• 0

Crowdfunding campagne : Vragen om $ 100k , $ 9,600,000 ophalen...

Aanbevolen berichten

  • 0

Het schijnt zo te zijn dat je er niet vanuit moet gaan dat je je geld terugkrijgt. Wat je terugkrijgt is het product dat de bedenker(s) wilde(n) maken en waarvoor vooraf financiering nodig was. Crowdfunding is zo dus eigenlijk een soort voorafbetaling.

 

Bij het horloge is dat inderdaad het geval, feitelijk is het gewoon een 'group buy', met het verschil dat het product nog gemaakt moet worden nadat er genoeg geinteresseerden zijn. Iets dergelijks zie je wel vaker, ook met reeds bestaande producten die alleen in grote hoeveelheden te koop zijn (denk bijvoorbeeld aan electronische componenten die alleen per reel van 5000 uit de fabriek komen).

 

Het is dus geen kwestie van $100k vragen en $10M ophalen, voor die $10M moeten ook ~70.000 van die horloges geleverd worden. Het succes van de actie zou niet echt groter zijn als men bijv $20M had opgehaald en daarvoor 140.000 stuks moet produceren.

Link naar reactie
  • 0

Bij discussies rond crowdfunding wordt vaak verwezen naar die enkele crowdfunding campagnes die >$1.000.000 hebben opgehaald in Amerika. Hier kun je zien dat zelfs in de meeste categorien op Kickstarter het meest succesvolle project slechts enkele 10-duizenden euros heeft opgehaald: http://www.kickstarter.com/discover/most-funded Op Kickstarter halen campagnes gemiddeld enkele duizenden dollars op: http://www.kickstarter.com/blog/2011-the-stats

 

De kern van crowdfunding is geld ophalen bij mensen die "dichtbij" jou of je product staan. Dit kan geografisch zijn (buren, vrienden, klanten, etc) maar bijvoorbeeld ook dat je je verbonden voelt bij het product/dienst of je een fan bent van de artiest/kunstenaar.

 

Daarom ben ik het er niet mee eens dat er geen succesvolle crowdfunding platformen of campagnes gevoerd worden. In veel verschillende sectoren zijn succesvolle voorbeelden te noemen, zoals platformen in de kunst en cultuur (www.voordekunst.nl - 800K opgehaald bij grotendeels nieuw publiek), ontwikkelingssamenwerking (www.1procentclub.nl - >10.000 donateurs), boeken (www.tenpages.com), maar ook voor bedrijven (www.symbid.nl en www.crowdaboutnow.com). Een case op Symbid is bijvoorbeeld SellAnApp die 150.000 euro heeft opgehaald: http://www.symbid.nl/ideas/602-sellanapp

 

Crowdfunding is echter niet geschikt voor iedereen en voor elk idee. Het moet een concreet en haalbaar doel zijn wat je wilt bereiken, je moet goede rewards teruggeven (financieel, producten of ludieke diensten), urgentie aangeven en bovenal een goed communicatieplan hebben. Alle succesvolle campagnes zorgden er voor dat ze al voor de start er zich van verzekerd hadden van goede (media) aandacht en waren gedurende hun crowdfunding campagne full-time (soms 16 uur per dag) met de campagne bezig.

 

Crowdfunding is dan ook geen "makkelijk geld"!

 

Er zijn inderdaad verschillende vormen van crowdfunding die je in kunt zetten. Donaties (geen rewards), support (kleine cadeautjes of het compleet voorfinancieren van de productie) of het uitschrijven van een lening of investering in je bedrijf. Het is afhankelijk van je wensen als ondernemer en je potentiele investeerders welk model je kiest.

 

Op dit moment zijn er enkele 10-tallen platformen in Nederland waar je je project op kunt plaatsen, maar sommige ondernemers zetten een eigen crowdfunding campagne site op, vanwege de kosten die je aan een platform kwijt bent (vaak ca. 5-10% van de donaties). Hier krijg je echter wel de support en kennis van de platformen voor terug, dus het kan goedkoop advies zijn. Het is echter wel belangrijk om rekening mee te houden dat wanneer je je project op een platform zet, je zelf nog steeds verantwoordelijk bent voor het halen van traffic en investeerders naar je projectpagina. Alleen op de site staan is geen garantie voor succes. Sterker nog, als je niets doet en alleen je projectinformatie en foto/video op de site plaatst, zal er ook niemand "zomaar" investeren in je idee. Als een algemene regel houdt ik altijd aan in mijn gesprekken met personen die gaan crowdfunden, dat ze ca. 50% van hun bedrag moeten inzamelen uit hun "friends, family, fools, fans en followers"-netwerk. Als je inschat dat dat niet haalbaar is, dan moet je je bedrag naar beneden bijstellen of niet gaan crowdfunden.

 

In de afgelopen jaren hebben wij via onze software ca. 2 miljoen euro opgehaald voor Nederlandse crowdfunding campagnes, waarbij er ruim 350 succesvol zijn afgerond. Deze aantallen verdubbelen elk jaar, dus ik zie zeker veel potentie voor crowdfunding in de komende jaren. Het is vooral belangrijk om een goed verhaal & product te hebben en hier transparant over naar buiten durven te treden.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Daarom ben ik het er niet mee eens dat er geen succesvolle crowdfunding platformen of campagnes gevoerd worden. In veel verschillende sectoren zijn succesvolle voorbeelden te noemen, zoals platformen in de kunst en cultuur (www.voordekunst.nl - 800K opgehaald bij grotendeels nieuw publiek), ontwikkelingssamenwerking (www.1procentclub.nl - >10.000 donateurs), boeken (www.tenpages.com), maar ook voor bedrijven (www.symbid.nl en www.crowdaboutnow.com). Een case op Symbid is bijvoorbeeld SellAnApp die 150.000 euro heeft opgehaald: http://www.symbid.nl/ideas/602-sellanapp

 

Goed dat Ronald zich meldt voor een positief verhaal. Ik ben zelf ook positief over crowdfunding.

 

Er zijn volgens mij globaal 3 manieren: 1) geld uitlenen 2) mede-eigenaar worden 3) mede-eigenaar worden en er iets leuks voor terugkrijgen. Voorbeeld van dat laatste is Bar Oldenhof waar je laatst in kon investeren (via Crowdaboutnow?) waarna je een barkruk met je naam er op krijgt in het te openen café.

 

Leuk, maar ik kies voor mede-eigenaar worden in startups waarvan ik verwacht dat ze in waarde stijgen. Symbid is daar de beste tool voor vind ik. Bij het door Ronald genoemd Sellanapp kon ik goed contact krijgen met de oprichters en andere investeerders - de antwoorden die ik van hen kreeg hebben me overtuigd om te investeren.

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeld van dat laatste is Bar Oldenhof waar je laatst in kon investeren (via Crowdaboutnow?) waarna je een barkruk met je naam er op krijgt in het te openen café.

 

Zie: http://www.crowdaboutnow.com/CrowdAboutNow/company/47/Oldenhof

 

Iedereen heeft een eigen motivatie om (crowdfunding) projecten te ondersteunen. De een vind deelnemen in innovatieve startups interessant, maar anderen willen liever dat hun geld gebruikt wordt voor het opknappen van historisch erfgoed (www.steunhetschooltjevandiktrom.nl) of natuurbehoud (www.beleefleeuwenhorst.nl). Dat is het mooie van crowdfunding. Iedereen kan een eigen (persoonlijke) keuze maken ;)

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Het is dus geen kwestie van $100k vragen en $10M ophalen, voor die $10M moeten ook ~70.000 van die horloges geleverd worden. Het succes van de actie zou niet echt groter zijn als men bijv $20M had opgehaald en daarvoor 140.000 stuks moet produceren.

??? Ik weet niet hoe het met jou zit, maar zelfs als de productiekosten bij 100x of in jouw voorbeeld 200x zoveel stuks hetzelfde blijven pak ik toch liever 200x de marge dan 100x de marge die nu genoten wordt. Dus 100x het vooropgestelde doel is een groot succes, 200x het vooropgestelde doel zou fenomenaal zijn.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis

 

Het is niet de techniek die bepalend is, het zijn de sociale netwerken en hun bereik die bepalend zijn.

Technisch kun je het systeem gewoon meertalig maken, alleen een Zweed die een leuk product post zal dat in het Zweeds en mogelijk in het Engels nog wel kunnen omschrijven. Maar dan houdt het qua talen wel een beetje op.

De realiteit is dat we in Europa niet één voertaal hebben, Engels ligt vanuit onze Nederlandse beleving voor de hand maar wordt maar door een zeer klein deel echt gesproken en begrepen.

 

 

Om een Europees platform op te zetten dat ook de naam krijgt zoals Kickstarter, dan heb je gewoon een veel langere adem nodig. Onderhand loop je wel de kans door een platform van Engels/Amerikaanse origine voorbijgestreefd te worden.

 

@ Nico,

 

Laten alle Europese crowdfunding organisaties samenwerken en elkaar vertegenwoordigen in elk land. Dat zou al een eerste stap naar Europese samenwerking zijn. In elk Europees land is een partner, die jouw project ook kent en ondersteunt. Als de EU hier geld in zou stoppen is dit m.i. zinvoller dan al die landbouwsubsidies en Europese subsidies voor nieuwbouw van kantoorgebouwen. Laatst reed ik langs een bouwlocatie voor een nieuw kantoorgebouw met een groot bord: "Mogelijk gemaakt met EU subsidie."

Link naar reactie
  • 0

Het is dus geen kwestie van $100k vragen en $10M ophalen, voor die $10M moeten ook ~70.000 van die horloges geleverd worden. Het succes van de actie zou niet echt groter zijn als men bijv $20M had opgehaald en daarvoor 140.000 stuks moet produceren.

??? Ik weet niet hoe het met jou zit, maar zelfs als de productiekosten bij 100x of in jouw voorbeeld 200x zoveel stuks hetzelfde blijven pak ik toch liever 200x de marge dan 100x de marge die nu genoten wordt. Dus 100x het vooropgestelde doel is een groot succes, 200x het vooropgestelde doel zou fenomenaal zijn.

 

De vraag is natuurlijk hoe groot de marge is over artikelen die verkocht worden aan de crowdfunders: In de regel is de prijs voor de funders larger dan de uiteindelijke retailprijs, anders blijft ook weinig impuls over om het te gaan funden. Ik denk dat het bij acties zoals die horloges in de regel zo is dat de marge vrij klein is, al kan het bij een extreem succees met tigduizend kopers natuurlijk wel lucratief worden... de kosten voor R&D maak je maar 1x, en er is meestal wel een schaalvoordeel in productie.

Link naar reactie
  • 0

De verhalen van Slijterijmeisje en die van de lingeriezaak tonen opnieuw aan dat het hebben van ene groot netwerk van belang zijn voor succes.

 

Het nadeel van crowdfunding ten opzichte van een bank is dat je bij crowdfunding 100% dekking moet hebben waar een bank het met veel minder hoeft te doen, ergo, veel meer kapitaal heeft.

 

Zoals ik enige tijd gelden al eens ergens op het web heb geschreven lijkt het logisch om de crowd te laten bepalen aan wie de bank een lening kan verstrekken (de crowd zijn in dit geval de spaarders). Beetje in lijn dus van het verhaal van de lingeriezaak die de crowdfunding als leverage gebruikt, waarbij dat bedrag door de bank waarschijnlijk is aangemerkt als eigen vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Voor een groot succes lijkt een groot netwerk essentieel.

Steeds meer (indie)filmprojecten proberen ook via crowdfunding om hun budget op te halen of aan te vullen.

Dat het geen easy money is, blijkt uit dit (of is het deze?) blog:

http://nofilmschool.com/2011/09/how-i-raised-125000-on-kickstarter/

 

Enkele interessante details:

- hij heeft een redelijk druk bezochte website

- hij heeft uit de Kickstarter statistieken afgeleid wat de gemiddelde bijdrage is

- hij heeft geschat welk percentage van de bezoekers zou willen bijdragen

- hij wist dus hoeveel traffic hij minimaal nodig had om het doel te halen

- hij is een maand voltijd (!) bezig geweest met crowdfunding, om de gewenste hoeveelheid traffic te genereren

 

Het is een interessante ontwikkeling.

