• 0

VC partner

Beste Higher-Levelaars,

 

Een vraagje. Ik heb momenteel een totaal uitgewerkt concept wat gericht is op de venture capital/informal investor wereld in Nederland. Uit onderzoek van de universiteit Groningen is gebleken dat deze markt vrij ondoorzichtig is voor beide partijen.

Startende ondernemers met een goed idee en informal investors met een zak geld kunnen elkaar soms moeilijk vinden. Er zijn wel een aantal organisaties die hier aan werken (Nebib,Angels etc.) maar tot op heden is de markt nog vrij ontransparant.

 

Nu denk ik hier verandering in te kunnen brengen. Ik heb het concept volledig uitgewerkt en kan dus eigenlijk nu praktisch aan de slag. Nu zoek ik hiervoor een geschikte partner om dit mee te doen omdat het een redelijk groot concept is.

 

Aangezien ik zelf nog te weinig ervaring heb wat ondernemen betreft (ben 21 jaar) en te weinig kennis heb van die markt moet ik dus op zoek naar een zwaar gewicht.

 

Vraag: Wat zou nu een slimme manier zijn om de hiervoor geschikte persoon te vinden?

 

Ik zit zelfte denken aan ex-ondernemers, maar ook dit is een moeilijk te bereiken groep.Enig idee hoe ik deze effectief kan bereiken?

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Suzanne,

 

Mooie site. Hebben jullie ook profielen van ondernemers en investeerders? En als concurrent ben ik natuurlijk zeer benieuwd naar de terieven die jullie rekenen. Ik kan ze op de site niet vinden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het is een mooie dag vandaag, in de afgelopen 10 jaar een stuk of 40 concurrenten (publiek en privaat) achter me gelaten, begint het gezeik weer van voren af aan. Na bovenstaande initiatief in het oosten ook meteen weer een tweede innitiatief in de zelfde regio: pathel.nl Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze daar in het oosten niet weten wat "delen" is.

 

En aan corporate match: Dit is een discussie forum. Hou eens op met smoezen en leg je ideeën hier op tafel!

 

(PS volgens mij heb ik een pesthumeur vandaag >:()

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

He, de Witte, maak je niet dik.

 

Een goede concurrent kan ook goed nieuws betekenen !

Op Holland Innovation hoorden we dat de markt van VC's laagdrempeliger, groter en mooier moest worden. En ja, dan krijg je nieuwe intreders erbij natuurlijk.

 

En als je dit niet ziet zitten, denk aan de 3 R's van Dienstenmarketing (ipv de 4 P's van productmarketing) :

 

Relatie, Ruil en REPUTATIE

 

En dan heeft Nebib toch een slag voor. ;)

Link naar reactie
  • 0

Tja, "echte" concurrenten zit ik niet zo mee. Iedere ondernemer die iets ziet in deze markt en echt wat wil is welkom. Samenwerken met deze concurrenten is meestal geen probleem. Het zijn de semi overheidsinitatieven waar ik zo moe van wordt. Die beloven te veel en bieden vaak matige kwaliteit en ze willen nooit samenwerken. Ik wordt in de regio oost al jaren letterlijk buiten de deur gehouden. Ik lijk wel de vijand. Het zelfde geld voor het noorden en ik begrijp het niet. Ik kan voor weinig geld goede kwaliteit leveren, maar dat willen ze niet, dus wordt er voor veel geld zelf geprutst.

 

Ik kan me er weliswaar níet over opwinden, maar het kost me gewoon keihard klanten en die worden bovendien niet goed geholpen. Zo gaat het al 10 jaar. Ik wordt het gevecht een beetje moe. Geef ik mijn verzet op, dan gaat mijn bedrijf onderuit. Daar heb ik net iets te hard voor gewerkt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Een concurrerende overheid is gewoon een marktfactor. En daar moeten marktpartijen stevig tegenaan mopperen. Dit forum is ook een vorm van bemoeienis, want wie betaalt de electriciteitsrekening?

 

Als ze je op oneigenlijke manier uit de markt houden, heb je een punt. Maar waarschijnlijk boks je op tegen ambtenaren die niet marktconform hoeven te werken, en ingesleten old boys networks. En soms gaat er ineens zo'n al te ondernemende overheidsinstelling hard onderuit. Met een klein duwtje van een commerciële concurrent, reken maar. Dus blijven duwen Witte. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik kan het toch niet laten nog even te reageren... Gratis bestaat gewoon niet, vergeet dat nou maar even.

Dagdromers en wereldverbeteraars bestaan wel.

Als je het zo'n goed idee vind, bouw het dan gewoon en zorg dat iedereen in nederland/europa je kent en je site gaat gebruiken.

Indien je een actieve klantenkring hebt opgebouwd en laten zien, dan pas wordt het interessant om geld te gaan vragen.... zie ook voorbeelden als startpagina of marktplaats.nl.

 

hierbij nog één tip voor alle softwarebouwers die vc's zoeken:

1. een vc financiert (bijna) principieel geen productontwikkeling;

2. een vc financiert uitsluitend marktbewerking, indien het exponentieel schaalbaar en internationaliseerbaar is.

