Het gaat om de aanschaf van mijn youngtimer voor mijn eenmanszaak.
In juli 2013 heb ik een youngtmer aangeschaft. Graag wil ik weten wat ik nu het beste kan doen voor de BTW en de inkomstenbelasting.
BTW:
Ik heb de volgende informatie al verzameld;
Een auto kan ik zowel voor de btw als de inkomstenbelasting apart etiketteren.
Wanneer er voor de BTW zakelijk wordt gekozen kan alle BTW op benzine en onderhoudskosten worden teruggevraagd.
De bijtelling voor de btw is voor een youngtimer hetzelfde als voor een niet youngtimer.
Wanneer er geen km registratie wordt bijgehouden is dat 2.7% van de cat.waarde incl BTW en BPM.
Deze 2.7% is overigens wanneer er bij aanschaf btw is teruggevraagd.
Het percentage wordt 1.5% wanneer er geen BTW is teruggevraagd bij aanschaf.
Wanneer er voor prive wordt gekozen en geen km stand wordt bij gehouden kan alle BTW worden teruggevraagd, en in het 4e kwartaal een bijtelling van 1.5% worden gehanteerd.
Wanneer er voor prive wordt gekozen en er wordt wel een km registratie bij gehouden. Dan kan er een verhouding van de BTW op tankbonnen en onderhoudsbonnen worden teruggevraagd en hoeft er geen bijtelling berekend worden.
De km kan als volgt worden bij gehouden;
- Km stand begin aanschaf noteren.
- Alle zakelijke km noteren.
- Km stand eind jaar noteren.
Wanneer mijn verhaal hierboven klopt is het in mijn ogen veel aantrekkelijker om prive te rijden en de km bij te houden.
Inkomstenbelasting:
Voor de inkomstenbelasting geldt bij een youngtimer dat er bij een zakelijke keuze geen bijtelling over de bruto cat.waade berekend hoeft te worden, maar over de economische waarde.
Alle kosten zijn vervolgens aftrekbaar zoals:
- Brandstof
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- Verzekering
Bij prive keuze geldt dat er over het aantal zakelijke km een aftrekpost kan worden genomen van aantal km x 0.19.
Nu heb ik een aantal vragen.
Ten eerste, kloppen mijn bovenstaande suggesties?
Ten tweede, wanneer ik voor de BTW al de km verhouding kan aantonen ( prive etiketteren) hoe werkt dat dan voor de inkomstenbelasting? Ik rij prive meer dan 500 km dus ook al is er een verhouding, bijtelling moet ik sowieso berekenen?
Ten derde, zijn er meer mensen die een youngtimer voor de BTW prive etiketteren en voor de ib zakelijk? Is het echt zo interessant als dat het lijkt?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HdeRooij
HdeRooij
Hallo Adviseurs,
Graag uw aandacht voor mijn vraag.
Het gaat om de aanschaf van mijn youngtimer voor mijn eenmanszaak.
In juli 2013 heb ik een youngtmer aangeschaft. Graag wil ik weten wat ik nu het beste kan doen voor de BTW en de inkomstenbelasting.
BTW:
Ik heb de volgende informatie al verzameld;
Een auto kan ik zowel voor de btw als de inkomstenbelasting apart etiketteren.
Wanneer er voor de BTW zakelijk wordt gekozen kan alle BTW op benzine en onderhoudskosten worden teruggevraagd.
De bijtelling voor de btw is voor een youngtimer hetzelfde als voor een niet youngtimer.
Wanneer er geen km registratie wordt bijgehouden is dat 2.7% van de cat.waarde incl BTW en BPM.
Deze 2.7% is overigens wanneer er bij aanschaf btw is teruggevraagd.
Het percentage wordt 1.5% wanneer er geen BTW is teruggevraagd bij aanschaf.
Wanneer er voor prive wordt gekozen en geen km stand wordt bij gehouden kan alle BTW worden teruggevraagd, en in het 4e kwartaal een bijtelling van 1.5% worden gehanteerd.
Wanneer er voor prive wordt gekozen en er wordt wel een km registratie bij gehouden. Dan kan er een verhouding van de BTW op tankbonnen en onderhoudsbonnen worden teruggevraagd en hoeft er geen bijtelling berekend worden.
De km kan als volgt worden bij gehouden;
- Km stand begin aanschaf noteren.
- Alle zakelijke km noteren.
- Km stand eind jaar noteren.
Wanneer mijn verhaal hierboven klopt is het in mijn ogen veel aantrekkelijker om prive te rijden en de km bij te houden.
Inkomstenbelasting:
Voor de inkomstenbelasting geldt bij een youngtimer dat er bij een zakelijke keuze geen bijtelling over de bruto cat.waade berekend hoeft te worden, maar over de economische waarde.
Alle kosten zijn vervolgens aftrekbaar zoals:
- Brandstof
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- Verzekering
Bij prive keuze geldt dat er over het aantal zakelijke km een aftrekpost kan worden genomen van aantal km x 0.19.
Nu heb ik een aantal vragen.
Ten eerste, kloppen mijn bovenstaande suggesties?
Ten tweede, wanneer ik voor de BTW al de km verhouding kan aantonen ( prive etiketteren) hoe werkt dat dan voor de inkomstenbelasting? Ik rij prive meer dan 500 km dus ook al is er een verhouding, bijtelling moet ik sowieso berekenen?
Ten derde, zijn er meer mensen die een youngtimer voor de BTW prive etiketteren en voor de ib zakelijk? Is het echt zo interessant als dat het lijkt?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
H. de Rooij
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43226-auto-zakelijk-of-prive/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag