• 0

Business Plan zo goed als klaar..check voor shoppen

Hallo,

 

Ik ben reeds geruime tijd bezig met een nieuw concept (zoals zovelen hier). Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik mijn business plan wil toetsen voordat ik bij de benodigde financiers aan ga kloppen.

 

Genoeg vindt ik over mogelijke instanties waar ik over financieringen e.d. kan praten (aan de hand van het BP). Maar iets/iemand die mij vooraf enige feedback kan geven over de inhoud van mijn BP heb ik nog niet gevonden.

 

Iemand hier ideeen/mogelijkheden/richtingen waar ik in dit geval iets mee kan?

 

Alvast bedankt,

 

Maarten

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Dortmont,

 

Ja Ties krijgt een heel Business Plan om te beoordelen en wij alleen wat anonieme quote's, zo ken ik er nog wel een paar

 

Sorry, maar ik begrijp bovenstaande opmerking niet. Kun je dat uitleggen? Bedoel je hiermee dat je mijn opmerkingen, en waarschijnlijk ook die van VC niet duidelijk vindt? Heb je geen behoefte aan twee anonieme beoordelingen van hetzelfde businessplan?

 

Mijn ervaring is dat je het beter goed kunt doen, of helemaal niet! Op het eerste gezicht dus optie 1.

 

"Goed of helemaal niet" is hier niet de keuze. Als Maarten financiering van € 300k weet te krijgen heeft hij mijn zegen met optie 1. Ik denk echter dat die kans in zijn geval nihil is gezien het stadium waarin zijn project is. Daarom ben ik van mening dat Maarten beter voorzichtig kan beginnen zonder al zijn schepen achter zich verbranden. Niet te veel risico's nemen maar kijken of je product aanslaat en je bedrijf omzet kan genereren. Als dat het geval is kun altijd nog besluiten om met volle kracht vooruit te gaan en investeerders aan te trekken.

 

Trouwens, dit is mijn filosofie met startende ondernemers in het algemeen: "leren ondernemen doe je als de egeltjes; heel voorzichtig!"

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoi Dortmont,

 

Ja Ties krijgt een heel Business Plan om te beoordelen en wij alleen wat anonieme quote's, zo ken ik er nog wel een paar

 

Sorry, maar ik begrijp bovenstaande opmerking niet. Kun je dat uitleggen? Bedoel je hiermee dat je mijn opmerkingen, en waarschijnlijk ook die van VC niet duidelijk vindt? Heb je geen behoefte aan twee anonieme beoordelingen van hetzelfde businessplan?

 

 

Nee de opmerkingen zijn juist heel erg duidelijk. Wat ik ermee aan wil geven is dat wij moeilijk een goede mening kunnen geven omdat we geen inzicht hebben in het businessplan en in de achtergrond van Bishop.

 

Ik doelde dus op de vraag:

Ik ben in mijn BP uitgegaan van optie 1. Wat is verstandiger (ik weet reeds het antwoord van Ties, maar wat vindt de rest).

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde in het algemeen.

 

Is het verstandiger bij een start-up van een optie 1 of 2 situatie uit te gaan uitgaande van een gemiddelde situatie (voor alles zijn in specifieke situaties uitzonderingen te bedenken).

 

Groet,

 

Maarten

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op basis van een aantal aannames een berekening gemaakt, de ene in een scenario waarbij ik vanuit een parttime onderneming start, terwijl ik een volledige baan zou hebben.

Het fulltime scenario heb ik berekend naar aanleiding van de te verwachten extra omzet in de extra tijd die ik te besteden zou hebben.

 

Ik heb de bestanden niet bij de hand op het moment, maar kan het wel eens nazoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat optie 2 zowieso een mooi startpunt is. Ondernemen is denken durven doen (hee waar ken ik dat van?), als je dat direct (zonder ervaring) met grote bedragen doet kan de pijn wel eens wat groter dan gewenst zijn.

