• 0

Orderwaarde bij import hoger dan opgegeven door leverancier

Hi,

 

Sinds begin dit jaar ben ik samen met mijn broers een webshop begonnen in houten zonnebrillen en horloges. Het importeren an sich gaat allemaal snel en vlekkeloos, alleen lopen we tegen het volgende administratieve probleem aan:

 

Onze leverancier heeft op het douaneformulier een waarde opgegeven van 580 dollar voor de goederen terwijl dit in werkelijkheid 1952 dollar is. Als gevolg hiervan hebben we alleen over die 580 dollar BTW en invoerrechten betaalt tijdens het invoeren.

 

Hoe moeten we dit oplossen met onze administratie? Ik heb rondgekeken in de topics maar kon het antwoord niet vinden.

 

Groet,

 

Michiel van Looijengoed

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Er van uitgaande dat je de invoeraangifte niet zelf gedaan hebt maar hebt uitbesteed aan een douane-agent of vervoerder kun je deze verzoeken namen jou een bezwaar te maken tegen de aangifte en een verzoek tot bijbetaling te doen.

Link naar reactie
  • 0

BJM heeft gelijk.

 

Het gebeurt regelmatig dat (Chinese) leveranciers, al dan niet op verzoek van de klant, extra lage rekeningen bij zendingen voegen. Indien op verzoek van de koper is dit belastingontduiking. Doet hij het uit eigen beweging dan denkt hij je er een plezier mee te doen omdat je dan minder invoerrechten hoeft te betalen. Voor de BTW is dit voor bedrijven niet zo relevant omdat je die toch volledig kunt verrekenen met de uit je verkopen ontvangen BTW. Het voordeel van een te lage rekening is dus minimaal omdat de invoerrechten, met uitzondering van die voor een paar producten, relatief laag zijn. Het risico weegt niet op tegen het voordeel dat je hebt.

 

Als particulier kun je denken "geluk gehad" omdat je geen controle van je boeken krijgt en wezenlijk meer bespaart dan een bedrijf. Maar het is en blijft belastingontduiking die wel eens boete tot gevolg kan hebben.

 

Daarom mijn advies: Zeg bij je bestelling dat men er een rekening bij doet die gelijk is aan de werkelijke koopprijs. Dit geldt zowel voor bedrijven als ook voor particulieren. Eerlijk duurt het langst en is vaak ook nog voordeliger dan betrapt worden bij bedrog met een te lage rekening.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dit verhaal komt met regelmaat terug op HL. Je ontkomt er niet aan hierover duidelijk instructies aan de chinezen te geven. Daarnaast raak je de controle kwijt als je per post of courier importeert.

Op deze manier ben je overgeleverd aan wat de Chinees aan waarde opgeeft en wat dan tijdens de aangifte 1 op 1 wordt over genomen. Stuur je namelijk hier zelf een douane expediteur aan. Dan weet je zeker dat er op basis van de juiste gegevens de aangifte bij de douane doet.

 

Voor nu kan je het beste via je aangever bezwaar maken tegen de aangifte en op deze manier eea laten corrigeren.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ook het omgekeerde komt regelmatig voor:

TNT (of een andere vervoerder) doet de inklaring en de aangifte op basis van een door hun ingeschatte waarde, die hoger is dan de werkelijke waarde. Ook dan kun je bezwaar maken bij het bedrijf dat de aangifte heeft gedaan. Maar in de praktijk heeft dit weinig effect.

 

Met het afschrift van de bank overschrijving kun je aantonen dat de aangifte fout was. Misschien geeft de vervoerder je na veel heen en weer geschrijf gelijk over het bedrag, maar ze stellen dan "U kunt de BTW bij uw kwartaal aangifte verrekenen".

 

Dat kan inderdaad, maar de provisie die ze voor inklaring in rekening brengen is gebaseerd op het bedrag dat zij met de belastingdienst verrekenden, of dit nou het juiste bedrag is, of niet. Je kunt ook zelf de douane schriftelijk inlichten. Je krijgt dan een ontvangstbevestiging, zodat jij niet van kwade opzet beschuldigd zal worden.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een bestelopdracht, de invoice van de fabriek en de gegevens van jouw betaling voor de goederen. Daar moet dan 3 x hetzelfde bedrag op staan.

 

Chinezen zijn wel eens creatief op het verkeerde moment maar meestal doen ze een lagere waarde op de invoice bij de shipping als de klant hierom vraagt.

