• 0

Inkomstenbelasting ondernemers

Ik heb op veel fora gekeken en proberen achter te halen over wat de inkomstenbelasting ondernemers is. Het probleem is namelijk dat ik nog steeds niet wijs ben geworden over hoeveel procent van je winst dit eigenlijk is. Ik ben een startende ondernemer, dan kan ik gebruik maken van bepaalde aftrekregelingen.

 

Winst=omzet-kosten.

 

Stel ik heb omzet van 20.000 euro in een maand de kosten zijn 10.000 euro. dan houd ik 10.000 over. Wat zal de inkomstenbelasting hierover zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb op veel fora gekeken en proberen achter te halen over wat de inkomstenbelasting ondernemers is. Het probleem is namelijk dat ik nog steeds niet wijs ben geworden over hoeveel procent van je winst dit eigenlijk is. Ik ben een startende ondernemer, dan kan ik gebruik maken van bepaalde aftrekregelingen.

 

Winst=omzet-kosten.

 

Stel ik heb omzet van 20.000 euro in een maand de kosten zijn 10.000 euro. dan houd ik 10.000 over. Wat zal de inkomstenbelasting hierover zijn?

 

Log in op belastingdienst.nl, download het programma inkomstenbelasting ondernemers , vul het in....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op veel fora gekeken en proberen achter te halen over wat de inkomstenbelasting ondernemers is. Het probleem is namelijk dat ik nog steeds niet wijs ben geworden over hoeveel procent van je winst dit eigenlijk is. Ik ben een startende ondernemer, dan kan ik gebruik maken van bepaalde aftrekregelingen.

 

Winst=omzet-kosten.

 

Stel ik heb omzet van 20.000 euro in een maand de kosten zijn 10.000 euro. dan houd ik 10.000 over. Wat zal de inkomstenbelasting hierover zijn?

Ik adviseer je even de belasting telefoon te bellen zij kunnen het je haarfijn uitleggen.

voor wat betreft aftrek posten, je hebt natuurlijk je zelfstandigen aftrek, en starters aftrek, meewerkend partner ( als je die hebt) mocht je daar verdere hulp bij willen ga dan op zoek naar een administratie kantoor of belasting adviseur.

 

maar begin bij het begin, bel eerst de belasting telefoon 0800-0543 een telefoontje kan verhelderend werken.

Link naar reactie
  • 0

Stel ik heb omzet van 20.000 euro in een maand de kosten zijn 10.000 euro. dan houd ik 10.000 over. Wat zal de inkomstenbelasting hierover zijn?

Ik adviseer je even de belasting telefoon te bellen zij kunnen het je haarfijn uitleggen.

 

Sorry, maar dat gaat niet werken. Bij de BelTel mogen aan de telefoon GÉÉN proefberekeningen gemaakt worden!

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0
Het probleem is namelijk dat ik nog steeds niet wijs ben geworden over hoeveel procent van je winst dit eigenlijk is.

 

Dat komt omdat het niet een bepaald percentage is, maar een heel stelsel met boxen, schijven, tarieven, heffingskortingen, aftrekposten en andere regelingen. Hoe dat werkt kun je op allerlei websites vinden (waaronder Lancelots in mijn sig).

 

Ik adviseer je om je er een beetje in te verdiepen, want het is nuttig om te weten hoe de inkomstenbelasting globaal werkt. Aan een simpele vuistregel of standaardantwoord heb je niet veel, want het hangt nu eenmaal van je hele inkomstensituatie af, of je aan de criteria voor ib-ondernemerschap voldoet, of je aan de criteria voor aftrekposten voldoet etc.

Link naar reactie
  • 0

Het is een oud topic maar om even te reageren op TS en ook

voor mijzelf om te kijken of dit wel klopt?? En voor de gene die hier

ook niet uitkomen.

 

Ik ga even uit van een winst van 20.000 euro ( winst is omzet minus kosten)

 

Hier kan vervolgens zelfstandigenaftrek af te weten 7.280 euro

Het gaat hier om een starter dus startersaftrek eerste 3 jaar 2.123 euro

 

Hier blijft dan over 10.597 euro.

 

Daar mag vervolgens de MKB winstvrijstelling vanaf getrokken worden:

 

 

Die betreft 14 % dus dan is je belastbaar inkomen 9.113 euro.

 

Daar betaal je dan 33% inkomstenbelasting over te weten 3.007 euro.

 

Het volgende ben ik zelf nog niet helemaal uit ( correct me if im wrong met bovenstaande).

 

Mocht je een hypotheek hebben heb je recht op hypotheekrenteaftrek.

 

Naar mijn weten werkt dit als volgt??

 

Stel je betaald 700 euro per maand aan rente dan betaal je 8.400 euro

Per jaar aan rente.

 

Deze mag je dan aftrekken van je uiteindelijk belastbare inkomen of voordat

alle aftrekposten er af zijn getrokken?

 

Of werkt dit geheel totaal anders??

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar betaal je dan 33% inkomstenbelasting over te weten 3.007 euro.

 

37%. MAAR daar gaat de heffingskorting dan weer vanaf. iedereen krijgt (nog wel) een algemene heffingskorting van pakweg 2.000 euro, met een winst van 20k krijg je een arbeidskorting van pakweg 1.300 euro, dus van die 3700 belasting verdwijnt ruim 3.000 in je heffingskortingen.

 

 

Mocht je een hypotheek hebben heb je recht op hypotheekrenteaftrek.

Naar mijn weten werkt dit als volgt??

Stel je betaald 700 euro per maand aan rente dan betaal je 8.400 euro per jaar aan rente.

Deze mag je dan aftrekken van je uiteindelijk belastbare inkomen of voordat

alle aftrekposten er af zijn getrokken?

 

Of werkt dit geheel totaal anders??

Stel je betaald 700 per maand, dan woon je vermoedelijk in een huis met een WOZ waarde van (wilde gok) 160.000 euro. Je hebt dan een eigen woningforfait van 0,6% maal de WOZ ofwel 960 euro. Daar gaat de betaalde hypotheekrente van 8400 vanaf, hou je een aftrekpost (negatief inkomensbestanddeel) van 7440 over.

 

Dat negatieve bedrag van 7440 wordt naast je belastbare winst van 9113 gezet, dan zou je een belastbaar inkomen hebben van 1673 euro.

 

Hierboven bleek al dat je met een winst van 20k bar weinig belasting betaalt, na aftrek van de hypotheekrente wordt het keurig 0,- Je kunt dan stellen dat je bar weinig hebt gehad aan de hypotheekrenteaftrek, want het scheelt je bar weinig aan belasting.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp kan je maximaal op 0 uitkomen?

 

Als je een negatief belastbaar inkomen krijgt is het dus gewoon 0?

 

Er is dus geen mogelijkheid dat je geld terug krijgt als ondernemer.

 

En dit is dan waarschijnlijk omdat iemand in loondienst de werkgever

Dit voor deze persoon inhoudt/regelt?

Link naar reactie
  • 0
Als je een negatief belastbaar inkomen krijgt is het dus gewoon 0?

Er is dus geen mogelijkheid dat je geld terug krijgt als ondernemer.

 

De te betalen belasting in enig jaar is minimaal 0, je krijgt inderdaad geen geld terug in/over dat jaar zelf.

 

Wel kan een negatief belastbaar inkomen achterwaarts verrekend worden met positieve aanslagen van eerdere jaren (3 voorafgaande jaren) en - als er zelfs dan nog ruimte overblijft - met toekomstige jaren.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.