn?

Link naar reactie
  • 0

Benm, dank voor je antwoord. Dit is precies hetgeen waar ik aan zit te denken. Ik heb deze week nog een afspraak met een Juridisch adviseur.

Mij lijkt de kans dat mijn huidige werkgever er achter komt ook wel klein, maar you never know!

 

Capello

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
  • 0

 

Naar mijn mening kan het in deze situatie niet zo zijn dat door het oprichten van de BV jij op staande voet ontslagen zou kunnen worden, immers je hebt er in dit geval een plausibele verklaring voor. Je verricht nog geen daadwerkelijke werkzaamheden en de BV gaat pas aktiviteiten ontplooien op het moment dat jij je ontslag hebt ingediend.

 

Aangezien je geen concurrentie- en relatiebeding hebt, zul je op dit moment geen functie hebben waardoor je werkgever je als "bedreiging" ziet. Wanneer je netjes blijft m.b.t. de relaties van je werkgever voorzie ik niet direct problemen hoewel je formeel gezien niet handelt conform je AO.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0
Waar het mij om gaat is dat ik volgens mij niet zo maar een BV kan oprichten als ik nog werkzaam ben bij mijn huidige werkgever.

 

Even een observatie van een leek: Volgens mij mag je onderscheid maken tussen werkzaamheden en activiteiten. Ik neem aan dat jij die software niet zelf ontwikkeld. Een BV oprichten als zodanig, kan niet gekwalificeerd worden als "werkzaamheden". Dat is meer een activiteit. Het lijkt me sterk dat je werkgevever jouw kan verbieden enige "activiteit" te ontplooien. Dan zou je ook je eigen huis niet mogen opknappen of je eigen pensioen beleggen.

 

Als je echt gaat "werken" voor de BV is dat wat anders. Daar zou je werkgever bezwaar tegen kunnen maken. BTW, ik zou het er nog even niet over hebben met je werkgever. Je weet nooit hoe die reageert. Verzuim niet en blijf je best doen, dan zal die weinig te klagen hebben.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening kan het in deze situatie niet zo zijn dat door het oprichten van de BV jij op staande voet ontslagen zou kunnen worden, immers je hebt er in dit geval een plausibele verklaring voor.

 

Op zich is dat een heel redelijke redenatie, en wellicht is het wettelijk gezien ook wel het geval. Aan de andere kant denk ik wel dat je vrij snel het gat van de deur hebt gevonden als je dit soort plannen aankondigt, een werkgever kan zoiets als snel aanmerken als hoogverraad natuurlijk... al valt het in sommige gevallen helemaal niet zo slecht. Zelfs als je onterecht de deur wordt gewezen is er weinig wat je eraan kunt doen, voor een paar maanden salaris ga je ook geen ontslag aanvechten voor de rechter lijkt me.

 

Wat dat betreft: Check met je jurist of je grote risicos loopt door te starten, en als dit niet het geval is: Lekker beginnen aan je nieuwe project en niet te veel wakkerliggen over wat je werkgever ervan zal denken...

Link naar reactie
  • 0

Zelfs als je onterecht de deur wordt gewezen is er weinig wat je eraan kunt doen, voor een paar maanden salaris ga je ook geen ontslag aanvechten voor de rechter lijkt me.

 

Voor behoud van WW aanspraken is dat anders niet slecht ;) Of je nou voor jezelf gaat beginnen of niet, die aanspraken wil je graag zoveel mogelijk in stand laten.

 

De tekst van het beding hebben we nog niet mogen vernemen, dus dan resteert de omschrijving die je er in je startpost aan hebt gegeven. De vraag is of het oprichten van een B.V. een overtreding van het beding inhoudt.

 

Je mag geen andere activiteiten ontplooien zolang je nog in dienst bent. Dat lijkt mij vrij logisch. De baas wil immers 100% inzet van jouw kant, dus op het beding valt weinig af te dingen. Ik denk dat een dergelijk beding eigenlijk niet eens nodig is in een arbeidscontract. Werken als ICT medewerker en daarnaast nog een eenmanszaak drijven op hetzelfde gebied bijt elkaar sowieso.

 

Een B.V. oprichten is natuurlijk niet hetzelfde als via een B.V. een onderneming drijven (=activiteiten). Dat een B.V. volgens de handelsregisterwet geacht wordt een onderneming te drijven maakt dat niet anders. Deze fictie is er alleen maar om tot een inschrijfplicht van een B.V. te geraken. Gebaseerd op de droge tekst van het beding kan je dan ook geen andere conclusie trekken dan dat een B.V. oprichten niet persé een overtreding van het beding zou zijn.

 

Echter, een B.V. oprichten doe je natuurlijk niet voor niets. Je wil daarmee natuurlijk activiteiten gaan ontplooien. Als de werkgever deze B.V. achterhaald, is het natuurlijk redelijk aannemelijk dat je daarmee activiteiten ontplooit dan wel gaat ontplooien. Of je werkelijk activiteiten ontplooit op dat moment is een tweede. Aannemelijk is het wel (ook voor een rechter, lijkt mij). Je wil dus liever niet dat de werkgever er achter komt dat je een B.V. opricht. Dat scheelt gezeur.

 

Ik zie gezien bovenstaande eigenlijk maar twee dingen waar je iets mee kan doen:

[*]zorgen dat je op een of andere manier bewijsbaar of aannemelijk maakt en houdt dat je geen activiteiten ontplooit tot het einde van je dienstverband. Als er gezeur over uitbarst, heb je dan alvast een dossiertje in de kast.

[*]100% inzet tijdens de duur die het dienstverband nog heeft. Dat geeft minder reden tot klagen en maakt een verhaal dat de werkgever zou zijn geschaad ook minder aannemelijk. Je kan je verder afvragen in hoeverre de kans bestaat dat de werkgever het bestaan van de B.V. achterhaald.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wekkel,

 

Ook dank voor jou antwoord.

Het is inderdaad zo dat ik pas echt aan de slag ga over 3 maanden.

De BV moet worden opgericht, maar pas over drie maanden wordt er iets gedaan.

Tot die tijd blijf ik gewoon werkzaam, maar over twee maanden dien ik mijn ontslag in. Vervolgens heb ik een opzegtermijn van 1 maand, dus kan ik 1 op 1 over.

Ik kan mij voorstellen dat als men er voor die tijd achter komt dat men dit ziet als belangenverstrengeling o.i.d.

Je bent van plan om iets voor jezelf te gaan doen en dus kan men daaruit opmaken dat je er niet meer voor 100% bij bent met je koppie.

 

Ik hoop dan ook dat een juridisch adviseur een goede oplossing kan aandragen.

 

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
  • 0

Beste MSTEER,

 

De reden is vrij simpel.

1 van de partijen waar een deel van de financiering vandaan komt is de ABN. Nu zijn velen van ons bekend met het syteem dat deze bank hanteert.

Je krijgt een persoonlijk krediet (geen probleem) en ook nog een ondernemerskrediet (in mijn geval).

Het ondernemerskrediet kan alleen worden verstrekt door het interne systeem dat men gebruikt. Men moet hierin je kvknummer invoeren want anders kan men simpelweg geen uitsluitsel geven.

Beetje vreemd en een beetje ouderwets, maar dit is wel de realiteit.

Men kan alleen vantevoren een reeele schatting geven van de hoogte van dit bedrag. Men kan pas een offerte maken als je staat ingeschreven.

 

Bovenstaande is de hoofdreden dat ik mij nu al moet inschrijven.

 

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
  • 0

Beste Higherlevelaars,

 

Ik ben sinds lange tijd bezig met het opstarten van mijn bedrijf en sinds een tijdje bezig met de het rond krijgen van de financiering.

Dit laatste is gelukt dus er kan eindelijk een start worden gemaakt.

Nu ben ik op dit moment nog in loondienst bij een bedrijf in dezelfde branche en in mijn contract staat dat ik geen andere werkzaamheden mag verrichten zolang ik nog in dienst ben. Logisch, dit staat in bijna alle contracten.

Nu is het zo dat ik pas over 3 maanden van start kan (ontwikkelperiode), maar ik mij zwel zsm moet inschrijven (financierders etc.).

Mijn vraag is of dit kan en of iemand een soortgelijke situatie heeft meegemaakt.

 

Voor de bijdehandjes: Ik ga wel degelijk full-time ondernemen en dus ontslag nemen, maar dit kan pas over 2 maanden (1 maand opzegtermijn).

 

Beste Capello,

 

De jurisprudentie (rechtspraak) op dit gebied is helder. Zolang jij geen winst uit onderneming geniet kan je werkgever jouw in juridisch opzicht geen verwijt maken. Het probleem is echter dat werkgevers nogal eens anders denken dan rechters en toch conclusies verbinden aan het feit dat je met de oprichting van een onderneming bezig bent. Wil je het op safe spelen richt dan wel de onderneming op, maar ontplooi geen activiteiten waar de werkgever lucht van kan krijgen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Beste Edward,

 

Dank voor je antwoord.

