• 0

Werkelijke bijtelling gebruikte importauto

Hallo allemaal,

 

Ik zit al een tijdje met een vraag te worsten m.b.t. werkelijke bijtelling. Ik wil, ter vervanging van mijn privé auto, nu graag het grotere broertje van mijn huidige auto kopen (van Audi TTS naar Audi R8).

 

Nu was het plan om er één uit Duitsland te halen en deze gewoon privé aan te schaffen. De kosten voor aanschaf liggen in Duitsland rond de 50.000 - 55.000 euro en dan komt er nog een kleine 7.000 euro aan BPM en BTW bij. (Bouwjaar 11/2007).

 

De nieuwprijs van deze auto is een kleine €200.000 euro (afgerond voor het gemak). Het is uiteraard een 25% bijtelling auto en de bijtelling zou dus €50.000 euro per jaar worden. Dat bedrag is natuurlijk totaal niet in verhouding met het privé rijden van de auto.

 

Nu hoorde ik van mijn buurman die in het wagenpark beheer zit dat je bijtelling over werkelijke kosten mag rekenen (bedrijf is een VOF).

 

Omdat de auto uit Duitsland komt verwacht ik er de komende 1,5 - 2 jaar dat ik er in wil rijden weinig af te schrijven. Ik verwacht een €5000,- al maximale afschrijving over 2 jaar.

 

Aan verzekering ben ik ongeveer €2100 per jaar kwijt

Aan onderhoud verwacht ik een €3500 per jaar kwijt te zijn

Brandstof ongeveer €3500 per jaar (ik rij niet heel veel)

 

Dan kom ik uit op een bedrag van €11.600 euro aan werkelijke kosten per jaar. Dat is natuurlijk een koopje aangezien ik de auto van de winst kan halen, alle kosten dan bruto zijn en ik BTW kan terugkrijgen bij een BTW auto.

 

Hoe werkt deze bijtellingscalculatie dan precies

 

Wat moet ik dan precies bij mijn inkomen tellen:

- 25% van €11.600 = €2900

- of de volle €11.600

 

Ik las dat ik nog 1,5% aan btw moet bijtellen voor privé gebruik over de nieuwwaarde? Dus dat is dan nog een €3000,- per jaar. Of gaat dat over de aanschafwaarde van de auto?

 

Dus zeg een €62.000 na import, dan kom ik op €930,- per jaar.

 

En hoe gaat dit als ik de overstap wil maken naar een B.V.? Kan ik dan nog van deze regeling gebruik maken, of moet ik de auto dan priv;e overnemen omdat je de volle 25% bijtelling over de nieuwwaarde gaat betalen.

 

Alvast bedankt!

 

Aanbevolen berichten

  • 0
Nu hoorde ik van mijn buurman die in het wagenpark beheer zit dat je bijtelling over werkelijke kosten mag rekenen (bedrijf is een VOF).

Niet helemaal, de bijtelling is gewoon 25% over de cataloguswaarde, maar voor een IB ondernemer nooit meer dan de werkelijke kosten van de auto.

Zie deze info van de Belastingdienst en dan specifiek het gearceerde gedeelte:

Let op!

De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) van de winst aftrekt.

Wat moet ik dan precies bij mijn inkomen tellen:

- 25% van €11.600 = €2900

- of de volle €11.600

Dat laatste dus + de afscbrijvingskosten (die ben je in je kostenberekening vergeten)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Beste Norbert,

 

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Het bedrag aan autokosten, is dat incl. of excl. de aanschaf van de auto. Ik neem aan dat deze gewoon op de balans blijft staan en een waarde vertegenwoordigd?

 

In de €11.600 zit wel de afschrijving

 

2100 + 3500 + 3500 = €9100. Ik heb dus €2500,- afschrijving per jaar meegenomen.

 

Dus als ik met deze cijfers zou werken (schattingen) komt het er op neer dat:

- Ik de BTW van de auto kan aftrekken

- De auto kan afschrijven en dus van de winst kan aftrekken

- Alle kosten op de zaak kan boeken (bovenstaande kosten)

 

en €11.600 bij mijn inkomen moet optellen en hier dus netto €11.600 * 0.52 = €6032 / 12 = +/- €500,- per maand aan kwijt ben?