3. een vc financiert uitsluitend als de ondernemer ongelooflijk veel energie heeft, een fantastische drive en doorzettingsvermogen heeft;

4. een vc financiert uitsluitend als de ondernemer zelf ook investeert (put your money where your mouth is);

zo kan ik er nog wel wat verzinnen, maar.........:

 

we zijn ALTIJD geïnteresseerd in geniale plannen, dus: blijf creatief, blijf proberen, blijf gaan..

 

een mooie zelf test is altijd om de goede colums van o.m. ties te lezen.

 

Keep going!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Oh, in alle consternatie de originele vraag vergeten te lezen :-[

 

Beste Rdwigt,

 

Er is een europese vereniging van Business Angels netwerken (www.eban.org) die beschikken over veel kennis inzake het matchen van ondernemers en investeerders. Daaraan kun je je plannen toetsen.

 

Dat onderzoek van de universiteit, is een oud verhaal. Het doet al 10 jaar de ronde. Het is gedeeltelijk waar. Het is inderdaad niet makkelijk voor een ondernemer om een goede investeerder te vinden en het is ook niet makkelijk voor een investeerder om een goede ondernemer te vinden. Dat ligt evenwel niet aan de transparantie van de markt, maar aan het vermogen van de ondernemers en investeerders om zaken te doen. De juiste "fit" is heel moeilijk te maken. Dat is een hele persoonlijke aangelegenheid.

 

De markt is in ieder geval transparant genoeg om net die ene goede ondernemer bij die ene goede investeerders te krijgen. Dat duurt maximaal een maand of 6 voor mensen die het spel door hebben. In die tijd is vrijwel elke willekeurige investeerder in Nederland te bereiken. Dat loopt dan via een paar schijven en filters, maar daar is mijns insziens niets op tegen.

 

Daarnaast zie ik er ook niet tegenop om je plannen te toetsen. In onze markt is plaats zat voor enthousiaste ondernemers. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd waar jij je op zou richten om de transparatie te verbeteren?

 

Wat betreft het aantrekken van investeerders: Dan zou een probleem kunnen zijn. Er zijn in Europa eigenlijk geen winstgevende matching services. Wij draaien wel al jaren "break-even", maar zijn daarmee één van de wijnigen. Rendement genereren voor investeerders is nog niet mogelijk gebleken.

 

Maar wie weet, misschien heb jij de sleutel gevonden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils en andere VC's,

 

Leg mij aub uit hoe dit kan : dat VC's geen of nauwelijks winst kunnen maken. (tenzij ik vergeten heb dat dit al ergens op HL/PF uitvoerig is beschreven) : dit soort dingen moet toch winst kunnen maken ?

 

Ik hoorde tot mijn verbazing dat de matching wereld van uitvinding naar ondernemingen ook al niet zo'n vetpot is ! En dat de bedriijven die hierin actief zijn, of op een houtje bijten of het bijltje er ieder moment bij neer kunnen leggen. Hoe is dit mogelijk ??!!

 

Is het dan inderdaad zo moeilijk om ondernemingen en personen aan elkaar te matchen; is het risico zo onduidelijk, is er nog zoveel ruimte voor buikgevoel ipv ondervinding & logica ?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, een gevoeleige zaak Webwolf,

 

Op dit moment is het zo, dat een goed betaalde baan een beter rendemets/risico profiel heeft dat een nieuw innovatie bedrijf. Er zijn geen rationele redenen om ondernemer te worden.

 

Investeringen in niewe innovatieve bedrijven leveren per saldo ook niks op. Vraag dat maar aan de VC's Die houden daar al jaren statistieken over bij.

 

Desondanks zijn en mensen die ondernemer worden en mensen die die ondernemers steunen. Daar ligt veel emotie aan ten grondslag. En natuurlijk zijn er zat succevolle ondernemers en ook succesvolle investeerders.

 

Wat betreft de intermediars in die sector: Seed capital is zo "duur" dat je er heel zuinig op moet zijn. Iedere euro die in de startfase wordt uitgegeven moet minsten 10 keer terugverdient worden (uit omzet en winst). Op het moment dat je geld vraagd aan een startende ondernemer moet je oppassen dat je onderdeel van de oplossing blijft en geen onderdeel van het probleem wordt.

 

Als intermediair wordt je nooit rijk in deze sector. Als "investeerder" daarintegen kan dat prima. Als je maar kan wachten tot het bedrijf goed winst maakt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment is het zo, dat een goed betaalde baan een beter rendemets/risico profiel heeft dat een nieuw innovatie bedrijf. Er zijn geen rationele redenen om ondernemer te worden.

Is dit een soort van aanmoediging ???

Moet zeggen dat het tegen de bierkaai vechten wel inspireert ;D

 

En wat betreft die lui uit het oosten (meesters van de weet ik veel).

Hebben jullie de quick scan al gedaan ;D

Volgens mij investeren die alleen in lopende bedrijven met een goed rendement en niet in het "bedrijf" van de vraagsteller.

Link naar reactie
  • 0

Is dit een soort van aanmoediging ???

 

Nee, ik moedig nooit iemand aan ondernemer te worden. Ook niet om investeerder te worden. Die keuzes zijn zeer persoonlijk en meer gerelateerd aan de emotie dan aan de ratio.

 

Echter, als iemand gekozen heeft voor het ondernemerschap, dan ben ik wél enthousiast en graag bereid enige ondersteuning om de queste tot een succes te maken. Zelf vind ik ondernemen het mooiste wat er is, maar dat is weer heel persoonlijk ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.