• 0

Financiering praktisch gezien

beste allen,

ik ben bezig met het opstarten van een BV (zakelijke dienstverlening) en iemand wil voor 25% participeren (met mate met zijn kennis/netwerk). In het plan staan allerlei financiële verwachtingen. Stel opstartkosten zijn slechts 6.000. En de omzet 120.000 in het eerste jaar en winst 60.000. Hoe werkt nou zo'n participatie? Hoe bepalen we wat 25% waard is? En als hij 25% participeert voor laten we zeggen 50.000, moet ik dan die andere 75% 'inleggen'? (150.000). Zijn investering voor 25% wordt dat gestort op de ondernemingsrekening? Dus als een soort werkkapitaal/ buffer?

Dank je wel alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iemand die 25% van de aandelen bezit, heeft recht op 25% van de winst en 25% van de stemmen op de algemene vergadering. Je kunt er voor kiezen om stemrecht en winstrecht los van elkaar te koppelen, ik heb geen idee wat jullie willen.

 

Da's misschien wel vraag een. Wat wil jij? Wil jij iemand die meebeslist (maar met een minderheid qua stemmen) en meedeelt in de winst? Of wil je een zak met geld lenen en die na verloop van tijd terugbetalen?

 

Dan kun je daarna kijken wat er nodig is om de zaken zo in te richten dat ieder er mijn zijn gewenste investering in komt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je vraag/ antwoord.

 

Het is niet de bedoeling dat ik of de BV geld ga lenen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling van participeren. Daarvoor zijn de banken en familieleden. Daarom is mijn vraag; wat gebeurt er met het geld dat iemand als participatie inbrengt. Is dat werkkapitaal?

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag dat iemand 'stort op de aandelen' is vervolgens niet meer van hem (of haar) maar van de BV. De participant/aandeelhouder heeft de aandelen. Die kunnen meer waard worden, of minder. In de statuten staat meestal opgenomen of de aandelen verkocht mogen worden en aan wie, en dat kleed je verder aan in een aandeelhoudersovereenkomst.

 

Daarmee is dat geld inderdaad werkkapitaal, maar als we het dan toch over definities hebben, kun je met de term 'werkkapitaal' ook een avondprogramma vullen ;-)

 

Laat ik mijn wedervraag anders stellen: is er voor jou een voordeel dat iemand anders een kwart van de winst en de zeggenschap verkrijgt in ruil voor bedrag X?

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Is dit niet gewoon een gevalletje aandelenverkoop van een vraagsteller aan een investeerder? De oprichter krijgt dan toch het geld, toch niet de BV?

 

Anders moet je de inbreng bij oprichting van de vraagsteller op 150000 waarderen, en dat lijkt me ook behoorlijk fictief.

 

Maar goed, ik ben geen accountant, dus wellicht heb ik het helemaal mis.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik ging er vanuit dat de BV nog niet opgericht was, en dat het de bedoeling was om aan één aandeelhouder 25% van de aandelen toe te kennen, waar een storting van 50k tegenover zou staan. IK vermoed inderdaad dat je er dan al gauw op uitkomt dat de persoon die 75% van de aandelen verkrijgt, kennelijk iets inbregnt met een waarde van 150k.

 

Maar, ik ben ook geen accountant.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

En de omzet 120.000 in het eerste jaar en winst 60.000.

Als ik het goed begrijp wil je meteen al aan het begin van je bedrijf 25% van de aandelen uit handen geven voor 50.000 euro. Voor een bedrijf dat in zijn eerste jaar al 60.000 euro winst maakt?

 

Dan zou ik zoals Joost aangeeft goed nadenken of je niet op de een of andere manier het zonder die investering kunt redden. Een eerste jaar moet toch te overbruggen zijn. Ga bootstrappen, werken naast loondienst, verkoop je huis, kijk je familie lief aan.

 

Als je echt een bedrijfsconcept hebt wat uit 120k omzet 60k winst kan maken (al in jaar 1!) dan krijg je misschien voor eeuwig spijt dat je een kwart van je bedrijf uit handen hebt gegeven al voor de start.

 

Stel dat je 10 jaar met het bedrijf doorgaat, dan krijgt de investeerder €150.000 terug voor zijn €25.000 plus nog een kwart van het verkoopbedrag van je bedrijf.