 

Wat me wel opvalt is dat je als ondernemer zeer gemakkelijk advies in kan winnen maar dat uiteindelijk "het ondernemen" de onderneming maakt of kraakt. Er zijn zat verhalen van ondernemers welke van de straatstenen geen geld konden krijgen en uiteindelijk toch vreselijk succesvol bleken.

Als jij met optie 2 genoeg momentum denkt te kunnen creeeren dan denk ik dat je daarmee moet beginnen. Optie 2 laat je aan het ondernemen proeven, test of je de "ballen" en het doorzettingsvermogen hebt dat nodig is. Je kan mooi tijden optie 2 uitzoeken of ondernemen voor jouw is. Hierna is optie 1 waarschijnlijk een stuk gemakkelijker aangezien je iets hebt om te laten zien en met een beetje geluk heb je optie 1 niet eens nodig.

 

Met optie 1 beginnen is waarschijnlijk erg moeilijk. Ik geloof niet in "onmogelijk", al is het alleen al omdat ik dat gewoon een vies woord vind. ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Normaliter zou ik ook zeggen optie 2.

Optie 2 geeft iets meer vrijheid(tijd) in het opstarten, optie1 is gelijk de turbo erop en hopen dat je niet misschakelt.

 

Uit de info van Ties haal ik echter dat de markt al min of meer verdeeld is tussen de twee grootste spelers.

M.a.w je moet je in een markt in gaan vechten waarvan de kaarten al verdeeld zijn.

Is het dan wel verstandig om je op deze markt te begeven.

Link naar reactie
  • 0

Maarten,

optie 1: langzaam en risico-arm starten, versus

optie 2: vol financieren en vol starten met veel risico's;

 

er is geen juist antwoord.

 

Alleen de ONDERNEMER kan die keuze maken.

Uitsluitend als je 10000% gelooft in je plan, kán het lukken.

Als je als ondernemer twijfelt, en dus voor optie 1 kiest, zal het in het algemeen ook niet lukken.

 

Kortom: bij twijfel niet doen!

Als je geen financier kunt vinden, moet dit je ook aan het denken zetten omtrent de haalbaarheid van je plan.

Daarentegen: JIJ bent de ondernemer en wie kan jou stoppen?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Of het verstandig is in deze markt in te stappen? Met een vernieuwend principe wel ja, niet met meer van hetzelfde. Daarmee de afweging voor mij: ja!

 

optie 1 (vol financieren) heeft mijn voorkeur, absoluut. Als ik de middelen had, zaten ze er in (sterker nog, dat heb ik ook al gedaan). Ik heb de afgelopen jaren mijn carriere op een laag pitje gezet om dit te kunnen ontwikkelen

 

ik ben nog niet actief op zoek geweest naar financiers, ook omdat ik nog geen idee had hoeveel ik nodig zou hebben.

Nu heb ik de eerste reacties terug. Ik mag dan nu wel negatieve reacties hebben gekregen, maar vooral ook (denk ik dan) omdat het BP onvoldoende doe-gericht was en daarmee onvoldoende duidelijkheid geeft over wie ik ben, wat ik kan, waar ik voor sta en hoe ik mijn concept kan neerzetten. Als ik dat wel doe, kunnen de antwoorden van Ties en VC wel eens anders zijn (misschien ook niet natuurlijk).

 

optie 2 (langzaam starten) zie ik niet als een twijfel en onhaalbaar. Het is een afweging van risico's en of deze aanvaardbaar zijn. Ik ben dan wel bereidt deze te nemen, mijn directe omgeving moet dat ook zijn (en dat is helaas niet altijd zo).

Mijn vrouw is zeer risico-avers, ik niet...dat botst nog wel eens ;) ... overigens helpt het ook wel af en toe, soms komt het mij niet uit.

