Ga naar inhoud
  • 0

Printer of Multifunctional leasen bij een klein bedrijf

Junior     10 0

Hallo,

 

Ik ben al jaren werkzaam als engineer bij verschillende leveranciers van kopier en printapparatuur. Behalve printen kunnen de apparaten tegenwoordig scannen, emailen, archiveren en de kwaliteit vaak goed genoeg voor folders, flyers, handouts en presentatiemateriaal. In veel bedrijven inmiddels een onmisbare schakel.

 

Inmiddels heb ik persoonlijk op meerdere vlakken kunnen groeien tot een echte specialist, dus vooral technische kennis van de machines, maar zeker ook de integratie met de ict omgeving van de klant. Daarnaast ben ik heel aardig op de hoogte van hoe de contracten in elkaar zitten, facturatie, het hele logistieke proces van machines, toners en onderdelen en nog een hoop bijzaken waar je als leverancier meer te maken hebt.

 

Nu besef ik steeds beter dat ik dezelfde machines en service ook als zelfstandige of met een compagnon zou kunnen leveren. Voor de duidelijkheid gaat het om leasecontracten dan wel koop+servicecontracten waarbij je dus per maand een bedrag betaald voor een vast aantal printjes. Toner krijg je dan gratis opgestuurd en als de machine stoort komt binnen 8 uur iemand (ik dus) hem repareren.

 

Nu alleen de vraag, zou jij een leasecontract afsluiten bij een klein bedrijfje indien dit tegen dezelfde prijs en voorwaarden zou kunnen als bij een grote leverancier?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     2k 161

In veel bedrijven inmiddels een onmisbare schakel.

 

en als de machine stoort komt binnen 8 uur iemand (ik dus) hem repareren.

 

Nu alleen de vraag, zou jij een leasecontract afsluiten bij een klein bedrijfje indien dit tegen dezelfde prijs en voorwaarden zou kunnen als bij een grote leverancier?

 

Nee, het afbreukrisico is te groot, en de voordelen minimaal.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     17,4k 26 1843
Nu alleen de vraag, zou jij een leasecontract afsluiten bij een klein bedrijfje indien dit tegen dezelfde prijs en voorwaarden zou kunnen als bij een grote leverancier?

Nee, te groot continuïteitsrisico.

 

Daarnaast verwacht ik van een kleine nieuwe speler op de markt dat ze efficiënter werken en minder overhead hebben dan de grote jongens, dus goedkoper zouden moeten zijn dan de grijze massa, zelfs als je rekening houdt met het extra inkoopvoordeel van de grote jongens.

 

Los daarvan: ik wil nooit meer afhankelijk zijn van 1 centraal apparaat dat alles doet - of niets als het stukgaat. Liever iedereen zijn eigen multifunctional die kan printen, kopiëren, scannen en faxen, en voor het zwaardere werk naar de drukker.


Ik help ondernemers aan inzicht in en betaalbare en betrouwbare oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

 

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     4k 228

Is die 8 uur ook werkelijk haalbaar?

 

Even een worst case senario.

 

Kapotte printer 1: Groningen

Kapotte printer 2: Maastricht

 

Onderweg naar Maastricht, blijkt printer 1 toch weer niet goed te werken. Kan ook een fout van de gebruiker zijn.

Hoe ga je dit in 8 uur fixen?

 

En dan ook je gewone afspraken, want je zult veel op de weg zijn om je apparatuur te verhuren.

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

1. De contracten in de branche zijn nog altijd response contracten. En ook bij grote leveranciers wordt deze soms niet gehaald, om alle overhead te kunnen betalen zijn het aantal machines per engineer in dienst veel hoger dan ik als kleine bedrijf ooit zou willen. Tevens denk ik aan een partner die ook aardig kan sleutelen. 90% van de storingen zijn nog steeds vrij eenvoudig te verhelpeln, met een beetje kennis van zaken.

 

2. Contracten in Maastricht en Groningen, nee dank je. Ik zoek het liever dicht bij huis, klanten zul je toch aktief moeten benaderen, dus je hebt enig keuze waar je ze zoekt.

 

3. Tevens wil ik geen prijsvechter worden, dan kan ik beter bij me baas blijven. Ik verdien namelijk niet slecht in loondienst en heb alle voordelen ervan. Denk meer aan beter advies en service tegen een iets gunstiger prijs. En dan alle marge op me eigen bankrekening ipv in de auto's van de directie.

