• 0

Boek over merknaam/bedrijfsnaam [onderzoek/behoefte]

Beste ondernemers,

 

 

Ik voer op het moment een gedegen onderzoek uit naar welke onderwerpen ondernemers graag terug zouden lezen in een boek over het ontwikkelen van een bedrijfsnaam c.q. merknaam?

 

Welke onderwerpen zou u graag terug lezen als u een boek kocht met betrekking tot het ontwikkelen van uw bedrijfsnaam?

 

Uw antwoorden, suggesties en bijdragen worden zéér gewaardeerd.

 

Dank u hartelijk voor uw antwoord en ik wens u een fijne dag.

 

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag me af, of er wel genoeg interesse is in een dergelijk boek. Over het algemeen bestaat er al een voorkeur of een richting waarheen het moet gaan op grond van de naam van de eigenaar, het product, de regio en dat soort dingen. Het ontgaat mij hoe je een boek over zoiets kunt schrijven laat staan lezen.

 

Als je toch zo'n boek wilt schrijven, denk ik dat je HIER een goede leidraad vindt voor de opbouw en de thema's. Het complete ebook kun je gratis toegestuurd krijgen.

 

Succes

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0

Mijn voorkeur gaat uit naar een overzichtje op hooguit één A4tje i.p.v. een heel boek. Rondneuzen op higherlevel en Google volstaat dan. Welke onderwerpen had jij zoal in gedachten?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Twee of drie planken van mijn boekenkast staan vol met dit soort boeken. Ik denk dat actualiteit in voorbeelden of trends belangrijk is. Bedrijfsnamen/merken voor ZZP-ers, van Hollandse merken en voor online activiteiten zijn wat mij betreft indien goed uiteengezet altijd interessant. Hoe ga je multichannel met een merk of bedrijfsnaam? Wat zijn pro's en contra's van keuzes? Oude merknamen oppoetsen is ook een onderwerp.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Mij is onduidelijk wat je bedoeld met ontwikkelen van de bedrijfsnaam? Is dat de naam op zich of zorgen dat de naam opgeladen wordt als een condensator die hevig vonkt als iemand van de doelgroep er mee in aanraking komt?

 

Persoonlijk denk ik dat een merknaam, of eender welke naam, dus ook de titel van een boek zijn waarde amper krijgt door de naam op zich, maar vooral door de hoeveelheid marketing en vooral de effectiviteit daarvan die er in gestoken wordt. Ik heb prima namen, dus namen die het juiste gevoel op zouden roepen bij een product of dienst en beklijven, zien verschrompelen of verdwijnen en zwakke namen zien opbloeien. De waarde van de naam op zich als vertrekpunt wordt volgens mij vaak schromelijk overdreven. Als je kijkt naar de merkwaarde in combinatie met zoekmachine marketing dan zie je een trend naar beschrijvende (merk)namen zoals vliegwinkel.nl.

 

 

 

 

 

  • 0

Er zijn al redelijk wat boeken geschreven hierover - van luchtige (Hello, My Name Is Awesome van Alexandra Watkins) tot meer technische (The Making Of A Name)

Wel allemaal in het Engels.

En niet allemaal even boeiend of even goed.

 

Voordat je iets zinnigs kunt zeggen over de mogelijke inhoud van zo'n boek moet je vaststellen of het om een boek gaat wat je leert om zelf een naam te ontwikkelen of om een wetenschappelijk boek dat veel meer linguïstisch onderbouwd is en diep op branding ingaat.

Zelf een naam leren ontwikkelen is trouwens nog niet zo gemakkelijk ;-) Je wordt geen goede strateeg/creatief van een boek lezen, al kan het de kwaliteit van je output wel verbeteren.

In Google wordt veel meer gezocht op 'bedrijfsnaam bedenken' dan op 'naam laten ontwikkelen'.

 

Het zal moeilijk zijn een boek te schrijven over dit onderwerp wat op een sweet spot zitten tussen educatie, inspiratie, empowerment en een kijkje in de keuken van meesters in hun vak. Want in tegenstelling tot wat Hans van Nijnatten zegt is een naam die op zichzelf al sterk is wel degelijk iets waard ;) Als je bakken met geld te verspijkeren hebt om aan marketing te doen kom je met veel weg (maar dat geld had je dus ook anders kunnen gebruiken ...) maar voor bedrijven en merken die dat niet hebben is de eerste klap een daalder waard.

Die sweet spot zou ik zelf althans opzoeken als ik er een boek over zou schrijven. En dan vooral: zonder de geijkte voorbeelden aan te halen, ik zie vaak dezelfde cases voorbijkomen namelijk.

 

En last but not least: het vak naamcreatie is in Nederland veel minder een 'hot item' (zoals in Amerika veel meer het geval is) dus je afzetgebied is - als Nederland je publiek moet vormen - laat ik zeggen, een niche. Wel een interessante niche, juist omdát er weinig over geschreven wordt in Nederland.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.