• 0

Pensioen, AOW, bedrijfsbeëindiging, wanneer?

Door het meedenken op andere bijdragen ben ik me gaan realiseren, dat ik bijtijds moet gaan regelen wanneer ik zelf stop met werken. Ook al wil ik dat nu nog niet, voor iedereen moet het er ooit van komen.

 

Administratief is het handig om jaren van 1 januari tot 31 december af te sluiten.

Bedrijfsbeëindiging kan gelijk vallen met de laatste jaarstukken, die dan meteen de stukken voor eindafsluiting van het bedrijf zijn.

 

Maar financiëel zal het voor mij nodig zijn om het bedrijf voort te zetten tot het moment dat er werkelijk ander inkomen wordt ontvangen. Pensioen + AOW bijvoorbeeld. Ooit ging de betaling van beide op het zelfde moment in. Het één vulde het ander aan en je wist wanneer dat zou worden uitbetaald. Dat is veranderd.

 

Het pensioenfonds mag kiezen wat hen financiëel het beste uitkomt. Ik heb dus vooraf geen zekerheid, wanneer en hoeveel pensioen wordt betaald. Dat moet ik afwachten. De AOW leeftijd is al een aantal keren vooruit geschoven. Het moment dat ik AOW ga ontvangen zal niet samenvallen met het moment van pensioenbetaling. Waarschijnlijk zullen pensioen en AOW betaling elk op een andere datum midden in een lopend boekjaar starten.

 

Bedrijfsbeëindiging midden in een belastingjaar, heeft nadelen.

Waarschijnlijk wordt het urencriterium niet gehaald. Dan is de ondernemersaftrek op het hele jaar niet van toepassing. Misschien is er dan ook voor het hele jaar geen recht op de arbeidsaftrek.

 

Dus wat kan ik kiezen?

 

Stoppen betekent uitschrijving bij de KvK. Kun je midden in het jaar uitschrijven en stoppen?

Dus blijven ondernemen tot de (nu nog niet bekende) datum? Maar het hele jaar geen erkenning als ondernemer? Heeft dat nog meer consequenties?

 

Of met terugwerkende kracht uitschrijven per 1 januari van het jaar dat AOW+pensioen betalingen starten?

 

Ik ben destijds ook midden in een jaar mijn bedrijf gestart en op advies van de KvK toch met terugwerkende kracht per 1 januari ingeschreven. ("anders vindt de belastingdienst dat raar" zei degene achter het loket.) Vindt de belastingdienst het ook raar als je het bedrijf met terugwerkende kracht op het moment van de laatste jaarafsluiting beëindigt?

 

De belastingdienst beoordeeld de gegevens achteraf en beslist dan of je hebt voldaan aan de criteria voor erkenning als ondernemer. Maar mag je dat ook zelf achteraf beslissen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Elektra, ben je geboren vóór 01-01-1957? Dan ligt de AOW- en pensioendatum voor jou al vast.

Ben je geboren op of na 01-01-1957? Dan is je planning redelijk prematuur: je hebt nog minimaal 10 jaar te gaan tot AOW en pensioendatum.

 

Ik zou willen, dat ik vele jaren eerder had geweten wat er inmiddels aan wetswijzigingen zijn doorgevoerd. Zeker, er ligt nu een heel schema van AOW leeftijden vast in wetgeving. Maar gezien de wetswijzigingen van de laatste jaren, geeft de huidige wetgeving niet de zekerheid dat hetzelfde nog steeds vastligt als ik aan de beurt ben voor AOW en pensioen.

 

Ook al zou de wetgeving voor pensioenen blijven zoals vandaag, dan ligt voor mij nog allerminst vast wanneer en hoeveel ik pensioen uitbetaald ga krijgen. Eerder schreef het pensioenfonds me dat ik zelf kon kiezen. Maar een half jaar laten lieten ze weten, dat ze te zijner tijd zouden kiezen voor de wetstoepassing die voor het pensioenfonds het voordeligst zou zijn.

 

Uit de informatie die ik nu heb, is het waarschijnlijk dat ik ergens midden in een jaar een mij nog onbekend bedrag aan pensioen uitbetaald zal krijgen. Op een ander moment zal ik waarschijnlijk maandelijks het dan geldende AOW bedrag krijgen. Het zal dus niet netjes 1 januari van een nader te bepalen jaar ingaan. Ik zal ook niet van te voren bericht krijgen.

 

Dus, als ik in een lopend jaar zou besluiten het bedrijf stop te zetten, is het dan mogelijk of wenselijk om dat met terugwerkende kracht te doen per 1 januari?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Electra

 

Waarom ontwijk je het antwoord op de vraag van Norbert? Die vraag is valide en het antwoord is nodig voor een beter advies.

 

Daarbij gaan pensioen en AOW nooit en te nimmer per se in op 1-1 van een jaar. Dat was en is altijd gerelateerd aan je leeftijd. Of dat nu 65 is of opgeschoven wordt door de nieuwe wetgeving, je bedrijf staken op 1-1 werkte en werkt alleen als je op 1-1 geboren bent ;)

 

Dus als je pensioen ingaat ergens midden in het jaar en je AOW een paar maanden eerder of later dan is het aan jou om de staking van je onderneming daarop aan te laten sluiten of juist niet. Doorwerken als ondernemer kan natuurlijk ook nog.

 

Het staken van je bedrijf midden in een jaar is qua 'handigheid' niet anders dan staken op 31-12. Er wordt gewoon een rapport (balans en W&V) opgemaakt per de stakingsdatum ipv 31-12.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de vraag van Norbert gelezen als een en retorische vraag. Een stijlvorm waarin het antwoord is gevat, zonder dat Norbert echt mijn leeftijd relevant zou vinden. Het is dus geen ontwijken, als ik daar niet direct antwoord op gaf. Maar ik ben vóór 1957 geboren.

 

Tien jaar geleden ging ik er nog vanuit, dat mijn AOW en pensioen rechten vastlagen. Dat is anders gebleken.

 

Ik heb onderzocht hoe het nu zit met mijn AOW en pensioen. De AOW datum is al meermalen verschoven in de laatste jaren en mijn pensioenrechten zijn ook steeds gewijzigd. Ik weet dus niet, wanneer er betaald wordt en hoe veel er betaald wordt. Ik weet wel, dat de wetgeving met groot gemak steeds wordt aangepast en dat de pensioenfondsen nu nog niet hoeven te beslissen hoe de uitvoering van de regeling wordt toegepast.

 

Of ik bedrijfsbeëindiging laat samenvallen met AOW en pensioen data, weet ik ook nog niet. Dat hangt mede af van de financiële situatie van dat moment.

 

Je hebt gelijk, dat pensionering zelden samenvalt met het einde van het belastingjaar.

Na bedrijfsbeëindiging beslist de belastingdienst achteraf, of je dat jaar hebt voldaan aan ondermeer het urencriterium. Op wat je nog hebt verdiend in de voorgaande maanden, zal niet altijd de belastingregelingen voor ondernemers worden toegepast.

 

Als je vroeg in het jaar stopt, is het inkomen uit pensioen + AOW mogelijk in dat jaar mogelijk meer dan het inkomen uit de onderneming. Ook dat heeft consequenties voor hoe de belastingdienst dat ziet en welke regelingen toegepast worden. Een laag bedrag als bedrijfsinkomsten naast een hoger bedrag als pensioen, geldt voor de belasting als bijverdienste. Pensioen+AOW wordt dan immers hoofd inkomen van dat jaar.

 

De belastingdienst zal het achteraf beoordelen. De belastingaangifte aan het eind van het jaar, zal ik daar ook op moeten aanpassen. Maar omdat het pensioenfonds op het laatste moment mag beslissen, weet ik dat zelf niet van te voren.

 

Als ik niet meer aan de criteria voldoe, zal de belastingdienst me dat jaar niet meer erkennen als ondernemer. Op mijn inkomen uit bedrijf worden dat jaar niet de regelingen voor ondernemers toegepast. Voor de belastingdienst ben ik dan (met terugwerkende kracht) per 1-1-datjaar geen ondernemer. Schrijf ik me dan ook per 1-1-datjaar (met terugwerkende kracht) uit bij de KvK?

 

Is dat handig of onhandig?

Is dat toegestaan?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als je vroeg in het jaar stopt, is het inkomen uit pensioen + AOW mogelijk in dat jaar mogelijk meer dan het inkomen uit de onderneming. Ook dat heeft consequenties voor hoe de belastingdienst dat ziet en welke regelingen toegepast worden. Een laag bedrag als bedrijfsinkomsten naast een hoger bedrag als pensioen, geldt voor de belasting als bijverdienste. Pensioen+AOW wordt dan immers hoofd inkomen van dat jaar.

 

De belastingdienst zal het achteraf beoordelen. De belastingaangifte aan het eind van het jaar, zal ik daar ook op moeten aanpassen. Maar omdat het pensioenfonds op het laatste moment mag beslissen, weet ik dat zelf niet van te voren.

 

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat als je altijd IB ondernemer geweest bent met de bijbehorende regelingen dat de BD in het jaar van AOW en pensioen jou ineens aan gaat slaan voor bijverdiensten. AOW en pensioen is trouwens inkomen uit vroegere arbeid en ik kan ook niet zo snel vinden dat als je AOW krijgt je bedrijf verplicht op moet doeken.

Link naar reactie
  • 0
Als ik niet meer aan de criteria voldoe, zal de belastingdienst me dat jaar niet meer erkennen als ondernemer.

Sorry Electra, maar hier verkondig je echt Indianenverhalen.

 

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat als je altijd IB ondernemer geweest bent met de bijbehorende regelingen dat de BD in het jaar van AOW en pensioen jou ineens aan gaat slaan voor bijverdiensten.

Dat is ook niet zo.

 

AOW en pensioen is trouwens inkomen uit vroegere arbeid en ik kan ook niet zo snel vinden dat als je AOW krijgt je bedrijft verplicht op moet doeken.

Tuurlijk hoef je je bedrijf niet op te doeken. Sterker nog: je hoeft bij diverse fondsen en bij vrijwel alle verzekeraars je pensioen ook nog niet in te laten gaan! Je kunt opteren voor uitstel, soms zelfs tot je 70e; dat levert dan een hogere aanspraak op (immers langer de tijd om te renderen, en kortere theoretische uitkeringsduur en als bonus ook nog een stukje sterfterisico voor pensioendatum)

 

Kortom : een hoop flexibiliteit en eigen keuzes. Het enige dat op pensioendatum ingaat is de AOW. Die ingangdatum staat voor electra al vast. Is inderdaad opgerekt, erg vervelend, maar staat nu wel definitief vast.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik niet meer aan de criteria voldoe, zal de belastingdienst me dat jaar niet meer erkennen als ondernemer.

Sorry Electra, maar hier verkondig je echt Indianenverhalen.

 

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat als je altijd IB ondernemer geweest bent met de bijbehorende regelingen dat de BD in het jaar van AOW en pensioen jou ineens aan gaat slaan voor bijverdiensten.

Dat is ook niet zo.

 

Ik beweer dat niet zomaar.

Ik ben jaren geleden als eens gestopt met een bedrijf om enkele maanden later een nieuw bedrijf te starten. Destijds ging dat heel wat eenvoudiger dan nu. Maar ik haalde daardoor in het jaar van bedrijfsbeëindiging niet het urencriterium en de inkomsten uit bedrijf waren erg laag. Ik heb de bedrijfsbeëindiging destijds met de laatste belastingaangifte over dat jaar doorgegeven aan de belastingdienst. De belastingdienst kwam later de administratie over dat jaar controleren. De ambtenaar stelde vast dat ik niet aan het urencriterium voldeed en de inkomsten te laag waren, zodat ik geen recht had op ondernemersaftrek over dat jaar.

 

Ik heb de belastingambtenaar gevraagd, hoe ik de aangifte dan correct had moeten doen.

Het antwoord was: Omdat je in het laatste jaar niet meer voldeed aan de criteria voor ondernemers, moet je de bedrijfsinkomsten van dat jaar aangeven als bijverdienste.

Ik heb daar destijds een notitie van gemaakt en dit is een letterlijk citaat.

 

Link naar reactie
  • 0
Het antwoord was: Omdat je in het laatste jaar niet meer voldeed aan de criteria voor ondernemers, moet je de bedrijfsinkomsten van dat jaar aangeven als bijverdienste.

Ik heb daar destijds een notitie van gemaakt en dit is een letterlijk citaat.

 

Dank voor de toelichting! Maar ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet in waarom je deze bewering of constatering nu koppelt aan je pensioendatum: want die datum bepaalt niet wanneer jij je bedrijf staakt en dus ook niet of je wel of niet voldoet aan het urencriterium: dat bepaal jij helemaal zelf, is een vrije keuze.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord was: Omdat je in het laatste jaar niet meer voldeed aan de criteria voor ondernemers, moet je de bedrijfsinkomsten van dat jaar aangeven als bijverdienste.

 

Maar dat antwoord was niet juist (of tenminste: niet volledig).

 

Want dat zijn twee verschillende aspecten: ondernemer zijn c.q. ‘hobbyist’ zijn voor de inkomstenbelasting en het urencriterium halen.

 

Stel je voor dat je een onderneming hebt met een omzet van 1 ton en een winst van 50.000,- euro. Je bent hier 2,5 dagen per week mee bezig (dus 20 uur x 52 weken = 1040 uur). Dan heb je geen recht op zelfstandigenaftrek (want je haalt het urencriterium niet). Maar je hebt zeker geen ‘bijverdienste’, maar wel degelijk een onderneming.

 

Link naar reactie
  • 0

De datum van bedrijfsbeëindiging is vrije keuze. Maar financiëel kan het voor mij de beste keuze zijn om dit te laten samenvallen met de datum van uitbetaling van pensioen en AOW. En die data kan ik niet vrij kiezen.

 

Ik weet dat er schema's zijn voor bepaling van de AOW data. Ik heb die zelfs verwerkt in een digitale agenda, die me waarschuwt voordat het zover is. Maar ik heb de instellingen de laatste jaren al vaak moeten veranderen, omdat de wetgeving steeds verandert. Elke keer als het weer een paar maanden wordt verschoven, valt de financiële berekening voor bepaling van de beste datum voor bedrijfsbeëindiging weer anders uit.

 

Anders dan jij, reken ik er niet meer op, dat de nu geldende AOW data definitief zijn vastgelegd. Een nieuwe begroting, nieuwe bezuinigingen, nieuwe regering, of nieuwe gedoogpartners? Dan kan alle wetgeving heel makkelijk weer gewijzigd worden.

 

De datum waarop de pensioenbetaling ingaat was volgens een schrijven van een pensioenfonds mijn vrije keuze. Maar toen ik bekeek wat voor mij de mogelijkheden waren, bleek ik zelf helemaal geen keuze te hebben. Daarop heb ik het pensioenfonds uitleg gevraagd en het botte antwoord was, dat het pensioenfonds de voor hen meest voordelige keuze zou maken op het moment dat ik volgens de dan geldende wetgeving aanspraak zou kunnen maken op de pensioenbetalingen.

 

Ik weet dus niet vooraf wanneer ik hoeveel aan pensioen betaald zal krijgen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord was: Omdat je in het laatste jaar niet meer voldeed aan de criteria voor ondernemers, moet je de bedrijfsinkomsten van dat jaar aangeven als bijverdienste.

 

Maar dat antwoord was niet juist (of tenminste: niet volledig).

 

Want dat zijn twee verschillende aspecten: ondernemer zijn c.q. ‘hobbyist’ zijn voor de inkomstenbelasting en het urencriterium halen.

 

Stel je voor dat je een onderneming hebt met een omzet van 1 ton en een winst van 50.000,- euro. Je bent hier 2,5 dagen per week mee bezig (dus 20 uur x 52 weken = 1040 uur). Dan heb je geen recht op zelfstandigenaftrek (want je haalt het urencriterium niet). Maar je hebt zeker geen ‘bijverdienste’, maar wel degelijk een onderneming.

 

 

Ik zag de inkomsten inzakken en moest stoppen voordat het bedrijf grote verliezen zou lijden. Een hobby zou ik voortgezet hebben, een onderneming niet. Door het stoppen tijdens een lopend belastingjaar haalde ik het urencriterium voor dat jaar niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de toelichting! Maar ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet in waarom je deze bewering of constatering nu koppelt aan je pensioendatum: want die datum bepaalt niet wanneer jij je bedrijf staakt en dus ook niet of je wel of niet voldoet aan het urencriterium: dat bepaal jij helemaal zelf, is een vrije keuze.

 

De datum van bedrijfsbeëindiging is vrije keuze. Maar financiëel kan het voor mij de beste keuze zijn om dit te laten samenvallen met de datum van uitbetaling van pensioen en AOW. En die data kan ik niet vrij kiezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik deze informatie doorgenomen: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/stappenplan/bedrijf-stoppen maar dat geeft nog geen antwoord op mijn vraag. Via de website mijnpensioen.nl zie ik inmiddels dat mijn financiële pensioengegevens alweer zijn gewijzigd. Zo weinig zekerheid heb je dus vooraf.

 

Wat me ook opvalt, is dat allerlei regelingen nog steeds uitgaan van pensionering op je 65ste. Terwijl voor de meeste mensen nu de betaling van AOW en "aanvullend" pensioen niet meer op hun 65ste ingaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Of de door mij gevonden informatie allemaal correct is weet ik niet . Ook wordt daar gesteld dat de uitkering uit een lijfrente tot minimaal 85e jaar mag. Volgens mij moet dat zijn tot maximaal 85e .

Nee, dat moet toch echt minimaal zijn . De uitkeringstermijn van de bancaire lijfrente moet minimaal 20 jaar zijn, bij de oude pensioendatum van 65 is dat dus uitkeren tot minimaal leeftijd 85.

Inmiddels, voor iedereen geboren na 01-01-1957 moet de bancaire lijfrente dus uitkeren tot minimaal leeftijd 87.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bij 5) van Ivo van Vugt staat:

De uitkeringsduur vanaf je pensioengerechtigde leeftijd is minimaal vijf jaar en maximaal twintig jaar.

Op 67 beginnen dan tot (maximaal) 87 uitkering mogelijk. Maximaal betekent "mag niet langer".

Of denk ik nou scheel.

 

Ook staat er:

Begin je met de uitkering vóór je 67e (vóór AOW pensioengerechtigd) dan is de termijn minimaal 20, Dus mag je ver over de 87 laten uitkeren.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@brood: het ligt iets anders. Beide lijken namelijk te kloppen.

 

Bij expiratie bancaire lijfrente heb je zo te zien de keuze uit:

[*]Minimaal 5 en maximaal 20 jaar een gemaximeerd bedrag uitkeren

of

[*]Minimaal 20 jaar een ongemaximeerd bedrag uitkeren. Laat je deze uitkering eerder ingaan dan aow leeftijd, dan neemt de minimumtermijn van deze optie evenredig toe: 3 jaar eerder beginnen betekent dus minimaal 23 jaar uitkeren.

 

Dus afhankelijk van de keuze is het - bij AOW leeftijd 65- inderdaad ofwel tot maximaal 85 of minimaal tot 85.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert:

Bepaald het maximum van de lijfrente uitkering per jaar dan ook de looptijd?

 

Ik heb begrepen dat het maximum € 22953 is (2013), op de tijdelijke lijfrente, bij bancaire lijfrente uitkering.

De jaarlijkse uitkering (annuïteit) is afhankelijk van het kapitaal dat over de jaren vermindert wordt tot nul. Hoe langer die periode hoe lager de uitkering per jaar zal zijn en ook andersom.

 

Is het nu zo dat bij een uitkering, dat maximaal is over 20 jaar, het aantal jaren verlengd moet worden totdat de uitkering minder is dan het maximum?

En omgekeerd , indien er over 20 jaar de uitkering minder is dan het maximum, dan mag men de looptijd korter nemen totdat het maximum bereikt is, maar niet korter dan 5 jaar

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gehoord dat er weer nieuwe regeringsplannen zijn met allerlei leeftijd gebonden regelingen. Voordelen en nadelen tegen elkaar wegstrepen is niet slecht. Misschien verdwijnt er wat van de wettelijk vastgelegde leeftijdsdiscriminatie. Maar we moeten nog zien, of de nieuwe wijzigingen niet alleen maar bedoeld zijn voor het bekostigen van nog meer regelzucht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.