Ga naar inhoud
Geplaatst:

Hakan_92

Hallo allemaal,

 

ik ben van plan in december mijn bedrijf op te starten. Hierbij twijfel ik nog wel aan mijn rechtsvorm.

werkzaamheden zullen zijn : inkoop en verkoop van auto onderdelen

 

ik zal mijn inkoop voornamelijk doen via particulieren (margeregeling) en af en toe nieuwe onderdelen leveren die ik zakelijk heb ingekocht dus met btw.

om een beeld te geven van mijn inkoop aan jullie : 85% marge, 15% btw

 

nou is mijn belangrijke vraag; wat zou volgens jullie verstandig zijn om mee te beginnen? en waarom natuurlijk. ik zou het erg op prijs stellen als ik ook een uitleg erbij krijg.

 

en een klein vraagje erbij : stel dat een klant 2 artikelen koopt. moet ik dan beide artikelen op 1 factuur vermelden, waarbij 1 met btw en de andere marge? of moet ik 2 facturen maken?

 

alvast bedankt voor zowel de interesse in mijn onderwerp en de antwoorden.

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Ron van der Kolk

Over de keuze van de juiste rechtsvorm kun je lang praten en zijn er meer gegevens nodig over je situatie. Maar als je alleen begint, je winst onder de 125.000 blijft en je geen grote (inkoop)risico's loopt, is een eenmanszaak in 98,3% van de gevallen de meest voordelige keuze. Mocht je bedrijf snel groeien dan kun je de onderneming altijd nog omzetten naar een BV.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

jamesJones

Margegoederen moet je volgens mij idd administratief gezien gescheiden houden al lijken twee facturen een beetje overdreven. Iemand die hier meer van weet?

Geplaatst:

4711

Iemand die hier meer van weet?

 

Je moet een factuur uitreiken wanneer je een (met BTW belaste) prestatie hebt verricht aan een afnemer die ondernemer is (althans wanneer je het kasstelsel niet mag volgen).

 

Als de prestatie een levering van goederen die onder de margeregeling vallen is (en je wil er ook gebruik maken van de margeregeling, want je kan er ook van afzien!), dan mag je geen BTW op je factuur vermelden van deze goederen.

 

Dus maak je een factuur met daarop bijvoorbeeld:

“21% Goederen: 100,- euro”

“Margegoederen: 50,- euro”

“BTW 21% over 100 euro: 21,- euro”

-----------------------------------------------

“Te betalen: 171,- euro”

Of zoiets dergelijks.

 

Of je maakt verschillende facturen, als je dat beter vindt.

 

Je moet wel onderscheid in je administratie maken van inkoop en verkoop van margegoederen en “gewone” goederen en dat op een wijze zo dat de winstmarge per goed vastgesteld kan worden (wanneer je geen gebruik maakt van globalisatie).

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

 

nou is mijn belangrijke vraag; wat zou volgens jullie verstandig zijn om mee te beginnen? en waarom natuurlijk. ik zou het erg op prijs stellen als ik ook een uitleg erbij krijg.

 

Zie deze column voor uitleg. Niet helemaal up to date meer maar voldoende helder om aan te geven dat beginnen met een BV voor een fulltime starter onwaarschijnlijk is.

 

Succes

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.