 

Het klinkt mij namelijk net iets te mooi om waar te zijn dat ik voor €500,- netto in de maand een Audi R8 kan rijden (minus natuurlijk het aanschaf bedrag maar dit kom bij verkoop wel weer terug).

 

Ik ben natuurlijk nog wel het BTW bedrag voor privé vergeten in dit verhaal. Hoe moet ik dit precies berekenen?

 

Alvast bedankt!

  • 0

In het kort: de bijtelling is gelijk aan de werkelijke autokosten, dus je hebt feitelijk geen enkele aftrek in de IB. Als dat de gehele bezitsperiode het geval is, dan kun je de auto beter privé houden en 19 ct/zakelijke km aftrekken. Dat levert dan namelijk een groter voordeel op.

 

Voor de btw (en dat staat overigens volledig los van de kwalificatie voor de IB) geldt vanaf het moment van aanschaf voor 5 jaar het hoge forfait van 2,7% over de catalogusprijs. Ongeacht hoe oud de auto bij aanschaf is. Wellicht kun je dan beter de werkelijke km-verhouding bijhouden en op basis daarvan corrigeren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0
Het klinkt mij namelijk net iets te mooi om waar te zijn dat ik voor €500,- netto in de maand een Audi R8 kan rijden

Een paar denkfouten als IB ondernemer:

[*]die € 500,- is alleen de netto bijtelling. Zakelijk betaal je gewoon 11.600,- die ten laste gaat van je winst. Had je die winst uitgekeerd, dan had dit bijvoorbeeld 500 netto per maand extra opgeleverd

[*]de afschrijving van € 2500,- lijkt mij veel te rooskleurig. Afhankelijk van je kilometrage zal het de eerste paar jaren eerder het dubbele zijn, en daarmee stijgen je kosten voor bijtelling ook (die is immers gebaseerd op de zakelijke kosten inclusief afschrijving)

[*]de onderhoudskosten zijn een schatting of gemiddelde van jou?

[*]Wat dacht je van de wegenbelasting? Zakelijke kosten + bijtelling. Voor een gemiddelde R8 met gewicht 1575 Kg betaal je circa € 920,- wegenbelasting per jaar. Weer € 920 zakelijke kosten + € 920 bijtelling erbij dus.

 

(minus natuurlijk het aanschaf bedrag maar dit kom bij verkoop wel weer terug).

Daarvoor schrijf je af. Maar zeker bij exoten geldt dat de werkelijke verkoopwaarde nogal eens fors kan afwijken van de boekwaarde, en ook erg gevoelig is voor fiscale wijzigingen.

 

Al met al denk ik dat een kostenload (zakelijk+privé) van 2000-2500 per maand veel realistischer is, en dat dat overeenkomt met een netto maandbedrag van € 1500. Dure hobby :)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Het klinkt mij namelijk net iets te mooi om waar te zijn dat ik voor €500,- netto in de maand een Audi R8 kan rijden

Een paar denkfouten als IB ondernemer:

[*]die € 500,- is alleen de netto bijtelling. Zakelijk betaal je gewoon 11.600,- die ten laste gaat van je winst. Had je die winst uitgekeerd, dan had dit bijvoorbeeld 500 netto per maand extra opgeleverd

[*]de afschrijving van € 2500,- lijkt mij veel te rooskleurig. Afhankelijk van je kilometrage zal het de eerste paar jaren eerder het dubbele zijn, en daarmee stijgen je kosten voor bijtelling ook (die is immers gebaseerd op de zakelijke kosten inclusief afschrijving)

[*]de onderhoudskosten zijn een schatting of gemiddelde van jou?

[*]Wat dacht je van de wegenbelasting? Zakelijke kosten + bijtelling. Voor een gemiddelde R8 met gewicht 1575 Kg betaal je circa € 920,- wegenbelasting per jaar. Weer € 920 zakelijke kosten + € 920 bijtelling erbij dus.

 

(minus natuurlijk het aanschaf bedrag maar dit kom bij verkoop wel weer terug).

Daarvoor schrijf je af. Maar zeker bij exoten geldt dat de werkelijke verkoopwaarde nogal eens fors kan afwijken van de boekwaarde, en ook erg gevoelig is voor fiscale wijzigingen.

 

Al met al denk ik dat een kostenload (zakelijk+privé) van 2000-2500 per maand veel realistischer is, en dat dat overeenkomt met een netto maandbedrag van € 1500. Dure hobby :)

 

Beste Norbert,

 

Dure hobby inderdaad, maar auto's zijn bij mij ook echt hobby. Ik vind het het geld dus dubbel en dwars waard.

 

Ik mis volgens mij nog steeds een paar kleine dingetjes uit bovenstaande berichten:

 

- Die die bijtelling niet gewoon een beetje een Broekzak-vestzak verhaal. Of ik het nu direct betaal uit Bruto geld of het na de afrekening met netto geld betaal? Voor m'n gevoel betaal ik alleen minder belasting en dat oogt gewoon lekker op je aangifte.

 

- Uit ervaring weet ik dat exoten van enkele jaren oud niet veel meer afschrijven. Ik koop er in Duitsland één voor 57.000 incl import en nog incl. btw. met +/- 20.000 - 25.000 op de klok. In Nederland kosten gelijkwaardige auto's 70.000+ euro met 20.000 km meer. Ik rij zelf ongeveer 15.000km per jaar en verwacht hem dus weg te doen met 50.000 - 55.000 km. Als ik hem dan voor 52.000 euro verkoop verwacht ik dat ik er relatief snel vanaf kom en heb ik maar 5.000 euro afgeschreven. Als ik hem voor 70.000 in NL koop en er 52.000 voor vang dan is de afschrijving natuurlijk een stuk hoger.

 

Maar dat zal de toekomst natuurlijk uitwijzen.

 

- De onderhoudskosten zijn gebaseerd op ervaringen van kennissen met gelijkwaardige auto's beurtje kost ongeveer 1500 euro en ik verwacht ook een set banden op te rijden à 2000 euro. Dus vandaar de 3500 euro aan onderhoud.

 

 

- de 2,7% voor BTW begrijp ik niet helemaal.

 

- Wat ik trouwens ook niet snap is dat ik de volledige kosten van de auto als inkomen kan bijtellen. Dat lijkt me ook iets dat naar rato verrekend zou moeten worden. Ik snap het wel vanuit de overheid, maar ik snap de logica hierachter niet.

 

Als ik 1000km privé rijdt en 50.000 zakelijk betaal ik bijtelling over de kosten van de 50.000 zakelijke kilometers. Komt mij een tikkeltje krom over.

  • 0
Die die bijtelling niet gewoon een beetje een Broekzak-vestzak verhaal. Of ik het nu direct betaal uit Bruto geld of het na de afrekening met netto geld betaal? Voor m'n gevoel betaal ik alleen minder belasting en dat oogt gewoon lekker op je aangifte.

Volgens mij blijf je een hardnekkige denkfout maken. Je betaalt dezelfde kosten nu zowel bruto (als zakelijke kost) als netto. (als bijtelling)

 

En is er al één fiscalist die suggereert dat prive aanschaffen en zakelijke kilometers declareren wel eens voordeliger zou kunnen zijn... lijkt me sowieso de moeite van het doorvragen of verder onderzoeken waard.

Edit: en gelet op de verdeling tussen zakelijk en privé zoals je het nu voorstelt, lijkt me privé aanschaf steeds aantrekkelijker worden

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Die die bijtelling niet gewoon een beetje een Broekzak-vestzak verhaal. Of ik het nu direct betaal uit Bruto geld of het na de afrekening met netto geld betaal? Voor m'n gevoel betaal ik alleen minder belasting en dat oogt gewoon lekker op je aangifte.

Volgens mij blijf je een hardnekkige denkfout maken. Je betaalt dezelfde kosten nu zowel bruto (als zakelijke kost) als netto. (als bijtelling)

 

En is er al één fiscalist die suggereert dat prive aanschaffen en zakelijke kilometers declareren wel eens voordeliger zou kunnen zijn... lijkt me sowieso de moeite van het doorvragen of verder onderzoeken waard.

Edit: en gelet op de verdeling tussen zakelijk en privé zoals je het nu voorstelt, lijkt me privé aanschaf steeds aantrekkelijker worden

 

Beste Norbert,

 

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik denk dat ik met de opgedane kennis eens een Excel sheet in elkaar ga zetten waarmee ik de berekening met verschillende variabelen moet kunnen maken. Ik heb op internet nog geen dergelijke tool kunnen vinden dus wellicht dat er meer mensen mee geholpen zijn.

