• 0

De vloek van spyware

De vloek van spyware

Wat spam is voor e-mail, is spyware voor internet: het dreigt een prachtig medium kapot te maken.

 

Een potentieel destructief verschijnsel rukt op: spyware. Dat is software die zich, terwijl je over internet surft, ongemerkt in je computersysteem nestelt – je computer kaapt – en je online activiteiten monitort. In het erg-ste geval worden persoonlijke gegevens uit je computer getrokken en naar derden gestuurd. Maar meestal gaat het om advert-triggering software: op basis van je internetgebruik worden op bepaalde momenten browservensters of pop-ups met reclame geopend. Spywaremakers, die in een (vooralsnog) grijs wettelijk gebied opereren, noemen dit deftig ‘adware’. De grootste spywarefirma – Claria, ‘leader in online behavioral marketing’ – draaide in 2003 een omzet van 90,5 miljoen dollar. Het bedrijf gaat zelfs naar de beurs. Het is duidelijk dat spyware de belangen van zowel bedrijven als consumenten schaadt. Veel bedrijven beklagen zich over de toenemende spywarepraktijken, al hebben sommige daarvan boter op hun hoofd. Dell bijvoorbeeld beklaagt zich erover dat spyware de belangrijkste reden is dat klanten naar Dells technische onder-steuning bellen en zo het merk beschadigt. Tegelijkertijd is Dell in Groot-Brittannië een klant van Claria geworden. Internetgebruikers met Claria-spyware op hun computer krijgen nu reclamepopups van Dell te zien als ze websites van concurrerende merken bezoeken (zoals IBM). De enige oplossing is dat de politiek de aankomende spyware-tsunami in de kiem smoort door harde wet-telijke maatregelen te nemen. Het helpt ook als individuele internetgebruikers een goed anti-spywareprogramma op hun computer installeren (zoals de gratis, prijswinnende spyware cleaner Spybot Search & Destroy).

Bron: The Economist / Marketing Online

 


 

Spyware is bij iedereen een doorn in het oog. Dell beklaagd zich en maakt er aan de andere kant er ook weer gebruik van. Tuurlijk, spyware zorgt wel voor gerichtte advertentiemogelijkheden. Maar hoever moet / kan je gaan?

 

Naar mijn idee is spyware een inbreuk op privacy. Ze adverteren gericht op mijn doen en laten op internet. Een reden om niet bij Dell te kopen? Een reden om Spyware te verbannen?

 

Aan de andere kant biedt spyware ook kansen. Door het gericht inzetten van Spyware worden we niet meer lastig gevallen door onzinnige advertenties. Alle advertenties die ik te zien krijg, zijn wel op mij gericht en misschien zelfs interessant. Want is die ene juiste pop-up aanbieding van een nieuwe computer ongewenst als ik op zoek ben naar een nieuw systeem? Het kan best goed uitkomen...

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ergens vind ik het een kwestie van eigen schuld dikke bult.

Het is al meer dan 10 jaar algemeen bekend dat het gebruik van Microsoft besturingssoftware automatisch een serieus veiligheidslek betekent en de veiligheid van data de laagste prioriteit heeft (Ondanks het jaarlijkse PR praatje waarin ze zeggen dan nu "voor de echt" eens iets aan security te doen).

Ik krijg koude rillingen van het idee van een virusscanner op mijn computer die constant moet controleren dat er geen proces buiten zn boekje gaat.

 

Je koopt toch ook geen auto voor veel te veel geld waarvan je vantevoren weet dat er ieder moment onderdelen onderuit kunnen vallen en die iedereen met een theelepel open kan maken ?

 

Kwaliteit komt met een prijs. Dat betekent OF een fatsoenlijk besturingssysteem (mac os X / linux) OF een systeembeheerder die de hele dag achter de feiten aanrent.

 

Verder vind ik het wel soms jammer dat mijn computer resistent is voor adware. Op mijn werk zijn de computers wel van voor tot achter geinfecteerd en vaak heb ik daadwerkelijk echt iets aan de links die ik hiervan krijg voorgeschoteld.

 

Microsoft zou vanuit de overheid op de vingers getikt moeten worden. Het is niet meer normaal dat de gebruikers zo geconditioneerd zijn dat virussen, trojans en ad/mal/spyware geen kritische vragen oproepen. Iedereen vind het maar normaal (het hoort erbij)...

 

(ik ben verder geen Microsoft hater maar ik vind windows, internet explorer, iis en outlook ondermaatse software)

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Ha Poltergeist,

 

Ok, even kijken of ik je snap. Crimineel jat een Ford F10 met Bull Bar, zet een ramkraak bij het lokale Shell station en neemt alle Marlborough sigaretten mee.

 

Wie is hier de boosdoener?

 

a: Ford omdat hun autos te stelen zijn

b: Shell omdat hun station niet ramkraakproof is

c: Marlborough omdat roken zo verslavend is

d: De crimineel, omdat hij niet met z'n jatten van andermans spullen af kan blijven.

 

Jij kiest voor a: ::)

 

Nou, dat lijkt me een intelligente keuze. Volgens mij is toch echt de crimineel de boosdoener.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha Poltergeist,

 

Ok, even kijken of ik je snap. Crimineel jat een Ford F10 met Bull Bar, zet een ramkraak bij het lokale Shell station en neemt alle Marlborough sigaretten mee.

 

Wie is hier de boosdoener?

 

a: Ford omdat hun autos te stelen zijn

b: Shell omdat hun station niet ramkraakproof is

c: Marlborough omdat roken zo verslavend is

d: De crimineel, omdat hij niet met z'n jatten van andermans spullen af kan blijven.

 

Jij kiest voor a: ::)

 

Nou, dat lijkt me een intelligente keuze. Volgens mij is toch echt de crimineel de boosdoener.

 

Zet jij die auto met sleutel in het slot langs de weg terwijl je weet dat deze heel erg populair is onder ramkrakers ? Niet ? Waarom doe je dat met je computer dan wel ?

 

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Zijn er ook nog mensen die het voordeel van deze spyware inzien?!

 

Wij allen toch ondernemers weten toch niets liever dan wat de "consument / klant" graag zou willen hebben.

 

De nieuwe generatie spyware is op sommige punten zo ver geperfestioneerd dat in sommige gevallen de toekomstige bbewegingen van uit in het verleden getrackte surfers heel nauwkeurig bepaald kunnen worden.

 

Er is dus niemand in de hosting business die graag die surfer "op zoek naar betaalbare hosting" niet langs zijn website ziet surfen.

 

Ooit al eens de Windows "gatenkaas" doorgelopen, ja dat besturingssysteem van bijna iedereen, wat de grootste spyware is die je maar kunt denken.

Link naar reactie
  • 0

Lavasoft, spybot, spyware blaster en nog wat dingetjes gedaan, ze blijven doorkomen en herinstalleren. Het heeft me nu 4 werkdagen gekost. Ik kap ermee. Criminelen zijn het, die z.g.n. "AdWare" verkopers.

 

Je kan er net zo lang mee bezig blijven als je zelf wilt. :P Als je de instructies in mijn vorige bericht leest en uitvoerd dan heb je er geen last meer van.... eerst lezen, dan doen dan pas posten.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er ook nog mensen die het voordeel van deze spyware inzien?!

 

Wij allen toch ondernemers weten toch niets liever dan wat de "consument / klant" graag zou willen hebben.

 

De nieuwe generatie spyware is op sommige punten zo ver geperfestioneerd dat in sommige gevallen de toekomstige bbewegingen van uit in het verleden getrackte surfers heel nauwkeurig bepaald kunnen worden.

 

Er is dus niemand in de hosting business die graag die surfer "op zoek naar betaalbare hosting" niet langs zijn website ziet surfen.

 

Ooit al eens de Windows "gatenkaas" doorgelopen, ja dat besturingssysteem van bijna iedereen, wat de grootste spyware is die je maar kunt denken.

 

Als eindgebruiker zie ik het voordeel er wel in. Ik zou graag een tool hebben die mij op bepaalde andere sites wijst aan de hand van mijn surfgedrag. Uiteraard moet dit wel a) vrijwillig en b) kosjere software zijn.

 

Als ondernemer zou ik daar mijn naam niet aan willen hangen. Er hangt toch een sfeertje van hacken en illegaliteit omheen.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0
Als ondernemer zou ik daar mijn naam niet aan willen hangen. Er hangt toch een sfeertje van hacken en illegaliteit omheen.

 

Ben ik gedeeltelijk met je eens, toch zitten er uiteindelijk hele grote en vele kleinere bedrijven achter deze spyware (als klant), waar vraag is wordt er door ons aanbod gecreerd. Toch!?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik gedeeltelijk met je eens, toch zitten er uiteindelijk hele grote en vele kleinere bedrijven achter deze spyware (als klant), waar vraag is wordt er door ons aanbod gecreerd. Toch!?

 

Maybe, maybe not. Het is namelijk maar net wat je precies aanschaft als ondernemer. Stel dat je bezoekers wilt krijgen die interesse hebben in webhosting, dan kun je daarvoor een advertentiedeal sluiten met diverse bedrijven... bijvoorbeeld google's adwords, overture, of banners bij doubleclick. Je zou het ook op een acoordje kunnen gooien met een webdesigner door het via zijn site aan te bieden... keuzes, keuzes.

 

Stel dat je die niet wilt maken, en je gaat in zee met een pr-buro. Zij leveren wat jij vraagt (bezoekers die aantoonbaar rondneuzen in je aanbod, en zelfs zo nu en dan iets kopen), maar je weet verder niet welke methodes ze allemaal inzetten. Misschien zie je zelfs je bedrijf wel terugkomen op een zoekmachine of hostinportal. Maar ondertussen komt het meeste verkeer binnen uit malware die op willekeurige momenten iemands browser 'kaapt' en doorstuurt naar jouw website (bijvoorbeeld als iemand zoekt op hosting of een domain met 'hosting' erin invoert).

 

Aan het eind van het verhaal heb je dus een hostingclub met de beste bedoelingen, die indirect de makers van de ergste malware van een boteram voorziet. Het gaat natuurlijk mis zodra de naam van de hostingclub verbonden wordt met de spyware. Op dat moment kun je het PR buro nog wel een schop geven, maar de schade is gedaan.

 

--

Ik heb overigens niets tegen pr-bureaus, het gaat maar om het voorbeeld.

--

Link naar reactie
  • 0
Stel dat je bezoekers wilt krijgen die interesse hebben in webhosting, dan kun je daarvoor een advertentiedeal sluiten met diverse bedrijven... bijvoorbeeld google's adwords, overture, of banners bij doubleclick.

 

Toch allemaal bedrijven die ook gebruik maken van malware. ( door middel van active cookies red )

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het verschrikkelijk om weer eens door vrienden/collega's gebeld te worden dat hun pc "zo traag loopt" en of ik weer eens kan komen kijken. Ad-Aware & Spybot zijn inderdaad onmisbare tools, maar de laatste tijd heb ik ook hun hosts bestand aangepast. hier heb je zo'n hosts bestand. Je kunt de inhoud hiervan kopieren naar het hosts bestand in deze directory (kopieer & plak in je verkenner om niet zelf te hoeven zoeken).

%windir%\system32\drivers\etc\

Met deze truc worden advertentiesites (die de meeste tracking cookies hebben) verwezen naar je eigen netwerkverbinding en kunnen daardoor niet worden weergegeven. Geen zin om te knoeien met dit soort dingen? Download Firefox eens. Standaard popupblocking, geintegreerde Google zoekfunctie (uit te breiden met meerdere "zoek plugins" zodat je meteen in de juiste site/categorie zoekt), handige extensies (AdBlock bijvoorbeeld of Useragent switcher (hiermee doe je net of je browser een andere browser (lees: IE) is, soms nodig om webpagina's te laten weergeven als hierop gecontroleerd wordt)) en standaard browsen met tabbladen (als je dat 1x gedaan hebt ben je verkocht). Spyware werkt ook niet echt met Firefox, omdat de browser op een andere manier omgaat met het interpreteren van code (html, java, enz) voor bijvoorbeeld het schrijven van een registersleutel. De software is volledig gratis (no strings attached) en wordt tegenwoordig aanbevolen door het US CERT (Computer Emergency Response Team) en het US Department of Homeland Security (links niet beschikbaar). Interessante beveiligingsinformatie en dergelijke vind je bij het Nederlands ministerie van BZK GovCert initiatief.

Link naar reactie
  • 0

Ik vond in de site van de telegraaf een link naar de site van getnetwise.org, welke zich zegt in te zetten voor een veiliger internet en biedt o.a informatie voor beveiliging. Ik ben nog geen halve minuut op de site aanwezig en mijn firewall slaat op tilt vanwege -jawel, je gelooft het niet - een port scan die door één van de particpanten van de site voornoemd wordt uitgevoerd. Voor zover het hier al gaat om een controle uit oogpunt van service, ligt het toch voor de hand - zeker als je pretendeert om bepaalde normen en waarden in acht te nemen - dat je niet ongevraagd tot het scannen van je bezoekers overgaat???

 

[edit]Om de reden hieboven maar geen link toegevoegd.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Toch allemaal bedrijven die ook gebruik maken van malware. ( door middel van active cookies red )

 

Cookies zijn geen malware. Het zijn compleet passieve dingen, en bij fatsoenlijke security-settings kunnen ze slechts geplaatst en gelezen wordend door de site die je dan bezoekt. Overigens hebben vrijwel alle browsers een 'uit' knop voor die dingen - alleen zul je merken dat de helft van de logins etc. dan niet meer werkt.

Link naar reactie
  • 0

De meeste browsers hebben ook een optie dat hij alleen cookies accepteert als hij ook van dezelfde site komt.

 

En een optie dat hij vraagt of je de cookie wil accepteren. Zo kun je zelf aangeven welke site wel en hier een cookie mogen achterlaten. Dat is het begin even irritant, echter nadat je de meeste site's langs bent geweest waar je veel komt, dan is het ook geen probleem meer.

Problemen met je computer? (draadloos) netwerk opzetten of herinstallatie? www.redmijndata.nl lost het allemaal op!

Ook voor servers en websites!

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb sinds 1 maand FireFox en het is geweldig. Inderdaad, die Tab-functie is verslavend. Plus : geen gesodemieter meer met Nieuwe Explorer Security-updates.

 

Mijn principe wat Ad-Spyware, DM, Telemarketing, etc betreft is simpel : Tuurlijk mag je wat proberen bij mij. Maar vertel mij eerst wel wat je gaat doen. Doe je dit niet, dan kan ik maar een ding concluderen : blijkbaar verdraagt je actie het daglicht niet, resp. : is je actie niet gericht op voordeel voor mij.

 

Nog iets : ik was bij mijn pa (76) op bezoek en checkte zijn PC. Je raadt het al : VOL ! Dailers, spyware, de hele santemekraam. Ja en dan kan je natuurlijk zeggen dat het aan Microsoft ligt e.d., maar laten we dan het internet maar even 10 jaar uitzetten tot het eindelijk zo veilig is dat een kind er zelfs geen schade van kan oplopen. Hou op. Je beschermt nodeloos dieven, pesters en schimmige types.

 

Death to Spyware.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet anders zeggen dat Firefox mijn surf-avonturen heeft gered. Ik had ad-ware of spy-ware op mijn pc staan die ik er met geeneen tool vanaf kreeg. Ad-aware, spybot...niks hielp. Bovendien wordt mijn firewall continu uitgeschakeld! Daarom heb ik Firefox geinstalleerd, omdat ik had gelezen dat versie 1.0 uit was.

 

Sindsdien nooit geen problemen meer gehad (behalve als ik mn hotmail-inbox wil lezen via Messenger, dan opent IE zich altijd :( )

 

Aanrader dus. Maar ik ga toch mijn pc weer eens helemaal leeggooien, en daarna IE helemaal achter slot en grendel plaatsen! Kijk ik later wel hoe ik in mijn inbox kom.

Link naar reactie
  • 0

Firefox lijkt er wel aardig van te profiteren.. niet dat dat wel helemaal veilig is, maar er zijn in ieder geval veel minder exploits die 'in het wild' worden gevonden. Wat dat betreft ben ik benieuwd of de spyware-hype firefox zal helpen haar doelstelling van ca 10% marktaandeel in 05 te gaan behalen. Als dat lukt is er weer een serieuze concurrent voor IE op de markt, en dat hebben we dan deels te danken aan malware - weird world :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.