Er zijn inmiddels ook boek-initiatieven, die in feite een soort democratische drukkerij vormen: bij voldoende vraag wordt een boek uitgebracht.

 

Ik heb ook enkele ideetjes voor korte films, waarvoor ik graag eens de crowdfunding-weg wil uitproberen.

Als dat begint, laat ik het zeker horen :p

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien mis ik het en moet iemand me op het juiste spoor zetten.

 

Iemand wil een bedrijf wil starten (of product op de markt zetten) en heeft daar 100K voor nodig. Die 100K probeert hij middels crowdfunding bij elkaar te schrapen. Vervolgens krijgt hij ineens 10M uit die crowdfunding bij elkaar. Wat moet ie daar dan in godsnaam mee?

 

Gr Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Aan de rechterkant van de pagina zie je de aangeboden opties.

 

De deelnemers krijgen allemaal een of meer Pebble's voor minder dan de retailprijs van $150.

In zekere zin is het gewoon verkoop op basis van voorinschrijving.

 

De eerste 200 backers hebben $99 aanbetaald

Gevolgd door 40.800 backers die $115 aanbetaald

De volgende 14350 backers betalen $125 aan

 

En er zijn ook nog backers die 2 of 3 pebbles hebben aanbetaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Nico, ik stelde mijn vraag wat meer in zijn algemeenheid en niet in relatie tot dit product (misschien had ik het wat anders moeten formuleren).

 

Maar nadere verdieping (even wat verder gelezen als mijn neus lang is) bracht me tot de conclusie dat ik een totaal overbodige en irrelevante vraag heb gesteld.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Steeds komt het volgende terug: je hebt een groot netwerk van vrienden en familie nodig, heb je dat niet is kansloos.

 

Zie wel paar mooie voorbeelden voorbij komen waarbij wel gelukt is maar gaat allemaal dus om relatief kleine bedragen of dus 90% aanvulling van bank.

 

Het blijft hier toch borrelen daarvoor maar zie nog niet de juiste aanknopingspunten voor succesvolle crowdfunding campagne voor ons project.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Gezien de resultaten (bedragen) die crowdfunding boekt, zal het uitbreiden van je netwerk niet de moeilijkste opgave zijn. Toch?

 

Uit het bijgaande onderzoek is gebleken dat er over 2011 wereldwijd bijna $ 1,5 miljard is opgehaald via de verschillende vormen van crowdfunding. Het onderzoek betrekt alle vormen van crowdfunding hierbij en richt zich derhalve op:

1.crowdfunding op basis van equity

2.crowdfunding op basis van leningen

3.crowdfunding op basis van donatie

4.crowdfunding op basis van beloning in natura

 

Zie : Internationaal onderzoek naar crowdfunding (met doorlink naar het 'Growd-funding-industry-report"

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

@Mikky, volgens mij ben je de link vergeten, maar hier kun je alles verder lezen in ieder geval: http://www.forbes.com/sites/suwcharmananderson/2012/05/11/crowdfunding-raised-1-5bn-in-2011-set-to-double-in-2012/

 

In Nederland werd vorig jaar 2,5 miljoen euro opgehaald: http://www.frankwatching.com/archive/2012/01/10/nederland-haalt-in-2011-25-miljoen-euro-op-via-crowdfunding/

 

Wat meer uitleg over de verschillende vormen van crowdfunding: http://www.frankwatching.com/archive/2011/10/12/crowdfunding-concepten-en-cases-doneren-support-lenen-en-investeren/

 

Wanneer iemand interesse heeft in het volledige Amerikaans onderzoeksrapport (waar de cijfers van $1,5 miljard uit kwamen) dan wil ik die wel opsturen. Mail me dan even op ronald at webclusive dot com

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Het stuk op frankwatching even doorgelezen net en vind het in Nederland nog zeer beperkt hoeveel geld er opgehaald wordt.

Hoewel de groei wel heel erg snel gaat als je 2010 en 2011 vergelijkt.