 

In de boekhouding klopt jouw afgedragen belasting niet meer met de betalingen en invoice dus ik zou er maar zo snel mogelijk actie op ondernemen. Zwart op wit,

Link naar reactie
  • 0

De Chinese leveranciers zetten vaak een lagere waarde op de invoice omdat zij dan ook minder export belastingen hoeven te betalen. Vaak denken ze dus dat het dan een win win situatie is (voor de koper en verkoper). Vraag bij het importeren altijd om een HS code, want via de HS code weet je dan welk invoertarief gehanteerd wordt. Op basis van die percentage kun je dan ook een goede kostprijsberekening doen. (in dit geval de invoerrechten).

 

Maar ik lees dat het in dit geval ook om horloges gaat. Bij uurwerken (polsuurwerken) geldt een uitzonderingsregel. Afhankelijk van de waarde van het horloge geldt: min. € 0,30 en max € 0,80 per horloges.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm, vreemd verhaal Anniething.

 

Ik heb nooit van een export belasting in China gehoord en hou me toch allang bezig met import uit China. Alleen maar van een "Tax Refund" (teruggave) als ze een exportvergunning hebben.

 

Gebruik nooit een HS code voor invoer. Dat is een international code die niet voor elk product en niet voor elk land bindend zijn. Voor invoer in Europa zijn er eigen codes die af kunnen wijken van de HS-codes. De tarieven voor EU zijn o.a. op te zoeken in het EU-TARIC systeem.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hi,

 

Sinds begin dit jaar ben ik samen met mijn broers een webshop begonnen in houten zonnebrillen en horloges. Het importeren an sich gaat allemaal snel en vlekkeloos, alleen lopen we tegen het volgende administratieve probleem aan:

 

Onze leverancier heeft op het douaneformulier een waarde opgegeven van 580 dollar voor de goederen terwijl dit in werkelijkheid 1952 dollar is. Als gevolg hiervan hebben we alleen over die 580 dollar BTW en invoerrechten betaalt tijdens het invoeren.

 

Hoe moeten we dit oplossen met onze administratie? Ik heb rondgekeken in de topics maar kon het antwoord niet vinden.

 

Groet,

 

Michiel van Looijengoed

Welk 'probleem' moet je oplossen? Het bedrag dat je als btw hebt betaald wordt toch los van je inkoop geboekt. Vanaf dat moment leven die goederen 'ex btw', tot je ze verkoopt en btw berekent over de verkoopprijs.

 

Het is hetzelfde als wanneer er door bijvoorbeeld een afronding een cent te veel of te weinig btw op een factuur staat. Je boekt het btw bedrag zoals op de factuur staat, ongeacht of die berekening klopt.

Link naar reactie
  • 0

In China hebben ze net als veel landen te maken met export belastingen. Zij moeten namelijk doorgeven aan de lokale instanties wat er uitgevoerd wordt uit hun fabriek. Zo wordt er op lokaal niveau bijgehouden wat er uitgaat en met welk waarde. Ook wordt er dan op gelet op zij wel de desbetreffende export licenties hebben, want als ze dat niet hebben, dan neemt de (lucht)vrachtvervoerder het niet eens mee. Als de leverancier in een specifiek Trade zone zitten, dan is dit ook nog een ander verhaal. Maar goed, ik ga hier niet te diep op in, want anders wijken wij hier af van de vraag :-)

 

Met de HS code kun je op de TARIC lijst opzoeken wat de bijbehorend douane invoerecht is. Ik importeer nu meer dan 10 jaar verschillende commerciele handelsgoederen uit het Verre Oosten, dus dit is geen onbekend terrein voor me.

 

Terugkomend op de vraagstelling. We hebben hier denk ik over verschillende dingen:

A) Invoerrechten (hier gaat het dus om de juiste aangifte. Je leverancier moet dus de correcte HS code opgeven op je factuur zodat de declarant kan zien wat het is. Op basis van de orderwaarde en bijbehorend HS code wordt bepaald wat de invoerrecht moet zijn voor de gehele order). De HS code kan nog wel juist aangegeven worden op de invoice, maar als de desbetreffende declarant vindt dat het onder een ander code moet vallen, dan doet hij dat gewoon. Vaak is het zo dat je dan meer invoerrecht moet betalen en als je niet mee eens bent, dan kun je een bezwaarschift indienen (heel veel administratie rompslomp, maar als het om een groot orderbedrag gaat, dan is het wel waard om een bezwaarschift in te dienen!).

