We produceren en verkopen sinds een jaar versproducten. Om strategische redenen (en natuurlijk de kosten) hebben we gekozen voor de markt als verkoopkanaal. Dat gaat prima. Nu wil een speciaalwinkel in een van de steden waar wij al een dag per week op de markt staan, onze producten ook verkopen. Er zit een technisch probleem in de weg: hij zal ons dagversproduct moeten invriezen om het andere dagen van de week ook te kunnen verkopen. Maar daar komen we wel uit.
Belangrijker vind ik de vraag of het slim is in dezelfde middelgrote stad (150 à 175.000 inwoners met regiofunctie) een tweede verkooppunt te beginnen. Ons voordeel is dat we een zekere afzet genereren (dagvers betekent immers ook zo'n 10 a 20% derving) en dat we via zijn speciaalzaak (met een goede reputatie) onze naamsbekendheid kunnen vergroten. Een nadeel is natuurlijk als onze klanten het prettiger gaan vinden om van zijn ruimere openingsuren (en aanvullende assortiment) gebruik te maken en en liever bij hem shoppen dan die ene dag naar ons op de markt komen. Ik zie hem bijvoorbeeld ons product diepvries online verkopen: iets wat wij voorlopig niet willen en kunnen. Maar wat maakt dat mij eigenlijk uit: want ook dan verkoop ik meer product zonder extra kosten of risico op derving.
Het ligt natuurlijk voor de hand de winkelier als exclusieve distributeur aan te stellen en ons eigen verkooppunt naar een nieuwe stad te verplaatsen. Dat is logistiek echter nog niet te behappen. We zitten nog in de opstartfase van het bedrijf en kunnen nog niet investeren in transport of personeel.
Het gaat mij nu meer om de strategische commerciële keuze. Wie heeft ervaring of een briljante oplossing? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans Smit / Bizzionair
Hans Smit / Bizzionair
We produceren en verkopen sinds een jaar versproducten. Om strategische redenen (en natuurlijk de kosten) hebben we gekozen voor de markt als verkoopkanaal. Dat gaat prima. Nu wil een speciaalwinkel in een van de steden waar wij al een dag per week op de markt staan, onze producten ook verkopen. Er zit een technisch probleem in de weg: hij zal ons dagversproduct moeten invriezen om het andere dagen van de week ook te kunnen verkopen. Maar daar komen we wel uit.
Belangrijker vind ik de vraag of het slim is in dezelfde middelgrote stad (150 à 175.000 inwoners met regiofunctie) een tweede verkooppunt te beginnen. Ons voordeel is dat we een zekere afzet genereren (dagvers betekent immers ook zo'n 10 a 20% derving) en dat we via zijn speciaalzaak (met een goede reputatie) onze naamsbekendheid kunnen vergroten. Een nadeel is natuurlijk als onze klanten het prettiger gaan vinden om van zijn ruimere openingsuren (en aanvullende assortiment) gebruik te maken en en liever bij hem shoppen dan die ene dag naar ons op de markt komen. Ik zie hem bijvoorbeeld ons product diepvries online verkopen: iets wat wij voorlopig niet willen en kunnen. Maar wat maakt dat mij eigenlijk uit: want ook dan verkoop ik meer product zonder extra kosten of risico op derving.
Het ligt natuurlijk voor de hand de winkelier als exclusieve distributeur aan te stellen en ons eigen verkooppunt naar een nieuwe stad te verplaatsen. Dat is logistiek echter nog niet te behappen. We zitten nog in de opstartfase van het bedrijf en kunnen nog niet investeren in transport of personeel.
Het gaat mij nu meer om de strategische commerciële keuze. Wie heeft ervaring of een briljante oplossing? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
www.bizzionair.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46405-moet-ik-mijn-unieke-positie-delen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag