Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

BTW Internationaal

Geplaatst:

bulli

Ik heb de volgende vraag over BTW berekenen bij internationale goederenverkoop.

Ons Nederlandse bedrijf koopt goederen in bij bedrijf in Spanje met 0% BTW. Goederen worden opgeslagen in ons Duitse magazijn dat op naam staat van ons Nederlandse bedrijf. Na een aantal weken worden de goederen uit ons Duitse magazijn verkocht aan een Nederlandse klant. De goederen gaan dus de grens over. Facturering is vanuit ons Nederlands bedrijf naar de Nederlandse klant.

Is de facturering dan met 0% of 21% BTW? Is mij niet helemaal duidelijk.

Featured Replies

Geplaatst:

Bert.

Levering van Duitsland naar Nederland is een intracommunautaire levering die belast is met 0%. Je factureert of 0% met je Duitse BTW nummer of met 21% NL BTW maar dan moet je de overbrenging naar Nederland zelf opgeven als fictieve intracommunautaire levering.

Geplaatst:

bulli

• Auteur

Ik maak de factuur met 21% BTW. Waar geef ik dan de fictieve intracommunautaire levering aan?

Wat te doen als ik dezelfde goederen incl. montage verkoop? Montage is dan ook in Nederland.

Geplaatst:

Richard Theuws

Op 3-2-2015 om 12:39, BJM zei:

Je factureert of 0% met je Duitse BTW nummer

Welk Duitse BTW nummer? Hij geeft toch aan dat zijn bedrijf Nederlands is? Dan maakt het toch niet uit van waaruit hij de goederen aan zijn Nederlandse klant levert?

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Geplaatst:

4711

TS woont in Duitsland.

Normaal gesproken zou hij dan ook wel een Duits BTW nummer hebben, gezien hij ondernemer is en blijkbaar (intracommunautair) goederen inkoopt.

Tenminste zou ik dat ook verwachten.

Geplaatst:

Richard Theuws

Op 3-2-2015 om 19:45, Peter_CVinfo zei:

TS woont in Duitsland.

Waar haal je die informatie vandaan?

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Geplaatst:

Bert.

BTW volgt de goederen. De Spaanse leverancier levert de goederen in Duitsland , het Nederlandse bedrijf verwerft intracommunautair en moet in Duitsland de verwerving opgeven, dus een Duits BTW-nummer (dat zou je misschien ook via een fiscaal vertegenwoordiger kunnen doen). Of TS in Duitsland woont doet er niet toe. bovendien schreef TS dat het om een Nederlands bedrijf gaat dat in Duitsland goederen opslaat, blijkbaar in hun eigen magazijn. Ik ga er van uit dat ze dan over een Duits BTW nummer beschikken, zo niet dan wordt het hoog tijd om er een aan te vragen.

Geplaatst:

4711

Op 3-2-2015 om 22:40, Richard Theuws zei:

Waar haal je die informatie vandaan?

Eerdere berichten van TS.

Geplaatst:

4711

Op 3-2-2015 om 22:47, BJM zei:

Of TS in Duitsland woont doet er niet toe.

Nee, op zich niet.

Maar het is wel ongewoon dat een ondernemer in Duitsland, met een BTW nummer in NL, geen Duits BTW nummer heeft. Zeker wanneer hij intracommunautair inkoopt en er geleverd wordt in Duitsland.

Geplaatst:

Bert.

Ik kan uit de post niet opmaken of TS een Duits BTW-nummer heeft of niet. ik zie wel vaker Nederlandse bedrijven die in een andere lidstaat activiteiten hebben zonder BTW-registratie (of omgekeerd). Tot een soort SRV-wagen aan toe die 's ochtends naar Belgie reed, daar producten uit de wagen verkocht en 's avonds weer met heel de handel terug ging naar Nederland........

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
  Op 3-2-2015 om 13:02, bulli zei:

Wat te doen als ik dezelfde goederen incl. montage verkoop? Montage is dan ook in Nederland.

Als de goederen in NL gemonteerd worden aan een ander goed dan is (doorgaans) de plaats van levering Nederland (voor de fiscale technici, artikel 3 eerste lid onderdeel f Wet OB en artikel 5 eerste lid onderdeel a Wet OB).

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.