Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

waarom zou je die willen afschrijven? in één keer ten laste van de winst brengen is fiscaal gezien toch het voordeligst.. een nietmachine of perforator gebruik je ook 10-15 jaar maar hoef je daarom nog niet af te schrijven in die periode..

Qua afschrijvingstermijn denk ik ook meer aan 5 jaar. Ook gaat het hier wel om andere dingen dan nietmachines ;)

• 0

Maar je hebt geen recht op investeringsaftrek. Daarvoor moet je aan de eis van 450 euro voldoen. Per saldo heb je dus puur en alleen recht op de afschrijving, dus 450 euro / 5 = 90,-- per jaar.

Het kost waarschijnlijk meer om dat 5 jaar lang bij te houden. Tenzij je veel van dit soort posten hebt. Als dat het geval is moet je proberen om je aankopen zoveel mogelijk te bundelen om toch recht te hebben/krijgen op investeringsaftrek.

• 0

Maar je hebt geen recht op investeringsaftrek. Daarvoor moet je aan de eis van 450 euro voldoen. Per saldo heb je dus puur en alleen recht op de afschrijving, dus 450 euro / 5 = 90,-- per jaar.

Het kost waarschijnlijk meer om dat 5 jaar lang bij te houden. Tenzij je veel van dit soort posten hebt. Als dat het geval is moet je proberen om je aankopen zoveel mogelijk te bundelen om toch recht te hebben/krijgen op investeringsaftrek.

Helder antwoord. Bedankt.

• 0

Qua afschrijvingstermijn denk ik ook meer aan 5 jaar. Ook gaat het hier wel om andere dingen dan nietmachines ;)

het is wel toegestaan, maar dan nog.. welk doel denk je te bereiken door dit in 5 jaar af te schrijven in plaats van in het jaar van investeren ten laste van de kosten te brengen.

• 0

het is wel toegestaan, maar dan nog.. welk doel denk je te bereiken door dit in 5 jaar af te schrijven in plaats van in het jaar van investeren ten laste van de kosten te brengen.

Roel: in ieder geval 2 mogelijke redenen:

- eventueel investeringsaftrek claimen

- het uitsmeren van lasten/kosten over meerdere jaren wanneer je dit jaar een laag winstcijfer hebt en dus sowieso al weinig/geen belasting betaald.

• 0

Nope, daarvoor moet het gaan om minstens 450 euro.

- het uitsmeren van lasten/kosten over meerdere jaren wanneer je dit jaar een laag winstcijfer hebt en dus sowieso al weinig/geen belasting betaald.

Zal bij een bedrag van 400 euro niet veel uitmaken. Stel dat de aftrek nu tegen 42% gaat + 5% ZVW en in de toekomst tegen 52%. Dan verdient hij 5% op 400 euro = 20. Rentenadeel en extra administratie eraf en het is al de moeite niet meer waard.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Nope, daarvoor moet het gaan om minstens 450 euro.

Zal bij een bedrag van 400 euro niet veel uitmaken. Stel dat de aftrek nu tegen 42% gaat + 5% ZVW en in de toekomst tegen 52%. Dan verdient hij 5% op 400 euro = 20. Rentenadeel en extra administratie eraf en het is al de moeite niet meer waard.

Sterker nog hij zal in totaal eerst de drempel moeten halen (2.100 euro?). Stel dat een fotograaf een camera met een lens heeft gekocht voor 1.800 euro en vervolgens een setje lampen koopt voor 400 euro? Dan zou het mijn (offensieve? ) fiscale keuze zijn om het hele zaakje als studioinventaris op te nemen als investering en investeringsaftrek te claimen. Daar zie ik dus de mogelijkheid.

Ik doel bij geen of weinig winst op een winstcijfer beneden de circa 20K waarbij feitelijk al geen IB wordt betaald. Dus dan levert het "uitsmeren" van kosten naar mogelijk meer winstgevende jaren misschien nog een 35% op. Is circa 130 euro. Daar kan ik 3x van naar het theater, leuk geld dus.

• 0

KIA-grens is voor 2012 al € 2.300.

Ben het wel met je eens dat bij investeringen in bij elkaar horende zaken de bedragen opgeteld mogen worden. Echter, de investeringen moeten ook niet te ver uit elkaar gedaan worden, anders kan verondersteld worden dat geen sprake is van een eenheid omdat de eerste investering blijkbaar zonder de tweede ook goed functioneerde.

Bijv. een tafel zonder stoelen kopen geeft aan dat de stoelen echt nog wel komen. Camera zonder setje lampen? Grijs gebied.

Dat het fiscale voordeel wat hoger is als er nu geen IB betaald hoeft te worden, deel ik met je. Vraag is even in welke belastingschaal TS zit. En vergeet de ZVW per 2012 niet!

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar