• 0

inkopen bij VoF met schuld

Ik wil me gaan inkopen bij een cafe van 1 jaar oud. Dit is een VoF. Nou wil ik graag weten voor welk bedrag ik me moet inkopen. Maar dat vindt ik lastig omdat ik dan ook garant moet staan voor de bestaande schuld.

 

Ik kan het nergens duidelijk vinden hoe zou ik dit kunnen berekenen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil me gaan inkopen bij een cafe van 1 jaar oud. Dit is een VoF. Nou wil ik graag weten voor welk bedrag ik me moet inkopen. Maar dat vindt ik lastig omdat ik dan ook garant moet staan voor de bestaande schuld.

 

Ik kan het nergens duidelijk vinden hoe zou ik dit kunnen berekenen?

 

Dag Robert,

 

Je wilt gaan betalen om je te mogen inkopen in een cafe waar een schuld inzit? Gevaarlijke(maar ook uitdagende) situatie!

 

Kan je wat meer vertellen over de situatie? Hoe is de schuld ontstaan? Hoe draait de onderneming? Zijn de schulden in kaart gebracht ?(dit is namelijk niet altijd 100% te controleren)

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Het is een Cafe die 2 jaar leeg heeft gestaan. Toen heeft en een vriend van een doorstart gemaakt met een compagnon. Nu naar een jaar heeft de compagnon zich uitgekocht wegens drukte met andere horeca panden. En heeft de vriend gevraagd of ik me wil inkopen.

 

De schuld is totaal €105.000.

 

€80.000 schuld bij de vader van de vriend voor verbouwing. Waar pas in juni 2013 mee begonnen wordt met afbetalen.

€25.000 schuld wat met €2000 per maand wordt afgelost

 

En het heeft een rekening courant van €37.500 in de min.

 

de huur is €4000 en omzet is €14000 per maand.

 

Hoe zou ik dit kunnen berekenen?

 

Zelf zat de vriend aan een inkoop bedrag van €30000 a €40000 te denken

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerlijk gezegd denken dat je het niet moet doen.

30-40.000 betalen om de helft van een schuld van bijna 150.000 te mogen overnemen lijkt mij alleen maar nuttig als het heel goed loopt allemaal.

 

14.000 omzet per maand minus 4.000 huur minus inkoop, onkosten, misschien personeel…

Moeilijk om zo te zeggen natuurlijk, maar verdien je dan genoeg om je investering van rond de 100.000 (want je gaat van +40.000 vermogen tot –75.000 zo te horen) terug te verdienen?

 

Link naar reactie
  • 0

Even snel rekenen of ik dit goed zie:

 

Omzet 14.000

Huur -4.000

Rentelast -1.200 (+- 10% over alle schulden)

Aflossing - 3.300 (incl. vanaf volgend jaar juni +- 1.300, schuld vader in 5 jaar)

personeel - 2.500 (die 14K omzet zal toch zeker 1 extra persoon vergen)

kostprijs verkopen - 4.000 (kostprijs omzet = +- 30% van de omzet)

verzekeringen - 150

Boekhouder - 200

Inventaris - 150

 

dat maakt alleen al met deze posten een negatieve cashflow van 1500 per maand. Waar wil jij dan van leven?

 

Ik denk dat deze tent zonder jou (als winstdeler) het al moeilijk genoeg heeft. Ik zou er geen euro voor overhebben in elk geval.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

kostprijs in de horeca staat voor 20% wat we makkelijk redden.

als we met z'n 2e zijn nauwelijks personeel nodig.misschien een avond wat je nog geen €50 kost

Rente betalen we alleen voor rekening courant.

En we hebben extra inkomsten van 2 appartementen en 2 gokkasten

 

app. 1    € 750,00

app. 2    € 500,00

gokkast    € 1.200,00

opbrengst    € 14.000,00

----------------------------------

totaal    € 16.450,00

kosten    € 12.150,00

----------------------------------

Winst    € 4.300,00

 

Dus in deze slechte tijden maakt hij een kleine winst. met de basisloon van de eigenaren al berekend.

Alleen de bestaande schuld zit me dwars.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er niet vanuit gaan dat de verhuurbaten in de VOF belanden. De verhuur van woonruimte is doorgaans geen activiteit van de VOF, maar een privé aangelegenheid van de eigenaar van het pand. Maar laten we voor het argument de huur bij de VOF laten:

 

Daarbij becijferde ik niet de winst maar de cashflow, dus hoeveel geld blijft er elke maand over. Daarin moet je dus rekening houden met de aflossing van de schulden. In jouw voorbeeld:

 

Winst 4.300

Aflossing lening - 2.000

Aflossing lening pa - 1.300

 

resteert: 1.000. Dat worden een hoop droge boterhammen.

