• 0

Omzetprognose voor gezond to-go

Hi allen,

 

Ik heb mij zojuist hier aangemeld als lid. Ik lees al een tijdje mee en vind dit een geweldig forum.

Zelf ben ik bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor een to-go concept gericht op gezonde maaltijden/salades/sappen e.d.Waar ik nu behoorlijk tegen aanloop is het vaststellen van de omzetprognose.

 

Ik heb een aardig beeld van hoe ik dingen ga uitvoeren, welke kosten daarmee gemoeid zijn en dergelijke. Nu ben ik aan het rondkijken naar een pandje en kom ik uit op een break even omzet van een kleine 700 euro p/dag. Ik weet niet zo goed of dit reeël is en hoe ik dat kan staven. Heeft iemand hier ervaringen en/of inzichten mee/voor?

 

Dank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beetje flauw om die zin er uit te vissen

Het was maar half flauw bedoeld ;)

Je stelde namelijk dat het niet zo moeilijk is 700 euro omzet op een dag te draaien, en verwees naar een Subway... Als franchiser een omzet van 700 draaien met een gevestigde naam achter je en een wereldwijde omzet van 7mld...laten we zeggen dat ik het niet een hele sterke vergelijking vond. Daarbij komt nog eens dat die 400.000 omzet in een advertentie voorgeschoteld werd door Subway om franchisers warm te maken...en sommige namen het inderdaad voor waar aan en gingen de boot in.

Maar we zijn het er denk ik over eens dat het maar tot op zekere hoogte zin heeft om te kijken naar andermans cijfers, iedere maand 18.200 euro naar binnen harken met salades wordt hoe dan ook behoorlijk bikke(le)n...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Maar we zijn het er denk ik over eens dat het maar tot op zekere hoogte zin heeft om te kijken naar andermans cijfers, iedere maand 18.200 euro naar binnen harken met salades wordt hoe dan ook behoorlijk bikke(le)n...

 

De shops die ik gezien heb in New York (enkele jaren geleden) en Londen (vorig jaar) waren zeer druk bezocht gedurende vrijwel de hele dag. Er is niet alleen een ruime sortering salade aanwezig maar ook een keur van andere (gezonde) producten, ijs (frozen yogurt), powerfoods, drankjes en snacks. Kijk bijv hier. Als je dat vergelijkt met een cafetaria of "Turk" (erg populair hier in de buurt) waar de omzet in een paar uur moet worden gehaald verwacht ik juist dat het relatief gemakkelijk is om je benodigde omzet te halen. Nogmaals, heel veel of vrijwel alles zal afhangen van de locatie en het "achterland". Daar moet je dan uiteraard je assortiment en je marketing op aanpassen. Leuk voorbeeld hier dé plaats om leuke singles te ontmoeten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wouter,

 

Ik ben vorig jaar bezig geweest met een lunchroom opzetten in Utrecht. Daarvoor heb ik wel e.e.a. aan voor jou bruikbaar cijfermateriaal verzameld. Stuur me even een mailtje, dan zal ik je wat doorsturen.

 

Groet, Bas

 

Fijn Bas, ik heb je gemaild!

 

 

Maar we zijn het er denk ik over eens dat het maar tot op zekere hoogte zin heeft om te kijken naar andermans cijfers, iedere maand 18.200 euro naar binnen harken met salades wordt hoe dan ook behoorlijk bikke(le)n...

 

De shops die ik gezien heb in New York (enkele jaren geleden) en Londen (vorig jaar) waren zeer druk bezocht gedurende vrijwel de hele dag. Er is niet alleen een ruime sortering salade aanwezig maar ook een keur van andere (gezonde) producten, ijs (frozen yogurt), powerfoods, drankjes en snacks. Kijk bijv hier. Als je dat vergelijkt met een cafetaria of "Turk" (erg populair hier in de buurt) waar de omzet in een paar uur moet worden gehaald verwacht ik juist dat het relatief gemakkelijk is om je benodigde omzet te halen. Nogmaals, heel veel of vrijwel alles zal afhangen van de locatie en het "achterland". Daar moet je dan uiteraard je assortiment en je marketing op aanpassen. Leuk voorbeeld hier dé plaats om leuke singles te ontmoeten.

 

 

Dit zijn het type winkels dat ik ook gebruik als referentie. Ik ben in Londen geweest en heb daar -inderdaad op de drukke straten- werkelijk talloze van dit soort zaken gezien. De wat grotere (meer dan 100 m2) werden door minimaal 800 mensen per dag aangedaan heb ik meernaals gehoord, de kleintjes (kiosk formaatje) tussen de 300 en 400. Dit heb ik uit gesprekken met de winkelmanagers daar

 

Nu ben ik nogal terughoudend om die cijfers op mijn winkel te plakken. Ik ben nieuw en heb dus tijd nodig om een naam en vertrouwen op te bouwen. Maar ik vraag me wel af hoe je bepaalde cijfers kunt vertalen naar indicaties. Als ik passanten turf in de betreffende straat, kan ik dan een aanname doen over potentiële klanten? Als ik vergelijkbare zaken in NL neem en turf wat hen conversieratio is (dus welk aantal van de passanten naar binnen gaat), is dat dan een goed middel? Als ik straks in mijn marktonderzoek een respons krijg van -ik noem maar een getal- 30% die mijn winkel potentieel zou bezoeken, kan ik daar dan (gecombineerd met de CBS cijfers) een uitspraak over doen?

 

Ik wil graag een goed gefundeerd business plan maken om de slagingskans van mijn zaak te vergroten maar merk dat ik hier te weinig kaas van heb gegeten. Even los daarvan, de gerechten zelf (ook meeneem maaltijden), inrichting en service worden erg goed

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad zeer aan te bevelen om energie en tijd te steken in een businessplan, het helpt je de juiste vragen op de juiste manier te behandelen en de haalbaarheid van jouw propositie te toetsen. Als je een plan in een gevorderd concept hebt, kun je dat gerust hier delen en kunnen we je wellicht verder helpen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben je al dichtbij of op een punt waarbij meer informatie niet perse meer inzicht betekent. The proof of the (healthy) pudding is in the eating.

Dus alles optimaliseren, starten en vooral flexibel blijven. Just salad uit mijn vorige posts is vrij snel "more than just salad" geworden.

 

In dit kader kan ik de

van harte aanbevelen. Aan de rechterzijde van het model worden klant en waar de specifieke klant (of groep) behoefte aan heeft (value proposition) gekoppeld.
wordt zelfs letterlijk het verkopen van salade genoemd. Als je een nieuwe markt aanboort zal die zich moeten ontwikkelen en jij gaat mee met de stroom maar wel een beetje naar links en dan weer naar rechts. Ik zou dus ook niet zo maar een winkel uit NY of Londen kopiëren maar als vertrekpunt is er natuurlijk niets mis mee. Succes!
Link naar reactie
  • 0

 

Eens met Hans. Je haalt een voor Nederland tamelijk nieuw idee naar Utrecht, maar dat is wel een prima stad voor zoiets. Kun je nog soebatten of je in een aanloopstraat naar het Centrum moet zitten, vlakbij of in Hoog Catharijne, in een studentenbuurt of bij kantoren. De meest logische keuze lijkt een lokatie waar je het concept kan testen en fine-tunen, zonder al te hoge kosten. Dan zou een tijdelijke lokatie zelfs de voorkeur hebben. Kun je je interieur mobiel laten maken?

 

Het idee heeft een hoog opschaal-karakter. Als je groei in de vorm van franchise voorziet, kun je een heel andere financiering voor ogen hebben. En tevens aangepast ideeën over break-even van je eerste vestiging. De rechtvaardiging daarvoor is uit het buitenland te halen.

 

Hoe staat het eigenlijk in België en Duitsland?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Google eens op 'saladebar' en je vindt tal van Nederlandse initiatieven. Als je al cijfers of formules wilt vergelijken, dan zou ik me toch (ook) lokaler oriënteren. Zie je jouw onderneming eigenlijk ook als 'formule' of als 'zelfstandige zaak', of is aanhaken bij een bestaande een optie?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad zeer aan te bevelen om energie en tijd te steken in een businessplan, het helpt je de juiste vragen op de juiste manier te behandelen en de haalbaarheid van jouw propositie te toetsen. Als je een plan in een gevorderd concept hebt, kun je dat gerust hier delen en kunnen we je wellicht verder helpen.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

 

Goed idee! Denk dat ikover een week wel aardig op dat punt ben, dan deel ik het graag.

 

 

 

Eens met Hans. Je haalt een voor Nederland tamelijk nieuw idee naar Utrecht, maar dat is wel een prima stad voor zoiets. Kun je nog soebatten of je in een aanloopstraat naar het Centrum moet zitten, vlakbij of in Hoog Catharijne, in een studentenbuurt of bij kantoren. De meest logische keuze lijkt een lokatie waar je het concept kan testen en fine-tunen, zonder al te hoge kosten. Dan zou een tijdelijke lokatie zelfs de voorkeur hebben. Kun je je interieur mobiel laten maken?

 

Het idee heeft een hoog opschaal-karakter. Als je groei in de vorm van franchise voorziet, kun je een heel andere financiering voor ogen hebben. En tevens aangepast ideeën over break-even van je eerste vestiging. De rechtvaardiging daarvoor is uit het buitenland te halen.

 

Hoe staat het eigenlijk in België en Duitsland?

 

Je snijdt hier een aantal kernpunten van m'n idee aan. Omdat het zo nieuw is heb ik het idee opgevat om een pop upstore ervan te maken die ik bij bewezen succes permanent kan vestigen. De schaalbaarheid is een ambitie (en uitgangspunt), maar laat ik maar eens beginnen met één winkel tot een succes te maken :)

Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met je opmerking over de break-even van de eerste winkel die verandert als ik op een later moment ga franschisen?

 

In belgië zitten wel een aantal van dit soort zaken waarvan Exki (ook een vestiging in den haag) de bekendste is. In duitsland ook, mooie formules als dean&david en veel zelfstandige winkels

Link naar reactie
  • 0

Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met je opmerking over de break-even van de eerste winkel die verandert als ik op een later moment ga franschisen?

Ondernemingen als Zalando en Amazon.com mogen heel lang verliesgevend zijn, omdat ze gericht zijn op groei en goed weten wat ze moeten doen om plots de kosten te verlagen en alsnog winst te maken. Groei (en ervaring opdoen) is echter belangrijker dan snelle winst. Je kan dus zeggen dat een testwinkel voor een mogelijke franchise-formule niet perse winstgevend hoeft te zijn, als je maar snel inziet hoe die winstgevend te maken is.

 

Heb je wel een suikeroom nodig. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Zie ook Koof (terwijl ik probeer uit te vogelen waarom die video niet pakt).

 

Dank! Koof (en de video die je plaatst) ken ik, en is de enige wezenlijke concurrent in Utrecht.

Overigens zitten er m.i.een aantal verschillen tussen de formules, zoals assortiment, uitstraling en presentatie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn het type winkels dat ik ook gebruik als referentie. Ik ben in Londen geweest en heb daar -inderdaad op de drukke straten- werkelijk talloze van dit soort zaken gezien. De wat grotere (meer dan 100 m2) werden door minimaal 800 mensen per dag aangedaan heb ik meernaals gehoord, de kleintjes (kiosk formaatje) tussen de 300 en 400. Dit heb ik uit gesprekken met de winkelmanagers daar

precies daar zit je probleem, Utrecht is geen Londen...

gezond to go staat hier echt nog in de kinderschoenen, ook wij zijn dit net aan het ontdekken en je zal echt een aanloopJAAR nodig gaan hebben... reken daarin op verlies.

 

ook als pop-up lijkt me dit lastig i.v.m. aanschaf apparatuur en keukenopstartkosten maar dat is niet mijn vakgebied (gezondheid).

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.