 

4. Inkoopvoordeel valt reuze mee, machines worden bijna altijd pas ingekocht als de order getekend is.

 

5. Alles afhangen van 1 machine is inderdaad erg dom, maar zat klanten die het doen en dan dik voor een contract betalen. Persoonlijk zou ik liever een A3 kleurenbak en een A4 zwartwit ernaast.

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Mijn zoektocht naar ondernemerschap heeft ervoor gezorgd, dat mijn businessmodel inmiddels is veranderd. Contractservice bieden is als zelfstandige gewoon geen goed idee. Daarom denk ik dat ik me beter kan richten op het verkopen en advies geven van de machines en documentensoftware. Ik hoop dat ik door mijn kennis, analytisch vermogen en rust het onderscheid kan maken tussen de "salesprofessionals" die momenteel de markt beheersen.

 

Helaas is cold calling nog steeds de nr1 aqcuisitiemethode in deze markt. Ik ben bereid dit te gaan leren.

 

Echter zijn er vast mensen die gewoon niet te bereiken zijn met cold calling, maar wel graag zaken willen doen iemand met verstand van deze zaken. Enige tips hoe je die bereikt?

 

Zitten jullie zelf te wachten op iemand met een minder vlotte babbel, maar wel 100% vakidioot is EN er nog eens duidelijk over kan vertellen?

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,2k 213

Ja! Als jij inderdaad die goede service verlener in de regio bent die dan misschien wel binnen 4 uur kan repareren ... Zonder moeilijke call-centres etc...

 

Please consider the environment before printing this post :P


geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Legend     256 15

Als je nu een leuk betaalde vaste baan hebt zou ik je adviseren om deze zeker niet opzeggen om je vervolgens als zelfstandige in deze markt gaan storten. Je businessmodel is moeilijk aan de man te brengen (cold calling op basis van moeilijk te duiden onderscheid met de grote aanbieders) en je zult dientengevolge eerste jaren sappelen voordat je voldoende omzet hebt om een beetje zorgeloos te leven zoals je nu gewend bent (als je al ooit zoveel omzet haalt).

 

Als je het al zou doen kun je dit beter naast je huidige baan doen. Dan heb je wel nog je vaste maandelijkse inkomen, doorbetaling bij ziekte, pensioen etc. en een stuk minder zorgen.


vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0
Legend     328 4

Als je nu een leuk betaalde vaste baan hebt zou ik je adviseren om deze zeker niet opzeggen om je vervolgens als zelfstandige in deze markt gaan storten.

 

Helemaal mee eens. Waarschijnlijk ben je deskundig genoeg, maar hou je baan liever vast.

 

Grote bedrijven gaan lease contracten vaak aan met grote bedrijven. Het personeel dat de contracten voorbereid wil niet verantwoordelijk gesteld worden als er met de service contractant iets mis gaat.

 

Voor kleine en middelgrote bedrijven, waarbij de ondernemer zelf die verantwoording draagt, vraag ik me af waarom dat soort verplichtingen nog worden aangegaan. Ik heb heel wat ellende ondervonden met vastlopende printers, maar sinds ik ze niet meer nieuw koop ben ik daarvan verlost. De afgeschreven lease stampers gaan voor een lage prijs de markt op en doen nog jaren goed werk. De slechte economie zorgt ervoor dat bedrijfsruimten leeg moeten en de hele inrichting voor een habbekrats wordt aangeboden.

 

Zelf heb ik na de zoveelste reparatie aan beide nieuw ekochte printers en uitvallen van de kleine backup printer besloten nooit meer nieuw te kopen. 2e hands heb ik 2 printers in een beter klasse kunnen aankopen en er nog een paar backup printers en vullingen bij gekregen. Af en toe kijk ik wel of er nog mooiere apparatuur ergens in de weg staat. Dan wil ik graag van dienst zijn. Want zakelijk en prive, wil ik nooit meer vastlopen door een uitgevallen printer.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn laatste post. Ik wil machines leveren van een goed en bekend merk, het onderhoud zal dan worden uitgevoerd door de serviceorganisatie van de fabrikant. Hetzelfde voor de leaseconstructie.

 

Ik wil houd me dan nog alleen maar bezig met verkoop van machines en software.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.