 

Als je hier serieus verder mee wilt, schakel dan begeleiding in! De schuldpositie drukt zwaar op het resultaat en de cash flow.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het verstandigste lijkt me om met een eigen boekhouder (met horecaervaring) even door het hele kosten/baten plaatje te lopen. Daarnaast moet hij even goed analyseren wat de omzettrend is. Een nieuw geopend café profiteert in de opstartfase vaak van het verkenningseffect (iedereen komt een paar keer kijken omdat het nieuw is) en de vrienden en bekenden van de uitbaters die zich verplicht voelen om wat vaker te komen. Dit effect ebt meestal na een tijdje weg en dan komt het vooral op de lokatie (verzorgingsgebied, loop, terrasmogelijkheden) en de doelgroepbenadering (juiste prijs, assortiment, uitstraling, sfeer etc.) aan. De boekhouder kan je dan wel vertellen of het financieel gezien verstandig is om deel te nemen in deze VOF en welk bedrag je daar voor zou mogen betalen.

 

In het algemeen zou ik echter stellen dat een horecainvestering op de lange termijn alleen verstandig is als je op een A-lokatie zit. Alles daarbuiten wordt uiteindelijk gepiel in de marge waar je na jaren keihard werken meestal alleen maar met een schuld uit stapt. Qua verdiensten en kopzorgen die een eigen horercaonderneming je oplevert kun je dan beter ervoor kiezen om ergens in de horeca te gaan werken totdat zich echt een goede kans voor doet.

 

Zo op het eerste gezicht lijkt de VOF geen positieve vermogenspositie te hebben en zal er nog geen te activeren goodwill zijn (te kort bestaan + geen interessante winstcijfers). Dat rechtvaardigt dus geen investering van enkele tienduizenden euros.

 

Wat overigens ook belangrijk is om te weten of je het inkoopbedrag betaalt aan de uitstappende vennoot of dat dit weer in de onderneming wordt gestopt. Wat hebben de twee originele vennoten zelf aan vermogen erin gestopt?

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

[edit] mogelijk zitten er wat dubbelingen in mijn verhaal.. ik begon mijn reactie toen Joost de laatste was.. inmiddels zijn er nog wat reacties bijgekomen

 

Dus in deze slechte tijden maakt hij een kleine winst. met de basisloon van de eigenaren al berekend.

Alleen de bestaande schuld zit me dwars.

 

Beste Robert.. nog maar even verder met een kritische blik en ik denk een hoop om over na te denken (als dat nog niet gebeurd is)

 

Wat is die 14.000 euro per maand dan is dat een slechte maand? is dat de gemiddelde omzet. hoe ziet het totaalplaatje er uit.

 

Als iemand zegt "een kleine winst In deze slechte tijden" dan hoor ik een verholen excuus voor dat het de huidige eigenaren ook te mager is en dus geven we de crisis maar de schuld, zeker als ik hoor dat de ervaren compagnon eruit stapt omdat hij het te druk heeft met andere horeca zaken, na een jaar uitstappen is vrij snel en misschien ziet hij er geen toekomst in. Te druk is ook zo'n niet meetbare en veilige reden om gedonder te voorkomen of om echte reden te verhullen, nu kennen wij niet het hele verhaal natuurlijk, maar het zijn bij mij wel alarmbellen, totdat iemand ze weg kan nemen.

 

Dan eens kijken naar de overname prijs van 30 tot 40 duizend euro, als ik goed lees zeg je dat in de 12,5 duizend ook al een basisloon zit voor de eigenaren, maar dat zal dan toch niet meer zijn dan maximaal 1500- 2000 euro per persoon dan zit je dus op of net boven het minimum loon en dat is dan nog bruto.. dus na belasting kom je lager uit.

 

Simpel gezegd mag je 30 tot 40 duizend investeren om per jaar een inkomen rond het minimumloon te verwerven en ook nog eens (minimaal) 70.000 euro schuld op je nek te krijgen.

De meeste werkgevers met een cao betalen toch al meer als minimumloon en hoef je geen zak geld mee te nemen, je zult hooguit iets meer moeite moeten doen om je baan te houden of af en toe een nieuwe te zoeken.

Dus waarom zou je zo'n smak geld uitgeven, een het risico van een grote schuld op je nek nemen, om een matig inkomen te verkrijgen? En dan hebben we het nog niet eens overgehad hoe jij aan die 30 of 40 duizend euro komt, heb jij het zo liggen of moet je het ook gaan lenen? want dan is dat basis inkomen waar je over sprak vast niet voldoende om dat gefinancierd te krijgen.

