• 0

Salaris loondienst handhaven?

Beste forum leden, ik heb al gezocht op dit forum en andere fora maar geen duidelijk antwoord gevonden. De titel van dit bericht dekt niet helemaal de lading maar anders wist het niet te omschrijven. Het gaat om het volgende. Ik ben in loondienst met een meer dan goed salaris en alles wat daarbij hoort zoals een leaseauto etc. Toch kriebelt het al een aantal jaren om in dezelfde branche waar ik nu werkzaam ben een eigen bedrijf te starten. In mijn huidige functie ben ik in zekere zin ook ondernemer maar met vastigheid. In het verleden ben ik ook al zelfstandig ondernemer geweest. Ik weet dus wat ondernemen inhoudt.

Ik heb een businessplan opgesteld met de daarbij horende financiële planning en uiteraard ook een salaris ingecalculeerd. Ik heb echter het salaris gewaardeerd op ca. 2/3 van wat ik nu verdien. Met name omdat ik van mening ben dat je eerst moet investeren voor je vruchten kunt gaan plukken.

Met dit businessplan heb ik twee financieel adviseurs bezocht en wat mij bij beide opviel is dat zij mij adviseerden om mijn huidige salaris (in loondienst) in de planning te verwerken. Hun uitleg was dat als je als zelfstandig ondernemer niet in staat bent om je huidige salaris te realiseren je er beter niet aan kunt beginnen. Als ik dit zou doen dan betekent het dat ik zeker 2-3 jaar verlies moet gaan maken en dat zie ik niet zitten.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie van deze adviezen vinden.

MVG

Ron

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

advies is tekort door de bocht. salaris en winsten zijn van vele factoren afhankelijk. Eerste belangrijke vraag is, welke rechtsvorm gaat jouw ondernemen krijgen. Bij een eenmanszaak is er bijvoorbeeld geen sprake van salaris maar prive onttrekking (geen impact voor je winst of verlies) en bij een bv is er wel salaris en dus ten laste van winst of verlies.

Link naar reactie
  • 0

Zoals je het nu beschrijft lijkt het een kortzichtig advies.. het gaat dan uit van de aanname dat je altijd iets anders gaat doen om er financieel beter van te worden of in elk geval niet op achteruit te gaan. Toch zijn er vaak vele andere factoren waardoor iemand die ondernemer is totaal geen problemen mee heeft om het risico te lopen of daadwerkelijk minder te gaan verdienen.

Alleen wanneer dat advies word gebaseerd op een analyse van jou huidige privébestedingen zou het een terecht advies zijn.

 

Dus zolang het een bewuste keuze is en je alle gevolgen van het minder verdienen in kaart hebt hoeft het geen probleem te zijn om te gaan starten.

 

Link naar reactie
  • 0

Om wat Roel zegt nog korter te zeggen:

 

Je moet in je worst-case-scenario toch je vaste lasten kunnen blijven betalen: hypotheek, alimentatie, enzovoort. Als je een grote reserve hebt, is dat minder belangrijk.

 

Wat reserve betreft, hou er rekening mee dat er tussen de aanvang van je eerste werkzaamheden en de betaling van je eerste factuur gemakkelijk 3 maanden kunnen zitten. Die periode moet je op zijn minst kunnen overbruggen. (Voor detaillisten geldt dat niet, maar die moeten op hun beurt weer veel investeren in voorraden, gebouwen enzovoort, dus die hebben ook vooraf geld nodig, gok ik.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Om wat Branko zegt nog korter te zeggen ( ;D):

 

Maak een goede liquiditeitenplanning.

 

Het liefst zelfs 3: een pessimistische, optimistische en een realistische.

De liquiditeitenplanning levert het benodigde minimale inkomen en weerstandsvermogen (reserves)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echter het salaris gewaardeerd op ca. 2/3 van wat ik nu verdien. Met name omdat ik van mening ben dat je eerst moet investeren voor je vruchten kunt gaan plukken.

 

 

Niks op tegen om het volgens bovenstaand te doen, je kan altijd periodiek nog wat geld overboeken naar je privé rekening als er op de zakelijke rekening te veel staat.

 

En misschien moet je ook nog wat investeringen doen, altijd makkelijk als je dan nog wat geld op een zakelijke spaarrekening hebt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.