• 0

Bedrijfswaardering van winkel.

Beste leden,

 

Ik wil een bestaand bedrijf kopen, namelijk een tabak- en gemakswinkel. Hierbij een aantal cijfers die misschien van toepassing zijn op de waardebepaling. Wat zou een soortgelijke winkel moeten kosten, is de vraagprijs redelijk of ...?

 

-Voorraad ongeveer €50. 000

-omzet

2011= omzet 502. 566

Inkoopwaarde van de omzet 435. 465

Resultaat= €36. 674

 

2012= omzet 500. 509

Inkoopwaarde van de omzet 435. 465

Resultaat= €19. 605

 

2013= omzet 473. 055

Inkoopwaarde van de omzet 406. 857

Resultaat= €31. 314

 

Vraagprijs €150. 000,- (honderdvijftigduizend euro)

 

Vraagprijs= 3x brutowinst + voorraad (volgens de verkoper)

 

Graag zie ik jullie meningen en overige vragen.

 

Groet, Seert

 

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Seert,

 

Op basis van deze informatie is er nog niet een zinnig woord te zeggen of de vraagprijs reëel is.

 

Wat krijg jij voor de € 150.000? Voorraad, inventaris, bedrijfspand of moet dat er nog bijgekocht worden.

 

Is de winkel een eenmanszaak of BV?

Heb je ook een uitgebreidere winst- en verliesrekening.

Let er op dat een verkoper de neiging zal hebben alles rooskleuriger voor te stellen dan dat het is.

 

 

Mijn eerste indruk is dat € 150.000 veel te veel is voor de overname, maar dat kan natuurlijk veranderen afhankelijk van de informatie die je krijgt.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Dag Seert,

 

Welkom op HL.

 

Hoewel er meerdere rekensommen zijn om de waarde te bepalen, zeggen deze niet zoveel. Het gaat om de potentie en die is niet in een formule te vangen. Al was het maar omdat je van de toekomst nog geen getallen hebt. Kortom, het is maar wat je er in ziet.

 

Een sommetje van 3x winst + voorraad klinkt heel redelijk, maar je moet wel verder kijken. Is dit inclusief personeel of moet je zelf in de winkel staan? Het is de vraag of je zes dagen per week van vroeg tot laat in de winkel wil staan voor zo'n bescheiden winst.

 

En is er enige groeipotentie? De tabak zal steeds verder afnemen vermoed ik. Naast groeipotentie is er de tegenhanger risico. Wil en kun je het risico dragen om je investering kwijt te raken?

 

Daarnaast spelen er natuurlijk dingen zoals huurcontracten, bestemmingsplannen, enzovoorts. Heb je enige ervaring met ondernemen? Zo nee, dan adviseer ik eerst wat kennis en ervaring op te doen voor je jezelf voor anderhalve ton in de schulden steekt.

 

De 3x winst + voorraad klinkt alsof je het in drie jaar kunt afbetalen, maar als je zelf in de winkel moet gaan staan heb je ook geld nodig om van te leven. Het aflossen van een lening (stel dat je die nodig hebt en stel dat je die krijgt) duurt dan veel langer.

 

Kortom, er komt heel wat meer bij kijken dan je zo schetst in je bericht.

 

EDIT: het blijkt te gaan om 3x bruto winst en niet om 3x netto winst, da's hele andere koek!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard,

 

Het is een V.O.F. en voor dat bedrag krijg je het volgende mee

-vorraad van ongeveer €50.000,-

-huurpand

-inventaris

 

Hiernaast heb ik een meerjarige ( 2011,2012 en 2013) jaarrekening ontvangen van de accountant. Met mijn beperkte kennis van jaarrekeningen kan ik moeilijk een inschatting maken en beoordelen.

 

 

 

Beste Seert,

 

Op basis van deze informatie is er nog niet een zinnig woord te zeggen of de vraagprijs reëel is.

 

Wat krijg jij voor de € 150.000? Voorraad, inventaris, bedrijfspand of moet dat er nog bijgekocht worden.

 

Is de winkel een eenmanszaak of BV?

Heb je ook een uitgebreidere winst- en verliesrekening.

Let er op dat een verkoper de neiging zal hebben alles rooskleuriger voor te stellen dan dat het is.

 

 

Mijn eerste indruk is dat € 150.000 veel te veel is voor de overname, maar dat kan natuurlijk veranderen afhankelijk van de informatie die je krijgt.

 

Link naar reactie
  • 0

Loon en salarissen €33.000 ,-

Personeelskosten €2.100,-

 

Het resultaat na salaris? Dat kan niet kloppen. Als dat getallen zijn van 2013 resteert in combinatie met de getallen uit de openingspost maar 216 euro om voor het hele jaar alle bedrijfskosten te dekken anders dan inkoop en salaris. Reken maar eens na!

 

473.055-406.857-31.314-33.000-2.100=216.

 

Met bovenstaande getallen heb je een verkoopresultaat/bruto winst, maar dat is maar een deel van het verhaal. Wat is het echte bedrijfsresultaat/netto winst, dus de omzet minus ALLE kosten?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Mijn fout, In de resultaten zijn er ook overige bedrijfsopbrengsten van €70.000. Dit is mij ontgaan.

 

 

 

Loon en salarissen €33.000 ,-

Personeelskosten €2.100,-

 

Het resultaat na salaris? Dat kan niet kloppen. Als dat getallen zijn van 2013 resteert in combinatie met de getallen uit de openingspost maar 216 euro om voor het hele jaar alle bedrijfskosten te dekken anders dan inkoop en salaris. Reken maar eens na!

