• 0

Simpel vraag: inleg in holding

Een simpele vraag, denk ik :)

 

Ik en mijn collega's hebben allen een eigen holding. Managementfee is/wordt nog niet uitgekeerd maar toch hebben we al wat kosten gemaakt in onze holding, denk aan notaris, boekhouder, etc. Er is dus nog geen geld aanwezig in de holding maar er moet wel betaald worden.

 

De vraag: kunnen we allen prive geld inleggen in onze holding? Onder de noemer "investering", "inleg" of "lening"?

“An optimist sees opportunities in every difficulty. A pessimist sees difficulties in every opportunity.”

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt het zowel storten als eigen vermogen als als vreemd vermogen, maar dat laatste is eenvoudiger. In principe is het enige dat je daarvoor hoeft te doen het geld overmaken naar de B.V. , bijvoorbeeld met omschrijving lening. Let wel op dat als jouw vordering op je B.V. op enig moment in het jaar boven de € 17.500 uitkomt je rente moet berekenen, en daarover moet je dan belasting betalen in box 1.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het mag in de BV blijven zitten dus het hoeft wat mij betreft geen lening te zijn. Begrijp ik goed dat het dus hetzelfde is als de eerste storting op de aandelen, die destijds is gedaan? Dat ging toen om 1 euro en daarvan is een aantekening gemaakt in de stukken. Dat wordt nu ook gedaan maar dan met een ander bedrag? Of heeft iemand een makkelijkere oplossing.

“An optimist sees opportunities in every difficulty. A pessimist sees difficulties in every opportunity.”

Link naar reactie
  • 0

Het mag in de BV blijven zitten dus het hoeft wat mij betreft geen lening te zijn. Begrijp ik goed dat het dus hetzelfde is als de eerste storting op de aandelen, die destijds is gedaan? Dat ging toen om 1 euro en daarvan is een aantekening gemaakt in de stukken. Dat wordt nu ook gedaan maar dan met een ander bedrag? Of heeft iemand een makkelijkere oplossing.

 

De makkelijke oplossing was geweest om hierover na te denken of je te laten informeren vóórdat je een holding opricht met 1 euro geplaatst kapitaal. Nu moet je mogelijk weer terug naar de notaris. Dubbele kosten, volkomen onnodig

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het mag in de BV blijven zitten dus het hoeft wat mij betreft geen lening te zijn. Begrijp ik goed dat het dus hetzelfde is als de eerste storting op de aandelen, die destijds is gedaan? Dat ging toen om 1 euro en daarvan is een aantekening gemaakt in de stukken. Dat wordt nu ook gedaan maar dan met een ander bedrag? Of heeft iemand een makkelijkere oplossing.

 

De makkelijke oplossing was geweest om hierover na te denken of je te laten informeren vóórdat je een holding opricht met 1 euro geplaatst kapitaal. Nu moet je mogelijk weer terug naar de notaris. Dubbele kosten, volkomen onnodig

Dat is niet de meest handige optie. Wat adviseer je om deze stap te voorkomen?

“An optimist sees opportunities in every difficulty. A pessimist sees difficulties in every opportunity.”

Link naar reactie
  • 0

Wat adviseer je om deze stap te voorkomen?

 

Dat mensen die in de toekomst een Flex BV oprichten, vóór dat moment een begroting maken en nadenken over kapitaalsbehoefte en/of zich daarover vooraf laten adviseren ipv achteraf.

 

Voor jou is dat te laat. Lening aan BV zal snel als EV worden gezien want onzakelijk (je had dat kapitaal ook kunnen plaatsen immers), dus zeer waarschijnlijk ook geen rentevergoeding. Dan beter nogmaals naar de notaris om aandelen uit te geven / te plaatsen. Hopelijk voorzien de statuten al wel in uitgifte van meer aandelen ( standaard meestal max. 90.000) , dan hoeft alleen het aandelenregister te worden aangepast.

 

En vraag je vooral af wat je mogelijk nog meer over het hoofd hebt gezien....sociale verzekeringsplicht of gebruikelijk loon bijvoorbeeld?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou het geld over kunnen maken naar de zakelijke rekening en in de boekhouding verwerken als agiostorting op de aandelen.

 

En voor een onbelaste terugbetaling van dit agio zal het eerst weer in aandelenkapitaal moeten worden omgezet.

 

Ehhm Eric, jij suggereerde in feite hetzelfde:

 

Door een storting op aandelen.

 

Een lening zou kunnen maar afhankelijk van de leningsvoorwaarden wordt die vanuit fiscaal oogpunt gezien als eigen vermogen. Als de lening wel als een lening wordt gezien kan m.i. de betaalde rente niet op de winst in mindering gebracht kan worden.

 

Ik deel dan ook de mening van Erik vd Weerdhof

Je kunt het zowel storten als eigen vermogen als als vreemd vermogen, maar dat laatste is eenvoudiger. In principe is het enige dat je daarvoor hoeft te doen het geld overmaken naar de B.V. , bijvoorbeeld met omschrijving lening. Let wel op dat als jouw vordering op je B.V. op enig moment in het jaar boven de € 17.500 uitkomt je rente moet berekenen, en daarover moet je dan belasting betalen in box 1.

 

Met de kanttekening dat het bij de grens van 17.500 wel moet gaan om (wisselende) rekening courant standen en niet om vaste geldleningen. Bovendien moet een lening aan de BV voldoen aan zakelijke eisen zoals leningen die verstrekt zijn door onverbonden derden. Daarbij is een afdoende zakelijke overeenkomst tussen privé en BV zeker noodzakelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat Tussendoor niet – ondanks de makkelijk methode van de rc - aan een kopje koffie bij de notaris ontkomt. Hetzij vooraf regelen hetzij achteraf voor de omzetting van de agio en statutenwijziging als hij onbelast wil uitkeren. Dat had ik dan ook beter op kunnen schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Eric,

 

Dat begrijp ik nog steeds niet. Als hij het benodigde geld gewoon leent aan zijn BV en daar zakelijke condities over afspreekt dan kan de BV t.z.t. die lening gewoon aflossen. Daar is geen notariskoffie voor nodig.

 

Het wordt anders als de lening onzakelijk is en door de fiscus beschouwd wordt als informeel kapitaal. Maar zoals gezegd kun je dat voorkomen door gewoon zakelijk te handelen. Bovendien, nu het om opstartkosten gaat, zal het bedrag in kwestie ook wel meevallen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Met Erik vd W en Joost zie ik op basis van de beperkte info (het gaat om een relatief klein bedrag en er zijn inkomsten in de vorm van managementfee in het verschiet) niet in waarom er niet gewoon een RC of tijdelijke lening kan worden verstrekt. Dat zal niet heel snel fiscaal als kapitaal worden aangemerkt en doorgaans is de rente gewoon aftrekbaar - ook als daarbij een onzakelijk debiteurenrisico wordt gelopen, dan heb je alleen een probleem met eventuele afwaardering als het misgaat. Oplossen met toepassing van de goedkeuring voor RC-schulden is ook mogelijk.

 

Uiteraard een goede overeenkomst opstellen, maar dat geldt in alle situaties en hoort gewoon een vanzelfsprekendheid te zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.