• 0

Auto zakelijk of prive

Hallo Adviseurs,

 

Graag uw aandacht voor mijn vraag.

Het gaat om de aanschaf van mijn youngtimer voor mijn eenmanszaak.

 

In juli 2013 heb ik een youngtmer aangeschaft. Graag wil ik weten wat ik nu het beste kan doen voor de BTW en de inkomstenbelasting.

 

BTW:

Ik heb de volgende informatie al verzameld;

Een auto kan ik zowel voor de btw als de inkomstenbelasting apart etiketteren.

Wanneer er voor de BTW zakelijk wordt gekozen kan alle BTW op benzine en onderhoudskosten worden teruggevraagd.

De bijtelling voor de btw is voor een youngtimer hetzelfde als voor een niet youngtimer.

Wanneer er geen km registratie wordt bijgehouden is dat 2.7% van de cat.waarde incl BTW en BPM.

Deze 2.7% is overigens wanneer er bij aanschaf btw is teruggevraagd.

Het percentage wordt 1.5% wanneer er geen BTW is teruggevraagd bij aanschaf.

Wanneer er voor prive wordt gekozen en geen km stand wordt bij gehouden kan alle BTW worden teruggevraagd, en in het 4e kwartaal een bijtelling van 1.5% worden gehanteerd.

Wanneer er voor prive wordt gekozen en er wordt wel een km registratie bij gehouden. Dan kan er een verhouding van de BTW op tankbonnen en onderhoudsbonnen worden teruggevraagd en hoeft er geen bijtelling berekend worden.

De km kan als volgt worden bij gehouden;

- Km stand begin aanschaf noteren.

- Alle zakelijke km noteren.

- Km stand eind jaar noteren.

Wanneer mijn verhaal hierboven klopt is het in mijn ogen veel aantrekkelijker om prive te rijden en de km bij te houden.

 

Inkomstenbelasting:

Voor de inkomstenbelasting geldt bij een youngtimer dat er bij een zakelijke keuze geen bijtelling over de bruto cat.waade berekend hoeft te worden, maar over de economische waarde.

Alle kosten zijn vervolgens aftrekbaar zoals:

- Brandstof

- Onderhoud

- Wegenbelasting

- Verzekering

Bij prive keuze geldt dat er over het aantal zakelijke km een aftrekpost kan worden genomen van aantal km x 0.19.

 

Nu heb ik een aantal vragen.

Ten eerste, kloppen mijn bovenstaande suggesties?

Ten tweede, wanneer ik voor de BTW al de km verhouding kan aantonen ( prive etiketteren) hoe werkt dat dan voor de inkomstenbelasting? Ik rij prive meer dan 500 km dus ook al is er een verhouding, bijtelling moet ik sowieso berekenen?

Ten derde, zijn er meer mensen die een youngtimer voor de BTW prive etiketteren en voor de ib zakelijk? Is het echt zo interessant als dat het lijkt?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet,

 

H. de Rooij

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu heb ik een aantal vragen.

Ten eerste, kloppen mijn bovenstaande suggesties?

 

Wat ben je al wijzer geworden uit de 30 bestaande topics op HL over youngtimers? Wellicht dat je dan alleen de resterende vragen hoeft te stellen, wat beantwoorden ook een stuk makkelijker en sneller maakt

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nou..... de informatie wat ik dus schreef heb ik al verzameld.

Ik wil dus alleen weten of dit zo klopt. En of mijn gedachten over de bijtelling betreft de ib en ob kloppen.

 

Dus...... Is het vaak interessanter om voor een youngtimer wel zakelijk te kiezen voor de ib.

Maar prive te kiezen voor de ob.

En klopt het dat de bijtelling voor de ob hetzelfde blijft ongeacht de leeftijd van de auto.

Link naar reactie
  • 0

Als je die auto nu gekocht hebt dan kan je hem gewoon op de "zaak" zetten en verder alle kosten zakelijk opvoeren. (mits je er niet alleen maar privé mee rijdt natuurlijk) omdat je meer dan 500 km privé rijdt bijtelling van 35% over dagwaarde (economische verkeer) toepassen.

 

Dan heb je geloof ik nog wel iets met bijtelling btw of zoiets maar daar heb ik dus een boekhouder voor. ;D

 

Of die knakenbak privé houden en de zakelijke kilometers á 19 eurocent aan jezelf vergoeden. Heb ik met mijn Fiatje van 19 jaar ook gedaan totdat de reparatiekosten de spuigaten uit gingen lopen en hem in dit kwartaal vervangen heb voor een zuinige auto. Alleen jammer dat ik voor die 3 maanden nu het hele jaar 14% bijtelling moet toepassen. :-\ Maar ja alles beter dan een hoop geneuzel met km administratie. ;)

Link naar reactie
  • 0

dat u aangeeft dat u voor 3 maanden een heel jaar bijtelling moet betalen dat klopt denk ik niet.

tenminste het lijkt me sterk dat wanneer ik mijn auto in juli heb gekocht ik over het hele jaar bijtelling moet betalen.