 

Mijn ervaring is dat als jij voor de zoveelste keer een nacht doorhaalt om een deadline te halen je onbewust een hekel gaat krijgen aan die stille vennoot die zich voor een prikkie heeft ingekocht en nu een keer per jaar een kwart van de winst komt ophalen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

En de omzet 120.000 in het eerste jaar en winst 60.000.

Als ik het goed begrijp wil je meteen al aan het begin van je bedrijf 25% van de aandelen uit handen geven voor 50.000 euro. Voor een bedrijf dat in zijn eerste jaar al 60.000 euro winst maakt?

 

Dan zou ik zoals Joost aangeeft goed nadenken of je niet op de een of andere manier het zonder die investering kunt redden. Een eerste jaar moet toch te overbruggen zijn. Ga bootstrappen, werken naast loondienst, verkoop je huis, kijk je familie lief aan.

 

Als je echt een bedrijfsconcept hebt wat uit 120k omzet 60k winst kan maken (al in jaar 1!) dan krijg je misschien voor eeuwig spijt dat je een kwart van je bedrijf uit handen hebt gegeven al voor de start.

 

Stel dat je 10 jaar met het bedrijf doorgaat, dan krijgt de investeerder €150.000 terug voor zijn €25.000 plus nog een kwart van het verkoopbedrag van je bedrijf.

 

Mijn ervaring is dat als jij voor de zoveelste keer een nacht doorhaalt om een deadline te halen je onbewust een hekel gaat krijgen aan die stille vennoot die zich voor een prikkie heeft ingekocht en nu een keer per jaar een kwart van de winst komt ophalen.

 

 

Hoe kom je aan de 150K?

Ik regel uw bedrijfsfinanciering. https://www.linkedin.com/in/hanv1/

Link naar reactie
  • 0
Hoe kom je aan de 150K?

Dat is niet zo moeilijk :)

60K winst x 25% aandeel x 10 jaar

 

Het is uiteraard een versimpeling, uitgaande van volledige winstverdeling ,geen investereringen, niet contant gemaakt etc...maar het klopt imho wel

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je aan de 150K?

Dat is uiteraard een schatting. Gebaseerd op de schatting van TS...

Als het goed is zal de winst groeien met de jaren dus zal het veel meer dan die €150.000 worden.

 

Wat ik wilde aangeven is dat 50.000 euro nu een goede deal kan lijken maar als je bedrijf zo goed gaat draaien als dat je denkt dan is het eigenlijk een veel te laag bedrag. Mijn tweede punt is dat het soms frustrerend kan zijn dat jij hard aan de slag gaat met je bedrijf en er iemand misschien wel jaren lang meeprofiteert van jouw harde werken. Hoe harder jij werkt, hoe meer de stille vennoot krijgt. Dat kan gaan wringen.

 

TS zou eigenlijk moeten aangeven waar hij die 50k voor nodig heeft.

Is het echt een investering, bijvoorbeeld een machine, of wordt die 50k gebruikt om een salaris aan jezelf te geven? Dat maakt nogal een verschil.

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dan staat het hier dubbel ;D

Han, ik snap je niet helemaal.

Zoals ik het begrepen had krijgt de investeerder zolang het bedrijf bestaat 25% van de winst.

Omdat TS aangeeft dat de winst in jaar 1 al 60k was maakte ik het rekensommetje '€15k x 10 jaar' is al €150.000 na tien jaar. Daarnaast krijgt hij nog een kwart van de verkoopprijs van het bedrijf (wat dat is valt moeilijk iets zinnigs over te zeggen).

 

Wat staat er precies dubbel in mijn verhaal?

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dan staat het hier dubbel ;D

Han, ik snap je niet helemaal.

Zoals ik het begrepen had krijgt de investeerder zolang het bedrijf bestaat 25% van de winst.

Omdat TS aangeeft dat de winst in jaar 1 al 60k was maakte ik het rekensommetje '€15k x 10 jaar' is al €150.000 na tien jaar. Daarnaast krijgt hij nog een kwart van de verkoopprijs van het bedrijf (wat dat is valt moeilijk iets zinnigs over te zeggen).

 

Wat staat er precies dubbel in mijn verhaal?

 

 

Een onderneming verkoop je met een bepaald eigen vermogen. Je kunt, zeker als je groeiend bent, de winst niet zomaar uitkeren. Als je bedoelt de 150K eigen vermogen en een kwart van de goodwill klopt het mi helemaal.

 

 

 

Ik regel uw bedrijfsfinanciering. https://www.linkedin.com/in/hanv1/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.