In oktober 2012 bestelden wij als Belgische BVBA bij een Nederlandse firma een aantal meubelen op maat. Deze zouden door de Nederlandse firma in Indonesië bij een lokale fabrikant worden geproduceerd en dan via containertransport rechtstreeks naar ons komen. We bestelden de meubelen onder een aantal voorwaarden zoals een maximale levertijd, bepaalde kwaliteitseisen e.d. Een andere voorwaarde was het feit dat, alvorens een container te laden, wij van alle meubelen detailfoto's zouden krijgen zodat eventuele foutjes nog gecorrigeerd konden worden alvorens de container te laden. Wij betaalden 30% voorschot aan de Nederlandse firma.
Na maandenlang alleen maar smoesjes gehoord te hebben over de productie, geen statusupdates te krijgen e.d. werd er begin april een 20ft container geladen. Dit zonder ons medeweten, zonder ons op voorhand te contacteren of zonder het sturen van detailfoto's. We zijn hier uiteraard niet mee gediend aangezien deze Nederlandse firma niet onze enige leverancier is, en we ook een "huistransporteur" hebben waar we graag mee werken. In principe versturen we altijd 40ft containers omdat dit goedkoper is. Onze totale order was ongeveer 1 40ftHC container.
We kregen uiteindelijk ook te horen dat er grote problemen zijn met hun Indonesische fabrikant en dat men naar een oplossing zoekt via de Indonesche kamer van koophanel...de rest van onze bestelling zou nog niet eens in productie genomen zijn. Nu, een maand later, staat de container in de haven en wil de Nederlandse firma de container niet vrijgeven zonder eerst de volledige betaling van de goederen die in deze container zitten, te hebben ontvangen.
Wij hebben hier in principe geen probleem mee, ondanks het feit dat de kwaliteit niet gegarandeerd is (foto's ontbreken), maar willen wel het volledig betaalde voorschot van het te betalen saldo aftrekken en niet enkel het voorschot betaald voor de goederen die in de container zitten. Met andere woorden: we willen de 30% voorschot van de totale order aftrekken van het saldo dat we moeten betalen op de 20ft container zodat er geen voorschot blijft staan op de rest van de order, aangezien we niet zeker zijn of dit ooit geleverd kan/zal worden en het vertrouwen volledig zoek is. We zijn zelfs bereidt om, indien er snel schot in de zaak komt, de rest van de order nog af te nemen...maar dan zonder een voorschot er op te laten.
Mijn vraag is nu, aangezien ik geen idee heb hoe het Nederlands recht in elkaar zit, of wij dit via 1 of andere snelprocedure kunnen regelen bij een Nederlandse rechtbank (gezien het feit dat de container in de haven staat en hier kosten aan zijn verbonden) en hoe dit in zijn werk gaat. Kan er iemand advies of informatie geven?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Blackdog
Blackdog
Hallo allemaal,
In oktober 2012 bestelden wij als Belgische BVBA bij een Nederlandse firma een aantal meubelen op maat. Deze zouden door de Nederlandse firma in Indonesië bij een lokale fabrikant worden geproduceerd en dan via containertransport rechtstreeks naar ons komen. We bestelden de meubelen onder een aantal voorwaarden zoals een maximale levertijd, bepaalde kwaliteitseisen e.d. Een andere voorwaarde was het feit dat, alvorens een container te laden, wij van alle meubelen detailfoto's zouden krijgen zodat eventuele foutjes nog gecorrigeerd konden worden alvorens de container te laden. Wij betaalden 30% voorschot aan de Nederlandse firma.
Na maandenlang alleen maar smoesjes gehoord te hebben over de productie, geen statusupdates te krijgen e.d. werd er begin april een 20ft container geladen. Dit zonder ons medeweten, zonder ons op voorhand te contacteren of zonder het sturen van detailfoto's. We zijn hier uiteraard niet mee gediend aangezien deze Nederlandse firma niet onze enige leverancier is, en we ook een "huistransporteur" hebben waar we graag mee werken. In principe versturen we altijd 40ft containers omdat dit goedkoper is. Onze totale order was ongeveer 1 40ftHC container.
We kregen uiteindelijk ook te horen dat er grote problemen zijn met hun Indonesische fabrikant en dat men naar een oplossing zoekt via de Indonesche kamer van koophanel...de rest van onze bestelling zou nog niet eens in productie genomen zijn. Nu, een maand later, staat de container in de haven en wil de Nederlandse firma de container niet vrijgeven zonder eerst de volledige betaling van de goederen die in deze container zitten, te hebben ontvangen.
Wij hebben hier in principe geen probleem mee, ondanks het feit dat de kwaliteit niet gegarandeerd is (foto's ontbreken), maar willen wel het volledig betaalde voorschot van het te betalen saldo aftrekken en niet enkel het voorschot betaald voor de goederen die in de container zitten. Met andere woorden: we willen de 30% voorschot van de totale order aftrekken van het saldo dat we moeten betalen op de 20ft container zodat er geen voorschot blijft staan op de rest van de order, aangezien we niet zeker zijn of dit ooit geleverd kan/zal worden en het vertrouwen volledig zoek is. We zijn zelfs bereidt om, indien er snel schot in de zaak komt, de rest van de order nog af te nemen...maar dan zonder een voorschot er op te laten.
Mijn vraag is nu, aangezien ik geen idee heb hoe het Nederlands recht in elkaar zit, of wij dit via 1 of andere snelprocedure kunnen regelen bij een Nederlandse rechtbank (gezien het feit dat de container in de haven staat en hier kosten aan zijn verbonden) en hoe dit in zijn werk gaat. Kan er iemand advies of informatie geven?
Alvast hartelijk bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41435-probleem-met-leverancier-import/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
39 antwoorden op deze vraag