 

ik kwam eigenlijk op het idee omdat de man naast ons dit als werk voor grotere bedrijven doet en zelf ook deze constructie hanteert. Ik zal hem ook eens vragen of hij toevallig geen rekentool heeft die ik hier kan delen.

 

Alvast bedankt, als er aanvullende informatie beschikbaar komt dan hoor ik die natuurlijk graag!

 

Groeten,

Tim

 

  • 0

Ik heb geen rekentool, maar zo moeilijk is het niet te berekenen. Vergeet in ieder geval niet álle directe en indirecte kosten van de auto mee te nemen bij de bijtelling op basis van werkelijke kosten. In je eerdere overzicht mis ik, naast de door Norbert al aangehaalde motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld ook de btw-correctie privegebruik auto. Die afdracht levert op zich aftrekbare kosten op voor de IB, maar moet je dus ook weer optellen bij de bijtelling obv werkelijke kosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

“Vroeger” (lees: een paar jaar geleden, toen de BTW correctie berekend werd als een percentage – 12% - over de bijtelling) was het standpunt van de belastingdienst in ieder geval van niet (niet meenemen, dus).

 

Nu, sinds de BTW correctie (omdat “Brussel” dat eiste) helemaal los staat van de bijtelling, zouden er misschien nieuwe inzichten kunnen zijn. Maar persoonlijk heb ik daar nooit iets van gehoord/gelezen. Dus ik zou ook zeggen: Niet meenemen als bedrag in de maximale bijtelling.

 

Een “Correctie BTW in verband met privégebruik” is (in mijn ogen/naar mijn weten) dus een ding op zich. Een kostenpost op zich, die fiscaal niet herleid hoeft te worden naar andere kostensoorten. Zou ik zeggen…

Maar nogmaals: misschien zijn hier recentere uitspraken over die ik niet gezien heb.

 

  • 0

Ik heb op internet nog geen dergelijke tool kunnen vinden dus wellicht dat er meer mensen mee geholpen zijn.

Ik gebruik deze zoektool en die had er 0,25 seconde voor nodig om die rekentool te vinden ;)

 

Een overigens beperkte tool want er wordt in de basismodule geen rekening gehouden met KIA, MIA, VAMIL et cetera, maar dat doe jij in bovenstaande opsomming uiteraard ook niet (want niet van toepassing)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

“Vroeger” (lees: een paar jaar geleden, toen de BTW correctie berekend werd als een percentage – 12% - over de bijtelling) was het standpunt van de belastingdienst in ieder geval van niet (niet meenemen, dus).

 

Nu, sinds de BTW correctie (omdat “Brussel” dat eiste) helemaal los staat van de bijtelling, zouden er misschien nieuwe inzichten kunnen zijn. Maar persoonlijk heb ik daar nooit iets van gehoord/gelezen. Dus ik zou ook zeggen: Niet meenemen als bedrag in de maximale bijtelling.

 

Een “Correctie BTW in verband met privégebruik” is (in mijn ogen/naar mijn weten) dus een ding op zich. Een kostenpost op zich, die fiscaal niet herleid hoeft te worden naar andere kostensoorten. Zou ik zeggen…

Maar nogmaals: misschien zijn hier recentere uitspraken over die ik niet gezien heb.

Het staat (nog steeds) op de download IB aangifte (2013) in het help voorbeeld bij de prive onttrekking auto/kosten hoger dan......

Kosten nemen "vóór correctie met omzetbelasting over privégebruik auto"

 

Het is overigens alleen cruciaal wanneer de bijtelling op de rand staat van de werkelijke autokosten.

 

  • 0

Ik heb op internet nog geen dergelijke tool kunnen vinden dus wellicht dat er meer mensen mee geholpen zijn.

Ik gebruik deze zoektool en die had er 0,25 seconde voor nodig om die rekentool te vinden ;)

 

Een overigens beperkte tool want er wordt in de basismodule geen rekening gehouden met KIA, MIA, VAMIL et cetera, maar dat doe jij in bovenstaande opsomming uiteraard ook niet (want niet van toepassing)

 

 

Ik vind toch echt alleen basis tools waar je de waarde van je auto invult en je bijtellingspercentage en je dan je maandlasten krijgt. Daar heb ik niet zoveel aan.

 

Ik wil natuurlijk alle kosten zelf kunnen invullen en dan een tool die alles doorrekent op werkelijke basis

  • 0

Ik vind toch echt alleen basis tools waar je de waarde van je auto invult en je bijtellingspercentage en je dan je maandlasten krijgt. Daar heb ik niet zoveel aan.

Vreemd ::), ik krijg in de eerste 10 zoekresultaten diverse links naar uitgebreide modules waarin je die kosten kunt invullen. Oa. de rekenmodule van zakelijkofprive.nl die je ook op ikwordtzzper.nl vindt

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Het staat (nog steeds) op de download IB aangifte (2013) in het help voorbeeld bij de prive onttrekking auto/kosten hoger dan......

Kosten nemen "vóór correctie met omzetbelasting over privégebruik auto"

 

Het is overigens alleen cruciaal wanneer de bijtelling op de rand staat van de werkelijke autokosten.

M.i. is de gecorrigeerde btw gewoon aftrekbaar van de winst en volgt daarna de bijtelling voor privégebruik. Dit volgt uit het feit dat de omzetbelasting en de inkomstenbelasting gescheiden systemen zijn, met ieder hun eigen regelingen en (correctie)mechanismen.

 

Om een voorbeeld te geven:

woonwerkverkeer is voor de IB zakelijk en voor de btw privé. Als je de auto alleen zakelijk en voor woonwerkverkeer gebruikt, heb je dus geen bijtelling in de IB, maar wel een btw-correctie. Het druist dan in tegen de wet om die btw-correctie - vanuit de IB bezien volstrekt zakelijke kosten - niet in aftrek toe te laten voor de IB.

 

Daarmee moet de bijtelling in de IB strikt genomen dus inclusief btw zijn. Er zijn overigens mensen die dat betogen op basis van het feit dat de IB-bijtelling wordt berekend over de catalogusprijs inclusief BPM en btw. Dat maak ik er niet direct uit op, het is immers slechts een onderdeel van de berekening, niet een definitie van wát nu exact wordt berekend.

 

Overigens ben ik niet de enige die er zo over denkt, het staat bijvoorbeeld ook in de parlementaire geschiedenis bij de invoering van art. 3.20 Wet IB 2001: "Wel wordt opgemerkt dat niet alleen de direct zichtbare autokosten in aanmerking behoren te worden genomen (zoals brandstof en de kosten van vervangen onderdelen) maar ook de minder zichtbare als een correcte afschrijving of de elders in de jaarrekening opgenomen afdracht omzetbelasting vanwege privé-gebruik."

Kamerstukken II 1999/2000, 26 727, nr. 7, p. 143 (NV).

 

Fictieve kosten hoef je echter weer niet in aanmerking te nemen: een autohandelaar die zijn handelsvoorraad ook privé reed, maar niet afschreef (over voorraad schrijf je immers in beginsel niet af), hoefde geen fictieve afschrijving in de werkelijke kosten mee te nemen (maar wel de btw-correctie voor privégebruik).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

@ ronaldinho:

Ik kan 100% met je meedenken en het art. 3.20 Wet IB 2001 ook als leidraad hanteren. In principe kan men ervoor kiezen kosten inclusief de BTW op de lasten te plaatsen van de autokosten (voor IB bijtelling aandeel) als men ervoor kiest deze niet terug te vorderen.

 

Echter ik bevat je betoog niet:

M.i. is de gecorrigeerde btw gewoon aftrekbaar van de winst en volgt daarna de bijtelling voor privégebruik.
en verder....

 

Alsof het een gunst is dat deze afgetrokken mogen worden bij de autokosten. Maar dat zie ik toch anders.

 

Wanneer ik de IB-bijtelling vóór de BTW correctie pleeg (zoals de help in IB aangifte mij meedeelt) dan plaats ik deze BTW correctie (later) buiten deze kosten debet op de W&V rekening.

 

Mijn bijtelling is groter dan de autokosten dus de autokosten vallen daartegen weg. Echter de gecorrigeerde BTW blijft staan. Dus telt deze mee met een winst vermindering. Daarom volg ik braaf het voorschrift voor invulling boven artikel 3.20 .

 

Of zien'ik da verkeerd?

 

  • 0

Leuk weer de verwarring die de fiscus zaait of Min Fin in dit geval.

 

Ronaldinho citeert uit de parlementaire geschiedenis zodat de wetgever aan het woord was en dus van mening was dat een correctie BTW wegens privégebruik onderdeel is van de autokosten waartot de bijtelling beperkt kan blijven als die kosten < dan de procentuele bijtelling.

