Ga naar inhoud

Part-time starten als freelance boekhouder

Geplaatst:

bdviet

Beste allen,

 

Sinds enige tijd verricht ik werkzaamheden voor een administratiekantoor. Gezien het tijdelijke aard van deze werkzaamheden ben ik voornemens voor mijzelf te starten (mijn baas is hier uiteraard mee akkoord), al dan niet parttime. Ik heb een verwante opleiding (HBO Accountancy) afgerond en studeer momenteel Msc Accounting & Controlling, dus ik denk dat ik hiertoe redelijk in staat ben beginnende ondernemingen administratief te ondersteunen. Mijn kennis omtrent het daadwerkelijk starten van een onderneming laat echter te wensen over, vandaar ook dit draadje.

 

Op dit forum heb ik redelijk wat doorzocht inzake het starten als freelancer. Daar ik momenteel studeer en een parttime functie heb richt ik mij op startende ondernemingen in mijn directe kennissenkring om daar de boekhouding (en fiscale verplichtingen) voor te verrichten. Ik hoop een klein scala aan klanten te kunnen gaan bedienen en hier voornamelijk administratieve ervaring uit op te kunnen doen en inzage te krijgen in de problematiek van starters, alsmede een diepere kennis binnen het MKB-segment.

 

Ik lees op het forum van de Belastingdienst dat wanneer men als freelancer wenst te starten een VAR-verklaring wenselijk is. Hier staat tevens dat men minimaal drie klanten dient te bedienen om de juiste VAR-verklaring te verkrijgen. Hierbij doel ik op de VAR-wuo waar mijn opdrachtgevers geen loonheffing hoeven af te dragen. Ik krijg echter niet goed gevonden hoe deze kansen liggen.

 

In mijn kennissenkring heb ik momenteel een onderneming welke van mij wenst de administratieve verplichtingen te voldoen. Ik hoop in de (nabije) toekomst een aantal van deze administraties te kunnen gaan voeren. Om hen (lees: uiteindelijk ook mijzelf) niet op te zadelen met loonheffingen en andere werknemersgerelateerde verplichtingen vind ik het een noodzaak zelf als 'ondernemer' te kunnen worden aangemerkt.

 

Ik ben op zoek naar enkele adviezen van de 'ervaren rotten' in het vak, waar ik voornamelijk informatie cq. kritiek wens te ontvangen naar aanleiding van bovenstaand verhaal. Ik zou graag starten als freelance boekhouder, alleen heb ik weinig relevante kennis van het starten van ondernemingen.

 

Ik hoop dat jullie enige kennis willen delen,

 

Alvast erg bedankt,

 

Bdviet

-Bdviet.

Featured Replies

Geplaatst:

mmint

Mijn 1e tip: begin met het handboek voor ondernemers dat je gratis kunt downloaden van de website van de belastingdienst...

Geplaatst:

bdviet

  • Auteur

Beste mmint,

 

Bedankt voor je snelle reactie! Dit handboek heb ik eerder dit weekend doorgenomen, daar ik echter wat specifieker zoek naar regelingen omtrent de VAR en criteria voor part-time ondernemen vond ik deze ietwat ontoereikend.Tevens is deze (naar mijn mening) gericht op ondernemers waar men het behalen van winst als belangrijkste uitgangspunt neemt. Ik ben echter van mening dat ik, in dit stadium van mijn leven, mij momenteel in een ietwat 'bevoorrechte' positie bevindt waardoor ik mij kan wenden tot het opdoen van relevante ervaring.

 

Ik heb hieruit (helaas) weinig voor mij relevante informatie kunnen putten, derhalve tracht ik mij op dit forum te wenden om zo tot ietwat relevantere informatie te komen. Ik hoop op ietwat specifiekere aandachtsgebieden voor freelance boekhouders.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bdviet

-Bdviet.

Geplaatst:

mmint

Goed, dan tip 2: neem het VAR aanvraag formulier door....

 

(nb. Boekhouden, schoenlappen, of auto's verkopen; wat je precies gaat doen is voor de VAR niet zo relevant. Het gaat om de arbeidsrelatie tussen jou en je klanten. Neigt deze meer naar hobby of stage, dan is WUO snel minder voor de hand liggend. Winst Uit Ondernemen houdt immers in dat je beoogt van de winst uit je onderneming rond te komen...)

Geplaatst:

bdviet

  • Auteur

Bedankt, maar ook hier heb ik reeds naar gekeken. In dit formulier zie ik een aantal vragen, hierop kan ik zelf wel wat antwoorden bedenken, maar dit wil ik juist voorkomen. Maar ik zoek met name uitleg omtrent de criteria van de VAR en de mate waarin deze gehandhaafd worden.

 

Ik zou graag naar alle juistheid deze informatie wensen om te vormen tot een gedegen conclusie om al dan niet mijn eigen onderneming te starten.

 

Hierbij doel ik onder meer op het momenteel slechts hebben van één klant waardoor dit wellicht de schijn heeft van een fictieve dienstbetrekking. Zoals ik eerder aangaf wil ik juist datgeen tegengaan, en m.i. is dat alleen mogelijk door een gedegen desk research omtrent deze criteria.

 

Met andere woorden, ik zou graag in aanmerking komen voor deze VAR-WUO, maar wil ik voorkomen dat de Belastingdienst hierover een uitspraak doet welke ik niet begrijp, cq. niet wens te hanteren. Ik wil voorkomen deze klanten op te zadelen met diverse administratieve verplichtingen jegens de fiscus (zijnde de loonheffing etc.).

 

Dus slechts wanneer ik deze onderneming full-time zal gaan voeren, kan ik hiervoor in aanmerking komen? Want het trachten winst uit onderneming te behalen is in beginsel iets heel anders dan het trachten maximale winst uit onderneming te behalen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bdviet

-Bdviet.

Geplaatst:

mmint

De criteria zijn volgens mij niet hard. De combinatie van jouw antwoorden wordt volgens mij gebruikt om je in te delen.

Heb je maar één klant, dan is het lastiger aannemelijk te maken dat je daar niet volledig afhankelijk bent en dat deze afhankelijkheid geen gevolgen heeft voor je ondernemerschap...

Qua full-time idem dito: als je full-time onderneemt is het aannemelijker dat je van je onderneming moet rondkomen.

 

(Nb. Had je ook m'n aanvulling gezien?)

Geplaatst:

bdviet

  • Auteur

Ik heb je aanpassing gelezen, later nog iets aangepast (zie mijn laatste alinea's in de vorige post). Ik begrijp dat ik de kans in dezen groot is dat de BD een fictief dienstverband aan zal merken.

 

Nu ben ik echter benieuwd of het mogelijk is om juist dit gegeven te voorkomen, zodat de loonbelasting niet van toepassing is voor de opdrachtgever, en zodat ikzelf het werknemersrisico tot mij neem.

-Bdviet.

Geplaatst:

RiVe

Ik denk dat je beter kunt starten met het schrijven van een ondernemingsplan, wie worden je klanten. Zijn dat een 20- tot 30 tal of meer kleine bedrijfjes voor wie je de boekhouding gaat doen, of zijn het 2 of meer grote bedrijven bij wie je daadwerkelijk aanschuift om daar als boekhouder het werk te gaan doen. In het eerste geval heb je geen VAR nodig, in het tweede geval kun je een VAR aanvragen. En dan de vragen naar waarheid invullen en dan verstrekt de belastingdienst de daarbij behorende VAR verklaring.

En de aanvraag van een VAR is gebaseerd op een aantal aannames, want kunt niet vooruit kijken in de tijd, je weet nu niet of je drie opdrachtgevers krijgt, je weet ook niet of je maximaal 70% van je inkomen gaat verdienen bij 1 opdrachtgever.

 

Overigens is het geen verplichting van de Belastingdienst om een VAR aan te vragen, maar dient je opdrachtgever deze aan jou te vragen en jij moet hem dan op verzoek verstrekken.

 

Geplaatst:

mmint

Ik kan me van andere topics herinneren dat het in zo'n geval vaak het makkelijkst is om je via een tussenbedrijf te verhuren. Je klant loopt dan geen risico en jijzelf hebt geen gedoe. Wellicht weten anderen hier meer over?

Geplaatst:

henkh

 

Overigens is het geen verplichting van de Belastingdienst om een VAR aan te vragen, maar dient je opdrachtgever deze aan jou te vragen en jij moet hem dan op verzoek verstrekken.

 

 

Waarom zo moeilijk doen met Var e.d. Schrijf jezelf in bij de KVK als administratiekantoor. Ga gewoon aan de slag en zorg dat je klantenbestand gestaag groeit. 2, 3, of 4 is in het eerste jaar niet echt van belang. Belangrijker is dat er geen gezagsverhouding is. En die is er al gauw niet als je in ogenschouw neemt dat je wordt ingehuurd door klanten die de boekhouding speciaal uit willen besteden omdat ze er zelf geen kaas van gegeten hebben.

 

Je in laten huren door een "groot" bedrijf om als extra handjes te dienen op een administratie afdeling is een ander verhaal.

 

edit: En vergeet de termen freelancer of zzper. Je wilt toch ondernemer worden? ;)

Geplaatst:

bdviet

  • Auteur

Bedankt voor je reactie!

 

 

Belangrijker is dat er geen gezagsverhouding is. En die is er al gauw niet als je in ogenschouw neemt dat je wordt ingehuurd door klanten die de boekhouding speciaal uit willen besteden omdat ze er zelf geen kaas van gegeten hebben.

 

Dit kan ik onder meer voorkomen door gebruik te maken van een opdrachtbevestiging lees ik elders. De beste optie zal ik deze zijn dus een (reguliere) inschrijving alszijnde administratiekantoor bij de KvK?

 

Groet,

 

Bdviet

 

-Bdviet.

Geplaatst:

henkh

De beste optie zal ik deze zijn dus een (reguliere) inschrijving als zijnde administratiekantoor bij de KvK?

 

Ik vind van wel, als startende ondernemer zal je niet direct 10tallen klanten hebben. dat moet groeien zeker nu je nog studeert en parttime werkt. En als je jezelf richt op kleine mkb bedrijven en zzpers. Bij dit soort klanten is het niet gebruikelijk dat ze boekhoudkundig personeel in huren.

 

Dit kan ik onder meer voorkomen door gebruik te maken van een opdrachtbevestiging lees ik elders.

 

Ik heb zelf nooit een opdrachtbevestiging of contract gesloten met mijn boekhouder (waar ik al bijna 30 jaar tot tevredenheid zit)

Maar ik kan me voorstellen dat dit tegenwoordig anders gaat. :P Wellicht dat de boekhouders op HL hier iets zinnigs over kunnen vertellen. ;)

 

 

Geplaatst:

ronaldinho

Veel beroepsorganisaties vereisen een schriftelijke opdrachtbevestiging en in het kader van de WWFT kan het ook wel praktisch zijn als kapstok om bijvoorbeeld de identificatieverplichtingen aan te koppelen, naast dat het zeker bij nieuwe relaties en in toekomstige conflictsituaties natuurlijk erg prettig is om zaken goed vast te leggen. Het is immers geen 30 jaar geleden meer, het is niet altijd goed in te schatten wat voor vlees je in de kuip hebt. ;)

 

Verder sluit ik mij aan bij vorenstaande opmerkingen over zelfstandigheid. Als die ene opdrachtgever zelf ook een of meer boekhouders in dienst heeft (of als ZZP-er inhuurt), loop je uiteraard een risico, maar anders ben je al vrij snel zelfstandig in dit vak.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

bdviet

  • Auteur

"...en in het kader van de WWFT kan het ook wel praktisch zijn als kapstok om bijvoorbeeld de identificatieverplichtingen aan te koppelen...",

 

Beste Ronaldinho,

 

Kun je mij uitleggen wat je precies bedoeld met deze 'identificatieverplichtingen'?

-Bdviet.

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

bdviet

  • Auteur

Hm, bedankt. ;D

 

Dat had ik inderdaad zelf wel even mogen uitvogelen!

-Bdviet.

Geplaatst:

Annedien Hoen

Hele gekke suggestie misschien, maar waarom niet even bellen met de Belastingdienst en dit voorleggen?

 

Geplaatst:

bdviet

  • Auteur

Zojuist overleg gehad met de BD, in theorie is het geen probleem dat ik start met 'slechts' één klant. Zodra men echter (actief) zoekt naar nieuwe klanten is er geen sprake van een fictief dienstverband, middels de 'opdrachtbevestiging' wordt tevens de onafhankelijkheid aangetoond.

 

Bedankt voor jullie reactie!

-Bdviet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.