• 0

Berekenen inkoop naar verkoop incl. transport en opslag

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site, dus ik hoop dat dit bericht goed staat.

Ik zou het fijn vinden als iemand mij een beetje op weg wilt helpen.

 

Ik heb een product gevonden, dat in Nederland voor ongeveer 225 euro verkocht wordt.

Na veel bellen, navragen, zoeken, heb ik het gezien dat de goedkoopste 215 euro vraagt,

Maar dit is 1 kleine eenmalige lading, waar ze graag van af willen via marktplaats.

Bij andere groothandels etc, vragen ze dus ongeveer 225 euro. Ik wil het voor 200 euro aanbieden.

 

Als ik het in Belgie koop (rechtstreeks van de fabrikant) kost het 162 euro.

Dat betekent dat ik ongeveer 40 euro winst maak, per verkoop.

 

Het is een product dat wekelijks terugkomt. Bij verschillende afnemers.

Het is wel een "winter" product. In de zomer is er veel minder vraag naar.

Dit betekent wel dat het zomers goedkoper aangeboden wordt.

 

Nu zou ik graag een grote lading uit Belgie willen halen, naar Nederland brengen,

en hier willen verdelen en verkopen onder verschillende afnemers, en zo winst maken.

 

Ik heb een kleine berekening gemaakt:

In 1 vrachtwagen past het product 20x. In Belgie betaal ik dus: 3250 euro.

Dan laat ik de vrachtwagen naar Nederland rijden, en wil ik die 20 producten het liefst gelijk kwijt zodat het geen opslag kost. Ik heb nog geen transport bedrijf gebeld, dus ik weet niet hoe het werkt met rondrijden, en lossen, en of je betaald per vrachtwagen of per dag of aantal km.

Maar dit moet ik nog uitzoeken.

Na wat rondvragen weet ik, dat elke afnemer 1x per week, het product 1x wil hebben.

Dus het is lastig om alles in 1 dag kwijt te raken, dus zal ik aan opslag moeten denken.

Maar een simpele rekensom is: Inkoop = 3250 euro. Als ik het verkoop: 4000.

Dus dat is 750 euro winst. Dan heb ik transport nodig, en eigenlijk ook opslag.

 

Ik heb een paar dingen al goed uitgezocht:

-Ik weet zeker dat als ik het voor 200 euro verkoop, ik de aller goedkoopste ben in Nederland.

Zelfs goedkoper dan marktplaats, elke groothandel en elke winkel etc.

-Ik weet dat er wekelijks geleverd moet worden in de winter. In de zomer misschien 25 procent van de normale hoeveelheid

-Ik heb marktonderzoek gedaan, tot nu toe heeft iedereen veel interesse als ik het voor zo weinig kan leveren, dus ik weet vrij zeker dat ik klanten heb, waar ik mijn spullen aan kwijt kan raken.

Ik heb bij 5 verschillende "klanten" navraag gedaan, en gevraagd wat ze nodig hebben,

en dat was ongeveer 1 product per week. In verband met opslag en ruimte, hebben ze liever niet 1x per maand 4 producten.

 

In een straal van 20 km, zitten ongeveer 10 potentiele afnemers, die interesse hebben in mijn product.

Dus ik kan bijna aan de lopende band, mijn product kwijt.

Helemaal als ik het goedkoper kan leveren, met regelmaat. Ik wil er dus een soort abonnement dienst van maken. Voor een x bedrag, zorg ik dat wat het bedrijf nodig heeft, elke week netjes bezorgd wordt.

 

Maar:

Ik heb totaal geen ervaring in ondernemen, logistiek, importeren en handel, zaken doen etc.

Ik heb dus geen verstand van, belasting, prijzen, regeltjes en andere dingen waar ik op moet letten.

 

Nu hoop ik dat iemand mij een beetje op weg kan helpen,

Hoe zit het met transport, wat is de goedkoopste manier?

Is het handig om het op te slaan, zodat ik in 1x een grote lading kan kopen?

Of beter geen opslag, en een kleinere lading kopen, en het gelijk afleveren?

Hoe zet ik zoiets op, waar moet ik op letten? Zie ik iets over het hoofd?

 

Het klinkt heel vaag en onsamenhangend want ik zeg liever nog niet om wat voor product het gaat.

Als dingen onduidelijk zijn, vraag het dan alstublieft :)

Maar ik hoop dat ik wat advies kan krijgen, of dit überhaupt levensvatbaar is.

En hoe ik dit het best kan oppakken. Alvast bedankt, met vriendelijke groet.

 

 

 

[verandering: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even kort door de bocht: je marge is veel te laag. Je moet namelijk de volgende zaken uit die marge betalen:

- transport (één pallet van België naar een individueel adres in Nederland kost je minimaal €50,- excl. BTW)

- handling/opslag (heftruck nodig?)

- algemene bedrijfskosten (KvK, boekhouder, verzekeringen, bankkosten etc.)

- rente op je investering

- risico op verlies (retour/garantie) en niet-betalende afnemers

- BTW

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Beste Chestertje,

 

Welkom op dit ondernemersforum.

 

Zonder dat je het in de gaten hebt, ben je feitelijk al met marktonderzoek gestart en dat is een prima eerste stap. Echter, om jouw plannen meer body te geven zou je dit idee eigenlijk nog verder moeten uitwerken in een ondernemingsplan. Als je zoekt op trefwoord ondernemingsplan zal je veel informatie vinden op dit forum. Een paar tips:

 

- Werk jouw marktonderzoek verder uit: Breng de concurrentie in kaart en schrijf uit waarom jij denkt dat jouw product een goede kans maakt. Waarin ga jij je onderscheiden van de concurrentie? Denk groter dan lokaal want groei is wel nodig om jouw marges op termijn houdbaar te maken. Bijvoorbeeld hoe je wilt groeien naar regionaal en later zelfs landelijk.

- Inventariseer alle mogelijke risico's die je je kunt inbeelden en maak per risico een afweging of je die wilt: beheersen, verleggen (= verzekeren), vermijden (bepaalde activiteiten niet doen) of accepteren.

- Denk na over de financiering, dat betekent dat je ook zult moeten nadenken over de investeringen die je nodig hebt: Bijvoorbeeld voor opslag, voor verpakking/verzegeling, voor transport).

- Werk jouw financieringsbehoefte uit in een liquiditeitsbegroting en maak een resultatenprognose.

 

Even kort door de bocht: je marge is veel te laag.

Nogal een dooddoener waarvan ik vind dat die voorbarig wordt gegeven want productmarge is schaalbaar. Dus hangt ook van af volume, distributiewijze, prijselasticiteit in relatie tot verschillende doelgroepen, eigen investeringen etc .

 

Overigens is de opmerking van Jean over BTW wel een belangrijke: Vergelijk je prijzen inclusief of exclusief BTW met elkaar? Kan een wezenlijk verschil betekenen voor je marge.

 

Succes!

Alex

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site, dus ik hoop dat dit bericht goed staat.

Ik zou het fijn vinden als iemand mij een beetje op weg wilt helpen.

 

Ik heb een product gevonden, dat in Nederland voor ongeveer 225 euro verkocht wordt.

Na veel bellen, navragen, zoeken, heb ik het gezien dat de goedkoopste 215 euro vraagt,

Maar dit is 1 kleine eenmalige lading, waar ze graag van af willen via marktplaats.

Bij andere groothandels etc, vragen ze dus ongeveer 225 euro. Ik wil het voor 200 euro aanbieden.

Staar je niet blind op je rekensom, volgens mij heb je geen inzicht in de prijs die een groothandel rekent aan zijn vaste afnemers, die zou wel eens lager kunnen zijn.

Wat gebeurt er met de prijs als je ineens een serieuse conurrent gaat worden voor de groothandel, dan blijft jouw prijs niet zo lang geheim.

 

En je bent geen groothandel, hoe ga je je verlies compenseren als er geen vraag is, omdat jarenlange relaties het winnen van een lagere prijs. ???

 

Als laatste, het gaat om een voordeel van max. € 25,00 voor een afnemer met een wekelijkse bestelling, zou een afnemer een relatie met een vaste betrouwbare groothandel willen inruilen voor een jong onervaren bedrijfje wat alles nog moet uitvinden, met daarbij kans op alle afbreukrisico's.

 

Kortom, blijf zoeken naar een gat in de markt, maar met dit loop je behoorlijke risico's. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk bedankt voor de adviezen. Hier kan ik zeker wat mee.

 

Ik heb, als je het zo bekijkt, inderdaad al wat marktonderzoek gedaan.

Zo heb 5 potentiele afnemers gepolst, en ze hadden allemaal interesse in mijn product/prijs.

Ook hebben de meeste al gevraagd of ik ook andere producten kan leveren.

Voorbeeldje: Ik lever stro voor paardenstallen. Willen ze ook dat ik gelijk voer, zaagsel, hooi etc lever.

Hier zie ik zeker toekomst in, ik zou alleen graag klein willen beginnen, en starten met 1 product.

Daarna kan ik altijd uitbreiden, en de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

 

Ik heb in mijn berekening nog helemaal geen btw meegerekend.

Dus als ik het inkoop is het 162 euro excl. Btw, en als ik het verkoop vraag ik 220 excl. Btw.

Hoe het werkt met btw, moet ik allemaal nog uitzoeken, en vind dat al een hele klus.

Ik zie bijna door de bomen het bos niet meer :D Maar dat komt goed, het kost alleen wat tijd.

 

Jean Ecogeneration: Bedankt voor de tip.

Ik heb nu inderdaad een lijst gemaakt met kosten die er bij komen voor dit jaar.

50 euro (inschrijfgeld KvK)

1000 euro (boekhouder)

42 euro (zakelijke bankrekening + bedrijfsaansprakelijkheid verzekering)

 

Na pasen kan ik informeren naar een inventaris/goederen verzekering. Maar mijn bedoeling is om redelijk klein te beginnen. Dus ik als ik voor 500 of 1000 euro inkoop vraag ik me af of ik goederenverlies of retour van goederen, niet voor lief moet nemen aangezien verzekering ook erg prijzig is (gok ik ). Voor grotere inkopen is het wel verstandig inderdaad. Maar dit zal afhangen van de prijs natuurlijk. En dan wil ik gelijk navragen of ik nog meer verzekeringen nodig heb.

 

Dit zelfde verhaal geldt voor transport. Hier ben ik totaal onervaren in. De Fabrikant vertelde me dat hij wel eens samenwerkte met een transport bedrijf dat naar Nederland transporteerde, maar dat dat zeker 400 euro zou kosten en dat het lastig was omdat hij zich liever alleen richt op de verkoop. Ik heb zelf op internet gekeken, en het kan stukken goedkoper. En zelfs een eigen vrachtwagen voor 1dag huren, scheelt ook heel veel geld. Dus dan zou ik alleen iemand moeten vinden met het juiste rijbewijs, die zou willen rijden. Hij adviseerde me ook om te kijken of er “lege vrachtwagens” mijn kant op reden, omdat dit goedkoper zou zijn. Hier ga ik dinsdag ook even over bellen.

 

Alex en RiVe: Ook heel erg bedankt voor de tips. Hier heb ik veel aan.

 

Ik kan me (denk ik) onderscheiden van mijn concurrenten omdat ik met 100 procent zekerheid de goedkoopste ben. Ik heb alle groothandels in Nederland bekeken, en ik kan het goedkoper.

 

Daarnaast wil ik graag een soort service aanbieden, dat ik elke week/maand alles bezorg wat ze nodig hebben. Uit ervaring en navragen weet ik ook dat dat elke week/maand ongeveer het zelfde is.

Dus het is fijn dat het allemaal geregeld wordt, en ze niet hoeven te bestellen/ophalen/zoeken etc.

 

Mijn voordeel is dat mijn afnemers eigenlijk boeren of handelaren zijn. Dat betekent dat ze geen waarde hechten aan waar het vandaan komt, maar dat de prijs voor hun het belangrijst is.

Dit is ook gelijk een valkuil, als mijn buurman het goedkoper gaat aanbieden dan ik, gaan ze bij mij weg. Ik kan dan natuurlijk ook weer wat lager gaan, maar er is natuurlijk een grens of het rendabel is.

Er zijn gelukkig zeer veel afnemers bij mij in de buurt maar ook in heel Nederland, Dus ik kan klein beginnen, en daarna heel de provincie en daarna landelijk mijn product gaan verkopen.

 

Inmiddels ben ik begonnen om een ondernemingsplan te schrijven, en ik kom gelijk veel meer dingen tegen waar ik tegen aan loop. Groothandel of Detailhandel. Ik ben, als ik dit doorzet, denk ik een groothandel, maar het zou fijn zijn als ik ook aan particulieren kan verkopen. De prijs die een particulier in de winkel betaald voor het product is tussen de 300 en 350, dus dat zou ook misschien een beetje helpen. Ook hiervoor ga ik uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.

 

Als jullie nog meer commentaar en/of advies en/of aandachtspunten hebben,

Dan hoor ik het heel graag!

 

Link naar reactie
  • 0

Een klein rekensommetje:

 

Verkoop (200€) min inkoop(162€) = 38€/stuk

20 stuks in vrachtwagen = 760€ marge per vrachtwagen.

Vervoer naar Nederland = 400€

 

Voor je opslag, afleveren bij klanten heb je dus nog 360€ marge over.

Maw 18€ per klant. Dat is niet winstgevend. Er is een reden waarom je concurrenten meer vragen.

 

Oplossing is om meer producten te leveren en je orderwaarde te verhogen.

Doch in de opstartfase ga je flink verlies maken.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Ik zou inderdaad net zoveel kunnen vragen als mijn concurrenten.

Als ik het gemiddelde zou nemen wat een groothandel biedt, dus ongeveer 220 of 225 euro

Dan maak ik meer winst, per vrachtwagen.

Als het dan lukt om transport te regelen voor 200 euro, dan kom ik wat beter uit.

Het scheelt wel dat de meeste afnemers gemiddeld 5 minuten rijden bij elkaar vandaan liggen.

Dus als ik zou beginnen met 1 landweg, en dan 10 boerderijen zou krijgen (er hebben er al 5 mondeling toegezegd)

 

Dit zijn de prijzen van de goedkoopste leveranciers:

Bij een groot aantal producten is het aanzienlijk goedkoper, maar heb je ook enorm veel opslagruimte nodig. Om deze reden kiezen de afnemers toch voor minder grote aantallen, en betalen ze dus wat meer in verhouding. (dit weet ik zeker omdat ik het heb nagevraagd)

1 = 270,00

3 = 257,50

6 = 220,00

8 = 212,50

10 = 207,50

18 = 202,50

 

Ik had dus het liefst 200 euro gevraagd, ookal namen ze 1x per week 1 product af.

Maar dit is inderdaad niet realistisch zo te zien.

Als ik 4 stuks afneem, betaal ik dus 162 euro per stuk.

Dus ik zou even moeten zoeken naar de beste formule.

Als ik er maar 4 afneem, kan ik natuurlijk ook met kleiner (en dus goedkoper) vervoer gaan rijden.

 

 

Gelijk afleveren zorgt ervoor dat ik geen opslagkosten heb. Maar is wel weer een risico natuurlijk.

 

hmmmm.... ik denk er blijkbaar veel te makkelijk over, haha :D

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp zit je in de landbouwsector; daar zijn vertrouwen en langetermijnrelaties toch wel heel belangrijk. (mijn ervaring)

 

Ook zeg je dat je potentiële klanten niet teveel willen afnemen in 1 keer omwille van de opslagkosten en zelf heb je ook niet veel zin om te investeren in opslagruimte.

 

Als je de logistiek goed op punt kan zetten om 'just in time' te leveren dan zou het wel iets kunnen worden. Daar komt wel de nodige organisatie en bijhorende stress bij kijken; daar moet je tegen kunnen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me toch echt goed bezinnen, voor te beginnen. Blijkbaar wordt het product al via diverse kanalen aangeboden. Direct een prijsconcurrentie aangaan, kan ook uitlokken voor andere partijen er weer onderdoor te gaan. De marge is niet erg groot, dus er is weinig rek.

Denk dat je jezelf moet afvragen welke meerwaarde je bent voor de potentiële afnemers met dit product. Prijs is niet altijd van doorslaggevend belang. Levertijd is ook een belangrijke en als je zo'n kleine afnemer bent van de leverancier, sta je niet voor in de rij. De verzendkosten vanuit Belgie zonder contracten zijn ook (te?) fors. Zou zeker je concurrentiepositie goed uitzoeken. Nog los van alle administratieve lasten en andere zaken die op je pad komen.

Suc6.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in mijn berekening nog helemaal geen btw meegerekend.

Dus als ik het inkoop is het 162 euro excl. Btw, en als ik het verkoop vraag ik 220 excl. Btw.

Hoe het werkt met btw, moet ik allemaal nog uitzoeken, en vind dat al een hele klus.

 

BTW heeft geen invloed op winst of verlies, hoogstens een wat negatief effect op je cashflow maar dat zou bij producten die je uit Belgie haalt zelfs omgekeerd kunnen zijn. Al zal dat met deze bedragen waarschijnlijk centenwerk blijven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Ik wilde even een update geven!

Inmiddels ben ik ingeschreven bij de kamer van koophandel, en ben ik met de verkoop begonnen.

Ik heb een goedkope opslag en transporteur gevonden, dus daarmee heb ik de kosten weten te drukken.

 

Ik maak iets meer dan 40 euro winst per pallet.

Dit is echt wat ik overhoudt, dan heb ik alles betaald; opslag, transport/bezorging bij klanten/bedrijfskosten etc.

Ik verkoop op dit moment ongeveer 10 pallets per maand. Dit zijn allemaal afnemers die ik al kende,

of mensen die mij via via gevonden hebben.

Vanaf volgende maand heb ik een website, kan ik gaan adverteren, flyers, etc.

Ik verwacht dan meer klanten te krijgen.

 

Ik weet dat het nog niet veel is. Maar dit ben ik begonnen met de bedoeling een extra zakcentje te verdienen, en omdat ik het leuk vind. Ik hoef er niet van te kunnen leven.

 

Ik heb een boekhouder die alles voor me gaat regelen. Ik heb volgende week een afspraak met haar.

Maar ik wil graag zelf ook op de hoogte zijn hoe het zit.

 

En nu had ik een paar vraagjes over de BTW.

Ik heb in België geen BTW betaald. De btw was 0 procent en wordt verrekend.

De BTW reken ik wel aan mijn klanten door. Dus die 400 euro per maand, daar moet de BTW nog af.

Hoeveel zal ik daar ongeveer aan overhouden?

 

En hoe verrekend de belasting die 0 procent verlegde BTW, en de BTW die mijn klanten hebben betaald aan mij?

En hoeveel procent zal ik ongeveer af moeten dragen? Is dit 50 procent, of zal dit minder zijn aangezien ik nog niet zoveel winst maak? Of krijg ik dit pas te horen als ik aangifte heb gedaan?

 

Ik wil iedereen nog hartelijk bedanken voor alle tips en het meedenken.

 

Groet Chestertje

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.