B) BTW

Link naar reactie
  • 0

Welk 'probleem' moet je oplossen? Het bedrag dat je als btw hebt betaald wordt toch los van je inkoop geboekt. Vanaf dat moment leven die goederen 'ex btw', tot je ze verkoopt en btw berekent over de verkoopprijs.

 

Het is hetzelfde als wanneer er door bijvoorbeeld een afronding een cent te veel of te weinig btw op een factuur staat. Je boekt het btw bedrag zoals op de factuur staat, ongeacht of die berekening klopt.

Dat is dus niet hetzelfde. Het probleem dat hij heeft is dat hij van de douane een aanslag heeft over een waarde die wezenlijk lager is dan de werkelijke waarde en het bedrag dat hij naar China heeft overgemaakt. Er is dus met een valse factuur ingevoerd en er zijn daardoor invoerrechten ontdoken. Misschien niet moedwillig, maar het is en blijft zijn plicht voor een correcte aangifte te zorgen. Ook al is het saldo van betaalde BTW en terug te vorderen BTW Euro 0,00, dien je een correcte opgave te doen bij import.

 

Omdat er te weinig invoerrechten zijn betaald zal hij bij controle niet alleen een naheffing krijgen maar mogelijk ook nog een boete en een "kruisje achter zijn naam". Met een "kruisje" achter je naam ben je gezegend want de kans op kosten verhogende controles door de douane, bij volgende zendingen, zijn niet gering.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Welk 'probleem' moet je oplossen? Het bedrag dat je als btw hebt betaald wordt toch los van je inkoop geboekt. Vanaf dat moment leven die goederen 'ex btw', tot je ze verkoopt en btw berekent over de verkoopprijs.

 

Het is hetzelfde als wanneer er door bijvoorbeeld een afronding een cent te veel of te weinig btw op een factuur staat. Je boekt het btw bedrag zoals op de factuur staat, ongeacht of die berekening klopt.

Dat is dus niet hetzelfde. Het probleem dat hij heeft is dat hij van de douane een aanslag heeft over een waarde die wezenlijk lager is dan de werkelijke waarde en het bedrag dat hij naar China heeft overgemaakt. Er is dus met een valse factuur ingevoerd en er zijn daardoor invoerrechten ontdoken. Misschien niet moedwillig, maar het is en blijft zijn plicht voor een correcte aangifte te zorgen. Ook al is het saldo van betaalde BTW en terug te vorderen BTW Euro 0,00, dien je een correcte opgave te doen bij import.

 

Omdat er te weinig invoerrechten zijn betaald zal hij bij controle niet alleen een naheffing krijgen maar mogelijk ook nog een boete en een "kruisje achter zijn naam". Met een "kruisje" achter je naam ben je gezegend want de kans op kosten verhogende controles door de douane, bij volgende zendingen, zijn niet gering.

Dat verandert allemaal niets aan het feit dat er bij het inboeken van de huidige situatie geen 'probleem' is. Aan een inkoopfactuur moet je niet rekenen, maar die moet je inboeken zoals je die ontvangt en betaalt.

Link naar reactie
  • 0

De rekening die aan de douane in China wordt voorgelegd hoeft niet persé dezelfde te zijn als die, die uiteindelijk hier bij de douane overlegd wordt. Er vindt geen uitwisseling tussen douane China en douane NL plaats. Dat argument is dus op zijn zachts gezegd niet juist. Ik zal me niet uitlaten over de rest van het eerste gedeelte van je vorige commentaar. In China kent men een TAX REFUND bij export als de exporteur een exportvergunning heeft. Die Tax Refund hangt af van het gefactureerde bedrag. Maar nogmaals: De rekening die de chinese douane te zien krijgt kan een heel andere zijn dan die de douane hier te zien krijgt.

 

.........Je leverancier moet dus de correcte HS code opgeven op je factuur zodat de declarant kan zien wat het is............

Sinds wanneer moet er een HS code of een andere goederencode op een factuur staan? Dat is nog nooit geweest en zal ook niet binnen afzienbre tijd het geval zijn (als dat ooit zou komen).

 

Dat het voor een declarant aangenaam is als hij doelgericht de juiste code kan zoeken aan de hand van een HS-code is gewoon gemakkelijk. Meer niet.

 

Wij vragen de leveranciers altijd de Taric-code, het EORI-Nummer en het BTW-nummer van de ontvanger op de factuur te schrijven. Alleen voor het gemak van de edeclarant. Maar nogmaals: nodig is het beslist niet.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

In China hebben ze net als veel landen te maken met export belastingen. Zij moeten namelijk doorgeven aan de lokale instanties wat er uitgevoerd wordt uit hun fabriek. Zo wordt er op lokaal niveau bijgehouden wat er uitgaat en met welk waarde. Ook wordt er dan op gelet op zij wel de desbetreffende export licenties hebben, want als ze dat niet hebben, dan neemt de (lucht)vrachtvervoerder het niet eens mee. Als de leverancier in een specifiek Trade zone zitten, dan is dit ook nog een ander verhaal. Maar goed, ik ga hier niet te diep op in, want anders wijken wij hier af van de vraag :-)

 

Met de HS code kun je op de TARIC lijst opzoeken wat de bijbehorend douane invoerecht is. Ik importeer nu meer dan 10 jaar verschillende commerciele handelsgoederen uit het Verre Oosten, dus dit is geen onbekend terrein voor me.

 

 

Tja dat klopt dus niet helemaal. importeren is nog iets anders als weten wat er in een chinese fabriek nou precies gebeurd qua boekhouding en al helemaal qua belasting.

 

Ik heb een fabriek in China en er zijn er nog een paar hier op HL die in hetzelfde schuitje zitten.

 

Wat zeker is is dat een chinese fabriek zonder export vergunning dus zelf niet mag gaan exporteren. Wat ook zeker is, is dat een fabriek die dat wel heeft wel 1000x nadenkt alvorens hij gaat exporteren met waardes op de papieren die niet matchen met de betalingen van de klant. Dat heeft de belastingdienst in China ongeveer in 1 miliseconde gezien. Hiernaast heeft een fabriek altijd een groot belang om de waarde juist hoog te stellen want dan weet hij zeker dat hij maximale teruggaaf krijgt bij exporteren. En het is juist die refund waarom de belasting/douane in China zo super streng is dat alles moet kloppen bij een fabriek met export vergunning.

 

Dit soort mismatchen in papierwerk komen nagenoeg enkel voor bij fabrieken die via een 3e parij exporteren, meestal is dat een logistieke agent.

 

Er zijn hier wel wat mensen die het naadje van de kous willen weten, dus als ik iets al jaren fout doe hoor ik dat weer graag, ben altijd bereid om te leren.

Link naar reactie
  • 0

De rekening die aan de douane in China wordt voorgelegd hoeft niet persé dezelfde te zijn als die, die uiteindelijk hier bij de douane overlegd wordt. Er vindt geen uitwisseling tussen douane China en douane NL plaats. Dat argument is dus op zijn zachts gezegd niet juist. Ik zal me niet uitlaten over de rest van het eerste gedeelte van je vorige commentaar. In China kent men een TAX REFUND bij export als de exporteur een exportvergunning heeft. Die Tax Refund hangt af van het gefactureerde bedrag. Maar nogmaals: De rekening die de chinese douane te zien krijgt kan een heel andere zijn dan die de douane hier te zien krijgt.

 

 

Ik zou het niet proberen met DHL of TNT want dan komt de invoice die je in china bij de zending aanleverd wel degelijk in NL terecht....

Link naar reactie
  • 0

Paul, je doet het perfect!

 

Mbt DHL en TNT heb je 100% gelijk. Daar hebben ze de factuur nodig als ze het pakket bij je ophalen omdat het dan ook bij de douane voorgelgd moet worden. Het wodt dan bij de zending gevoegd.

 

En is hetzelfde niet het geval met FLC? Bij invoer moet je ook de factuur overleggen waarvoor invoerbelasting en BTW geheft zal worden. Zit er bij de verschepings documenten ook niet een totale waarde die opgegeven is? ik dacht het wel. Die moet ook matchen in de boekhouding met de betaling voor de goederen aan de leverancier. Dus ik zie, tenzij het om samples gaat van lage waarde, niet in hoe je onderuit komt aan correcte aangifte zonder hier op enig moment mee tegen de lamp te lopen. indien daar iets niet klopt.

Link naar reactie
  • 0

Paul:

 

Natuurlijk moet die matchen met je betaling. Anders krijg je problemen bij een controle. Aangezien er geen afstemming plaats vindt met de chinese douane en de declaratie hier electronisch gebeurt, kan de declarant in feite alles opgeven wat een beetje redelijk lijkt. Dat het natuurlijk dom is dat te doen is een andere zaak. Maar theoretisch kan het wel.

