• 0

Margeregeling bij export van goederen buiten EU

Hallo,

Ongeveer een jaar geleden heb ik een bedrijf opgestart, wat voornamelijk nieuwe auto onderdelen exporteert naar landen buiten de EU. Hiervoor is geen BTW van toepassing.

 

Nu krijg ik echter ook steeds meer vraag naar gebruikte onderdelen. Deze zullen worden ingekocht worden via de marge regeling in NL alsmede de rest van de EU.

 

Omdat die gebruikte delen buiten de EU geleverd gaan worden, is de marge regeling bij verkoop dan nog van toepassing? Dus belasting betalen over de winst van alle product en per kwartaal?

 

Of geld hier net als de nieuwe producten 0%btw, en alleen belasting op de totale bedrijfs winst aan het einde van het jaar?

 

De belastingdienst kon me hier geen eenduidig antwoord op geven, maar gaf alleen aan dat het op de site niet te vinden was....

 

Heeft hier iemand ervaring mee?

 

Bij voorbaat dank.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nico,

Zoals TS het beschrijft is dit geen geen veredeling. Dit wordt toegepast als jij goederen van buiten de EU invoert, bewerkt en vervolgens weer exporteert. Dan is veredeling iets wat van toepassing is. Verder moet ik het antwoord schuldig blijven hoe dit precies zit. Daarvoor is mijn kennis over de marge regeling te beperkt maar ik zou zeggen dat je de goederen gewoon tegen 0% mag uitvoeren.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

We kennen alleen binnen de EU de margeregeling. Als goederen bestemd voor export binnen de EU gekocht worden (al dan niet onder de margeregeling, dat is aan de verkoper) en vervolgens de EU verlaten dan kan je de margeregeling op de export niet toepassen. Export geschiedt dan met 0% BTW en door de inkoop onder de margeregeling heb je geen aftrekbare voorbelasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als toevoeging (om verwarring te voorkomen of misschien wordt ie juist groter). De goederen die je inkoopt onder de margeregeling van de verkoper en die jij vervolgens exporteert, die kan je in jouw boekhouding niet opnemen onder inkopen margegoederen. Anders zou je de marge van goederen die bij jouw onder de margeregeling vallen oneigenlijk verkleinen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 1

Toen ik ooit nog, lang geleden regelmatig marge goederen exporteerde begreep ik dat je de goederen eerst koopt en opvoert als Marge goederen. Wanneer je ze exporteert "haal je ze uit de marge", je boekt ze voor realistisch bedrag x vanuit de marge naar je gewone voorraad en daarna exporteer je met btw 0%.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik overweeg om samen met een partner ook auto onderdelen te gaan verkopen. Deze worden zowel binnen als buiten de EU verkocht (binnen de EU volgens de marge regeling)

 

MIjn vraag zit echter aan de inkoopkant:

 

De auto's die wij inkopen zijn schade auto's die wij verwerven op veilingen in Engeland. Vervolgens importeren wij de schade auto's naar Nederland en demonteren ze hier om vervolgens de onderdelen te verkopen.

 

Hoe moeten we nu omgaan met de import bij de BTW aangifte? De spullen zullen verkocht worden onder de marge regeling, maar moet over de inkoop nu volledige BTW worden afgedragen bij de aangifte zonder recht op terugvordering van de voorbelasting? Dit ivm toepassing van de marge regeling.

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Beste Tonino,

 

Dank voor je snelle antwoord, als ik echter de vragenlijst invul kom ik uit op een levering waar wel BTW over moet worden betaald. Kun jij misschien een printscreen maken van de antwoorden die jij hebt ingevuld bij deze hulp? Dan kan ik zien waaruit blijkt dat er geen BTW moet worden betaald.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Toen ik ooit nog, lang geleden regelmatig marge goederen exporteerde begreep ik dat je de goederen eerst koopt en opvoert als Marge goederen. Wanneer je ze exporteert "haal je ze uit de marge", je boekt ze voor realistisch bedrag x vanuit de marge naar je gewone voorraad en daarna exporteer je met btw 0%.

 

Ik ben ook bezig met export van margegoederen naar buiten de EU en wil dit boekhoudkundig netjes boeken.

[1] Hoe haal ik die margegoederen uit de marge? Wat voor soort boeking is dat dan?