Natuurlijk is de vergelijking tussen en onderneming met risico's te vergelijken met een loondienst baan een beetje flauw.. Maar het is als je nog geen ondernemer bent wel een weergave van de werkelijkheid, je gaat van een werknemer met een redelijk zeker inkomen en misschien leuke spaarrekening naar een ondernemer zonder inkomenszekerheid en een hele grote schuld op zijn nek, niet heel erg als de risico's opwegen tegen de kansen en gelukkig kun je door hard werken de kans op succes vergroten.. Maar je belangrijkste valkuil is en blijft ook altijd het gevaar dat een kans een kans blijft of dat je de kansen overschat en met gevolg eindigt met een slechtlopende zaak die een (te) klein inkomen oplevert waarvoor je keihard moet werken om niet te verzuipen / failliet te gaan.

 

Maar goed, laten toch even verder kijken dan "ik zou het niet doen".

De volgende vraag is dan, stel je betaald zeg 30.000 euro voor de instap. Wat gebeurd er met dat geld? word het rekening courant krediet grotendeels afgelost? gaat het naar de vader van..? neemt hij zelf een deel op als beloning voor zijn harde werk de afgelopen 1,5 jaar?.

ALS je al gaat instappen dan zou ik eisen dat het volledig naar het verminderen van de schulden gaat en misschien naar een kleine investering (zeg 5.000) om het café aantrekkelijker te maken. Het is al duidelijk dat je als je instapt je (mede)verantwoordelijk word voor de huidige schuld van ca 140.000 euro.. dus ja als je daar 30.000 van af kan trekken dan is het al wat minder, maar nog steeds blijft de omzet erg mager om structureel de aflossingen te kunnen gaan doen vanaf juni 2013, bij een kleine terugval in omzet zit je al snel in de problemen. Kortom je loopt op dun ijs..

 

Dan is de volgende belangrijke vraag hoe krijg je die 14.000 euro omzet naar een acceptabel niveau? want een lage omzet is slecht nieuws als je je wilt inkopen, maar het is natuurlijk ook een kans om te groeien met het juiste plan en aanpak zodat je er uiteindelijk allebei goed van kan leven. Wie is de "man met het plan" bij jullie? 14.000 euro is een niveau waarbij je zelf al zegt "we maken in elk geval geen verlies" maar de meeste ondernemers beginnen niet aan een onderneming om "in elk geval geen verlies te maken". De lat moet in het (business)plan absoluut hoger liggen én haalbaar zijn.

Een businessplan met een goede doorrekening van de cijfers voor de komende 3 tot 5 jaar en concrete plannen om de omzet te laten groeien lijkt mij een absolute noodzaak voordat je zo'n grote investering doet.

 

Verder moet je ook goed nadenken over de samenwerking met een vriend, enerzijds de vermenging van prive en zakelijk en de invloed op jullie vriendschap, maar ook de zakelijke kant, jij krijgt een compagnon die zelf weinig geïnvesteerd heeft in geld (althans zo lijkt het op basis van de info die je geeft), terwijl jij met 30-40k eigen vermogen erin komt (aannemende dat je het niet hoeft te lenen).

Daarover moeten wel vooraf duidelijke afspraken zijn bijv dat de compagnon moet zorgen dat hij ook een positief vermogen krijgt die vergelijkbaar is met jou inbreng en dus minder opneemt als het winstdeel dat hij krijgt toegewezen.

je ziet nogal eens in dit soort vrienden vof's dat de een er een hoop geld in stopt en de ander vooral geld opneemt. Ik zeg niet dat het bij jullie zo is maar verschillen in omgaan met geld van de vof dat levert al heel snel scheve gezichten.

Besteed dus ook ruim aandacht aan de overeenkomst tussen jullie als zakenpartners, moet je compagnon ook een eigen vermogen opbouwen. Hoe en wanneer doe je opnames? elke maand een vast bedrag "omdat je tenslotte wel moet leven" of elke maand het bedrag wat er veilig uit kan en eind van het jaar een extra opname als duidelijk is hoeveel de winst is geworden en welke extra ruimte er is en of je die extra ruimte liever gebruikt voor de aflossing.

 

Je kunt een winstverdeling indelen zoals je zelf wilt maar hoe meer je vastlegt of op zijn minst eens over gesproken te hebben zodat je weet hoe je compagnon er over denkt. Een alternatief voor de partner eigen vermogen te laten opbouwen kan ook zijn dat jij over jou eigen vermogen een jaarlijks rendement krijgt als de winst het toelaat. Zo krijg je geen standaard 50/50 verdeling maar ook vergoedingen / erkenning van de extra inbreng.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.