 

Hoe wil je anders ook het probleem oplossen van doorverkoop van een container tijdens het transport? Stel ik koop een container met goederen voor 10.000,- Euro en verkoop die voor 20.000,- Euro door terwijl hij nog zwemt en niet ingevoerd is. Ik wil die ook niet invoeren omdat ik dan ook de productaansprakelijkheid aan mijn broek heb. Dus laat ik hem invoeren door de nieuwe eigenaar. Bij invoer door de nieuwe eigenaar zal die over het koopbedrag dat ik hem berekend heb de invoerrechten en de Invoeromzetbelasting moeten betalen.

 

Bovendien wil ik ook niet dat de nieuwe eigenaar weet bij wie ik die container gekocht heb om zo niet mijn volgende transacties te verzieken doordat hij dan direct naar de leverancier stapt en mij erbuiten houdt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wat in deze discussie enorm belangrijk is om geen appels met peren te gaan vergelijken.

 

 

Het import proces van post en koerierszending loopt via een andere manier dan "normale" lucht en zeevracht zending

 

Post en koeriers bedrijven hebben vanwege de aard van hun onderneming een aantal vrijstelling vereenvoudigde regelingen. Hierdoor mogen zij op eigen kracht inklaren op basis van de details die de afzender stuurt.

 

Bij normale zee en luchtvracht zendingen zal een douane expediteur nimmer uitgaan van de gegevens die vanuit het land verzending komen maar altijd werken op basis die hij krijgt van zijn klant / opdracht gever. Dit is bijna in alle gevallen de ontvanger van de goederen.

 

Doordat je bij post en koeriers zending niet de douane declarant aanstuurt en er nogal regelmatige zaken door de afzender verzonnen worden gaan daar nog wel eens de nodige zaken mis en ontstaan er vragen die het post/koeriers bedrijf niet zomaar kan beantwoorden. Dit mede door de geringe vergoeding en de relatief lage waarde die de goederen hebben.

 

Daarnaast lees ik een verhaal over HS codes die op de factuur moeten worden gezet door de leverancier. Los dat ik het heel knap vind als de Chinees het EU douane wetboek kent is er maar 1 manier om zekerheid te krijgen. De enige zekerheid die je met de goederencode hebt is in het geval je een BTI(bindende tariefs inlichting) hebt van de douane. Wel kan er bij

 

Als je verstand hebt van douane wetgeving kan je zeker zelf de nodige codes bepalen. Maar schakel bij twijfel een expert in. Ga niet lopen doe het zelve. De kans op een uitgebreide douane controle lijkt niet al te groot maar als je hem hebt dan gaat de douane zeker een periode terug. En mochten er dan zaken mbt tot verkeerde codes aan het licht komen dan loop je zeker het risico dat ze een periode van 5 jaar gaan naheffen met ook nog eens de kans op fikse boetes indien je niet correct hebt gehandeld of zaken verwijtbaar zijn.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Als er geen sprake is van invoerrechten en de Chinees stuurt de lage rekening met de zending niet op verzoek maar voor onduidelijke redenen, om jou te helpen (waarmee?snelheid?) of voor hemzelf. waarom zou je dan bij de transporteur of koerier om een aanslag moeten vragen? Die zit daar niet op te wachten lijkt me. Die moet namelijk uitgaan van de documenten die bij de zending zitten. Zeker als de Chinees zelf het transport heeft geregeld. Als iemand (soms dus niet eens een klant van de koerier) later komt met andere documenten (betaalbewijs), wie zegt dan dat dat weer klopt? Het kost een hoop extra werk en waarvoor?

Niet om de administratie op orde te krijgen want die klopt al niet en gaat na een eventuele aanslag ook niet kloppen. Er is bij bedrijfsmatige inkoop, uitgaand van een BTW plichtige ontvanger, ook feitelijk geen sprake van belasting ontduiking of vermijding.

 

Het is natuurlijk netter en duidelijker om het helemaal volgens de regels te doen. Maar als er niemand benadeeld wordt en de fout wordt niet door jou gemaakt waarom zou je hem dan met tijdrovende en dus dure kunstgrepen willen herstellen? Wat zou bijv de belastingdienst doen als die de zaak toevallig zien? Een naheffing is niet aan de orde of wel en dan wordt hij weer verrekend met de voorbelasting en een boete zonder naheffing heb ik nog nooit van gehoord.

Link naar reactie
  • 0

Bij de douane kan dat. Boete zonder naheffing. Geen enkel probleem.