Jij zegt dus eigenlijk dat zolang ik maar geen activiteiten ontplooi er niets aan de hand is.!

Dat is iets waar ik wat mee kan, want die eerste maanden zullen er vanuit de BV geen activiteiten worden ontplooid. Pas nadat ik ontslag heb genomen en mijn opzegtermijn netjes heb voldaan, zal ik aan de bak gaan!

Is dit overigens juridisch onderbouwd?

 

Capello

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
  • 0

Beste Capello,

 

Zoals Edward al eerder zei is de jurisprudentie op dit gebied is helder. Ik geloof echter wel dat je hoe dan ook contract breuk aangaat op het moment dat je een BV opricht. Op het moment van oprichting word je directeur van deze BV en treed je dus ook in "dienst" bij deze BV.

 

Daarnaast weet ik niet of je concurrentiebeding verder rijkt dan je beeindiging bij je huidige werkgever, hetgeen ook nog al eens voorkomt.

 

Volgens mij kun je het beste beginnen met je ontwikkelperiode en direct je huidige baan opzeggen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Edward,

 

Dank voor je antwoord.

Jij zegt dus eigenlijk dat zolang ik maar geen activiteiten ontplooi er niets aan de hand is.!

Dat is iets waar ik wat mee kan, want die eerste maanden zullen er vanuit de BV geen activiteiten worden ontplooid. Pas nadat ik ontslag heb genomen en mijn opzegtermijn netjes heb voldaan, zal ik aan de bak gaan!

Is dit overigens juridisch onderbouwd?

 

Een leuke uitspraak in dit verband is gepubliceerd in de Praktijkgids 1992 / nr. 3605. Dit betreft een rekestprocedure waarbij de voormalige werkgever heeft aangevoerd dat ex-werknemer zou hebben verzwegen om in de ontbindingsprocedure (gepubliceerd in de Praktijkgids 1991 / nr 3438) melding te maken van zijn nevenwerkzaamheden. Krachtens de arbeidsovereenkomst was het werknemer toen ter tijd verboden om nevenwerkzaamheden te verrichten. Om een lang verhaal kort te maken. Werknemer had een belang in een andere onderneming en genoot ook winst uit die onderneming, maar de winst uit die onderneming was zo gering dat dit volgens de kantonrechter niet als arglist kon worden aangemerkt om tot een herziening van het eerdere beschikking te komen.

 

Zoals gezegd, wil je het safe spelen. Houd je dan rustig. Ga niet gedurende je dienstverband de boer op om acquisitie te plegen, want dan ga je nat. Zeker als het een met de werkgever concurrerende onderneming betreft.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Je kunt (echt) je inschrijven bij de Kvk en een nummer van hun krijgen. Het is echter mogelijk dat zij die inschrijving als 'tijdelijk' bemerken, bijvoorbeeld inverband met de voorbereidingen, en dat je op een afgesproken datum ( bijv. 3 manden) ECHT van start gaat. Is dat een oplossing voor je? ;)

www.101winkels.nl: GRATIS Pro-webwinkels in het online-winkelcentrum.

www.nationaalwinkelcentrum.nl: Startpagina over online winkelen.

www.edacteur.com: Publiceer GRATIS fotos, tekeningen en verhalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een soortgelijke situatie... ik heb netjes een poging gedaan toestemming te vragen voor het opzetten van een part-time eigen bedrijf naast mijn dienstverband. Dit werd niet goedgekeurd uit het oogpunt dat ik zou concurreren met mijn werkgever en daardoor mijn collega's het brood zou ontnemen e.d. Terwijl ik op een heel andere markt met heel andere producten ga zitten...

 

Ik ben nu mijn bedrijf helemaal voor aan het bereiden, en kweek alvast wat naamsbekendheid en een netwerkje op voor als het zover is... maar geld verdienen doe ik niet... het kost me alleen maar geld nu... Maar goed, als ik straks kan starten heb ik meteen een leuk assortiment producten ;-)

 

Oh ja, voor ik het vergeet: ik sta gewoon ingeschreven bij de KvK, dat is wel zo makkelijk voor het later aantonen dat je uitgaven hebt gedaan met een zakelijk oogmerk.............

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.