• 0

Transparantie verziekt de markt?

Onlangs zijn wij gestart met een online groothandel in modeartikelen. Omdat wij de B2B markt bedienen hebben we lang over nagedacht om de website af te schermen dmv registratie en het tonen van groothandelsprijzen na login. Hier hebben wij uiteindelijk van af gezien omdat dit een extra drempel is voor potentiele klanten.

 

Nu kregen wij vandaag van een bezoeker een mail met de vraag of wij de prijzen konden verwijderen van de site omdat dit de markt zou verzieken.

 

Veel groothandelsprijzen tonen hun prijzen zonder in te hoeven loggen. Persoonlijk vind ik dat transparantie juist goed is voor de markt.

 

Wat vinden jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is de bezoeker een klant van je, of zomaar iemand die in dezelfde markt actief is? Dat maakt nogal een verschil lijkt me :)

 

Voor het overige is dit geheel afhankelijk van de markt denk ik, hoeveel marge er door verschillende partijen gerekend is, of het een commodity of juist niet is, of wederverkopers het één op één doorverkopen of er services omheen ontwikkelen, hoeveel afnemers er zijn en of en zo ja waarop die onderling concurreren, enzovoort. Afhankelijk van hoe je markt eruit ziet en hoe je jezelf wilt positioneren, moet je een inhoudelijke keuze maken zoals jij wilt opereren in jouw markt.

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wie de mail heeft geschreven, maar het was geen vriendelijke mail.

 

Wij verkopen op dit moment designer schoenen voor het midden-laag segment.

 

Onze afnemers zijn veelal retailers met een modewinkel. Wellicht dat men huiverig is dat hun klanten online kunnen zien wat deinkoopprijs is van de retailer. Tijdens de bouw van onze website hebben we lang over gediscussieerd en kwamen tot het standpunt dat dit een "ouderwetse" gedachte is. Tegenwoordig is bijna alles op het internet te vinden. Ook inkoopprijzen, marges e.d. Retailers hoeven niet bang te zijn dat wij rechtstreeks aan consumenten verkopen (wat moet iemand met 12 paar schoenen van dezelfde kleur in de maten 36 t/m 41).

 

Uiteraard willen wij onze afnemers niet voor het hoofd stoten, daarom vroegen wij ons af wat men hier op het forum ervan vindt.

 

Wij zien jullie reacties graag tegemoet!

Link naar reactie
  • 0

Je zienswijze is ietwat naief: consumenten hebben geen enkel idee van retailkosten, inkoop- en voorraadrisico's en de marges die nodig zijn om deze te vergoeden. Als zij een groothandelsprijs op internet vinden die 25% (of lager, niet ongebruikelijk in de mode- en schoenenbranche) is van de verkoopprijs dan zullen zij snel van mening zijn dat de winkelverkoopprijzen veel te hoog zijn.

Ik zou dan ook de vraag van je wederverkoper ter harte nemen en op je website de adviesverkoopprijzen vermelden met daarbij de omschrijving dat de retailersmarge b.v. 'zeer interessant' is. Dan weten zij ook wel ongeveer met welke marge ze mogen rekenen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 1

Ik vraag mij af hoeveel mode groothandels hun prijzen online zetten?

Naar mijn gevoel is dit niet de gewoonte. In geen enkele sector.

 

Ik heb zelf een groothandel in electronica en heb hiervoor bij diverse groothandels gewerkt en nergens waren de prijzen openbaar.

 

Meestal worden de eindgebruikersprijzen online gezet en krijgt de reseller een korting% hierop.

 

Inkopers zijn geen consumenten. Ze hebben geen emotie, noch een behoeft die à la minute moet ingevuld worden.

 

Ze zoeken naar langetermijn relaties en goed onderhandelde overeenkomsten.

 

Je eerste idee lijkt mij passender.

Link naar reactie
  • 0

ik doe zaken met meerdere groothandels en alle prijzen zitten bij allen achter inlogcodes.

 

ik zou er als detaillist niet blij mee zijn als al mijn inkoopprijzen openbaar staan voor de consument,

zoals bovengenoemd heeft de gemiddelde consument geen idee welke kosten er allemaal uit die marge betaald moeten worden en dan heb je al snel het vooroordeel tegen je!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Veel groothandelsprijzen tonen hun prijzen zonder in te hoeven loggen. Persoonlijk vind ik dat transparantie juist goed is voor de markt. Wat vinden jullie?

Horizontale transparantie in de distributieketen is prima. Verticale of beter gezegd kruiselingse transparantie voegt niks toe, sterker nog het verstoort de koopbeleving bij de klant in de retail. Maar het gebeurt volop, net zoals de branchevervaging heb je ook "ketenvervaging".

 

Moet je voorstellen dat je een komkommer koopt bij de supermarkt. Op het schap staat de retailprijs van 99 cent. Stel dat de groothandelsprijs er ook bijstaat (40 cent). Dan krijgt zo'n retailklant daar een vreemd gevoel bij, of vergis ik me?

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 1

De prijzen van Makro, Sligro en nog wat van dit slag zijn vrij openbaar. Maar zijn dat echte groothandels? Voor de rest ken ik er geen. Het is vaak wel vrij gemakkelijk om aan de groothandelsprijzen te komen door een simpele KvK inschrijving. Zo heb ik heel lang geleden een inschrijving gedaan bij de KvK als (o.a) computergroothandel om bij enkele(echte) groothandels in te kunnen kopen voor de hele familie. Kreeg ook meteen een Markro en Sligro pas.

 

Ik heb of ken overigens geen enkele leverancier waarvan de prijzen openbaar zijn. Ook de prijzen naar mijn klanten, behalve consumenten, zijn altijd strikt vertrouwelijk. De hele vraag roept bij mij daarom meer weerstand op dan een Altan topic. Maar amateurs als we zijn (thanks Twabla) trappen we overal in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hans, ik had de indruk dat het meer een pleidooi was (overtuiging) dan een echte observatie.

 

Veel groothandelsprijzen tonen hun prijzen zonder in te hoeven loggen. Persoonlijk vind ik dat transparantie juist goed is voor de markt.

 

Zelfs voor consumenten is internet een stuk minder transparant dan vaak gesuggereerd. Iemand enig idee waar de goedkoopste vluchten van A naar B te koop zijn? Dat aanbod verschuift steeds. Weet iemand wat een hotelkamer kost? Allemaal dynamic pricing. De beste deals via vergelijkingssites? Dacht het niet, want die tonen alleen aanbod van aanbieders die bereid zijn commissie te betalen.

 

Bovendien kunnen groothandels alleen de prijs opleggen aan kleine afnemers. Grote afnemers bedingen hun eigen prijzen.

 

Dus ik ben benieuwd naar de bronnen van de vraagsteller...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor wie ben je transparant?

 

Indien je transparant wil zijn voor jouw klanten, dan moet je ook je leveranciers vermelden inclusief jouw inkoopprijzen en inkoop hoeveelheden. Dit is transparanite voor jouw klanten.

 

Post ook iedere maand je verkoopcijfers. En waarom ook niet, je klantenbestand . En vergeet vooral niet te delen op facebook en twitter. Dit is namelijk modern en wordt heel erg geapprecieerd.

(sarcastisch)

 

Naar mijn gevoel is de mode branche net heel ontransparant. Ik zie vaak draadjes voorbijkomen met de vraag hoe je de merken en groothandels moet benaderen. Ik vermoed zelfs dat veel van jouw concurrenten helemaal geen website hebben.

 

Je succes hangt af van het netwerk dat je gaat opbouwen. Jouw klanten willen graag inkopen bij dit geheime/onbekende adresje die de deuren gesloten houdt voor de buurman.

 

En idd dit draadje roept weerstand op zoals bij Altan. Toch vermoed ik dat TS een langetermijn visie heeft en wil leren. Altan heeft dat niet. Vandaag auto verkope aan klote klant. Indien probleme, failliet, en gewoon ergens anders beginne. Klaar. Lol

Link naar reactie
  • 0

In de tractoren handel waren 20 jaar geleden marges van 40% en hoger zeer gebruikelijk. Klanten kregen dan een hoge onwerkelijke inruilprijs voor hun oude tractor. Dit werd steeds erger.

 

Ik ben van dit systeem afgestapt en gaf de klant mijn inkoopprijs, de werkelijke waarde die de oude tractor waard was en duidelijk de kosten (bedrag) die ik moest rekenen om mijn toko te kunnen runnen. De concurrent was er niet blij mee. Veel haat en nijd gehad van hen, maar had wel een prettiger gevoel naar mijn klanten toe. Op dit moment zijn de marges wel aanzienlijk lager en zijn de inruilprijzen op een normaal niveau.

 

Overigens is het bij klanten goed bekend dat de maakkosten van een product bij duurzame goederen circa eenderde van de verkoopadviesprijs is. Ik denk dat duidelijk is dat de rest winst van de fabriek, marge van groothandel en detailist is. Hier zit de speelruimte voor het concureren ook in. Dus transparantie: wat mij betreft prima.

Link naar reactie
  • 0

Er is niet mis met transparantie als de relatie dat toelaat. Bij mijn voormalig werkgever lag voor de belangrijkste leveranciers de kostprijs op tafel en werd samen bepaald hoe groot de voorraad PE en PP moest zijn, waar de matrijzen werden ingekocht hoe de opslag geregeld werd enz. Een soort co- makership dus waarbij de leverancier niet werd uitgeknepen (met risico op kwaliteitsverlies of erger) maar een goede marge werd gegund zodat ook de kwaliteit optimaal kon blijven en ruimte was om te investeren. Dan kon toen. Vooral omdat de consumentenprijs op redelijke hoogte gehouden kon worden. Nu zal dat overigens anders zijn omdat de markt overspoeld werd met Chinese imitatie.

 

Zelf werk ik voor een paar grote klanten ook met een "open" calculatie en dat werkt redelijk ontspannen. Er zitten natuurlijk ook nadelen aan. Maar als ik die prijzen op het Internet zou zetten zou ik morgen alle klanten kwijt zijn. Vandaar dat ik het nog steeds een heel vreemd topic vind.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.