 

en een km administratie is toch niet zo ingewikkeld? Gewoon beginstand noteren, zakelijke km bijhouden en eindstand noteren 31-12.

Link naar reactie
  • 0

 

Nu heb ik een aantal vragen.

Ten eerste, kloppen mijn bovenstaande suggesties?

Ten tweede, wanneer ik voor de BTW al de km verhouding kan aantonen ( prive etiketteren) hoe werkt dat dan voor de inkomstenbelasting? Ik rij prive meer dan 500 km dus ook al is er een verhouding, bijtelling moet ik sowieso berekenen?

Ten derde, zijn er meer mensen die een youngtimer voor de BTW prive etiketteren en voor de ib zakelijk? Is het echt zo interessant als dat het lijkt?

 

Dag

 

1. Ja die kloppen op een vreemde redenatie na, zie 3

 

2. dat werkt helaas niet zo. Voor de BTW gaat het om de verhouding zakelijk/privé. Voor de inkomstenbelasting gaat het om een sluitende kilometeradministratie per rit.

 

3. Waarom etiketteer je voor de BTW privé? Als je a.d.h.v. tellerstand en je zakelijke KM's de ratio privé/zakelijk kunt berekenen, waarom zou je dan voor de BTW de auto geheel privé houden?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Alleen jammer dat ik voor die 3 maanden nu het hele jaar 14% bijtelling moet toepassen. :-\

 

Dat gaat niet goed Henk. Je hebt 9 maanden een auto gereden met 35% x waarde economisch verkeer en 3 maanden een van 14% x cataloguswaarde. Dat je switcht van auto wil geenszins zeggen dat voor de oude auto het bijtellings % van de nieuwe gaat gelden (ik zou bijna zeggen "hoe kom je erop?" ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik wat door elkaar haal Joost.

Wanneer ik de km stand bij hou door de manier wat ik aangeef kan ik de auto dan zowel voor de btw als voor de ib zakelijk etiketteren?

Voorbeeld;

Aanschaf auto € 1500 ( marge) op 01-07

Cat.waarde 26000

Km stand 10000 bij aanschaf

Zakelijk gereden 01-07 t/m 31-12; 1000

Km stand 31-12; 12000

 

Totaal gereden 2000

Zakelijk; 1000

Prive; 1000

 

Totale btw op tanken en onderhoud; € 500 en is al teruggevraagd.

Is de te betalen BTW prive gebruik dan 500/2 is 250 euro?

 

Zo ja dan is het toch aantrekkelijker om 1.5% x de bruto cataloguswaarde te doen?

Dan kom je op 26000*0.015/2 is 195

 

Wanneer het een BTW auto is krijg ik nog eens 315 euro terug.

Dan is het dus 815/2 is 407.50 te betalen.

De bijtelling is dan 26000*0.027/2 is 351

Ook dit is weer aantrekkelijker.

 

Kan ik niet beter de auto voor zowel de btw als de ib zakelijk etiketteren en geen km bijhouden?

Bij aanschaf heb ik wel BTW moeten betalen ( was een btw auto) mag ik er voor kiezen deze btw niet terug te vragen maar wel zakelijk etiketteren waardoor ik de bijtelling ipv 2.7% op 1.5% hou?

Voor welk bedrag moet hij dan op de balans. Is dat het bedrag excl de btw of incl de btw. Ik betaal het bedrag incl de btw. Maar de btw vraag ik niet terug?

 

Wel ingewikkelde materie dit.

Link naar reactie
  • 0

Alleen jammer dat ik voor die 3 maanden nu het hele jaar 14% bijtelling moet toepassen. :-\

 

Dat gaat niet goed Henk. Je hebt 9 maanden een auto gereden met 35% x waarde economisch verkeer en 3 maanden een van 14% x cataloguswaarde. Dat je switcht van auto wil geenszins zeggen dat voor de oude auto het bijtellings % van de nieuwe gaat gelden (ik zou bijna zeggen "hoe kom je erop?" ;)

 

groet

Joost

 

Misschien niet helemaal duidelijk geweest maar het Fiatje van 19 jaar was echt privé waarbij ik de zakelijke kilometers aan mijzelf vergoedde. De nieuwe auto komt wel volledig op de zaak maar is vorige week pas geleverd.

 

Heb ergens gelezen dat bijtelling niet per maand kan maar voor een heel jaar, misschien wel in een topic op HL. ;)

 

Bijtelling voor deze auto is 14% en in combinatie met een lage cataloguswaarde wil ik geen km bij gaan houden.

 

maximaal 500 km privé is gewoon niet haalbaar. :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.