• 0

Wanneer is het nou spam en wanneer niet?

Heren/Dames,

 

Ik ben door mijn web-designer op mijn vingers getikt. Hij verklaart dat het niet of nauwelijks mogelijk is om per mail acquisitie uit te voeren, omdat je nagenoeg meteen de anti-spam wet overtreedt.

 

In regel 1 van die wet staat dat je expliciet toestemming moet hebben van de ontvanger, om een diegene of dat bedrijf, een commerciële mail te mogen verzenden.

 

Hier een link naar de betreffende wet en info op spanklacht.nl

 

https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/

 

Ik wil hier best een voorbeeld van de door mij opgestelde mail plaatsen, waaruit zal blijken dat ik geen bulkmail verzend en bedrijven netjes als in een brief benader.

 

Als je dus op die manier geen mail mag verzenden, is acquisitie nauwelijks mogelijk. In mijn ogen maak ik gewoon netjes gebruik van de elektronische mogelijkheden en bezorg ik de ontvanger geen spam. Als de ontvanger dergelijke mail niet zou willen ontvangen, zou die ook geen mailadres op de website moeten vermelden.

 

Wordt ik nu als mail-spammer beschouwd als ik zo handel???

 

Voorbeeld van mijn brief;

 

Aan:   -

      -

      -

 

Geachte Mevr./Meneer,

 

Al sinds het begin van de industrialisatie is faalbeleid de kern van elke ondernemingsuitvoering geworden. Zonder enige vorm van faalbeleid kan er geen sprake meer zijn van een onderneming met bestaansrecht. Toch zien we regelmatig zaken opduiken waarbij er intern de zaken niet goed zijn geregeld en het falen tot op consumentenniveau is doorgedrongen. Naast het veroorzaken van faalkosten, kunnen deze gebeurtenissen het imago van een bedrijf behoorlijk beschadigen.

 

Logisch overzicht bedrijfs-processen, die van invloed kunnen zijn om faalkosten te veroorzaken.

 

- Overeenkomsten met de klanten.

De inhoud van deze overeenkomsten moeten overeen komen met de realiteit. Dat geldt voor levertijd en productiecapaciteit, maar ook de voor technische eisen. Een overeenkomst aangaan op basis enkel en alleen op cijfers is een kortstondige bedrijfspolitiek.

 

- Ingekochte goederen/onderdelen.

Bij massaproductie van hele grote aantallen, moet altijd rekening worden gehouden met een bepaald afwijkend gedeelte. Met de MIL-STD-105 kan dan een standaardafwijking met de leveranciers worden overeengekomen, Dit gegeven kan dan weer in de overeenkomt met de opdrachtgever worden verwerkt, zodat in dit onderdeel zoveel mogelijk wordt uitgesloten.

Bij kleinere aantallen, lopen we evenveel risico, alleen kunnen we die veel moeilijker inschalen. Vaak ligt het risico in een te leveren goed functionerend eindproduct en zijn de kosten niet te overzien, als er pas in het eindtraject problemen te voorschijn komen.

Naast het vastleggen van de juiste kwaliteitseisen, kunnen we de leveranciers ook een eindcontrole laten doen en laten optekenen volgens DIN50049. En natuurlijk is het verstandig om zelf een ingangscontrole uit te voeren.

 

- Bedrijfsprocessen/voorschriften.

De interne bedrijfsprocessen en voorschriften, hebben ook een cruciale invloed op het eindresultaat. De juiste communicatie wordt daarmee gewaarborgd. Ik kijk soms nog met verbazing naar de "Bouw", waarvan bekend is dat er allerlei vervelende situaties kunnen ontstaan voor eigenaren van nieuwe huizen en appartementen. Heel veel zaken worden daar mondeling "geregeld", met ergernis en faalkosten op de koop toe.

 

- Machinebeheer.

De machines danwel het gereedschap, moeten ook aan de juiste kwaliteitseisen blijven voldoen. Als een machine onjuist wordt gebruikt, of te zwaar wordt belast, moet er reparatie plaatsvinden, ontstaan er extra kosten en/of produceren we volgens een verkeerde standaard, waardoor een aantal producten kan worden afgekeurd.

 

Goede gebruikersvoorschriften en een degelijk onderhoudsplan voorkomen kosten en problemen.

 

- Personeel.

Juist in de deze periode, waarin vele Oost Europeanen steeds meer op de werkvloer verschijnen, is het van het hoogste belang om de voorschriften daarop af te stemmen. Grafische/optische weergave is altijd veel duidelijker dan een droge tekst. Dat personeel in veel gevallen aan de juiste opleidingseisen moet voldoen is een open deur natuurlijk.

 

- Samenvatting.

 

Hou het simpel. In de VS gebruiken ze daar een leuke afkorting voor "KISS", die voor iedereen wel duidelijk is. Preventief faalbeleid loopt dus door het hele bedrijf. Elk onderdeel daarvan kan bij verkeerd functioneren schade, danwel faalkosten veroorzaken. De mate van preventief faalbeleid bepalen we zelf.

 

Indien er onderdelen in uw bedrijf zijn, die preventief onder de loep moeten worden genomen en/of moeten worden verbeterd, neem dan gerust contact op. Ondergetekende houdt van duidelijkheid en heeft tot doel processen te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Het spreekt vanzelf dat daarmee onnodige faalkosten en imagoverlies moeten worden voorkomen.

 

U kunt nog steeds enige PDF-voorbeeld-documenten ophalen:

 

http://docs.odemssystems.com/

 

Ik hoop binnenkort een surf-voorbeeld online te kunnen presenteren.

 

Met vriendelijke groet,

 

P.J.Odems   -   Kwaliteitskundige/Technisch Documentalist

Odems Technical Services

Mendelssohnstraat 80

5144GH Waalwijk

 

0416

06

 

Indien U mijn mail/informatie niet meer wenst te ontvangen, geef me dat dan even kort door, zodat ik dat in de toekomst kan voorkomen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Indien u mijn mail/informatie niet meer wenst te ontvangen, geef me dat dan even kort door, zodat ik dat in de toekomst zal uitsluiten.

 

 

Dat is precies wat spammers ook doen om vast te stellen dat een mailadres inderdaad werkt.

 

Dat interesseert me helemaal niks. Ik doe verder niks met mailadressen en ben geen spambedrijf. Ik heb ook al eerder aangegeven dat dit een tweede mail is en niet de eerste. Op de eerste heb ik geen negatieve antwoorden ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

En nu heb ik er dit van gemaakt: (beetje onzinnig want het mailadres staat open en bloot op hun websites.....)

 

Ik heb het mailadres van uw bedrijf geselecteerd op uw website, in de veronderstelling dat u daarmee open stond voor informatieve mail. Indien u mijn mail/informatie niet meer wenst te ontvangen, geef me dat dan even kort door, zodat ik dat in de toekomst zal uitsluiten. Uw mailadres zal dan hier worden vernietigd en ik sta er borg voor dat het niet via mij bij derden terecht komt.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je frustratie maar wat je doet is gewoon tegen de wet, dit valt gewoon onder spam middels de nieuwe wetgeving. Wil niet zeggen dat je het niet kan doen maar het mag niet.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Redeneer nou es andersom. Wat gebeurt er als iemand bezwaar maakt tegen jouw mail? In het ergste geval dienen ze een klacht in. En daar houdt het mee op. Er moeten veel klachten komen voordat er iemand een kijkje komt nemen.

 

Dus maak je niet te dik. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het advies wat Deskman je gaf is het advies wat hij je als je webdesigner wel moet geven, en zwart/wit gezien zijn de mogelijkheden voor bedrijven erg beperkt geworden.

Maar zoals TwaBla opmerkt er moeten wel erg veel klachten komen om echt op te vallen, op die één of twee spamklachten die ze van je ontvangen zal logischerwijs gedacht geen actie worden ondernomen.

 

Maar de beste manier is je mail aan te kondigen, je weet aan wie je hem gaat sturen. Bel de ontvanger op en vraag hem vriendelijk, kort en bondig of je hem een vrijblijvende mail mag sturen met info die voor hem zeker nuttig en interessant zal zijn. Mijn ervaring is dat, als je het vriendelijk brengt, men hier geen problemen mee heeft dat je een bericht verstuurd, het wordt dan niet als spam gezien.

Daarnaast heeft deze methode als voordeel dat het vrijblijvende contact al gelegd is, wat een opvolgend gesprek weer wat gemakkelijker maakt.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat ga ik voor nieuwe adressen/bedrijven wel doen. Deze groep heeft al een eerste mail gehad en zoals gezegd heb ik zelf niks negatiefs ontvangen en zie ik 25% als een hoog positief percentage. Maar ik ga me dus ook voortaan aan de regels houden. Schrik er eigenlijk van dat men in hun regelwoede de zaak meteen zo heeft dichtgetimmerd dat er nauwelijks iets mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee dat op de websites van bedrijven, net als je in advertenties vaak ziet, bij de contactgegevens iets wordt opgenomen in de trant van "Acquisitie op welke wijze ook wordt door ons niet op prijs gesteld". Men kan dan expliciet duidelijk maken of men wel of niet benaderd wil worden met informatie van bedrijven die zelf iets willen verkopen. Kleine moeite.

 

Neem je een derelijke melding niet bij je contactgegevens op dan staat het vrij om informatie toe te sturen.

Staat de melding er wel dan zou het toch benaderen via e-mail direct strafbaar moeten zijn.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan betekent het voor velen dat de wet, zoals deze nu is opgemaakt, onwerkbaar is en absoluut de werkelijkheid voorbij schiet. Ik vind met name punt 1 discutabel. Ik krijg zelf regelmatig mails van groothandels e.d. waar ik blijkbaar in een bestand terecht ben gekomen. Die mails staan alleen maar bol van de reclames.

 

Helemaal waar: de wet zegt eigenlijk: leuk die nieuwe techniek, doe toch maar snail-mail.

(Heeft de overheid nog aandelen post.nl? ;-) Aan de ene kant is het wel fijn dat er zulke regels zijn, aan de andere kant werkt het enorm beperkend voor ondernemers.

Bovendien komt de meeste spam van over de grens.

En het kost papier en brandstof om alles fysiek te versturen.

 

Zoals al aan gegeven: de wet rept niet over aantallen, toon van de inhoud of 'persoonlijke' aanhef. (Die criteria zijn slechts circulerende internetsprookjes, die geëchood worden door mensen die zich niet hebben verdiept in de feitelijke regels.)

Is het ongevraagd en commercieel? Dan is het spam.

Kun je je niet afmelden bij de groothandels: dan is het ook spam, ongeacht of je in een bestand staat.

Sterker nog: dan hadden ze per oktober 2009 moeten checken of je hun mails nog wilde ontvangen.

 

Als je gewoon een bestaande klant bent, mogen ze je mailen met relevante berichten.

Wil je er vanaf, dan moet dat eenvoudig kunnen en uitgevoerd worden.

 

De regels worden steeds strenger, maar een deel van die (nieuwere) regels zijn, naar mijn mening, eigenlijk gewoon een vorm van etiquette.

 

Ook een aanhef als:

"Ik heb het mailadres van uw bedrijf geselecteerd op uw website, in de veronderstelling dat u daarmee open stond voor informatieve mail. Indien u mijn mail/informatie niet meer wenst te ontvangen, geef me dat dan even kort door, zodat ik dat in de toekomst zal uitsluiten."is eigenlijk onzinnig.

Alsof het hebben van een deurbel betekent dat je openstaat voor 'het woord van de heer'.

Dat emailadres staat natuurlijk op de website voor potentiële klanten ipv potentiële toeleveranciers.

Het is ook nog steeds de omgekeerde volgorde: heel vervelend maar waar.

 

Daarnaast is het inderdaad ook de manier van scammers:

- u bent geselecteerd want

- ik heb iets interessants

- laat aub weten dat dit een werkend adres is (als je positief bent liefst met persoonsgegevens, als je negatief bent prima, dan nemen we je op in een ander bestand voor een andere poging ;-) )

 

Jouw Nederlands is gelukkig wel een stuk beter :P

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee dat op de websites van bedrijven, net als je in advertenties vaak ziet, bij de contactgegevens iets wordt opgenomen in de trant van "Acquisitie op welke wijze ook wordt door ons niet op prijs gesteld". Men kan dan expliciet duidelijk maken of men wel of niet benaderd wil worden met informatie van bedrijven die zelf iets willen verkopen. Kleine moeite.

 

Neem je een derelijke melding niet bij je contactgegevens op dan staat het vrij om informatie toe te sturen.

Staat de melding er wel dan zou het toch benaderen via e-mail direct strafbaar moeten zijn.

De wetgever heeft het omgedraaid. Die zegt het mag niet tenzij je uitdrukkelijk en specifiek goedkeuring hebt gekregen.

 

Die uitdrukkelijke goedkeuring zou je dus ook op je website kunnen zetten. (Ik word graag geinformeerd over relevante aanbiedingen o.i.d.) Als je gezond verstand hebt doe je dat dus niet.

 

Overigens zie ik nog wel ruimte voor een businessmodel die mailacquisitie zou legaliseren. Er is wel een markt voor.

Link naar reactie
  • 0

Bel de ontvanger op en vraag hem vriendelijk, kort en bondig of je hem een vrijblijvende mail mag sturen met info die voor hem zeker nuttig en interessant zal zijn.

Check wel even of er in je adressenbestand geen vof's, maatschappen of eenmanszaken zitten, anders dien je ook nog eerst het bel-me-niet register te raadplegen ...

Link naar reactie
  • -1

bedankt ik zal dit eens uitzoeken heel interessant.

Een goed punt om te beginnen

Na eerste bestudering lijkt mij dat het mag, mits je aangeeft wat je post adres is en de mogelijkheid bied om een verzoek in te dienen om de e-mail toezending te staken . als je zou besluiten dat men kenbaar kunnen maken dat ze hier geen prijs op stellen aan: naam bedrijf. Naam van de verantwoordelijke en een geldig e-mail adres en/of post adres of nummer dan geld lid 4 van art11.7 van de telecomunicatie wet.

Link naar reactie
  • 0

Nou...dat is dus wat ik ook dacht.... de huisjurist van NL betitelt dit dus ook als spam. Maar.... na een discussie vanavond hier in huis, blijkt de KvK ook onderricht te geven over marketing via email aan kunstenaars e.d. Daarbij kwam precies hetzelfde naar voren..... De wet is dus niet duidelijk. ofwel niet duidelijk voor het MKB. Bovendien valt het me van het MKB zwaar tegen dat er nauwelijks tegengeluiden gehoord zijn. Men reageert doorgaans als hier op HL. erg gezapig dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.