Enkele weken geleden kocht ik het boekje over framing: “Denk niet aan een roze olifant”. Leuk leesvoer en erg toegankelijk geschreven. Bij het lezen vielen voor mij wat zaken op zijn plaats. Bijvoorbeeld mijn zogenaamde pay off. Die bedacht mijn zoon in de opstart fase. “Kemdirect, werkt perfect”. Ik vond dat destijds erg goed omdat in mijn tak van sport sterk gekleurde en geurende producten als werkzaam werden/worden gepercipieerd. Kemdirect toiletkorrels (gaan we binnenkort mee stoppen dus geen reclame), waren niet geparfumeerd en ongekleurd. Bij framen probeer je met woorden een bepaald beeld op te roepen. Liefst een beeld dat gemakkelijk verteerd wordt door ons brein. In het boekje lees je dat een rijm erg sterk is bij framen. Maar sterk hoeft niet te betekenen dat het niet beter kan.
De kernwaarde van het Kemdirect merk is dat de producten niet geparfumeerd, zonder kleurstoffen en zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. Ook leg ik graag uitgebreid uit op mijn website en blog hoe de producten werken en welke grondstoffen zijn gebruikt. Op weg naar een klant bedacht ik dat de ultieme pay off daarom “heldere producten zonder luchtje” was. Iedereen, ten minste dat denk ik, leest en herkent hier de dubbele betekenissen en het “beeld” is licht verteerbaar.
Het gaat er dus niet om wat je zegt, het gaat er om wat anderen horen. Als een makelaar het over een huis heeft met authentieke elementen hoort de ervaren huizenkoper “de keuken en badkamer waren 10 jaar geleden al aan vervanging toe”. De slimme makelaar verzint dus wat beters.
Het goede frame van gisteren hoeft niet te matchen met het juiste frame van vandaag. Denk aan het Philips frame, “Sense & Simplicity” niet erg sterk vond ik altijd maar paste wel bij het tijdsbeeld waar elektronica ook zonder dikke gebruiksaanwijzing bediend moest kunnen worden. Het nieuwe frame “innovation & You” biedt meer tegenwicht aan het stoffige, oubollige imago van het Philips merk. Sterk is ook het oude logo dat de Pay off veel contrastrijker maakt.
Het kan dus geen kwaad om zelf eens te kijken of dat gene wat je zegt ook is wat je klanten willen horen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans v N
Hans v N
Enkele weken geleden kocht ik het boekje over framing: “Denk niet aan een roze olifant”. Leuk leesvoer en erg toegankelijk geschreven. Bij het lezen vielen voor mij wat zaken op zijn plaats. Bijvoorbeeld mijn zogenaamde pay off. Die bedacht mijn zoon in de opstart fase. “Kemdirect, werkt perfect”. Ik vond dat destijds erg goed omdat in mijn tak van sport sterk gekleurde en geurende producten als werkzaam werden/worden gepercipieerd. Kemdirect toiletkorrels (gaan we binnenkort mee stoppen dus geen reclame), waren niet geparfumeerd en ongekleurd. Bij framen probeer je met woorden een bepaald beeld op te roepen. Liefst een beeld dat gemakkelijk verteerd wordt door ons brein. In het boekje lees je dat een rijm erg sterk is bij framen. Maar sterk hoeft niet te betekenen dat het niet beter kan.
De kernwaarde van het Kemdirect merk is dat de producten niet geparfumeerd, zonder kleurstoffen en zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. Ook leg ik graag uitgebreid uit op mijn website en blog hoe de producten werken en welke grondstoffen zijn gebruikt. Op weg naar een klant bedacht ik dat de ultieme pay off daarom “heldere producten zonder luchtje” was. Iedereen, ten minste dat denk ik, leest en herkent hier de dubbele betekenissen en het “beeld” is licht verteerbaar.
Het gaat er dus niet om wat je zegt, het gaat er om wat anderen horen. Als een makelaar het over een huis heeft met authentieke elementen hoort de ervaren huizenkoper “de keuken en badkamer waren 10 jaar geleden al aan vervanging toe”. De slimme makelaar verzint dus wat beters.
Het goede frame van gisteren hoeft niet te matchen met het juiste frame van vandaag. Denk aan het Philips frame, “Sense & Simplicity” niet erg sterk vond ik altijd maar paste wel bij het tijdsbeeld waar elektronica ook zonder dikke gebruiksaanwijzing bediend moest kunnen worden. Het nieuwe frame “innovation & You” biedt meer tegenwicht aan het stoffige, oubollige imago van het Philips merk. Sterk is ook het oude logo dat de Pay off veel contrastrijker maakt.
Het kan dus geen kwaad om zelf eens te kijken of dat gene wat je zegt ook is wat je klanten willen horen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46609-framing-het-in-een-kader-zetten-van-jezelf-je-bedrijf-of-je-merk/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag