• 0

Bijverdiengrens DUO

Beste

 

Sinds kort verhuur ik mijzelf als ZZP'er via een eenmanszaak.

Ik val nog onder het oude stelsel van studiefinanciering en ga bijna over de bijverdiengrens.

 

Nu is er een mogelijkheid van vrijstelling maar alleen wanneer je in het kalenderjaar afstudeert, dit is bij mij niet het geval.

 

Nu is mijn vraag of de bijverdiengrens - van een kleine 14.000 - gaat over mijn winst (omzet-kosten) of over mijn belastbare winst (omzet - kosten - aftrekposten)?

Dit scheelt voor mij namelijk al gauw 10.000 aan wat ik aan inkomen mag verdienen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Heb je zo veel uren besteed in de eenmanszaak dan (zodat je zelfstandigenaftrek kan claimen)?

 

Dat kan over 2015 inderdaad nooit als hij pas sinds kort gestart is als zelfstandige. En bevorderlijk voor de studie lijken al die uren mij dan ook niet :)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Excuus, de "sinds kort" is wat langer dan jullie denken

Ik ben sinds 1 maart begonnen en had tot 1 september geen studieverplichtingen, waardoor ik afgelopen halfjaar genoeg uren heb kunnen maken om komende 4 maanden het urencriterium te halen.

 

Kan nog iemand het antwoord geven op mijn vraag?

Link naar reactie
  • 0

Is verzamelinkomen na de aftrekposten?

Wat staat er bovenaan de pagina waar Peter naar linkt?

 

Wat is belastbaar inkomen en wat is verzamelinkomen?

Belastbaar inkomen is het inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen. Er zijn voor de inkomstenbelasting 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen. Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Is verzamelinkomen na de aftrekposten?

Wat staat er bovenaan de pagina waar Peter naar linkt?

Wat is belastbaar inkomen en wat is verzamelinkomen?

Belastbaar inkomen is het inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen. Er zijn voor de inkomstenbelasting 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen. Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.

Hoewel het inderdaad duidelijk in de link stond, kan ik me de verwarring toch wel een klein beetje voorstellen. Tot een aantal jaren geleden werd er namelijk voor het stufi-verzamelinkomen niet geheel aangesloten bij het IB-verzamelinkomen. Tot 2010 werd namelijk de volledige zelfstandigen- en startersaftrek als inkomen voor de studiefinanciering gezien (Wet studiefinanciering 2000, Artikel 3.17 6a)!

 

Dit leidde tot de nogal beroerde situatie dat ondernemende studenten dáchten dat ze onder het de bijverdiengrens bleven, maar vervolgens toch het hele jaar stufi mochten terugbetalen. Per 1 januari 2010 is het verzamelinkomen voor de stufi gelijk getrokken met die van de IB.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Gunstig? Wat bedoel je met gunstig eigenlijk?

 

Als je bedoelt dat je dus belastingtechnisch slechts +/- 4.000 zal verdienden in 2015 (en dat dit dan onder 'de grens' valt) doordat je met recht bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek kan claimen, dan zou dat misschien wel gunstig kunnen zijn...

 

Als je dit met recht kan claimen en dan ook nog eens eventuele kritische vragen en 'wantrouwen' van de belastingdienst adequaat kan beantwoorden/weerleggen indien nodig (wat niet geheel ondenkbaar is overigens).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.