Kijk, ik heb een huge hypotheek, verdien goed en mijn vrouw ook. Dan denk je: dan leg je het toch lekker zelf op tafel. Ik zou wel willen, we verkopen het huis, gaan kleiner/goedkoper wonen en we gaan ervoor...dat kan ik dus wel uit m'n hoofd zetten (of scheiden).

 

dat de ONDERNEMER deze keuze alleen kan maken, ben ik niet helemaal met je eens. Je gaat er dan van uit dat elk goed plan altijd de juiste financier vindt en dat is mi niet zo. De ondernemer kent ook afhankelijkheden waar hij/zij meer of minder invloed op uit kan oefenen en dat kan keuzes afdwingen.

 

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 1

[glow=red,2,300]WAARSCHUWING[/glow]

 

@Bischop, VC en Ties,

 

Ik wil hier graag opmerken (misschien geheel ten overvloede), dat een ondernemer zijn eigen koers moet varen. Een "goede aanpak" van een nieuw bedrijf is zeer persoonsgebonden. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet. Het advies van "ervaringsdeskundigen" kan een startende ondernemer behoeden voor een paar elementaire missers. De "juiste koers" moet de ondernemer zelf kiezen.

 

Alle suggesties met betrekking tot aanpak van een business, geventileerd op dit forum, zijn slechts opinies. Ze kunnen niet gelezen worden als vaststaande feiten. Die opinies zijn uiteraard zeer waardevol, met name om een beeld te krijgen van de opties die je als ondernemer hebt, maar het blijven slechts opinies. Keuzes moet de ondernemer zelf maken en die draagt daar ook zelf de verantwoordelijkheid voor.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Maarten,

 

Tip 1.

ik ben ervan overtuigd dat met onze adviezen, en wellicht nog wat andere collegae, je een beter startpunt hebt om een succesvol business-plan te schrijven.

 

Tip 2.

het thuisfront (echtgenote en/of kinderen) is onmisbaar. als die niet 100% achter je staat, kan het nooit goed gaan. als de één een risico wil nemen en de ander is risico-avers, moet je je werkleijk afvragen of je wilt doorzetten. je kunt tijdens de opbouw van je bedrijf niet ook nog een jaar van echtelijke twisten hebben, die uitmonden in een scheiding.

 

Tip 3.

ga bij jezelf te rade of dit écht is wat je wilt en of het deze risico's allemaal waard is. wil je de wereld veranderen met je mooie product, of wil je ondernemer zijn. als het het eerste is, verkoop je idee aan een bedrijf. als het het tweede is, go for it.

 

Tip 4.

de juiste ondernemer met het juiste product en het juiste plan vind écht wel een financier. vind je die niet, ligt het dus aan de ondernemer, het product of het plan. je moet dan recht in de spiegel kijken en je afvragen of alledrie de aspecten wel juist zijn.

 

Ik heb oprecht veel respect voor de wijze waarmee je met deze problematiek opgaat. het zijn lastige keuzen.

 

mocht je nog een klankbord nodig hebben, je weet me te vinden.

 

VC

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

VC,

 

reactie 1:

daar ga ik ook vanuit. Ik ben reeds druk aan de slag en denk inderdaad op een beter pad te zitten. Ik zal jullie de resultaten zeker laten zien.

 

reactie 2:

het is niet zo dat mijn vrouw niet achter mij staat. Maar ik ben bereidt verder te gaan dan zij. Het is niet zo dat wij twisten over het feit dat ik mijn eigen onderneming op wil zetten en uitbouwen. Maar feit is wel dat zij minder wil laten dan ik. Daarin zal ik keuzes moeten maken in hoeveel ik daarin met haar meega. Als ik daar verder in meega dan mijn plannen (hetzij met invloed v/e investeerder) toestaan, dan houdt het inderdaad op, maar heb ik die keuze gemaakt. Dat is tot nu toe in ieder geval nog niet gebeurd.

