• 0

Bedrijf verkocht maar huurcontract nog niet afgelopen. Hoe verder?

Ik heb van de week mijn bedrijf verkocht. Het pand waar het bedrijf in is gevestigd huur ik. Mijn huurcontract loopt nog tot eind januari 2015. Echter heb ik met de kopende partij afgesproken dat hij per 1 november 2014 het bedrijf gaat overnemen.

 

Nu komt het probleem: de verhuurder wil mijn contract niet vroegtijdig beëindigen en met de nieuwe koper een nieuw huurcontract aan gaan. De kopende partij en ik als verkopende partij hebben nu een probleem.

 

Mijn vraag: mag de verhuurder hier inderdaad niet mee akkoord gaan? Het is voor hem toch ook veel beter als hij direct een andere huurder heeft met een nieuw contract zodat hij weer voor een tijdje het pand verhuurd heeft?

 

Ik verneem graag jullie reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jouw contract verloopt eind januari 2015. Wordt het dan stilzwijgend verlengd of vervalt het dan automatisch?

 

Bij stilzwijgende verlenging moet je het wel tijdig opzeggen, je zou er zomaar weer een tijd aan vast kunnen zitten.

 

En kijk ook even hoe het met je bankgarantie of borgsom zit. ;)

Link naar reactie
  • 0

De verhuurder kan niet gedwongen worden een nieuw contract te accepteren, maar wel tot een contractsovername. Indeplaatsstelling heet dat. En hij mag daarvoor kosten in rekening brengen.

 

Bedankt voor het bericht, waardevol! Denk je dat ik een redelijke kans maak op een dergelijke indeplaatsstelling?

 

De verhuurder zou in principe wel per 1 november een contract met de nieuwe huurder (mijn kopende partij) willen aan gaan maar vraagt vervolgens van mij of ik nog wel even de resterende huur conform mijn huurovereenkomst wil betalen. (3 maanden)

 

Wat zijn redelijke kosten bij een dergelijke indeplaatsstelling?

Link naar reactie
  • 0

Jouw contract verloopt eind januari 2015. Wordt het dan stilzwijgend verlengd of vervalt het dan automatisch?

 

Bij stilzwijgende verlenging moet je het wel tijdig opzeggen, je zou er zomaar weer een tijd aan vast kunnen zitten.

 

En kijk ook even hoe het met je bankgarantie of borgsom zit. ;)

 

 

 

Ik heb het contract al opgezegd en de huur loopt conform overeenkomst tot eind januari 2015 door. (half jaar opzegtermijn)

 

Wat zou er fout kunnen gaan met bankgarantie of borgsom?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

een bedrag van € 500,-- wordt meestal wel als redelijk gezien voor een indeplaatsstelling. Of een indeplaatsstelling kans maakt bij een rechter is vooral afhankelijk van wie de nieuwe huurder is. Als de verhuurder al bereid is een nieuwe overeenkomst aan te gaan en je kunt dat aantonen, heb je grote zekerheid dat een rechter de indeplaatsstelling toe zal wijzen.

Waarom zou 'onderhuur' trouwens 'onderhuur' zijn. Je kunt toch ook een nadere afspraak maken dat je nog een tijdje bij het bedrijf betrokken blijft 'om de overdracht te begeleiden' en dat je in dat kader blijft huren. Zeker aangezien het een korte periode is, kan een beetje creativiteit wenselijk zijn. Maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de concrete situatie.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De verhuurder zou in principe wel per 1 november een contract met de nieuwe huurder (mijn kopende partij) willen aan gaan maar vraagt vervolgens van mij of ik nog wel even de resterende huur conform mijn huurovereenkomst wil betalen. (3 maanden)

Wat houdt "in principe in"/wat wordt daadwerkelijk met verhuurder afgesproken?

 

Een idee is dat de nieuwe huurder het huurcontract aangaat per 1 januari 2015 en de maanden voorafgaand aan die datum met jou verrekend. Bijv. zoals gemeld

 

Je kunt toch ook een nadere afspraak maken dat je nog een tijdje bij het bedrijf betrokken blijft 'om de overdracht te begeleiden' en dat je in dat kader blijft huren. Zeker aangezien het een korte periode is, kan een beetje creativiteit wenselijk zijn.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van de week mijn bedrijf verkocht. Het pand waar het bedrijf in is gevestigd huur ik. Mijn huurcontract loopt nog tot eind januari 2015. Echter heb ik met de kopende partij afgesproken dat hij per 1 november 2014 het bedrijf gaat overnemen.

 

Wat voor bedrijf is er verkocht? Gevestigd in een middenstandsbedrijfsruimte? (detailhandel, restaurant etc)

 

Kan beoogde nieuwe huurder voldoende waarborging bieden voor nakoming van de huurovereenkomst en een behoorlijke bedrijfsvoering?

 

De verhuurder kan niet gedwongen worden een nieuw contract te accepteren, maar wel tot een contractsovername. Indeplaatsstelling heet dat. En hij mag daarvoor kosten in rekening brengen.

 

Huurder heeft het contract al opgezegd. Indeplaatsstelling zou dan toch maar max. tot einde contract mogelijk zijn? In dit geval tot januari 2015? En vervolgens mag verhuurder toch met een willekeurig iemand een nieuw contract afsluiten met vrijheid in huurhoogte en andere voorwaarden?

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Als een verhuurder niet mee wil werken, kun je bij de rechter "in de plaats stelling" vorderen. Als de nieuwe huurder geen problemen heeft met fiscus, schuldeisers of fiscus zal de rechter dit niet weigeren.

Als je mee dreigt werkt de verhuurder waarschijnlijk wel mee. Anders zal je de stap naar de rechter moeten maken en dan werkt hij waarschijnlijk wel in der minne mee.

 

succes

 

edit. Ik zie nu dat Steven K dit ook al heeft geopperd

Link naar reactie
  • 0

Misschien mis ik iets, maar als je bedrijf verkocht is, blijft de hurende entiteit dan niet hetzelfde?? Of te wel de huurder (=contractspartij) verandert niet, alleen misschien een bankrekening, maar dat maakt niet uit.

 

Een gang naar de rechter zou ik proberen te vermijden, om reden dat de huurovereenkomst al opgezegd is en het dan maar de vraag is of de verhuurder nog wel een nieuwe overeenkomst wil gaan sluiten met jou koper.

 

Maak een afspraak en drink een bak koffie. In dat gesprek zou ik de mogelijkheden van een indeplaatsstelling bespreken. Als jouw koper, voldoende waarborgen geeft, zal dat geen probleem zijn, mogelijk stelt verhuurder voor dat jij t/m januari 2015 borg moet staan. So be it.

 

Ik verwacht dat strategie van verhuurder zal zijn om een nieuw contract met nieuwe voorwaarden met jouw koper af te spreken. Doordat verhuurder nu "druk" zet, wordt zijn onderhandelingspositie voor het nieuwe contract sterker. Probeer er samen uit te komen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.