Ga naar inhoud

Mag je verwijzen naar een andere merk? [regels m.b.t. vergelijkende reclame ]

Geplaatst:

Romano Sandee

Op dit moment ben ik bezig om een nieuwe geur / aromacompositie op de markt te gaan zetten. Daarvoor heb ik (en nog steeds op het moment) verschillende mensen een sample gestuurd en hen gevraagd naar de geurbeleving die hij/zij ervaart bij de compositie.

 

Nu wil ik bij het ingaan van deze geur reclamemateriaal maken die gebaseerd is op de reacties van mensen die het getest hebben. Kan en mag ik als één van de quotes daarin (zoals een consument het mij gemeld heeft) de vergelijking maken naar het andere merk? Of maak ik daarmee inbreuk op het merkenrecht van het betreffende merk?

 

 

 

[aanpassing: titel]

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

Kan en mag ik als één van de quotes daarin (zoals een consument het mij gemeld heeft) de vergelijking maken naar het andere merk? Of maak ik daarmee inbreuk op het merkenrecht van het betreffende merk?

 

Zoek op: vergelijkende reclame... ::)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Daar zijn nogal stricte voorwaarden aan verbonden. In beginsel mag je in nederland geen vergelijkende reclame maken, maar onder specifieke condities mag dat wel.

 

Bij iets subjectiefs als een geur denk ik echter niet dat dat gaat lukken. Het is zoiets als coca cola dat met een reclameuiting komt die stelt dat het lekkerder is dan pepsi. Zelfs als je die claim met een onderzoek kunt staven mag je hem niet zomaar als reclame gebuiken, en wordt het eeder iets als "72.4% van de proefpersonen preferreerden coca cola boven het product van -de- concurrent".

Geplaatst:

Romano Sandee

  • Auteur

In dit geval gaat het dus om een vergelijking die een reviewer gaf. Die review zou ik dan weer willen gebruiken in een reclame uiting. De uiting zal neer komen op zoiets als; "De geur doet met denken aan merk X, maar is een stuk voordeliger, en dat doet mij altijd goed". Het is dus een vergelijking cq. associatie die de reviewer had bij de geur van het product. De vraag is dan ook of je in zo'n geval het mag uiten in een reclame, en die vraag komt vooral voort omdat het product in beginsel door een reviewer is vergeleken.

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Die review zou ik dan weer willen gebruiken in een reclame uiting

 

prima toch? zolang je statisch maar niet gaat sjoemelen. 1 review lijkt me niet echt een sterke basis voor een reclame-uiting. Meer dan "1 op de 17 miljoen Nederlanders gaf aan dat de geur hem deed denken aan merk X, maar dan voordeliger" lijkt er dan ook niet in te zitten

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

TwaBla

In beginsel mag je in nederland geen vergelijkende reclame maken, maar onder specifieke condities mag dat wel.

Op grond van een Europese richtlijn is dat al sinds 1998 omgekeerd: in beginsel is het wel toegestaan. De vergelijking moet echter gebaseerd zijn op objectieve gronden. Als je dus één idioot vindt die meent dat product X net zo goed is als product Y, heb je geen objectieve basis.

 

Kun je wel op je klompen aanvoelen. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Branko Collin

De uiting zal neer komen op zoiets als; "De geur doet met denken aan merk X, maar is een stuk voordeliger, en dat doet mij altijd goed".

 

Dat klinkt alsof je het 'citaat' nog moet verzinnen. Claims moet je echter ook hard kunnen maken: http://www.24oranges.nl/2013/10/14/sultana-cookie-not-the-tastiest-says-dutch-judge/

 

De Hoge Raad heeft een tijd terug besloten dat er een auteursrecht op parfums kan zitten. Als jij kopieën van parfums verkoopt, levert je dat mogelijk andere problemen op dan alleen een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie.

https://www.recht.nl/nieuws/ie/archief/24690/hoge-raad-erkent-auteursrecht-op-parfum/

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Geplaatst:

Romano Sandee

  • Auteur

De uiting zal neer komen op zoiets als; "De geur doet met denken aan merk X, maar is een stuk voordeliger, en dat doet mij altijd goed".

 

Dat klinkt alsof je het 'citaat' nog moet verzinnen. Claims moet je echter ook hard kunnen maken: http://www.24oranges.nl/2013/10/14/sultana-cookie-not-the-tastiest-says-dutch-judge/

 

De Hoge Raad heeft een tijd terug besloten dat er een auteursrecht op parfums kan zitten. Als jij kopieën van parfums verkoopt, levert je dat mogelijk andere problemen op dan alleen een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie.

https://www.recht.nl/nieuws/ie/archief/24690/hoge-raad-erkent-auteursrecht-op-parfum/

 

Het citaat heb ik al liggen, alleen zijn er meerdere soortgelijke citaten, dus vandaar dat ik het zo heb benoemd.

 

Overigens componeer ik de geuren geheel zelf, het is dus zeker geen kopie en ook geen parfum en bovendien een aromacompositie van etherische oliën, wat dus al een hele andere grondstof is. Ik heb zelf ook nog gekeken naar waar naar toe verwezen werd na de reviewer, en er komen wel een aantal geur-bestanddelen overeen, maar niet alles. Net als dat ik zelf de receptuur heb samengesteld. Echter kan de associatie van iemand natuurlijk wel gaan naar "Hey, dit lijkt op merk X".

Geplaatst:

Hans v N

Overigens componeer ik de geuren geheel zelf, het is dus zeker geen kopie en ook geen parfum en bovendien een aromacompositie van etherische oliën, wat dus al een hele andere grondstof is. Ik heb zelf ook nog gekeken naar waar naar toe verwezen werd na de reviewer, en er komen wel een aantal geur-bestanddelen overeen, maar niet alles. Net als dat ik zelf de receptuur heb samengesteld. Echter kan de associatie van iemand natuurlijk wel gaan naar "Hey, dit lijkt op merk X".

 

Volgens mij zijn etherische oliën grondstoffen voor parfums, dat terzijde. Ik vroeg me (off toppic) af of je van al die mengsels ook een dermatologisch rapport moet hebben of hebt? Ook de labeling met jouw werkwijze lijkt me erg ingewikkeld. Of heb je dat handig opgelost? Daar kunnen wij dan weer van leren.

 

On topic denk ik dat er bij een dergelijke quote geen sprake is van vergelijkende reclame maar dat je ongeoorloofd meelift op de bekendheid van een ander specifiek merk. Dat mag niet.

 

 

 

 

Geplaatst:

Romano Sandee

  • Auteur

Volgens mij zijn etherische oliën grondstoffen voor parfums, dat terzijde. Ik vroeg me (off toppic) af of je van al die mengsels ook een dermatologisch rapport moet hebben of hebt? Ook de labeling met jouw werkwijze lijkt me erg ingewikkeld. Of heb je dat handig opgelost? Daar kunnen wij dan weer van leren.

 

Parfums bestaan over het algemeen uit of hydrolaten, absolues of (synthetische) parfums (dus nagemaakt). Van een pure aromacompositie (dus onverdund) kan ook geen dermatologisch rapport worden gemaakt, omdat je een etherische olie niet puur op de huid kunt gebruiken, met uitzondering van lavendel en tea tree. Alle andere etherische oliën hebben een verdunning nodig met de maximale dosering variërend tussen de 1% en 15% (verschilt per olie). Wél hebben alle etherische oliën een safety sheet, net als elk basisproduct.

 

Welk gedeelte van labeling lijkt je erg ingewikkeld? Bedoel je het benoemen van de ingrediënten? Of bedoel je het bij maatwerk-producten?

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.