 

Ik heb alles tot op heden alleen gedaan, zonder klankbord of wat. Dus dit is wat mij betreft nu ook mijn klankbord (nu dan even) en spui ik wellicht af en toe even ;)

 

reactie 3:

allebei mag dat ook ;) hehe

waarom ik wil ondernemen? om dingen te doen zoals ik denk dat ze moeten, met daarbij de consequenties van die keuzes. Dat noem ik dan vrijheid (er zullen zeker anderen zijn die een andere definitie hanteren). Daarbij wil ik dat doen in een omgeving waar ik m'n creativiteit kwijt kan en met onderwerpen bezig zijn die me echt interesseren. En als dat kan met iets wat impact heeft in de wereld (hoe klein of groot ook), mooi toch?

 

reactie 4:

in mijn geval denk ik dat dat wel zal lukken. Ik zeg niet dat ik mijn plannen nog een of meerdere malen zal (moeten) bijstellen, maar hoe ik het doe, doe ik het!

 

De keuze is niet zozeer of ik het doe, maar op welke termijn en met welke condities. Ik ben net bezig op het pad naar benodigde middelen. Ik heb in de afgelopen 2 dagen weer behoorlijk wat geleerd en probeer dat direct toe te passen.

Dus wat de reacties betreft: bedankt!

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

als ik alles zo teruglees, kom ik tot de conclusie dat dit een mega-interessante draad is geworden. Eén om in te lijsten en een aparte plek te geven op HL. Ik hoop dat we nog veel van dit soort mooie polemieken krijgen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Toch al weer enige tijd geleden. De nieuwe versie van m'n BP is ondertussen door zowel Ties als VC onder de loep genomen.

 

Beide wil ik dan nu even hier publiekelijk bedanken voor hun reacties en hulp. Zeer waardevol en gewaardeerd!!!!

 

De virtuele knal voor m'n kop is gelukkig de tweede keer bespaard gebleven (tot op heden). ;D

 

THX!

 

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0
...Maar iets/iemand die mij vooraf enige feedback kan geven over de inhoud van mijn BP heb ik nog niet gevonden. Iemand hier ideeen/mogelijkheden/richtingen waar ik in dit geval iets mee kan?

 

Vrijdag 8 april hebben we een businessplan workout day bij Syntens in Utrecht. Begint om 9:00 -9:30 Doel: Elkaars ondernemersplan concreter maken. Je bent van harte uitgenodigd.

 

Er zijn geen kosten aan verbonden, mogelijk alleen voor de koffie en de broodjes. Dank gaat uit naar Syntens.

 

Er doen dan, als je ook komt momenteel 4 ondernemers aan mee en mogelijk tref je daar een aantal personen die aan deze thread een bijdrage hebben geleverd.

 

Laat me weten of je wilt komen, stuur ik je het bezoekadres.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik had het al gezien maar de datum is voor mij onmogelijk.

Ik las ook dat jullie wellicht van plan zijn dit vaker te doen, wellicht kun je dan voor een zaterdag/zondag opteren....aangezien ik vast niet de enige ben die het ondernemen vanuit een fulltime baan wil (gaan) doen..

 

...ik weet ook wel: vrije dag opofferen. Dat zou ik ook zeker doen, ware het niet dat mijn werk dat voor die datum niet toelaat.....

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

<<... zaterdag/zondag opteren....aangezien ik vast niet de enige ben die het ondernemen vanuit een fulltime baan wil (gaan) doen..>>

 

Daar zullen er vast meer van zijn. Syntens staat open voor dit soort initiatieven, wellicht kunnen we meerdere data lanceren en daar een open inschrijving voor maken. Weekende zijn voor mij weer voor het gezin:-)

 

Voor de goede orde, je kunt gerust Syntens eens bellen: 030-2324600, ik heb daar verder geen verbintenis mee. Uiteraard kun je ook zelf een dag initiëren.

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.