 

even een quote uit dat stuk:

Kapitaal wordt tot op heden met name opgehaald binnen het bestaande netwerk van een ondernemer of projecteigenaar.

 

Wat is dan nog het voordeel van een crowdfunding platform als je toch (vrijwel) alles uit je eigen netwerk moet halen?

 

zelf zouden we b.v. een bedrag van > 100K willen ophalen maar als ik een netwerk zou hebben waarin ik dat geld kon ophalen zou ik niet een crowdfunding platform inschakelen maar gewoon rechtstreeks die mensen uit mijn netwerk benaderen. Hoef je ook niet weer een percentage aan dat platform af te dragen. Nee zo een platform zou juist interesant zijn als je daar 95% van de funding vandaan zou kunnen halen.

Link naar reactie
  • 0

Ja en nee, het creëert wel media aandacht en je kan toch weer wat andere binnenhalen wat absoluut een voordeel kan zijn. De percentages zullen uiteindelijk wel moeten draaien om echt nuttig te zijn, dat is geheel correct.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ronald zegt de juiste dingen! Crowdfunding kan een succesvol financieringsalternatief worden. Crowdfunding moet echter wel aan een aantal regels voldoen, ook deze zijn door Ronald eerder aangegeven. Stap 1 bij het realiseren van een succesvolle crowdfundingcampagne is het uitzoeken van het platform wat het best aansluit bij je wensen. Ik ben niet geheel objectief, maar zelfstandig een crowdfunding campagne opzetten is makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Crowdfunding is inderdaad niets nieuws. Maar de mogelijkheden van internet en social media bieden grote mogelijkheden voor crowdfunding. Het is zaak deze goed in te zetten. De expertise van een crowdfundingplatform kan hierin een grote rol spelen.

 

Dat crowdfunding een grote potentie heeft blijkt in het buitenland, maar meer en meer ook in Nederland. {dit is het derde bericht van je, en de derde keer dat je over je eigen crowdfundingproject begint. Link en tekst verwijderd. Lees svp de huisregels -mod}

 

Crowdfunding kan naar mijn mening voor alles succesvol ingezet worden, mits het project op de juiste wijze wordt ingericht.

 

Overigens ben ik het eens met de soms kritische reacties op het oorspronkelijke onderwerp. 100k vragen en het tienvoud ophalen zou ik nooit doen. Naar mijn mening is er dan niet goed nagedacht over de daadwerkelijke kredietbehoefte. Overfinanciering kan uiteindelijk, in welk model dan ook tot problemen leiden. Bij Geldvoorelkaar werken we daarom met concrete financieringsvragen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe maak je een keuze voor de juiste manier van crowdfunding en het juiste platform.

In mijn geval heb ik namelijk met mijn bedrijf zowel zakelijke als particuliere klanten als doelgroep.

 

De "financiering" die ik zou willen ophalen zou gebruikt moeten worden voor versnelde ontwikkeling van software (waarop onze dienstverlening draait), uitbreiding van voorraad (zodat we zoveel mogelijk producten uit voorraad kunnen leveren) en uitbreiding van de marketing alsmede de uitbreiding van de diensten naar het buitenland (Duitsland en Engeland)

 

Nu hebben wij kwa consumenten een lastige doelgroep waarbij mond tot mond reclame veel minder aanwezig is als bij b.v. een schoenenwinkel. Dat zal naar verwachting ook gelden voor investeren/lenen bij een project.

Voor consumenten hebben wij niet direct een interessant nieuw zelf ontwikkeld product zoals je dat meestal op b.v. Kickstarter ziet, dus die manier van crowdfunding valt al af.

 

Voor de zakelijke gebruikers zouden we als tegenprestatie nog b.v. een hoge(re) inkoop korting kunnen aanbieden (standaard 5% maar bij een x bedrag wordt dat 15%, bij xx bedrag wordt dat 20% of bij een xxx bedrag wordt dat 25%

 

Tevens zou aan zakelijke klanten nog een inspraak optie gegeven kunnen worden als adviesrecht bij assortiment en bij de ontwikkeling van nieuwe functies die weer gunstig zijn voor de zakelijke gebruikers.