 

473.055-406.857-31.314-33.000-2.100=216.

 

Met bovenstaande getallen heb je een verkoopresultaat, maar dat is maar een deel van het verhaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Seert

 

Heb je enig idee waar die 70.000 overige opbrengsten vandaan komt?

 

Daarnaast: 3 maal de winst + de voorraad is op zichzelf beschouwd geen vreemde prijs. Maar als die winst jouw beloning is om van te leven (dus 30.000 bruto winst) dan is het wel erg mager. Zeker als die 70.000 geen regulier inkomen is dat bij de normale bedrijfsinkomsten hoort. Want zonder die 70.000 draait de tent dus verlies!

 

Als ik van 'iets' een factor 3 zou betalen dan is dat 'iets' wel de winst nádat ik mijzelf voorzien heb van inkomen. Anders geeft het voor mij geen toegevoegde waarde. Ik kan immers ook ergens een baan zoeken voor 30.000 brutoloon zonder dat ik 100.000 (voorraad daargelaten) hoef te betalen om die baan te krijgen ;)

 

Als je serieus overweegt een onderneming te kopen, doe dat dan alsjeblieft niet op basis van forumadvies! We kunnen je een eind op weg helpen maar het kopen van een onderneming doe je waarschijnlijk maar een keer in je leven. Dat kun je dan een keer gruwelijk fout doen of juist een keer heel erg goed. Daar hoort weglopen van aanbiedingen die niet kloppen ook bij.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Volkomen helder en gelijk wat je beschrijft. De €70.000 komt uit;

 

Provisie en bonus Post NL

Provisie lotto, toto en krasloten

Provisie staatsloterij

Puivergoedingen en overige bonussen

Overige provisies

 

Er is een contract met postNL voor een servicepunt. Daarnaast spreekt de rest voor zich. De ondernemer heeft nu een

loon van €30.000,- op jaarbasis en een bruto winst van gemiddeld €33.000,- op jaarbasis.

Wat een aanvulling in diensten kan zijn is, dat in de buurt van 20.000 inwoners geen pasfoto service wordt aangeboden en hierin wel extra omzet gegenereerd kan worden.

 

Ik ben het zeker met je eens dat ik niet op basis van forumadvies een onderneming moet kopen. Wat kun je mij dan aanraden om wel te doen om tot een beter besluit te komen?

 

Thanks en groet

 

 

Dag Seert

 

Heb je enig idee waar die 70.000 overige opbrengsten vandaan komt?

 

Daarnaast: 3 maal de winst + de voorraad is op zichzelf beschouwd geen vreemde prijs. Maar als die winst jouw beloning is om van te leven (dus 30.000 bruto winst) dan is het wel erg mager. Zeker als die 70.000 geen regulier inkomen is dat bij de normale bedrijfsinkomsten hoort. Want zonder die 70.000 draait de tent dus verlies!

 

Als ik van 'iets' een factor 3 zou betalen dan is dat 'iets' wel de winst nádat ik mijzelf voorzien heb van inkomen. Anders geeft het voor mij geen toegevoegde waarde. Ik kan immers ook ergens een baan zoeken voor 30.000 brutoloon zonder dat ik 100.000 (voorraad daargelaten) hoef te betalen om die baan te krijgen ;)

 

Als je serieus overweegt een onderneming te kopen, doe dat dan alsjeblieft niet op basis van forumadvies! We kunnen je een eind op weg helpen maar het kopen van een onderneming doe je waarschijnlijk maar een keer in je leven. Dat kun je dan een keer gruwelijk fout doen of juist een keer heel erg goed. Daar hoort weglopen van aanbiedingen die niet kloppen ook bij.

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ik heb het even nagevraagd en dit blijkt dus inderdaad om het salaris van het personeel te gaan. Wij willen echter zelf in de winkel staan en het personeel niet overnemen.

 

Als eerste duidelijk krijgen of het om 30k loon en 33k winst gaat. Het is een VOF dus de ondernemer zelf geniet geen salaris, maar alleen winst! Waarschijnlijk is die 30k loon het salaris van het personeel. Als dan slechts 33k winst resteert (te verdelen over hoeveel vennoten?) dan is het magertjes.

 

 

Groet

Joost

Link naar reactie
  • 0
Wij willen echter zelf in de winkel staan en het personeel niet overnemen.

 

Die keuze heb je niet! Het personeel geniet ontslagbescherming bij overname. Dit is dus alleen mogelijk bij contracten voor bepaalde tijd, die kunnen op de respectievelijke einddata niet verlengd worden.

 

Als je serieus overweegt een onderneming te kopen, doe dat dan alsjeblieft niet op basis van forumadvies!

 

Ik kan dit alleen maar van harte onderschrijven.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wij willen echter zelf in de winkel staan en het personeel niet overnemen.

 

Die keuze heb je niet! Het personeel geniet ontslagbescherming bij overname.

 

En het gaat nog veel verder dan dat. Personeel treedt van rechtswege in dienst bij de nieuwe werkgever en behoudt daarbij alle opgebouwde rechten, inclusief arbeidsverleden en arbeidsvoorwaarden. Voor het personeel verandert er dus feitelijk niets bij een overgang van onderneming.

 

Edit: Hier kun je redelijk eenvoudig teruglezen wat zo'n overgang van onderneming inhoudt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met het personeelsrecht etc. De eigenaar heeft mij verteld dat het personeel ook zult stoppen met de werkzaamheden indien deze wordt overgenomen en dat alleen een parttimer ( student 18 jaar) eventueel in dienst wilt blijven als dit nodig is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.