• 0

Starter - aanschaf nieuwe electrische auto of 15 jaar oude auto

Ik hoor'/lees dat het als startende ondernemer interessant is om of een 15 jaar oude auto (bijtelling over dagwaarde) aan te schaffen of een nieuwe electrische auto (subsidie en fiscale regelingen voor starter).

 

Een grote 15 jaar oude auto zou voor mij heel praktisch zijn aan de andere kant past een electrische auto weer beter bij mijn duurzame bedrijf echter heeft als nadeel dat ik dan het grootste deel van mijn start kapitaal kwijt ben.

 

Over 2015 heb ik een hoog inkomen en zal in 2016 stukken lager zijn, daardoor schijnt het aantrekkelijk te zijn om juist nu toch voor de investering van een electriche auto te gaan. Iemand tips en ervaringen hierover?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat fiscaal gezien aantrekkelijk is, daar zijn specialisten voor op dit forum.

 

Voor wat betreft de techniek, met een 15 jaar oude auto, zul je toch wat meer aan onderhoud kwijt zijn, representatief kom je vaak wat slechter voor de dag, al hoeft dat geen probleem te zijn. Kan een eigen keuze zijn, vooral als het een hele mooie is.

 

Een 100% elektrische auto heeft nog een beperkte actieradius, dat was voor mij het knock-out criterium niet voor een 100% elektrische auto te gaan.

Theoretisch een actieradius van ca. 180km, in werkelijkheid wordt dat lang niet gehaald, in de winter absoluut niet. Haal je het volgende laadpunt niet, dan sta je ook echt stil, dan mag je duwen. En het laden kost iets meer tijd dan een tankbeurt, je bent een paar uur bezig. Iets om mee te nemen in je beslissing.

 

Bij de meeste merken kun je de accu's alleen leasen, tel dat ook op bij je kosten.

 

Toch wel om over na te denken. :)

 

idd. een goeie tip van Henk,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even voor onze beeldvorming: heb je überhaubt een (andere) auto nodig? Je vraag impliceert namelijk dat je allerlei fiscale 'voordelen' denkt te krijgen, terwijl je daar ongeveer alle persoonlijke vrijheid moet laten varen (beperkte keuze in auto's) én je daarvoor je nek in een financiele strop moet leggen (opoffering ondernemingsvermogen). Beiden lijken me écht een heel slecht begin van je onderneming.

 

Mocht je overigens al een auto hebben, kun je natuurlijk die ook gewoon blijven rijden en jezelf uit de zaak een vergoeding van 19 cent per kilometer geven (belastingvrij voor jou privé; aftrekbaar in de zaak). Er is namelijk niets zo duurzaam als géén nieuwe auto te kopen! :) (tenzij je een Hummer rijdt misschien)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En nog een overweging/opmerking inzake de "youngtimer" (auto ouder dan 15 jaar dus):

 

Het lijkt misschien aanlokkelijk om voor een habbekrats (laten we zeggen: dagwaarde 2.000,- euro) een knappe, oude, licht verwaarloosde Jaguar, sportauto, limousine e.d te kopen en vervolgens flink op te laten knappen...

Lekkere lage 'bijtelling' van 35% x 2.000,- euro per jaar!....

 

Maar zo werkt het niet: als de auto ingrijpend gerestaureerd wordt (géén harde criteria/bedragen/percentages e.d.!), dan gaat de dagwaarde ook flink omhoog - en dus ook de 'bijtelling'.

Link naar reactie
  • 0

in 2013 ben ik gewoon met mijn 18 jaar oude autootje begonnen. Die was privé nadat ik mijn leasebak in moest leveren. Daar heb ik van januari tot oktober in gereden tegen 19 cent per km. Daar kwam ik prima mee weg omdat ik nauwelijks kosten had totdat de auto niet meer door de keuring kwam.

 

In oktober een nieuw autootje gekocht voor weinig ;D en daar kreeg ik zelfs nog kia en mia op :)

 

Dat was dus een gouwe deal die me 5 jaar lang weinig kosten op levert. Helaas zijn sindsdien de regels al weer veranderd dus voor de 2de moest ik gewoon weer de knip trekken.

 

En of elektrisch het helemaal is? Ik kan me geen stilstaande auto permitteren. ben de hele dag onder weg maar nooit volgens een vast patroon of in de buurt van een laadpunt.

 

Dan is benzine tanken en 1:18 rijden nog niet zo'n slecht alternatief

 

En wat voor invloed hebben het wijzigen van de regels op de waarde van die elektrische auto over 5 jaar? Dat de regels gaan wijzigen (lees versoberd worden) staat wel vast. Een nieuw kabinet zal er zeker mee verder gaan. :P

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals prinsrachid reeds zei: zolang mogelijk met een auto rijden is in ieder geval het meest duurzame, een heel groot deel van het globale energieverbruik van een auto gaat naar de productie er van!

Het is natuurlijk wel een stuk minder sexy, hangt af van het model.

 

Eventueel is autodelen ook een optie? Dan heb je meestal zelfs keuze uit verschillende modellen: stadswagentje, bestelwagen,... naargelang de behoeften.

 

Wat elektrische auto's betreft; ik heb nog nooit een verhaal uit de praktijk gehoord van elektrische auto's die bvb met lege batterij op de pechstrook stranden.

Ik vermoed dat de chauffeurs zodanig veel 'veiligheidsmarge' voorzien dat dit bijna niet voor komt. Wel denk ik dat men meer tijd verliest met wachten totdat de batterij weer opgeladen is.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Wat elektrische auto's betreft; ik heb nog nooit een verhaal uit de praktijk gehoord van elektrische auto's die bvb met lege batterij op de pechstrook stranden.

Ik vermoed dat de chauffeurs zodanig veel 'veiligheidsmarge' voorzien dat dit bijna niet voor komt. Wel denk ik dat men meer tijd verliest met wachten totdat de batterij weer opgeladen is.

 

Het wordt natuurlijk met een display aangegeven hoeveel kilometers je nog kunt rijden, maar kom je de file, dan kort dat behoorlijk in. Met een benzine of dieselwagen natuurlijk net zo, maar dan ben je met een jerrycan zo weer geholpen en kun je verder naar de pomp.

 

Maar met een lege accu zijn er echt andere maatregelen nodig om je verder te helpen. En de infrastructuur in NL is nog niet zo, dat je overal wel even kunt laden.

 

Het mooiste zou zijn, de snelwegen vermijden en gebruik een elektrische auto voor het stadsverkeer, dan komt zo'n auto tot zijn recht.

 

De verhalen van auto's met een lege accu zullen je nog wel bereiken, Mathias, ongetwijfeld. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nadelen van elektrische auto's zijn inderdaad vooral dat je er maar ca. 125 km mee kan rijden en de hoge aanschafprijs. Voordelen de lage onderhoudskosten, geen wegenbelasting, slechts 4% bijtelling en lage brandstofkosten (= electra).

 

Ik twijfel nog of het een Golf-E of I3 BMW wordt, beiden aanschaf rond de € 40.000. Ex BTW dus ca. € 33.000 en daar gaat dan nog ca. € 5.000 subsidie af dus als ik het goed begrijp gaat de auto mij dan € 28.000 kosten. Nog een fors bedrag maar aangezien ik in 2015 een "hoog"inkomen heb lijkt mij het dus erg interessant om toch te doen ondanks dat mijn inkomen in 2016 "laag"zal zijn. Heeft iemand hier nog een visie op?

 

 

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 2

Ik twijfel nog of het een Golf-E of I3 BMW wordt [...]

Heeft iemand hier nog een visie op?

Ja, dat die electrische auto van de zaak er blijkbaar móet en zál komen. Het maakt niet uit dat je daarbij je hele startkapitaal er doorheen draait. Dat betekent dat je óf gewoon onverantwoordelijk bezig bent óf dat deze auto - en dan specifiek een electrische - van absoluut levensbelang is voor je onderneming. Laten we van het laatste uit gaan.

 

Verder kunnen we op basis van (het gebrek aan) je respons op de aangedragen ideeën van alle bovenstaande actieve forumbezoekers ook niet vaststellen of de aanschaf zakelijk (minimaal 10% zakelijk?) is en of het wel nodig of aanbevelenswaardig is voor je bedrijfsvoering. De grote potten met gouden subsidiemunten aan weerszijden van de regenboog kun je toch zeker niet laten staan? Laten we uit gaan van de situatie dat je 100% zakelijk rijdt voor Milieudefensie Apeldoorn ofzo.

 

Ik moet opmerken dat een (grote) aanschaf nooit alleen komt. Je hebt nu misschien net genoeg liquide middelen om de aankoopprijs inclusief btw te voldoen, maar vervolgens heb je te maken met elk jaar terugkomende kosten.