 

Maar de vraag is hoeveel zakelijke gebruikers daarvoor bereid zijn te investeren en of die na zo een investering een paar maanden willen wachten voordat ze ook gebruik kunnen maken van de voordelen.

 

Uit het zakelijk deel is mogelijk een beperkt deel van het gewenste bedrag te halen, voor de rest kom je snel bij het lenen terecht wat ik zo inschat.

Maar ben benieuwd hoe de crowdfunding experts hier daar tegenaan kijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Daniël,

 

Naar mijn mening moet je je een aantal standaard zaken afvragen;

 

1) wil je het project in NL gefund hebben?

2) als dat het geval is, zoek je dan donaties of zet je er een beloning tegenover?

3) als je er een beloning tegenover zet, wil je dat op basis van equity doen waarbij investeerders aandelenbelang en wellicht ook inspraak krijgen, of wil je het juist via een lening doen? Of wel, kies je voor financiering van EV of van VV?

 

Als je deze 3 vragen voor jezelf beantwoordt kom je automatisch uit bij het platform wat het meest bij jouw wensen in de buurt komt. In Nederland zijn er inmiddels een hoop mogelijkheden. De verschillende platforms bieden crowdfunding echter allemaal op hun eigen manier aan. Enerzijds kan je dan stellen dat het lastig qua overzicht is, anderzijds kun je stellen dat er voor ieder wat wils is.

 

Dat je bedrijf zowel zakelijke als particuliere klanten heeft is minder relevant. Voor beide doelgroepen kan crowdfunding iingezet worden als commerciële tool.

Link naar reactie
  • 0

Beste Daniël,

 

Naar mijn mening moet je je een aantal standaard zaken afvragen;

 

1) wil je het project in NL gefund hebben?

wat is daarbij verstandig? we opereren momenteel voor 99% in Nederland en de huidige systemen zijn enkel in het Nederlands beschikbaar. Maar we willen wel erg graag ook in Duitsland en Engeland onze diensten (voornamelijk de zakelijke diensten) gaan aanbieden.

2) als dat het geval is, zoek je dan donaties of zet je er een beloning tegenover?

 

Ik vrees dat Donaties voor ons niet gaat werken, zijn niet bepaald een liefdadigheids instantie. en een beloning tegenover... dan kom je dus op rente of aandeel uit. dat is nog een overweging.

3) als je er een beloning tegenover zet, wil je dat op basis van equity doen waarbij investeerders aandelenbelang en wellicht ook inspraak krijgen, of wil je het juist via een lening doen? Of wel, kies je voor financiering van EV of van VV?

 

Als je deze 3 vragen voor jezelf beantwoordt kom je automatisch uit bij het platform wat het meest bij jouw wensen in de buurt komt. In Nederland zijn er inmiddels een hoop mogelijkheden. De verschillende platforms bieden crowdfunding echter allemaal op hun eigen manier aan. Enerzijds kan je dan stellen dat het lastig qua overzicht is, anderzijds kun je stellen dat er voor ieder wat wils is.

maar succespercentage van een site en totale bereik/opgehaald vermogen is dan ook nog van belang.

Dat je bedrijf zowel zakelijke als particuliere klanten heeft is minder relevant. Voor beide doelgroepen kan crowdfunding iingezet worden als commerciële tool.

 

maar in ons geval hebben we de zakelijke klant nog wat te bieden als tegenprestatie (naast een rente of aandeel) maar de particuliere en/of zakelijke lener die geen gebruik van ons systeem wil maken hebben we dus enkel rente of aandeel te bieden.

Zou je daarvoor dan 2 aparte crowdfunding projecten moeten starten of kan je zoiets in 1 project doen?

Link naar reactie
  • 0

@Daniel,

 

Waarom niet gewoon een aanbieding op je site: "koop een waardebon van 100 euro, verzilver hem in 2013/2014/2015 voor 125 euro!"

 

Dit werkt bij bestaande bedrijven die een vaste klantenkring hebben, en ook misschien bij bedrijven met een gezocht product. Het wordt bijvoorbeeld al vele jaren door restaurants gebruikt om een verbouwing te financieren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.