• 0

weinig werk

Beste forumleden!

 

Ik zit met het volgende:

 

Mijn vriendin moet minimaal 8 uur per week werken om recht te hebben op studiefinanciering (studeert aan de pabo). Nou wil. ik een eenmanszaak starten (naast een full-time baan) en haar voor die 8 uur in dienst nemen (ze zal meehelpen, maar of dat voor 8 uur is...). Maar: als ik nou geen opdrachten krijg hoe lang zal ik haar dan in dienst mogen houden (goedkeuring belastingdienst...)?

 

En wat gebeurt er eigenlijk met de eenmanszaak als er helemaal geen opdrachten binnenkomen, Hoelang mag je bijv BTW terugvragen, winst uit onderneming (lees verlies) op de belastingaangifte invullen, de inschrijving bij de KvK handhaven?

 

Ik hoop op goede tips! dat zal veel geld kunnen schelen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Zoals De Witte al heeft vermeld kan je doorgaan met een E.Z. totdat je persoonlijk failliet bent, maar ik neem aan dat dit niet de bedoeling is. ???

 

Voordat je echt de stap neemt naar het officiele is het naar mijn mening een must om div. opdrachten min-of-meer in de pocket te hebben. Of een zeer goede relatie op te bouwen met je toekomstige clienten- NU HEB JE DE TIJD NOG...

 

Tuurlijk hoef je niet direct als een gek te gaan scoren, doordat je de luxe hebt van een basis salaris bij je werkgever, maar vergeet niet dat je maar 3 jr. hebt om onbeperkt af te schrijven, gebruik deze tool.

 

Ik wens je succes met het pionieren, hoe is het trouwens met je ondernemings plan?

 

M.vr.gr.

 

Klaas

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk failliet gaan zal niet gebeuren, ik heb een vaste baan. Het zit zo: ik loop al jaren rond met het idee voor mezelf te gaan beginnen. Maar nu is er haast bij want mijn vriendin heeft pas recht op studiefinanciering als ze voor minimaal 8 uur per week werkt. Dit levert een voordeel van honderden euro's per maand op dus ook al kost het me 100 euro per maand (draai dus alleen verlies) dan nog is het voordelig. Nou is het niet zo dat ik er niet serieus mee bezig wil, integendeel, maar ik weet nog niet hoe alles zal lopen.

 

Daarom wil ik graag weten wat de belastingdienst zal zeggen als ik wel kosten maak, maar geen of nauwelijks klanten heb?

 

En wat gebeurt er eigenlijk met de eenmanszaak als er helemaal geen opdrachten binnenkomen, Hoelang mag je bijv BTW terugvragen, winst uit onderneming (lees verlies) op de belastingaangifte invullen, de inschrijving bij de KvK handhaven?

 

Ik ben druk bezig met het ondernemingsplan! Het ziet er goed uit, maar het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel tijd ik eraan kan gaan besteden.

Link naar reactie
  • 0

Je mag BTW terugvragen zolang je, in je boeken kunt aantonen dat je "kosten" hebt gemaakt en dus BTW hebt betaald.

 

Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken op de manier waarop je je vriendin als werknemer in dienst neemt. Dus inschrijving van haar, afdracht van alle bijdragen, premies enz.

 

De belastingdienst zal in jouw geval niet snel moeilijk doen zolang je alle papierkraam in orde hebt.

 

Wat ik mij afvraag is of die 8 uur dat er bij iemand anders gewerkt wordt, wordt er voor veel minder kopzorgen, geld verdiend en hoef je je niet druk te maken om de belastingdienst.

 

Daarnaast komen je inkomsten uit onderneming, op het moment dat je nog werkt bij een werkgever ook in een andere tariefgroep.

 

In mijn ogen te veel kopzorgen voor 8 uurtjes werk (op papier).

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom je een minimaal aantal uren zou moeten werken om recht te kunnen hebben op studiefinanciering. ??? Ik ben -net als Welleke- benieuwd naar de regelgeving op dit gebied.

Bij de studiefinanciering worden er juist grenzen i.p.v. verplichtingen gesteld aan hetgeen je mag bijverdienen.

 

Daarnaast moet je jezelf eens afvragen of dit een goede insteek is om versneld van start te gaan.

Je zult in ieder geval bij je berekeningen uit moeten gaan van het minimum (jeugd) loon

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je dan toch de pabo doet, is het misschien handig om eens bij scholen langs te gaan. Volgens mij is er nog steeds een tekort aan leraren(ressen).

 

Staat wellicht beter op je cv.

 

Volgens mij gaat het hier om een duwaal / lerlingwezen opleiding. Hoewel ik ook voor het eerst hoor dat er een minimaal aantal uren gewerkt moet worden om recht op stufie te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom je een minimaal aantal uren zou moeten werken om recht te kunnen hebben op studiefinanciering. ??? Ik ben -net als Welleke- benieuwd naar de regelgeving op dit gebied.

Bij de studiefinanciering worden er juist grenzen i.p.v. verplichtingen gesteld aan hetgeen je mag bijverdienen.

 

Daarnaast moet je jezelf eens afvragen of dit een goede insteek is om versneld van start te gaan.

Je zult in ieder geval bij je berekeningen uit moeten gaan van het minimum (jeugd) loon

 

Volgens mij moet je minimaal een aantal uren werken als je uit het buitenland komt, geen verblijfvergunning hebt, maar wel een 'studie vergunning' ofzo. Precies weet ik het niet.

 

Mijn vriendin uit Tsjechie moet bijvoorbeeld 10 uur werken in de week om haar recht op studiefinanciering te houden. Dit geld ook voor een vriendin uit Italie. Zij doen een HBO opleiding.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vriendin uit Tsjechie moet bijvoorbeeld 10 uur werken in de week om haar recht op studiefinanciering te houden. Dit geld ook voor een vriendin uit Italie. Zij doen een HBO opleiding.

 

Ah kijk dat verklaart een hoop. Las overigens laatst dat de regering voornemens is meer geld uit te trekken voor deze buitenlandse studenten, omdat dit het niveau van het onderwijs zo verbeteren.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als het de moeite waard is, dan zou ik het volgende doen:

- salarisadministratie door extern bedrijf, voor 12,50 p.p tot maximaal 15p.p. meestal zijn de loonbelastingaangiftes per kwartaal, maar elk maand moet er een loonstrook worden uitgereikt.

- 1 map voor de bonnetjes

- 1 map voor de toeval mochten klanten zich opeens aanmelden

en dan eens per jaar je balans (laten) opmaken en aangifte inleveren voor 200 euro maximaal)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.