 

Brood refereert aan dit citaat uit de toelichting op de IB-aangiftesoftware van de fiscus zelf:

 

Voorbeeld

 

Catalogusprijs van de auto

€ 60.000

 

Privégebruik: € 60.000 x 25% =

€ 15.000

 

Totale autokosten in opgegeven periode

(vóór correctie met omzetbelasting over privégebruik auto)

€ 10.000

 

Onttrekking privégebruik voor deze auto

€ 10.000

 

 

Bij twijfel hanteer ik de gunstigste oplossing voor mijn cliënten ;)

 

groet

Joost

toelichting_BD_bijtelling_auto.thumb.jpg.3692a740d9a4b9864cafc32732c341f1.jpg

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Ik heb in de bijlage even het rapport ingevuld met een online calculator. Hier komt het verschil uit op €500,- voordeel t.o.v. privé.

 

nu is mijn rest vraag eigenlijk, wat gebeurt er met het verschil in afschrijving. De calculator gaat uit van 20% afschrijving per jaar (goeie €7000). Ik schrijf dus 14.000 euro af gedurende de tijd dat ik hem blijf rijden.

 

Stel dit verschil is in de praktijk veel kleiner. Mag ik dit dan corrigeren? Dus de auto gewoon minder snel afschrijven? Of zijn hier vaste percentages voor en moet ik me hier aan houden? Want om belasting te gaan betalen over de "winst" over een auto die lager in de boeken staat is niet echt interessant natuurlijk.

rapport-uitgebreid_2.pdf

  • 0

Ik vertrouw heel deze kostenvergelijking niet. Zoals uit eerdere opinies valt in prive nemen toch te overwegen.

 

Verder:

Je zou ook moeten zoeken naar een berekening die over een levenscyclus van een bepaalde periode gaat dat je de auto gebruikt.

5 jaar is daar meestal een geschikte periode voor, maar kan natuurlijk ook langer. 5 jaar is meestal ook de afschrijvingsperiode met maximaal 20 % van de koopwaarde.

 

Dus het eerste jaar kopen, geeft je de kosten in dat jaar.

Dan de jaren daarna en tot slot als je het na/in het 5e jaar verkoopt

Dan kun je ook nog rekenen wat de kosten totaal zijn over deze 5 jaar. Dan kun je over deze periode ook de gemiddelde maandlast berekenen natuurlijk.

 

Maar ja, je zou eens alle invoergegevens moeten opschrijven die een rol spelen. Ik schat dat je uit komt op zo'n 20. Daarvan kun je natuurlijk preferente keuzes al in maken. Bijvoorbeeld een auto die je al gekozen hebt en de harde wens is. Waarvan het type al geen keuze meer is (bestel auto of niet bijvoorbeeld). De koopprijs zal al bekend zijn, maar bijvoorbeeld de restwaarde bij verkoop (na 5 jaar) is nog een mogelijke variabele.

 

En dan de echte variabelen. Kilometers zakelijk en prive en doe je dat voor 5 jaar hetzelfde?

Hoe zal het gaan met de brandstofprijs en houd je wel of niet een exacte kilometerregistratie bij voor 5 jaar?

Dan een verwachting van de autokosten. Reparaties (wat je meer verwacht bij oude auto's) zijn natuurlijk heel variabel.

Dan welke opties ga je vergelijken? Met betrekking tot IB en OB etikettering.

Dan op welke basis wil je de vergelijking maken? Uiteindelijk je liquide persoonlijke kosten? Bij IB de toepassing van het belasting tarief een rol speelt, of spelen zakelijke gevolgen ook een rol?

Dan de voorzichtigheid betreffende de BTW. Wil je jezelf iets verrijken of verzuipen in de procedures, herzieningen en correcties. Met of zonder exacte kilometerregistratie. En dan nog specifiek over een import auto.

 

Neem van mij aan dat experts en adviseurs wel degelijk hun eigen schema hanteren om door dit woud enig licht te kunnen laten schijnen. Dit wordt door hun gekoesterd als gereedschapstool en uptodate gehouden en aangescherpt om hun klanten ten dienste te staan in hun persoonlijke behoeften.

 

Dus de echte beste tools zul je niet zien alleen de aftreksels en globale sommetjes.

 

Tip: Misschien bij auto's in de hogere klasse zou je ook een kostenpost kunnen meenemen zoals advieskosten. Dit is dan wel een eenmalige variabele, maar relatief peanuts.

 

 

 

  • 0
Ik vertrouw heel deze kostenvergelijking niet. Zoals uit eerdere opinies valt in prive nemen toch te overwegen.

maar dat is ook de conclusie uit dit rapport: in privé nemen is volgens deze berekening € 500,- per jaar goedkoper

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

maar dat is ook de conclusie uit dit rapport: in privé nemen is volgens deze berekening € 500,- per jaar goedkoper

Je hebt gelijk :-\ . Even op het verkeerde been door eerste zin van TS.

 

Het kiezen van een dubbele afschrijving (maximum is overigens 10000 = 20% van 50000) is volgens mij toch niet de goede oplossing om de keuze dan om te gooien. Als het rekenschema dat tenminste doet. Bij Prive zou ik geen behoefte hebben aan afschrijving maar wel een mogelijke verkoopwaarde op het einde van de rit.

  • 0

maar dat is ook de conclusie uit dit rapport: in privé nemen is volgens deze berekening € 500,- per jaar goedkoper

Je hebt gelijk :-\ . Even op het verkeerde been door eerste zin van TS.

 

Het kiezen van een dubbele afschrijving (maximum is overigens 10000 = 20% van 50000) is volgens mij toch niet de goede oplossing om de keuze dan om te gooien. Als het rekenschema dat tenminste doet. Bij Prive zou ik geen behoefte hebben aan afschrijving maar wel een mogelijke verkoopwaarde op het einde van de rit.

 

Hey bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting.

 

Grote drijfveren voor mij zijn eigenlijk de volgende, vandaar dat ik het zeker wil weten:

- Als ik een BTW auto op de zaak koop kan ik hem zakelijk ook Ex. BTW door verkopen als ik er vanaf wil. Ik rij de auto +/- 2 jaar en dan verkoop ik hem weer

 

- Ik vind het prettig om mijn privé liquiditeit zo min mogelijk op te offeren.

 

- Op dit moment kunnen we het geld makkelijk missen en dus een leuk aftrekpost hebben, wellicht loopt de boel over 2 jaar een stuk minder en zit ik dan in een lagere belastingschaal. Gokje natuurlijk waar je niet op hoopt, maar het is wel een meewegende factor.

 

- Ik ken mezelf en zal waarschijnlijk niet echt een KM Adminstratie bijhouden. wellicht kan ik wel iets aanschaffen waar ik met een druk op de knop zakelijk en privé kan laten registeren. Ik heb ook nog een electrische auto voor zakelijk gebruik. Dus richting klanten zal ik die veelal gebruiken, ik pak deze alleen voor zakelijke ritten naar partners en leveranciers

 

- Ik wil de auto gelijk ook even langs de garage brengen, nieuw bandjes erop, wrapje er omheen, andere uitlaat eronder. Dit kan ik dan natuurlijk allemaal fijn zakelijk boeken.

 

Die €500,- per jaar verschil maakt mij niet heel erg veel uit, ik wil alleen zeker weten dat ik het op deze manier kan toepassen.

 

  • 0

- Als ik een BTW auto op de zaak koop kan ik hem zakelijk ook Ex. BTW door verkopen als ik er vanaf wil.

 

Nee, als je bedrijfsmiddelen (zoals een auto in dit geval) verkoopt ben je gewoon BTW over de koopprijs verschuldigd. Maakt overigens ook helemaal niet uit of je wel/niet BTW over de aanschaf terug kon vragen (of verrekenen) – je blijft hoe dan ook BTW verschuldigd.

  • 0

@Peter_CVinfo, ik vermoed dat TS (ook) wat anders bedoelde, namelijk dat het door zakelijke aanschaf een BTW auto blijft, die ook weer als BTW auto verkocht kan worden. Ik kan mij zo voorstellen dat dat voor dit type auto's wel relevant is.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

@Peter_CVinfo, ik vermoed dat TS (ook) wat anders bedoelde, namelijk dat het door zakelijke aanschaf een BTW auto blijft, die ook weer als BTW auto verkocht kan worden. Ik kan mij zo voorstellen dat dat voor dit type auto's wel relevant is.

 

Correctemundo, scheelt in aanschaf behoorlijk en dat kan dus voor andere zakelijke kopers erg interessant zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.