[2] Kan ik ze gewoon overboeken voor de inkoopwaarde die ik ooit betaalde ( die ik bij benadering wel kan berekenen ) of moet ik nog iets corrigeren met de BTW die in die margevoorraad zit ?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is geen speciale “soort boeking”.

Maar om je marge voor de margeregeling te kunnen bepalen, moet je toch eerst alle inkopen die niet ter zake doen (zoals inkopen die je vervolgens onder het 0%-tarief exporteert) splitsen van de inkopen die wel ter zake doen.

Dank je voor je antwoord. Ik had zelf gedacht om het dan concreet zo te boeken met het volgende rekenvoorbeeld. Misschien is het allemaal te simpel gedacht hier, daarom wil ik het graag toetsen.

- Ik koop 10 stuks 2e hands CDs in voor 1 euro per CD wat resulteert in een margevoorraad van 10 euro.

- Daarvan verkoop ik voor een totaalbedrag van 20 euro 5 CDs in het 1e kwartaal naar buiten europa ( dit totaalbedrag per kwartaal heb ik gelukkig in mijn adminstratie zitten ondanks dat ik een margeboekhouding met gobalisatie voer ).

- Ik boek die 5 CDs met inkoopwaarde van 5 euro van de margevoorraad naar de gewone voorraad, er blijft dan 5 euro over in de margevoorraad. Ik neem aan dat je dat dan het afgesplitste deel is waar je het over hebt.

- En boek vervolgens die 5 CDs onder de normale btw regels tegen het 0%.

 

Is dit een nette procesgang?

Link naar reactie
  • 0

Prima toch.

 

“Het probleem” ontstaat echter wanneer je de inkoop (10 euro) doet bijvoorbeeld in het 1e kwartaal en je ook in dat kwartaal de helft van deze inkopen verkocht voor 20 euro als “gewone” margeverkopen (binnen NL dus).

Want dan geef je een marge van 10 euro aan voor de BTW in het 1e kwartaal (verkoop 20, inkoop 10).

 

Stel dat je nu in het 3e kwartaal de andere helft van deze inkopen gaat exporteren…

Dan moet je dus de “marge-inkopen” van het 1e kwartaal corrigeren tot 5 euro, want die andere 5 euro heb je uiteindelijk verkocht volgens de normale regeling. Dat kan je dan corrigeren in de aangifte over het 3e kwartaal.

 

Dus dan moet je een beetje extra rekenwerk verrichten…

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je! Wat je beschrijft is een onverwachte complicatie. Ik snap wat je bedoelt. Is het in jouw voorbeeld niet afdoende als ik de geexporteerde zaken met de marge-inkopen van dat 3e kwartaal corrigeer ? ( Ik koop iedere maand in, er blijft altijd nog een positief marge-inkoopsaldo over ook na aftrek van de export ). Binnen een boekjaar zou dit toch wel kunnen werken, maar ik ben bang dat als de inkoop en verkoop in verschillende boekjaren liggen, dat er wel wat gerekend moet worden.

 

Link naar reactie
  • 0

En een klein aanvullinkje voor de volledigheid (omdat je het eerder had over dat je de “inkoopprijs uit het verleden bij benadering kon inschatten” of zoiets):

 

Als je niet meer precies kan achterhalen wat de inkoop was van datgene je nu wil gaan exporteren, dan is daar ook een regel voor (ze zijn niet voor een gat te vangen in belastingland…):

Dan mag je de inkoopprijs berekenen op basis van de marge van het jaar ervoor (en als dit nou allemaal plaatsvindt in het eerste jaar dat je globalisatie toepast: het kwartaal ervoor!). Maar dan moet je wel de eventuele negatieve (jaarwinst)margecorrecties in het jaar ervoor (of kwartaal ervoor dan, als dat dan van toepassing is) over nóg een jaar (of kwartaal!) eerder buiten beschouwing laten bij de berekening.

 

Hoop dat dit niet al te warrig overkomt trouwens, want het kan belangrijk zijn in deze. En de margeregeling is niet zo heel simpel (ook niet om uit te leggen in twee zinnen eerlijk gezegd).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog bedankt voor je laatste bericht. Ik ben er nog niet helemaal. Ik weet echter wel de marge van het huidige kwartaal precies. Die pas ik nu toe of de geexporteerde margegoederen. Volgende kwartaal verwacht ik het helemaal precies te weten van de geexporteerde margegoederen. Dan kan ik een heel precieze correctieboeking doen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.