• 0

Tippers belonen?

Beste mensen,

 

Opdrachten krijg je onder meer (of veelal) doordat andere mensen in je netwerk je tippen of zelfs met een (mogelijke) opdrachtgever in contact brengen.

 

Belonen jullie die mensen? Ik zou het me goed kunnen voorstellen. Wie weet wat doe persoon nog meer voor je kan betekenen voor je contacten en opdrachten.

 

Als jullie die mensen belonen, hoe doen jullie dat dan?

 

Deze vragen bedoel ik voor twee categorieën tippers: zij met wie je van tevoren wèl en zij met wie je van tevoren géén afspraken hebt gemaakt over beloning.

 

Groet,

Remco

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

realiseer je dat de beste netwerkers voor elkaar leads genereren, het werkt dus twee kanten op.

 

als je al tipgeld overeen wil komen, is een referral-fee van 5% over de omzet van die opdracht of over dat jaar een normale fee.

 

referral-fees zijn niet heel erg gebruikelijk in nederland. in de USA wel.

je moet je dus afvragen of je dat wil invoeren. een persoonlijke brief met een fles wijn of zo is persoonlijker. of ga eens met je referrer uit eten, dat brengt meer op dan geld overmaken.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

In de nadagen van de dotcom hype (begin 2001) waren percentages van 10 à 20 procent heel gewoon omdat iedereen business wilde hebben en nodig had.

 

Als een dotcom bedrijf een klant aanbracht bij een ander bedrijf, kreeg de eerste dat percentage van de omzet.

 

Zelf heb ik het een nare manier van zaken doen gevonden. De objectiviteit van de keuze voor de beste partij was toen behoorlijk zoek. Opdrachten werden gegund aan de partij die de hoogste kick-back fee gaf. Geen goede zaak en zeker niet voor kwaliteit die de klant verdiende.

 

Ik ben het met Venture Capital eens dat een etentje en dergelijke meer doet voor de relatie, ook op langere termijn.

 

Gaat het om heel grote opdrachten met een kleine partij als initiator, dan zijn wellicht vooraf duidelijke en voor de opdrachtgever inzichtelijke onderlinge vergoedingen aan te raden.

 

Eerlijk zaken doen vind ik belangrijker dan een paar pegels meer. Kies het beste design bureau voor je klant en niet die met de hoogste kick-back fee.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er op zich geen grote fan van, maar het kan wel zn nut hebben natuurlijk. Iemand aanraden om eventueel tipgeld zou ik alleen doen als ik achter het product stond, dan is het gewoon leuk meegenomen en no harm done.

 

realiseer je dat de beste netwerkers voor elkaar leads genereren, het werkt dus twee kanten op.

 

Dat is zeker de prettigste manier van klanten aanbrengen en gebracht krijgen, maar het verschilt nogal per activiteit of dat haalbaar is. Ik zoek graag synergie door met partners een goede service af te leveren, maar het is soms lastig die partners te vinden...

Link naar reactie
  • 0

het geven en nemen vind ik ook de beste manier van werken. Ik werk met een aantal kickback fee constructies en ze doen niet veel meer of minder dan de "geven en nemen relaties".

 

Hoe dan ook vind ik dat je altijd moet laten weten wat er gebeurd is met een lead die je van iemand hebt gekregen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

In de interim management wereld is het gebruikelijk dat een bureau 25-33% van de omzet van de interim manager 'pakt'. In feite levert zo'n bureau daarvoor de complete acquisitie en vaak ook een klankbordfunctie.

 

Zelf heb ik met een partner, die mij een opdracht bezorgde, de constructie afgesproken van 15% over mijn omzet. Overigens is dit volledig wederzijds: als ik hem een opdracht bezorg, krijg ik 15%.

 

Het aardige is dat als 1 van beiden meer opdrachten genereert, hij daar ook beter voor beloond wordt: inspanning wordt dus beloond op heldere wijze. Is toch zuiverder dan een etentje o.i.d.

 

Het risico voor de 'tipgever' is dat mocht het niet de juiste match zijn, hij daar bij zijn klant ook op aangekeken wordt. Dit helpt om niet alleen voor 't geld te gaan, maar ook zeker naar de kwaliteit van de match te kijken.

 

Een andere situatie: ik ben betrokken geweest bij een leveranciersselectie. Omdat ik ingehuurd ben door mijn opdrachtgever, wil ik dan niet ook een kick-back fee ontvangen van een 'bevriende' leverancier. Kwestie van professionaliteit en vooral integriteit.

 

Cheers,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor over kick-back fees en afspraken met de tippers met bepaalde percentages.

 

Maar wat nu als je tipgever ineens out of de blue voor je staat en je tipt. Tijdens een borrel... of een vriend van de oom van de buurvrouw van je collega? En niet alleen in privésfeer, maar ook in zakelijk sfeer kan dat voorkomen.

 

Dus geen afspraken vantevoren, maar wel tips. Misschien wel herhaaldelijk tips. Beloon je die? En zo ja, hoe?

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
  • 0

Aandacht is meer waard dan geld en als je ook aan jou tipgever denkt dan vindt die het al lang goed. Zelfs een eenvoudig, handgeschreven, bedankbriefje is vaak meer dan voldoende.

 

Vandaag heb ik een mooi statement gehoord bij een nieuwe relatie, die ik overigens via een tip gekregen heb. Je moet delen om te kunnen vermenigvuldigen!

 

Verder niet te veel ouwehoeren over percentages etc. Allemaal gelul in de ruimte. Als je je tipgever de aandacht geeft die hij verdient dan weet je ook wat hij zelf verwacht. Denk daar maar eens over na.

 

De een vindt een financiele vergoeding of een korting interessant en de ander die vindt het goed als je ook voor hem de markt in de gaten houdt. De baas past bij zijn hondje. Gewoon flexibel blijven en niet te moeilijk doen. Doen.

 

Have fun, groet, Remo

 

PS: Ik krijg vrijwel wekelijks tips van vrienden, kennissen en relaties en echt niet omdat ik ze allemaal geld toegeef. Ik doe gewoon mijn best en dat ziet men en kan men waarderen door ook aan mij te denken.

 

PPS: Het misstaat ook niet om in je communicatie mensen te vragen de ogen voor je open te houden dus ...

 

PPPS: Ben je tevreden over Alot? Vertel het je vrienden en kennissen. Thanks Alot :).

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Gisteravond op een netwerkbijeenkomst van de KvK nog een leuke gehoord. In de Haagse regio schijnt een bijna sektarisch netwerk te bestaan genaamd BNI of zoiets. Wekelijks, iedere woensdag om 7:00 uur ontbijten met collega ondernemers en verslag doen van de leads die jij voor anderen hebt aangebracht. Er schijn zelfs een heel logboek van de leads and results te worden bijgehouden. klinkt heel eng, maar goed.

 

Wij werken ook redelijk veel met bureaus en conculegeas samen. Met sommige partijen, maken we vooraf afspraken als het gaat om grotere opdrachten. Kleine opdrachten gunnen we vaak aan bevriende relaties, vice versa. Dit werkt prettig en schept niet allerlei verplichtingen.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het ook per bedrijfsvorm verschilt.

Bij grotere organisaties zou ik mij kunnen voorstellen dat zakelijke tipgevers een percentage kunnen krijgen van een uiteindelijke order. Tevens zou ik mij ook kunnen voorstellen (dit weet ik niet zeker dus misschien dat iemand daar ervaring mee heeft?) dat wanneer een tipgever zijn nek uitsteekt om een relatie aan te bevelen er ook bepaalde garanties op de afhandeling en oplevering van de order zullen zijn. De uitwerking straalt natuurlijk ook af op hem.

 

Maar bij klein zakelijke ondernemingen zal het misschien wat directer zijn en ook vaak vanuit een persoonlijke hoek. En je waardering zal je dan ook persoonlijk moeten houden. Wat ik zelf merk is dat heel veel business ontstaat door referenties van de eigen klanten. En om die nou een percentage te geven gaat mij wel iets te ver. En in dat geval doet een flesje wijn, etentje of een handgeschreven bedankje wonderen, voor zowel klanten als vrienden / kennissen.

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 449 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.