 

Daarnaast zijn zendingen zonder invoerrechten met een te lage waarde inderdaad een niet al te groot probleem. Financieel doe je de overheid immers niks te kort. Goed is het niet..... "maar het kan er mee door"

 

Problemen ontstaan echter vaak als er zulke lage waardes worden opgegeven dat men onder minimum bedragen blijft.... Of dat de zendingen particulier worden ingekocht. Dan gaan er op eens andere zaken meespelen

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Problemen ontstaan echter vaak als er zulke lage waardes worden opgegeven dat men onder minimum bedragen blijft.... Of dat de zendingen particulier worden ingekocht. Dan gaan er op eens andere zaken meespelen

Of als de douane declarant een foutje maakt zoals bij een van mijn klanten. Op de factuur die wij van de leverancier hadden gehad, gecontroleerd en doorgegeven hebben aan de declarant, stond een regel met het juiste bedrag van de rekening. Daaronder een regel met: "Aanbetaling" en daaronder weer een regel met "Te betalen"". Je raadt het al. In de douane aangifte die ik later ter controle kreeg was als waarde van de goederen bij invoer het "Te batelen" bedrag aangegeven en niet de werkelijke koopprijs. Dan kun je op 2 manieren reageren: Je verheugen over het feit dat je onverwacht geld verdiend hebt en dat is dan heel verleidelijk- Je kunt ook een aangepaste/aanvullende aangifte laten doen. Wij hebben voor het laatste gekozen om geen gedonder te krijgen. En dat was maar goed ook want een half jaar later was er inderdaad een controle waarbij er vragen kwamen omdat de bedragen niet klopten en die gecorrigeerde aangifte niet bij het totale setje met documenten zat.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is het belangrijk dat de declarant in staat is handels facturen goed te interpreteren. Dit is een kwestie van kwaliteit. Daarnaast is het bij twijfel of onduidelijkheid aan te raden om goede instructies te sturen aan de declarant. Aan het einde van de dag heb je namelijk bij fouten ook je zelf ermee!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

We zijn alweer een tijdje verder en het is tijd voor een status update....

 

Na telefonisch contact te hebben gehad met een medewerker van FedEx welke ik de situatie heb voorgelegd zou ik een mail ontvangen met daarin de details over het hoe en wat.

Deze kreeg ik inderdaad een half uurtje later toegezonden...... (Dit was op 1 Juli)

 

"Zoals vandaag telefonisch besproken zullen wij een verzoek om herziening gaan indienen bij de NL douane.

Dit zal enige tijd gaan duren en om deze reden verzoeken wij u dan ook vriendelijk om het antwoord van de NL Belastingdienst af te wachten.

Zodra het verzoek gehonoreerd is zult u van FedEx een UTB ( Uitnodiging to Betaling ) ontvangen waarop de te weinig geheven rechten bij invoer

zullen worden nabelast. Deze UTB dient u dan te betalen en in uw administratie te bewaren als bewijs dat u alsnog de juiste rechten heeft voldaan."

 

Vandaag (05 September) maar een mail gestuurd met daarin de vraag wat ze precies verstaan onder "enige tijd" .......

 

Het verschil tussen FedEx en DHL vind ik wel groot. Eenzelfde probleem hebben we gehad met een import via DHL. Ook hier gaf de verzender een te lage waarde op. (Tegenwoordig instrueren we de leverancier heel duidelijk dat ze de volledige invoice bedragen bij op de zending moeten noteren en sindsdien hebben we geen problemen meer gehad....) Alleen DHL stuurt een document waarin ze melden geen bezwaar te hebben dat wij bezwaar maken..... En verder mag je het zelf uitzoeken met de belastingdienst.

 

Al met al is het dus nog steeds niet geregeld..... Maar we hebben nog hoop dat het goed komt. Aan onze intenties zal het in ieder geval niet liggen. Het was in ieder geval een belangrijk leermoment :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je update. Jammer, dat ik je geen reus hiervoor kan geven.

 

Als je voorlopig maar de correspondentie, over het feit dat je om een correctie hebt gevraagd, goed bewaart, zal het met een boete van de douane of belastingdienst wel loslopen lijkt me. Nabetalen moet je toch maar, zolang je van Fedex niet weet hoeveel, kun je dat niet. Je hebt in ieder geval je goede wil getoond om aan je verplichtingen te voldoen. Meer kan men niet van je verwachten.

 

Verstandig om bij iedere bestelling de instructie te geven dat het volledige factuurbedrag aangegeven moet worden. Je voorkomt dan de heisa die je nu hebt gehad. Het geld dat je eventueel "verdiend" had weegt niet op tegen de risico's en het werk dat je met een verkeerde aangifte hebt.

 

Succes verder met je webshop

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.