• 0

mogelijkheden PDF

Gast HenkvdBerg

Ik ben bezig met het uitzoeken van mogelijkheden bij mailingen, ik stem zelf voor vanuit de mailing zelf doorlinken naar de site maar ik moet de volgende mogelijkheid ook uitgebreid onderzoeken.

 

Het meesturen van een PDF met daarin alle informatie.

 

Ik ben zelf helemaal niet bekend met het programma, heb al even gegoogled en een beetje informatie gevonden maar nog lang niet alles.

 

Mijn vraag:

- Wat zijn de mogelijkheden om pdf mee te sturen in een mailing?

- Wat kan je allemaal met pdf doen?

- Wat zijn de voordelen van pdf t.o.v. een actiepagina op de website?

 

 

bvd. Henk v/d Berg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

een pdf is gewoon een attachment bij je e-mail, die kan je dus meesturen. Hou in de gaten dat de klein-zakelijke en de particulier markt niet zulke grote mailboxen hebben dus geen grote attachements hebben.

 

het belangrijkste verschil tussen pdf en mail/word etc is het feit dat een pdf te beveiligen is, je kan als ontvanger er niets in veranderen.

 

de makkelijkste methode lijkt mij een link naar de actpagina te sturen. hiermee kan je ook direct de respons op je server meten.

 

succes.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

het belangrijkste verschil tussen pdf en mail/word etc is het feit dat een pdf te beveiligen is, je kan als ontvanger er niets in veranderen.

 

Dat kan eerlijkgezegd wel, maar niet met de reader... evengoed heeft PDF meer voordelen als bestandsformaat voor documenten. Zo is er de mogelijkheid voor vector-graphics, inbouwen van lettertypes, etc. Daarnaast is het een van de weinige open standaarden op dit gebied, en kan gelezen worden op veel platforms.

 

Maar PDF voor een nieuwsbrief? Eigenlijk is dat helemaal niet zo'n slecht idee, maar wel ongebruikelijk. Het is een beetje zoiets als een word-document meesturen (maar dan een flinke slag beter). Ik zou zelf eerder voor de pagina-op-de-server gaan, dan houd je daar de controle over en kun je zelfs fouten verbeteren na verzending.

Link naar reactie
  • 0

Op onze website gebruiken we ook pdf voor de nieuwsbrief.

Ziet er leuker uit dan een standaard mail, is multiplatform, kan niet gewijzigd worden door de ontvanger.

De nieuwsbrieven staan als download op de website.

Tenminste dat komen ze binnenkort ;)

Op mijn Appeltje kan ik kiezen om te printen als pdf , ik heb geen adobe, wel Appleworks :)

Appleworks wordt standaard geleverd op elke Mac en kan ook windhoos bestanden lezen en schrijven, nee ik heb geen Apple aandelen ;)

Link naar reactie
  • 0

PDF heeft tegenwoordig een extra voordeel, omdat sinds SP2 de standaard-optie in Outlook is dat plaatjes default niet meer gedownload worden in mailings.

 

Desondanks ben ik niet echt kapot van PDF als bijlage bij e-mails. Je moet toch weer de attachment handmatig openen, wat weer een extra drempel is (het opstarten van Acrobat duurt zelfs op mijn snelle PC nog altijd een behoorlijke tijd en ik die het daarom alleen als ik een PDF echt per sé wil bekijken).

 

Bovendien, wat voor e-mailmarketing relevant is, je kunt totaal niet controleren hoeveel mensen de PDF hebben bekeken. Bij HTML-mails is daar tot op zekere hoogte nog inzicht in te krijgen, en kun je zodoende naar aanleiding van de resultaten je boodschap aanpassen.

 

Het best zou je de bezoeker bij inschrijving de keuze kunnen geven: wil hij de mailing als plain text, als HTML of als PDF ontvangen? Bij grote aantallen kan dat wel eens een rendabele oplossing zijn.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Het ligt in hoge mate aan je doelgroep, maar de gemiddelde gebruiker is naar mijn mening bang voor attachements.

 

PDF biedt nog veel meer moois. Omdat het een open standaard is kun je PDF bestanden vrij gemakkelijk on-the-fly genereren. Hier zijn vele scripts en software voor die dit mogelijk maken.

 

Het is ook mogelijk om een digitaal invulbaar formulier in een PDF-bestand te monteren. Je kunt dus een antwoordformulier in PDF formaat sturen en de gebruiker deze digitaal in laten vullen (net als in een website). Daarna kan het formulier uitgeprint en gefaxt worden.

Link naar reactie
  • 0
Gast HenkvdBerg

Het gaat dus om een actiemailing, eens per twee maanden.

 

We hebben twee keuzes:

1- Versturen van een tekst mail met op een aantal woorden een link mogelijkheid naar de actiepagina op de website.

 

2- Een pdf toevoegen met alle informatie.

 

Het gaat er vooral om dat het zo laagdrempelig mogelijk blijft, en dat het voor de volgende actiemailing makkelijk aan te passen is.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast HenkvdBerg

Je bedoeld een link in de mailing waar de pdf gedownload kan worden?

 

Maar is het dan niet makkelijker om ze door te linken naar de actiepagina op de website?

 

Want de bedoeling is meer dat ze onderaan de mailing de pdf kunnen downloaden, dat het word meegezonden als attachment.

 

Of kan je dit beter niet doen?

Link naar reactie
  • 0

We hebben twee keuzes:

1- Versturen van een tekst mail met op een aantal woorden een link mogelijkheid naar de actiepagina op de website.

 

2- Een pdf toevoegen met alle informatie.

 

Het gaat er vooral om dat het zo laagdrempelig mogelijk blijft

 

Waarom overweeg je dan geen HTML-mailing met embedded images? Hoeft met een beetje slim design niet groter te zijn dan een PDF, en het zal zeker effectiever zijn dan de opties die je noemt. Een opening van 60-70% is redelijk, een click van meer dan 10% is daarentegen uitzonderlijk. Een PDF als attachment zal niet snel worden geopend, tenzij de ontvangers er echt op zitten te wachten.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn ook winkels die hun aanbiedingen pagina voor pagina ver-pdffen. Zelfs met een snelle verbinding duurt me dat veel te lang. Het wekt ook de indruk dat de gebruiker nog niet met twee benen in het internettijdperk gearriveerd is. PDF mag dan veel kunnen, het blijft een format om printopmaak digitaal te verspreiden. Een combinatie mail met links naar actiepagina's klinkt veel beter.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Okee, de woordkeus is wellicht niet helemaal duidelijk. Met "embedded images" bedoel ik: afbeeldingen die worden meegestuurd per e-mail. Die worden in SP2 wel gewoon getoond. Nadeel: de mail zelf wordt er groter van.

 

Het probleem treedt op bij externe images. Die worden sinds SP2 niet meer automatisch ingeladen vanaf het internet. Zie o.a. Microsoft Knowledgebase. Een ramp voor veel bedrijven als Veritate, Tapps, Yourzine en anderen, omdat door het blokkeren van externe images ook geen metingen kunnen worden verricht. Maar goed, risico van het vak.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Knip

 

Desondanks ben ik niet echt kapot van PDF als bijlage bij e-mails. Je moet toch weer de attachment handmatig openen, wat weer een extra drempel is (het opstarten van Acrobat duurt zelfs op mijn snelle PC nog altijd een behoorlijke tijd en ik die het daarom alleen als ik een PDF echt per sé wil bekijken).

 

download Acrobat Reader speedup (bovenste download) Bij mij start Acrobat Reader nu in minder dan 2 seconden. Het werkt door een hele berg plugins uit te schakelen (die je 9 van de 10 keer niet nodig hebt).

Link naar reactie
  • 0

Een ramp voor veel bedrijven als Veritate, Tapps, Yourzine en anderen, omdat door het blokkeren van externe images ook geen metingen kunnen worden verricht. Maar goed, risico van het vak.

 

Inderdaad, maar een gewonnen slag tegen plaatjes met exploits en spam. Spammers konden kinderlijk eenvoudig zien welke adressen gelezen worden. Een dergelijke lijst met mailadressen is natuurlijk veel meer waard dan zomaar een lijst.

 

Verder denk ik dat dit nog steeds de beste manier is om een nieuwsbrief te versturen. Het is transparant en je mail blijft klein. De gebruiker krijgt altijd de mogelijkheid om de plaatjes alsnog te downloaden. Ook kan deze de gebruiker toevoegen aan een lijst met trusted emailadressen.

 

Een PDF zou aanvullend gebruikt kunnen worden als je bijvoorbeeld een prijslijst wilt aanbieden of je algemene voorwaarden. Deze zijn dan eenvoudig uit te printen. Linken naar de PDF bestanden lijkt me de beste optie. Je geeft mensen zo een keus. Zelf vind ik het fijn als ik het gevoel heb de touwtjes in handen te hebben.

Link naar reactie
  • 0
Gast HenkvdBerg

Maar bij onze actiemailing komt er zowiezo ook een actiepagina op onze website.