 

Allereerst krijg je te maken met de btw. Je krijgt weliswaar 7.000 euro btw terug op de aanschaf van een auto van 40.000 euro, maar daar staat tegenover dat je elk jaar ook een btw-bijtelling krijgt van 1.080 euro (2,7% x 40.000 euro). Vanaf het 6e jaar wordt dat 600 euro per jaar (1,5% x 40.000 euro). Na 7 jaar is dit tijdelijke liquiditeitsvoordeel dus verdampt en slaat het om in een oplopend nadeel voor privé.

 

Ook heb je met een electrische auto met ongebruikelijke bijkomende kosten te maken, die je niet gewend bent bij een 'gewone' auto. Zo heb je vervangend vervoer (OV / leenauto) nodig voor de langere afstanden. En wat te denken van een oplaadpas? Het opladen is niet overal meer gratis beschikbaar en in de meeste gevallen duurder dan thuis aan het stopcontact. En helemaal vervelend wordt het als de oplaadpalen al bezet zijn, als je ze al gevonden hebt in je plaats van bestemming. En dan moet je nog denken aan een speciale laadpaal bij je thuis of op de zaak. Zit dat in de aanschafprijs?

 

Realiseer je ook dat na een aantal jaar de accu's van electrische auto's wel op beginnen te raken (zeker bij veel oplaadcycli) en dus (duur!) vervangen moeten worden. De brandstofprijs van een electrische auto bestaat namelijk niet alleen uit de kWh-prijs, maar ook uit het moeten vervangen van alle accu's om de zoveel jaar. Het voordeel van een benzineauto is dat je niet elke 8 jaar de volledige brandstoftank à 8.000 euro hoeft te vervangen. Ik heb het ooit eens uitgerekend voor m'n eigen auto, maar tot zo'n 15.000 km per jaar was de 'brandstof'prijs per kilometer van een electrische auto (en dan vergeleek ik nog met een goedkope Nissan LEAF) hoger dan die van een benzineauto!

 

Dan de effecten op de winst van je bedrijf. De aanschaf van een auto van 33.000 ex. btw zorgt er niet voor dat je winst dat jaar opeens met 33.000 euro wordt verlaagd. De auto moet namelijk worden geactiveerd. Vervolgens kun je de winst alleen verlagen met de afschrijving. Hiervoor mag je niet meer willekeurig afschrijven (VAMIL), maar moet je 'gewoon' maximaal 20% per jaar afschrijven, rekening houdend met een restwaarde van bijvoorbeeld 10%. In de praktijk kun je dus je winst de komende 5 jaar met maar 6.000 euro (= afschrijving) per jaar drukken. Dat is dus een afschrijving van zo'n 500 euro per maand!

 

Vergeet ook niet dat je met andere kosten te maken krijgt, zoals all-risk bedrijfsverzekering (premie afhankelijk van de bestuurder en schadevrije jaren, maar meestal duurder dan een WA-verzekering voor een auto van 15 jaar oud). En niet te vergeten de bijtelling van 1.600 euro (4% x 40.000 euro), élk jaar. Dan heb je nog wel de onzekere factor 'overheid'. Na 5 jaar all bets are off met betrekking tot autobelastingen.

 

Tot slot heb je inderdaad alleen nog de milieuinvesteringsaftrek (MIA). Het voordeel van deze regeling scheelt je in het jaar van aanschaf zo'n 4.350 tot 6.150 euro in privé, afhankelijk van de belastingschijf waar je uiteindelijk in blijkt te vallen. Dan moet je overigens wél volledig in zo'n schijf vallen! Als je inkomen door de MIA namelijk te laag wordt, krijg je te maken met verzilveringsproblematiek. Let er overigens ook op dat deze milieuinvesteringsaftrek omslaat in een milieuinvesteringsbijtelling als je de auto weer binnen 5 jaar verpatst. Plus dat je op dat moment btw moet afdragen over de opbrengst.

 

Als je deze aankoop al zou doen, zou ik persoonlijk dit bedrag (het voordeel van de MIA) terug laten vloeien in de eenmanszaak via een privéstorting, net als het belastingvoordeel ten gevolge van je zelfstandigenaftrek (zo'n 2.650 tot 3.750 euro). Op die manier laat je 'ongemerkt' het belastingvoordeel ten goede komen aan de uitgaven aan de dingen waarvoor je het voordeel hebt ontvangen. Dan kom je niet in rare liquiditeitsproblemen door de subsidies (bedoeld voor de auto) privé te verbrassen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitgebreide en deskundige reactie, hoe komt het dat jij er zoveel kennis van hebt?

 

Aanvankelijk wilde ik een 15 jaar oude auto kopen echter aangezien ik een eco bedrijf heb vind ik dat minder passend. Daarnaast is het zo dat ik zelf sinds kort geen auto meer heb en mijn partner een kleine oude benzine auto waarmee iedere dag 70 km heen en 70 terug wordt gereden. Zodoende lijkt het ons toch aantrekkelijk een electrische auto te kopen. Zij zal die dan 4 dagen in de week gebruiken en ik 1 dag per week + sweekends. Dus de electrische auto zal gemiddeld 6 x 140 km per week worden gebruikt en bij ons thuis kan een laadpaal komen (zit idd in de aanschafprijs) en op haar werk staat er 1. Ca 2 keer per maand moet ik 250 km rijden op een dag en dat zal ik dan met OV of de oude benzine auto doen.

 

In Nissan Leaf kost overigens ook al € 37.000 anders zou ik die wel hebben genomen, maar voor € 3.000 extra heb je veel meer auto aan een BMW of Golf. Wat je aangeeft over terug laten storten van Mia subsidie naar je bedrijf is toch een logische en gaat toch vanzelf of zie ik dat verkeerd?

Aan de hoge kosten van ca. € 8000 voor vervangen accu na 8 jaar had ik niet gedacht dus dat neem ik zeker nog even mee!

 

Wat voor mij even abracadabra is is wat je aangeeft over dat ik een btw-bijtelling krijg van 1.080 euro (2,7% x 40.000 euro), is dat dus buiten de 4% bijtelling nog extra? En wat houd het in dat na 7 jaar is dit tijdelijke liquiditeitsvoordeel is verdampt en een oplopend nadeel wordt voor privé?

 

 

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Iemand merkte eerder volgens mij al op dat het kopen van een 2e hands auto veelal duurzamer is dan een geheel nieuwe. Ivm de milieu impact van de fabricage. Ik weet zeker dat er 2e hands auto's zijn die 1 op 25 (of beter) rijden. Zeker als je zoekt naar autos van een paar jaar oud. Maar volgens mij zijn ze er ook van 15+ jaar oud. Die diesels zijn ongetwijfeld milieu vervuilender als een elektrische auto, maar beter voor het milieu omdat ze al rond rijden. En ook een stuk beter tov een auto die 1 op 12 rijdt en hoger CO2 uitstoot heeft. Misschien toch nog het overwegen waard?

 

Idd, die abracadabra komt er nog bij naast de 4% bijtelling voor prive gebruik. Dit is dus BTW-bijtelling omdat BTW voor particulieren niet aftrekbaar is.

Zie hier de info op de website van de belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

 

Daar staan voorbeelden van beide mogelijkheden. Ik vermoed dat prinsarchid enkel de 2,7% optie heeft genoemd omdat het andere alternatief duurder is met zoveel prive km's. Die wat ingewikkeldere berekening kan je dan laten voor wat ie is, als prinsarchid dit nog even bevestigd?

 

Wat ik me nog afvraag is hetvolgende:

op de website van de BD zie je in het voorbeeld dat de bijtelling "zonder km administratie) naar rato gaat van het aantal maanden dat je de auto zakelijk in bezit hebt.

Voor het voorbeeld "met km administratie" wordt simpelweg 1/5 v/d aanschafprijs genomen en dat 5 jaar lang. Daar heb je het 1e (en laatste) jaar dus niet naar rato van het aantal maanden dat de auto op de balans staat.

vraag 1: Ik neem aan dat idt gewoon klopt?

 

@TS voor jou zou dit kunnen betekenen dat je na 5 jaar alsnog op basis van met km administratie de BTW bijtelling kan gaan berekenen (mogelijk voordeliger, tegen die tijd even uitrekenen!)

 

Vraag 2: geld voor de reguliere bijtelling (4% in dit geval) dat de bijtelling naar rato van maanden is? Of ook nog naar rato van dagen?

Ofwel als ik de auto op 31-12-2015 op mijn naam zet, dien ik dan 1 volledige maand prive bijtelling af te dragen aan de fiscus of slechts voor 1 dag?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.