 

De mailing gaat alleen naar bestaande klanten, andere potentiele klanten kunnen ook gebruik maken van de actie maar omdat wij hun e-mailadressen niet hebben is het lastig om alleen een pdf aan te bieden.

 

Daarom dus ook de actiepagina op de website.

 

Maar ik twijvel nog om ook nog een pdf toe te voegen, ik vraag me af of dit in mijn geval nut heeft, omdat ik al een actiepagina heb.

Link naar reactie
  • 0
Gast HenkvdBerg

Dit is mijn uiteindelijke conclusie,

 

Voordelen

·   Je kan het beveiligen zodat de ontvanger niets kan veranderen

·   Mogelijkheid voor een digitaal invulformulier

·   Je kan de PDF downloaden via een link, dit maakt de mailing zelf kleiner

·   Een PDF is makkelijker/handiger op te slaan

·   Je kunt dezelfde PDF voor meerdere toepassingen gebruiken, e-mails, folders etc.

 

Nadelen

·   De mailing word te groot

·   Duurt lang voordat het programma geopend is

·   Het is een extra drempel om een attachment te openen o.a. door virussen en extra moeite

·   Niet iedereen kan het uitprinten

·   Niet meetbaar hoeveel mensen het bekeken hebben

·   De drempel om PDF te openen of downloaden is groter dan om naar de actiepagina te gaan.

·   Je hebt een programma nodig om PDF te openen, dit heeft 80% van de mensen, je raakt dus 20% al kwijt

·   Mailprogramma’s kunnen niet zoeken in PDF-bestanden, wel in HTML en tekst mails.

 

De drempel moet zo laag mogelijk blijven, en aangezien de nadelen zwaarder wegen als de voordelen lijkt het me beter dat we met een actiepagina op de website gaan werken

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je bij de keuze vooral voorop moet hebben wat je wil uitdragen. Is je design perse noodzakelijk, er is ook een hoop mogelijk door goede kleurwerkingen om je mailing lekker te laten ogen.

 

Ikzelf ben in het verhaal over de mailing voorzichtig begonnen aan een mailsysteem omdat ik straks ook een nette mailing wil kunnen versturen. Deze werkt min of meer op een soort van CMS basis.

-header/footer worden door bijv. eengrafisch vormgever gemaakt en worden gebruikt zolang de klant die wil. Switchen tussen verschillende headers op aanpassen van is mogelijk, denk aan seizoensthema's.

-Daarna wordt de inhoud opgemaakt als het werken met een cms, met een optie tot het invoegen van een plaatje per bericht.

-De mailing kan worden opgeslagen zodat je in stappen je mailing kan opmaken en na het versturen staat hij in het archief. (eventueel te koppelen op de website)

 

Zoals de meesten de albekende html-mail wel kennen van de grotere bedrijven ben ik me ook gaan richten op iets in die trant. Met goede uitleg en eventueel inschakelen van een goede vormgever en webdesigner kun je een mooie mailing versturen die rond de 60kb zit. Iets wat heel goed te doen is. Zeker gerelateerd aan de huidige internetverbindingen.

 

Het voordeel is dat het zeker lichter is dan een pdf, de mail is in je mailclient te lezen door het invoegen van de beelden in de mail (mime), dus geen externe links naar het internet voor de plaatjes.

En de bedoeling is dat de mail er multipart uitgaat, wat inhoud dat de mail ook als plaintekst wordt verstuurd en leesbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik de opensource pdfcreator om tekeningen als pdf naar mijn opdrachtgevers te sturen, Werkt in principe goed, wel wat vastlopers bij het geven van een printpreview. ???

 

Voor een nieuwsbrief zou ik zelf email met htmlopmaak gebruiken: een pdf bestand waar ik niet op zit te wachten gaat ongezien de prullenbak in. als ik iets wil bewaren vindt ik het wel prettig als ik het als pdf kan downloaden. (Ik heb ean aardige pdfbibliotheek, als ik het niet kan downloaden print ik ze vaak als pdf).

Link naar reactie
  • 0
Waarom overweeg je dan geen HTML-mailing met embedded images? Hoeft met een beetje slim design niet groter te zijn dan een PDF, en het zal zeker effectiever zijn dan de opties die je noemt. Een opening van 60-70% is redelijk, een click van meer dan 10% is daarentegen uitzonderlijk. Een PDF als attachment zal niet snel worden geopend, tenzij de ontvangers er echt op zitten te wachten.

 

Mee eens, je kunt het echter ook volledig uit handen geven en er wordt gezorgd dat elke mailclient de mailing direct kan lezen. Een ander neemt je de zorg uit handen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.